Opmaat BV1: verschil tussen versies

 
(36 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
 
{{BV1}}
 
{{BV1}}
  
<h3>Opmaat en Intermezzo bij de les ''Waar je '''bereid''' bent om te sterven''</h3>
+
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
 +
<h3>'''1 Fruit'''</h3>
 +
<h4>'''Opmaat'''</h4>
 
<br>
 
<br>
<h5>De ruimte (Duur ± 2 minuten / de hele groep)</h5> De stoelen staan in een kring. Iedereen zit.
+
<h5>'''De ruimte'''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 2 minuten / Hele groep</h5>
 +
De stoelen staan in een kring. Iedereen zit. Op het bord/ flip-over staat de structuur van de les. De docent kan dit ook nog even bespreken.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Energieke Dynamiek (Duur ± 5 minuten / de hele groep)</h4>  
+
<h4>'''Energieke oefening of Spel'''</h4>
''Fruitspel''<br>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
Alle deelnemers zitten in de kring en '''er is één stoel minder''' en op die plek staat een persoon. De eerste keer is dit de docent. Alle deelnemers krijgen een naam van vier verschillende fruitsoorten. Bijvoorbeeld: Appel, peer, banaan en aardbei. Vier fruitsoorten bij een groepsgrootte van 20 (bij iedere 5 deelnemers meer een andere fruitsoort toevoegen). De staande persoon noemt een fruitsoort. De deelnemers met die naam wisselen van stoel. Je mag niet meer terug naar je eigen stoel. De staande persoon gaat ook zitten op een van de vrijgekomen stoelen. Degene die nu overblijft zonder stoel is degene die op zijn beurt een naam van een fruitsoort roept. Bij het woord fruitmand loopt iedereen. Je kunt het spel ook variëren door twee of drie fruitsoorten te noemen.  
+
<h5>Duur: ± 5 minuten / Hele groep</h5>
 +
<h5>'''''Fruitspel'''''</h5>  
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
<h5>Instructie</h5>
 +
De deelnemers zitten in de kring; er is één stoel te weinig, dus er moet iemand staan; de eerste keer is dit de docent. Elke deelnemer krijgt de naam van een van vier verschillende fruitsoorten, bijvoorbeeld: appel, peer, banaan of aardbei. Kies vier fruitsoorten bij een groepsgrootte van twintig (bij grotere groepen steeds per vijf deelnemers een fruitsoort toevoegen). Degene die staat noemt een fruitsoort. De deelnemers met die naam wisselen van stoel. Je mag niet meer terug naar je eigen stoel. De staande persoon gaat ook zitten op een van de vrijgekomen stoelen. Degene die nu overblijft zonder stoel is degene die op zijn beurt de naam van een fruitsoort roept. Bij het woord ‘fruitmand’ loopt iedereen. Je kunt het spel ook variëren door per keer twee of drie fruitsoorten te noemen.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Energie, fysieke alertheid, concentratie, groepsdynamica en ontspanning/ plezier''
+
''Effect van het spel: energie, fysieke alertheid en concentratie verhogen, groepsdynamica en ontspanning/plezier stimuleren.''
 
<br>
 
<br>
 +
  </div>
 +
</div>
 +
 
<br>
 
<br>
<h4>Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 2x 10 minuten / de hele groep)</h4>
+
<h4>'''Fysieke activiteit passend bij het onderwerp'''</h4>
''Spel 1''<br>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
De docent start als voorbeeld met een beschrijving van een vrucht. De naam van de vrucht wordt niet genoemd, alleen de kenmerken van het fruit worden beschreven. De groep raadt. Degene die het goede antwoord geeft, krijgt de beurt om te beschrijven en wordt dan de leider. Afhankelijk van het sociale vermogen van de klas laat je ze roepen of geef je ze de beurt. Degene die beschrijft is de leider.
+
<h5>Duur: ± 2x 10 minuten / Hele groep</h5>
 +
<h5>'''''Proeven en omschrijven: Spel 1 & 2'''''</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
 
