Opmaat BV1: verschil tussen versies
(17 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 4: | Regel 4: | ||
<div class="row"> | <div class="row"> | ||
<div class="small-6 large-offset-2 columns"> | <div class="small-6 large-offset-2 columns"> | ||
− | + | <h3>'''1 Fruit'''</h3> | |
− | <h3>''' | + | <h4>'''Opmaat'''</h4> |
<br> | <br> | ||
<h5>'''De ruimte'''</h5> | <h5>'''De ruimte'''</h5> | ||
<h5>Duur: ± 2 minuten / Hele groep</h5> | <h5>Duur: ± 2 minuten / Hele groep</h5> | ||
− | De stoelen staan in een kring. Iedereen zit. Op het bord / flip-over staat de structuur van de les. De docent kan dit ook nog even bespreken. | + | De stoelen staan in een kring. Iedereen zit. Op het bord/ flip-over staat de structuur van de les. De docent kan dit ook nog even bespreken. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
<h4>'''Energieke oefening of Spel'''</h4> | <h4>'''Energieke oefening of Spel'''</h4> | ||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
− | <h5> | + | <h5>Duur: ± 5 minuten / Hele groep</h5> |
− | <h5> | + | <h5>'''''Fruitspel'''''</h5> |
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
− | + | <h5>Instructie</h5> | |
+ | De deelnemers zitten in de kring; er is één stoel te weinig, dus er moet iemand staan; de eerste keer is dit de docent. Elke deelnemer krijgt de naam van een van vier verschillende fruitsoorten, bijvoorbeeld: appel, peer, banaan of aardbei. Kies vier fruitsoorten bij een groepsgrootte van twintig (bij grotere groepen steeds per vijf deelnemers een fruitsoort toevoegen). Degene die staat noemt een fruitsoort. De deelnemers met die naam wisselen van stoel. Je mag niet meer terug naar je eigen stoel. De staande persoon gaat ook zitten op een van de vrijgekomen stoelen. Degene die nu overblijft zonder stoel is degene die op zijn beurt de naam van een fruitsoort roept. Bij het woord ‘fruitmand’ loopt iedereen. Je kunt het spel ook variëren door per keer twee of drie fruitsoorten te noemen. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | ''Effect van | + | ''Effect van het spel: energie, fysieke alertheid en concentratie verhogen, groepsdynamica en ontspanning/plezier stimuleren.'' |
<br> | <br> | ||
</div> | </div> | ||
Regel 27: | Regel 28: | ||
<br> | <br> | ||
<h4>'''Fysieke activiteit passend bij het onderwerp'''</h4> | <h4>'''Fysieke activiteit passend bij het onderwerp'''</h4> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
<h5>Duur: ± 2x 10 minuten / Hele groep</h5> | <h5>Duur: ± 2x 10 minuten / Hele groep</h5> | ||
− | + | <h5>'''''Proeven en omschrijven: Spel 1 & 2'''''</h5> | |
− | <h5>'''Proeven en omschrijven: Spel 1 & 2'''</h5> | ||
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
<h5>'''Spel 1: Beschrijven en raden'''</h5> | <h5>'''Spel 1: Beschrijven en raden'''</h5> | ||
− | <h5>Duur: ± 10 minuten | + | <h5>Duur: ± 10 minuten/ Hele groep</h5> |
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
− | De docent | + | <h5>Instructie</h5> |
+ | De docent start als voorbeeld met een beschrijving van een vrucht. De naam van de vrucht wordt niet genoemd, alleen de kenmerken van het fruit worden beschreven. De groep raadt. Degene die het goede antwoord geeft, krijgt de beurt om te beschrijven en wordt dan de leider. Afhankelijk van het sociale vermogen van de groep laat je ze roepen of geef je ze de beurt. Degene die beschrijft is de leider. | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
Regel 42: | Regel 44: | ||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
<h5>'''Spel 2: Proeven en omschrijven'''</h5> | <h5>'''Spel 2: Proeven en omschrijven'''</h5> | ||
− | <h5>Duur: ± 10 minuten | + | <h5>Duur: ± 10 minuten/ Hele groep</h5> |
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
− | Een deelnemer wordt geblinddoekt en proeft een stukje fruit en beschrijft | + | <h5>Instructie</h5> |
+ | Een deelnemer wordt geblinddoekt en proeft een stukje fruit en beschrijft wat hij proeft. De kernwoorden worden op het bord geschreven. Daarna proeft iedereen hetzelfde fruit en kunnen er extra woorden worden toegevoegd. Een aantal deelnemers geeft een beschrijving. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h5>''' | + | <h5>'''Alternatief'''</h5> |
