Opmaat BV5: verschil tussen versies

 
(13 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 3: Regel 3:
  
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-2 columns">
+
<div class="small-6 large-offset-1 columns">
{{Wit}}
+
<h3>'''5 Vriendschap'''</h3>
    </div>
+
<h4>'''Opmaat'''</h4>
<div class="row">
 
<div class="small-6 columns">
 
 
 
<h3>'''Opmaat - Les 5 - Vriendschap'''</h3>
 
 
<br>
 
<br>
<h5>'''De ruimte'''</h5>
+
<h5>'''Vooraf'''</h5>
<h5>Duur ± 2 minuten / de hele groep</h5>   
+
<h5>Duur: ± 2 minuten/ Hele groep</h5>   
De stoelen staan in een kring. Iedereen zit. Op het bord / flip-over staat de structuur van de les. De docent kan dit ook nog even bespreken.
+
De deelnemers zitten in een kring. Op het bord of de flip-over staat de structuur van de les. De docent kan die ook nog even bespreken.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>  
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5>
+
<h4>'''Energieke oefening of Spel'''</h4>  
 +
<h5>Duur: ± 5 minuten/ Hele groep - teams 6 a 8</h5>
 
<h5>'''''Vertrouwensoefening'''''</h5>
 
<h5>'''''Vertrouwensoefening'''''</h5>
De groep wordt in kleine kringen verdeeld van ongeveer 8 deelnemers. Eén deelnemer gaat in het midden staan en de anderen staan er in een kleine cirkel omheen, met hun rechterbeen naar voren en hun linkerbeen naar achteren. De persoon in het midden gaat zich laten vallen en wordt opgevangen door de groep. Degene die zich laat vallen wordt altijd door vier personen tegelijk opgevangen. De vangers raken de persoon die valt bij de rechter- en linkerschouder en duwen de persoon zachtjes naar het midden. Naar gelang er meer vertrouwen is kun je variëren in afstand en snelheid. Dit is een fysieke vertrouwensoefening. De deelnemers moeten samenwerken en zich kunnen inleven in de persoon in het midden en alert zijn. Daarnaast worden alle deelnemers aangesproken op een mate van zelfcontrole. Degene die in het midden staat moet op de anderen vertrouwen. Maar alle deelnemers moeten op zichzelf vertrouwen individueel en als groep.
+
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
De groep wordt in kringen van ongeveer acht deelnemers verdeeld. Eén deelnemer gaat in het midden staan en de anderen staan om diegene heen, met hun rechterbeen naar voren en hun linkerbeen naar achteren. De deelnemer in het midden laat zich vallen en wordt opgevangen door de groep. Degene die zich laat vallen wordt altijd door vier deelnemers tegelijk opgevangen, bij de rechter- en linkerschouder, en zachtjes teruggeduwd naar het midden. Naar gelang het vertrouwen groeit, kan er gevarieerd worden in afstand en snelheid.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Alerte aandacht, vertrouwen, durf, samenwerking en ontspanning/ plezier''
+
Dit is een fysieke vertrouwensoefening. De deelnemers moeten samenwerken en zich kunnen inleven in de deelnemer in het midden en alert zijn. Daarnaast worden alle deelnemers aangesproken op een mate van zelfcontrole. De deelnemers werken nauw samen en bijvoorbeeld aandrang om een grap uit te halen moet worden beheersd. Degene die in het midden staat moet op de anderen vertrouwen. Maar alle deelnemers moeten op zichzelf vertrouwen, individueel en als groep. De docent houdt in de gaten dat de veiligheid gewaarborgd is.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4>
+
''Effect van de oefening: plezier, het versterken van alerte aandacht en het ontwikkelen van vertrouwen, durf en samenwerking.''
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 
<h5>'''''Ja en nee spel'''''</h5>
 
De deelnemers gaan in tweetallen tegenover elkaar staan (nummers 1 & 2). Nummers 1 zeggen alleen maar JA en de nummers 2 zeggen alleen maar NEE. Deze ja en nee dialoog blijven ze herhalen. De gedachte achter deze dynamiek is dat als de deelnemers goed naar elkaar luisteren en daardoor elkaars klankkleur overnemen er een dialoog ontstaat met deze twee eenvoudige woorden. De toeschouwer hoort een dialoog door middel van de intenties van de spelers en krijgt daardoor een eigen beeld met verhaal. Je komt met het JA en NEE in een stroom en je weet niet hoe het gaat lopen. De docent stopt de oefening.  
 