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''Spel 1: Beschrijven en raden'''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 10 minuten/ Hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
<h5>Instructie</h5>
 +
De docent start als voorbeeld met een beschrijving van een vrucht. De naam van de vrucht wordt niet genoemd, alleen de kenmerken van het fruit worden beschreven. De groep raadt. Degene die het goede antwoord geeft, krijgt de beurt om te beschrijven en wordt dan de leider. Afhankelijk van het sociale vermogen van de groep laat je ze roepen of geef je ze de beurt. Degene die beschrijft is de leider.
 +
  </div>
 +
</div>
 +
 
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''Spel 2: Proeven en omschrijven'''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 10 minuten/ Hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
<h5>Instructie</h5>
 +
Een deelnemer wordt geblinddoekt en proeft een stukje fruit en beschrijft wat hij proeft. De kernwoorden worden op het bord geschreven. Daarna proeft iedereen hetzelfde fruit en kunnen er extra woorden worden toegevoegd. Een aantal deelnemers geeft een beschrijving.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Spel 2''<br>
+
<h5>'''Alternatief'''</h5>  
Een persoon wordt geblinddoekt en proeft een stukje fruit en beschrijft wat hij proeft. De kernwoorden worden op het bord geschreven. Daarna proeft iedereen hetzelfde fruit en kunnen er extra woorden worden toegevoegd. Een aantal leerlingen geeft een beschrijving.
+
De docent kan ook niet-gesneden fruit onder een doek leggen. Eén iemand wordt geblinddoekt. Hij kiest een stuk fruit en beschrijft wat hij voelt. (Hij mag niet meteen zeggen wat hij denkt dat het is.)
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Variant''<br> je kunt ook niet aangesneden fruit onder een doek leggen. Eén iemand wordt geblinddoekt. Hij kiest een stuk fruit en beschrijft  wat hij voelt. (mag niet meteen zeggen wat het is)
+
''Effect van de oefening: het ontwikkelen van waarneming en taligheid.''
 
<br>
 
<br>
<br>
+
  </div>
''Ontwikkelen van waarneming en taligheid''
+
</div>
<br>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<br>
+
<h5>'''Voorbereiding'''</h5>
<h4>Fysieke activiteit - Intermezzo indien nodig (Duur ± 3-5 minuten / de hele groep)</h4>
+
  <div class="mw-collapsible-content">
''Vierkantje ademenen''<br>
+
* Schalen met op iedere schaal een andere fruitsoort, ongeveer per vijf deelnemers een extra fruitsoort toevoegen. Het fruit is schoongemaakt, in stukjes gesneden en voorzien van prikkers;
De docent leert deze oefening aan de deelnemers om hem te kunnen gebruiken als een soort tussenoefening om rustig te worden en weer opnieuw de aandacht te kunnen richten. Zodra ze hem kennen kan de docent de deelnemers de oefening zelfstandig laten gebruiken indien van toepassing. De docent kan ook een voor een deelnemers aanwijzen om de leiding te nemen in de groep. Gebruik eventueel een afbeelding van een vierkant als visuele ondersteuning.<br>
+
* Vier theedoeken om de schalen mee af te dekken, zodat het fruit niet gelijk zichtbaar is;
We gaan ademen in een vierkant. Iedereen kiest voor zichzelf hoeveel tellen hij/zij de adem gaan inhouden. Kies om te beginnen drie of vier tellen. Zeker niet langer. Het is geen wedstrijd.<br>
+
* Een blinddoek;
De eerste zijde van het vierkant adem je in terwijl je tot drie telt. De docent telt tot drie en de deelnemers ademen in. Nu houden jullie je adem drie tellen vast. Vervolgens ademenen jullie in drie tellen uit. Daarna blijf je drie tellen lang leeg, dat wil zeggen je ademt niet in.<br>
+
* Belletjes of een ander instrument dat geluid maakt;
Daarna herhaalt het vierkant zich weer.<br>
+
* Bord of flip-over.
Als drie tellen niet comfortabel is kan je het ook twee tellen doen. Of als drie tellen heel makkelijk is kun je ophogen tot vier tellen of vijf. Het is wel de bedoeling dat het gemakkelijk is. Het is zeker niet de bedoeling dat het een uitdaging is met jezelf of anderen.
+
  </div>
<br>
+
</div>
<br>
+
    </div>
''Verleggen van aandacht. Door zowel de aandacht te richten op ademen en tellen stoppen de gedachten en komt er rust''
+
    </div>
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
+
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=Beter Verwoorden|Les={{BASEPAGENAME}}}}

