Opmaat BV9: verschil tussen versies

 
(10 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 3: Regel 3:
  
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-2 columns">
+
<div class="small-6 large-offset-1 columns">
{{Wit}}
+
<h3>'''9 Dromen'''</h3>
    </div>
+
<h4>'''Opmaat'''</h4>
<div class="row">
 
<div class="small-6 columns">
 
 
 
<h3>'''Opmaat - Les 9 - Dromen'''</h3>
 
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Vooraf'''</h5>
 
<h5>'''Vooraf'''</h5>
<h5>Duur ± 2 minuten / de hele groep</h5>   
+
<h5>Duur: ± 2 minuten/ Hele groep</h5>   
De stoelen staan in een kring. Iedereen zit. Op het bord / flip-over staat de structuur van de les. De docent kan dit ook nog even bespreken.
+
De deelnemers zitten in een kring. Op het bord of de flip-over staat de structuur van de les. De docent kan die ook nog even bespreken.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>  
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5>
+
<h4>'''Energieke oefening of Spel'''</h4>  
 +
<h5>Duur: ± 5 minuten/ Hele groep</h5>
 
<h5>'''''Associëren op muziek'''''</h5>
 
<h5>'''''Associëren op muziek'''''</h5>
De docent vraagt vijf deelnemers die het leuk vinden om het liedje dat ze hebben uitgekozen en meegebracht - waar ze op wegdromen - beschikbaar te stellen. Als docent start je met een eigen nummer. In de klas luister je met z’n allen naar de verschillende nummers. Na elk nummer schrijven de deelnemers hun associaties op. Vervolgens leest iedereen een woord voor uit zijn/haar associatie. Zo doe je alle nummers. Oefening in het los en vrij denken, dit kan aanzet geven tot nieuwsgierigheid.
+
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
De docent vraagt vijf deelnemers die het leuk vinden om het liedje dat ze hebben uitgekozen en meegebracht waar ze op wegdromen beschikbaar te stellen. Als docent start je met je eigen keuze. In de klas luister je met z’n allen naar de verschillende muziekstukken. Na elk stuk schrijven de deelnemers hun associaties op. Vervolgens leest iedereen een woord voor uit zijn/haar associatie. Zo doe je alle muziekstukken. De deelnemers kunnen ook worden aangemoedigd hun eigen meegebrachte nummer aan te kondigen.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Oefening in het los en vrij denken, dit kan aanzet geven tot nieuwsgierigheid. Bewustwording van verschillen in beleving tussen de deelnemers''
+
''Effect van de oefening: oefenen met het los en vrij denken, dit kan nieuwsgierigheid aanmoedigen. Bewustwording van verschillen in beleving tussen de deelnemers.''
 
<br>
 
<br>
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp'''</h4>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
+
<h4>'''Fysieke activiteit passend bij het onderwerp'''</h4>
 +
<h5>Duur: ± 10 minuten/ Hele groep</h5>
 
<h5>'''''Improvisatie kring'''''</h5>
 
<h5>'''''Improvisatie kring'''''</h5>
De docent vertelt dat ze samen ter plekke een verhaal gaan maken met stem en lichaam. De docent geeft een voorbeeld:<br>
+
    <div class="mw-collapsible-content">
De eerste deelnemer visualiseert een grote dikke boom, de deelnemer rechts daarvan herhaalt de visualisatie van de boom en zegt dat naast een boom een heel klein kaboutervrouwtje zit op een paddenstoel, de derde deelnemer herhaalt de visualisatie van het kleine kaboutervrouwtje en vertelt dat zij heel HEEL erg aan het huilen was, zo erg dat er een zee van water ontstond. De docent begint de improvisatie met de boom en daarna mogen de deelnemers één voor één het verhaal aanvullen.
+
De docent vertelt dat de deelnemers samen een verhaal gaan maken met stem en lichaam. De docent geeft een voorbeeld: ‘De eerste deelnemer beschrijft een grote dikke boom, de deelnemer rechts daarvan herhaalt de beschrijving van de boom en zegt dat naast de boom een kaboutervrouwtje op een paddenstoel zit, de derde deelnemer herhaalt de beschrijving van het kaboutervrouwtje en vertelt dat zij heel erg aan het huilen was, zo erg dat er een zee van tranen ontstond.De docent begint de improvisatie met de boom en daarna vullen de deelnemers een voor een het verhaal aan.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Er kan natuurlijk voor gekozen worden om de zo ontstane verhalen op te nemen met een mobiel. Terugluisteren of dit geluidsfragment editen is een speelse taaloefening.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''In deze dynamiek wordt taal gebruikt, inlevingsvermogen, creativiteit, lef en concentratie. De docent kan tussendoor de visualisaties herhalen om de theatraliteit en daarmee de inleving en creativiteit te vergroten''<br>
+
''Effect van de activiteit: versterkt taalgebruik, inlevingsvermogen, creativiteit, lef en concentratie. De docent kan tussendoor de visualisaties herhalen om de theatraliteit en daarmee de inleving en creativiteit te vergroten.''
 
+
<br>
 +
    </div>
 +
</div>
 
     </div>
 
     </div>
 
     </div>
 
     </div>

Huidige versie van 21 feb 2021 om 17:14

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarBV9.jpeg

9 Dromen

Opmaat


Vooraf
Duur: ± 2 minuten/ Hele groep

De deelnemers zitten in een kring. Op het bord of de flip-over staat de structuur van de les. De docent kan die ook nog even bespreken.

Energieke oefening of Spel

Duur: ± 5 minuten/ Hele groep
Associëren op muziek

De docent vraagt vijf deelnemers die het leuk vinden om het liedje dat ze hebben uitgekozen en meegebracht – waar ze op wegdromen – beschikbaar te stellen. Als docent start je met je eigen keuze. In de klas luister je met z’n allen naar de verschillende muziekstukken. Na elk stuk schrijven de deelnemers hun associaties op. Vervolgens leest iedereen een woord voor uit zijn/haar associatie. Zo doe je alle muziekstukken. De deelnemers kunnen ook worden aangemoedigd hun eigen meegebrachte nummer aan te kondigen.

Effect van de oefening: oefenen met het los en vrij denken, dit kan nieuwsgierigheid aanmoedigen. Bewustwording van verschillen in beleving tussen de deelnemers.


Fysieke activiteit passend bij het onderwerp

Duur: ± 10 minuten/ Hele groep
Improvisatie kring

De docent vertelt dat de deelnemers samen een verhaal gaan maken met stem en lichaam. De docent geeft een voorbeeld: ‘De eerste deelnemer beschrijft een grote dikke boom, de deelnemer rechts daarvan herhaalt de beschrijving van de boom en zegt dat naast de boom een kaboutervrouwtje op een paddenstoel zit, de derde deelnemer herhaalt de beschrijving van het kaboutervrouwtje en vertelt dat zij heel erg aan het huilen was, zo erg dat er een zee van tranen ontstond.’ De docent begint de improvisatie met de boom en daarna vullen de deelnemers een voor een het verhaal aan.

Er kan natuurlijk voor gekozen worden om de zo ontstane verhalen op te nemen met een mobiel. Terugluisteren of dit geluidsfragment editen is een speelse taaloefening.

Effect van de activiteit: versterkt taalgebruik, inlevingsvermogen, creativiteit, lef en concentratie. De docent kan tussendoor de visualisaties herhalen om de theatraliteit en daarmee de inleving en creativiteit te vergroten.