− | De docent kan ook niet | + | De docent kan ook niet-gesneden fruit onder een doek leggen. Eén iemand wordt geblinddoekt. Hij kiest een stuk fruit en beschrijft wat hij voelt. (Hij mag niet meteen zeggen wat hij denkt dat het is.) |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
''Effect van de oefening: het ontwikkelen van waarneming en taligheid.'' | ''Effect van de oefening: het ontwikkelen van waarneming en taligheid.'' | ||
<br> | <br> | ||
− | < | + | </div> |
− | <h5>''' | + | </div> |
− | * | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
+ | <h5>'''Voorbereiding'''</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | * Schalen met op iedere schaal een andere fruitsoort, ongeveer per vijf deelnemers een extra fruitsoort toevoegen. Het fruit is schoongemaakt, in stukjes gesneden en voorzien van prikkers; | ||
* Vier theedoeken om de schalen mee af te dekken, zodat het fruit niet gelijk zichtbaar is; | * Vier theedoeken om de schalen mee af te dekken, zodat het fruit niet gelijk zichtbaar is; | ||
* Een blinddoek; | * Een blinddoek; | ||
− | * Belletjes | + | * Belletjes of een ander instrument dat geluid maakt; |
* Bord of flip-over. | * Bord of flip-over. | ||
</div> | </div> | ||
Regel 65: | Regel 71: | ||
</div> | </div> | ||
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=Beter Verwoorden|Les={{BASEPAGENAME}}}} | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=Beter Verwoorden|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
− | |||
− |
Huidige versie van 17 feb 2021 om 14:56
1 Fruit
Opmaat
De ruimte
Duur: ± 2 minuten / Hele groep
De stoelen staan in een kring. Iedereen zit. Op het bord/ flip-over staat de structuur van de les. De docent kan dit ook nog even bespreken.
Energieke oefening of Spel
Duur: ± 5 minuten / Hele groep
Fruitspel
Instructie
De deelnemers zitten in de kring; er is één stoel te weinig, dus er moet iemand staan; de eerste keer is dit de docent. Elke deelnemer krijgt de naam van een van vier verschillende fruitsoorten, bijvoorbeeld: appel, peer, banaan of aardbei. Kies vier fruitsoorten bij een groepsgrootte van twintig (bij grotere groepen steeds per vijf deelnemers een fruitsoort toevoegen). Degene die staat noemt een fruitsoort. De deelnemers met die naam wisselen van stoel. Je mag niet meer terug naar je eigen stoel. De staande persoon gaat ook zitten op een van de vrijgekomen stoelen. Degene die nu overblijft zonder stoel is degene die op zijn beurt de naam van een fruitsoort roept. Bij het woord ‘fruitmand’ loopt iedereen. Je kunt het spel ook variëren door per keer twee of drie fruitsoorten te noemen.
Effect van het spel: energie, fysieke alertheid en concentratie verhogen, groepsdynamica en ontspanning/plezier stimuleren.
Fysieke activiteit passend bij het onderwerp
Duur: ± 2x 10 minuten / Hele groep
Proeven en omschrijven: Spel 1 & 2
Spel 1: Beschrijven en raden
Duur: ± 10 minuten/ Hele groep
Instructie
De docent start als voorbeeld met een beschrijving van een vrucht. De naam van de vrucht wordt niet genoemd, alleen de kenmerken van het fruit worden beschreven. De groep raadt. Degene die het goede antwoord geeft, krijgt de beurt om te beschrijven en wordt dan de leider. Afhankelijk van het sociale vermogen van de groep laat je ze roepen of geef je ze de beurt. Degene die beschrijft is de leider.
Spel 2: Proeven en omschrijven
Duur: ± 10 minuten/ Hele groep
Instructie
Een deelnemer wordt geblinddoekt en proeft een stukje fruit en beschrijft wat hij proeft. De kernwoorden worden op het bord geschreven. Daarna proeft iedereen hetzelfde fruit en kunnen er extra woorden worden toegevoegd. Een aantal deelnemers geeft een beschrijving.
Alternatief
De docent kan ook niet-gesneden fruit onder een doek leggen. Eén iemand wordt geblinddoekt. Hij kiest een stuk fruit en beschrijft wat hij voelt. (Hij mag niet meteen zeggen wat hij denkt dat het is.)
Effect van de oefening: het ontwikkelen van waarneming en taligheid.
Voorbereiding
- Schalen met op iedere schaal een andere fruitsoort, ongeveer per vijf deelnemers een extra fruitsoort toevoegen. Het fruit is schoongemaakt, in stukjes gesneden en voorzien van prikkers;
- Vier theedoeken om de schalen mee af te dekken, zodat het fruit niet gelijk zichtbaar is;
- Een blinddoek;
- Belletjes of een ander instrument dat geluid maakt;
- Bord of flip-over.