 
<br>
 
<br>
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Fysieke activiteit passend bij het onderwerp'''</h4>
 +
<h5>Duur: ± 10 minuten/ Hele groep - Tweetallen</h5>
 +
<h5>'''''Ja-en-neespel'''''</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
De deelnemers gaan in tweetallen tegenover elkaar staan (nummers een en twee). De nummers een zeggen alleen maar ja en de nummers twee zeggen alleen maar nee. Deze ja-en-needialoog blijven ze herhalen. De gedachte achter deze oefening is dat als de deelnemers goed naar elkaar luisteren en elkaars intonatie overnemen er een dialoog ontstaat met deze twee eenvoudige woorden. Er komt er een gesprek op gang zonder dat de spelers weten hoe het gaat lopen. De docent stopt de oefening.
 
<br>
 
<br>
''Oefenen van de stem, klankkleuren, verbeelding, inleving, nieuwsgierigheid en samenwerking''<br>
+
<br>
 +
Bij het nabespreken kan de docent een aantal tweetallen uitnodigen de oefening te herhalen voor de groep. De toeschouwers kijken en proberen te bedenken wat er tussen beide personen speelt. De docent maakt een rondje en vraagt de toeschouwers naar hun ideeën.
 +
<br>
 +
<br>
 +
''Effect van de fysieke activiteit: oefenen van de stem, intonatie, verbeelding, inleving, nieuwsgierigheid en samenwerking.''
 +
<br>
 +
  </div>
 +
</div>  
 
     </div>
 
     </div>
 
     </div>
 
     </div>

Huidige versie van 20 feb 2021 om 11:34

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarBV5.jpeg

5 Vriendschap

Opmaat


Vooraf
Duur: ± 2 minuten/ Hele groep

De deelnemers zitten in een kring. Op het bord of de flip-over staat de structuur van de les. De docent kan die ook nog even bespreken.

Energieke oefening of Spel

Duur: ± 5 minuten/ Hele groep - teams 6 a 8
Vertrouwensoefening

De groep wordt in kringen van ongeveer acht deelnemers verdeeld. Eén deelnemer gaat in het midden staan en de anderen staan om diegene heen, met hun rechterbeen naar voren en hun linkerbeen naar achteren. De deelnemer in het midden laat zich vallen en wordt opgevangen door de groep. Degene die zich laat vallen wordt altijd door vier deelnemers tegelijk opgevangen, bij de rechter- en linkerschouder, en zachtjes teruggeduwd naar het midden. Naar gelang het vertrouwen groeit, kan er gevarieerd worden in afstand en snelheid.

Dit is een fysieke vertrouwensoefening. De deelnemers moeten samenwerken en zich kunnen inleven in de deelnemer in het midden en alert zijn. Daarnaast worden alle deelnemers aangesproken op een mate van zelfcontrole. De deelnemers werken nauw samen en bijvoorbeeld aandrang om een grap uit te halen moet worden beheersd. Degene die in het midden staat moet op de anderen vertrouwen. Maar alle deelnemers moeten op zichzelf vertrouwen, individueel en als groep. De docent houdt in de gaten dat de veiligheid gewaarborgd is.

Effect van de oefening: plezier, het versterken van alerte aandacht en het ontwikkelen van vertrouwen, durf en samenwerking.


Fysieke activiteit passend bij het onderwerp

Duur: ± 10 minuten/ Hele groep - Tweetallen
Ja-en-neespel

De deelnemers gaan in tweetallen tegenover elkaar staan (nummers een en twee). De nummers een zeggen alleen maar ja en de nummers twee zeggen alleen maar nee. Deze ja-en-needialoog blijven ze herhalen. De gedachte achter deze oefening is dat als de deelnemers goed naar elkaar luisteren en elkaars intonatie overnemen er een dialoog ontstaat met deze twee eenvoudige woorden. Er komt er een gesprek op gang zonder dat de spelers weten hoe het gaat lopen. De docent stopt de oefening.

Bij het nabespreken kan de docent een aantal tweetallen uitnodigen de oefening te herhalen voor de groep. De toeschouwers kijken en proberen te bedenken wat er tussen beide personen speelt. De docent maakt een rondje en vraagt de toeschouwers naar hun ideeën.

Effect van de fysieke activiteit: oefenen van de stem, intonatie, verbeelding, inleving, nieuwsgierigheid en samenwerking.