Huidige versie van 17 feb 2021 om 14:56

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar Fysieke activiteitnaar Vertellen en luisterennaar Vragen stellennaar RedigerennaarBV1.jpeg

1 Fruit

Opmaat


De ruimte
Duur: ± 2 minuten / Hele groep

De stoelen staan in een kring. Iedereen zit. Op het bord/ flip-over staat de structuur van de les. De docent kan dit ook nog even bespreken.

Energieke oefening of Spel

Duur: ± 5 minuten / Hele groep
Fruitspel
Instructie

De deelnemers zitten in de kring; er is één stoel te weinig, dus er moet iemand staan; de eerste keer is dit de docent. Elke deelnemer krijgt de naam van een van vier verschillende fruitsoorten, bijvoorbeeld: appel, peer, banaan of aardbei. Kies vier fruitsoorten bij een groepsgrootte van twintig (bij grotere groepen steeds per vijf deelnemers een fruitsoort toevoegen). Degene die staat noemt een fruitsoort. De deelnemers met die naam wisselen van stoel. Je mag niet meer terug naar je eigen stoel. De staande persoon gaat ook zitten op een van de vrijgekomen stoelen. Degene die nu overblijft zonder stoel is degene die op zijn beurt de naam van een fruitsoort roept. Bij het woord ‘fruitmand’ loopt iedereen. Je kunt het spel ook variëren door per keer twee of drie fruitsoorten te noemen.

Effect van het spel: energie, fysieke alertheid en concentratie verhogen, groepsdynamica en ontspanning/plezier stimuleren.


Fysieke activiteit passend bij het onderwerp

Duur: ± 2x 10 minuten / Hele groep
Proeven en omschrijven: Spel 1 & 2
Spel 1: Beschrijven en raden
Duur: ± 10 minuten/ Hele groep
Instructie

De docent start als voorbeeld met een beschrijving van een vrucht. De naam van de vrucht wordt niet genoemd, alleen de kenmerken van het fruit worden beschreven. De groep raadt. Degene die het goede antwoord geeft, krijgt de beurt om te beschrijven en wordt dan de leider. Afhankelijk van het sociale vermogen van de groep laat je ze roepen of geef je ze de beurt. Degene die beschrijft is de leider.

Spel 2: Proeven en omschrijven
Duur: ± 10 minuten/ Hele groep
Instructie

Een deelnemer wordt geblinddoekt en proeft een stukje fruit en beschrijft wat hij proeft. De kernwoorden worden op het bord geschreven. Daarna proeft iedereen hetzelfde fruit en kunnen er extra woorden worden toegevoegd. Een aantal deelnemers geeft een beschrijving.

Alternatief

De docent kan ook niet-gesneden fruit onder een doek leggen. Eén iemand wordt geblinddoekt. Hij kiest een stuk fruit en beschrijft wat hij voelt. (Hij mag niet meteen zeggen wat hij denkt dat het is.)

Effect van de oefening: het ontwikkelen van waarneming en taligheid.

Voorbereiding
  • Schalen met op iedere schaal een andere fruitsoort, ongeveer per vijf deelnemers een extra fruitsoort toevoegen. Het fruit is schoongemaakt, in stukjes gesneden en voorzien van prikkers;
  • Vier theedoeken om de schalen mee af te dekken, zodat het fruit niet gelijk zichtbaar is;
  • Een blinddoek;
  • Belletjes of een ander instrument dat geluid maakt;
  • Bord of flip-over.