Opmaat BV6: verschil tussen versies
(12 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{Kopweg}} | {{Kopweg}} | ||
{{BV6}} | {{BV6}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<div class="row"> | <div class="row"> | ||
− | <div class="small-6 columns"> | + | <div class="small-6 large-offset-1 columns"> |
− | + | <h3>'''6 Dieren'''</h3> | |
− | <h3>''' | + | <h4>'''Opmaat'''</h4> |
<br> | <br> | ||
− | <h5>''' | + | <h5>'''Vooraf'''</h5> |
− | <h5>Duur ± 2 minuten / | + | <h5>Duur: ± 2 minuten/ Hele groep</h5> |
− | De | + | De deelnemers zitten in een kring. Op het bord of de flip-over staat de structuur van de les. De docent kan die ook nog even bespreken. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h4>'''Energieke | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
− | <h5>Duur ± 5 minuten / | + | <h4>'''Energieke oefening of Spel'''</h4> |
+ | <h5>Duur: ± 5 minuten/ Hele groep - Individueel</h5> | ||
<h5>'''''Losmaken'''''</h5> | <h5>'''''Losmaken'''''</h5> | ||
− | De deelnemers staan in een kring. De docent doet bewegingen en stemoefeningen om het lichaam alert/wakker te maken | + | <div class="mw-collapsible-content"> |
+ | De deelnemers staan in een kring. De docent doet bewegingen en stemoefeningen om het lichaam alert/wakker te maken. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | + | Draaien met de schouders, naar voren (5x) en naar achteren (5x). Schouders een voor een naar voren en naar achteren draaien (totaal 10x). Schouders omhoog, schouders naar beneden (4x). Hele lichaam aanspannen, hele lichaam ontspannen (4x). Alles losschudden. Hoofd draaien, naar rechts en naar links (elke kant 2x). Draaien van het bekken (2x). Draaien van bovenbenen (2x) (op één been).<br> | |
+ | Geluiden maken om de stembanden op te warmen. Kloppen op de borstkas en de stem laten resoneren (2x). Smakgeluiden, pssssst, mmmmmmmm, oooooo, aaaaaa, nggg. Als je de o en a uitspreekt is de mond ontspannen. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | + | ''Effect van de oefening: durf uitdagen en versterken, acceptatie, ontspanning en plezier.'' | |
− | + | </div> | |
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h5>'''''Transformeren in dieren I | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
− | <h5>Duur ± | + | <h4>'''Fysieke activiteit passend bij het onderwerp'''</h4> |
− | De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. | + | <h5>Duur: ± 15 minuten/ Hele groep</h5> |
+ | <h5>'''''Transformeren'''''</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | <h5>'''Transformeren in dieren I'''</h5> | ||
+ | <h5>Duur: ± 5 minuten/ Hele groep</h5> | ||
+ | De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. Vervolgens roept de docent verschillende dieren en de deelnemers transformeren in het genoemde dier. De deelnemers bedenken hoe ze het dier kunnen uitbeelden; hun creativiteit, inleving en motoriek worden getraind. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h5> | + | <h5>'''Transformeren in dieren II'''</h5> |
− | <h5>Duur ± | + | <h5>Duur: ± 10 minuten/ Hele groep</h5> |
− | De | + | Nu bedenkt iedere deelnemer om de beurt een dier (Bijvoorbeeld met de klok mee). De deelnemer transformeert langzaam in het genoemde dier en alle anderen sluiten aan. Ga hiermee door totdat iedereen aan de beurt is geweest (pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond, muis en koe). Dit is spannender en uitdagender. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | '' | + | ''Effect van de activiteit: expressie via lichaamstaal, durf, acceptatie, plezier, aandacht, ervaren van leiderschap en samenspel.'' |
+ | <br> | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=Beter Verwoorden|Les={{BASEPAGENAME}}}} | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=Beter Verwoorden|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
− | |||
− |
Huidige versie van 20 feb 2021 om 12:36
6 Dieren
Opmaat
Vooraf
Duur: ± 2 minuten/ Hele groep
De deelnemers zitten in een kring. Op het bord of de flip-over staat de structuur van de les. De docent kan die ook nog even bespreken.
Energieke oefening of Spel
Duur: ± 5 minuten/ Hele groep - Individueel
Losmaken
De deelnemers staan in een kring. De docent doet bewegingen en stemoefeningen om het lichaam alert/wakker te maken.
Draaien met de schouders, naar voren (5x) en naar achteren (5x). Schouders een voor een naar voren en naar achteren draaien (totaal 10x). Schouders omhoog, schouders naar beneden (4x). Hele lichaam aanspannen, hele lichaam ontspannen (4x). Alles losschudden. Hoofd draaien, naar rechts en naar links (elke kant 2x). Draaien van het bekken (2x). Draaien van bovenbenen (2x) (op één been).
Geluiden maken om de stembanden op te warmen. Kloppen op de borstkas en de stem laten resoneren (2x). Smakgeluiden, pssssst, mmmmmmmm, oooooo, aaaaaa, nggg. Als je de o en a uitspreekt is de mond ontspannen.
Effect van de oefening: durf uitdagen en versterken, acceptatie, ontspanning en plezier.
Fysieke activiteit passend bij het onderwerp
Duur: ± 15 minuten/ Hele groep
Transformeren
Transformeren in dieren I
Duur: ± 5 minuten/ Hele groep
De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. Vervolgens roept de docent verschillende dieren en de deelnemers transformeren in het genoemde dier. De deelnemers bedenken hoe ze het dier kunnen uitbeelden; hun creativiteit, inleving en motoriek worden getraind.
Transformeren in dieren II
Duur: ± 10 minuten/ Hele groep
Nu bedenkt iedere deelnemer om de beurt een dier (Bijvoorbeeld met de klok mee). De deelnemer transformeert langzaam in het genoemde dier en alle anderen sluiten aan. Ga hiermee door totdat iedereen aan de beurt is geweest (pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond, muis en koe). Dit is spannender en uitdagender.
Effect van de activiteit: expressie via lichaamstaal, durf, acceptatie, plezier, aandacht, ervaren van leiderschap en samenspel.