Verlangen Stap 1-1 Eigen Ervaring: verschil tussen versies
k (Tekst vervangen - "thumb" door "frameless") |
|||
(4 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 4: | Regel 4: | ||
<div class="small-3 columns"> | <div class="small-3 columns"> | ||
<imagemap> | <imagemap> | ||
− | Image:Icoon Lees Les 2.png| | + | Image:Icoon Lees Les 2.png|frameless|left|{{{1|200px}}} |
rect 5 13 283 271 [[Verlangen|Start Lees Les 2]] | rect 5 13 283 271 [[Verlangen|Start Lees Les 2]] | ||
</imagemap> | </imagemap> | ||
Regel 10: | Regel 10: | ||
<div class="small-5 columns"> | <div class="small-5 columns"> | ||
<h3>Stap 1-1 Eigen Ervaring<br> | <h3>Stap 1-1 Eigen Ervaring<br> | ||
− | Introductie van het thema</h3><br> | + | Introductie van het thema</h3> |
+ | <h5>Stoelen in de kring iedereen zit</h5><br> | ||
<h4>Negen X Grunberg Les 2 Verlangen</h4> | <h4>Negen X Grunberg Les 2 Verlangen</h4> | ||
<h5>Voorlezen</h5> | <h5>Voorlezen</h5> | ||
Regel 23: | Regel 24: | ||
<h4>Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus<br> | <h4>Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus<br> | ||
(Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)</h4> | (Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)</h4> | ||
− | + | Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook [[WAT IS LAAT JE ZIEN?|veiligheid]].<br> | |
<br> | <br> | ||
Instructie bij '''optie 1''':<br> | Instructie bij '''optie 1''':<br> | ||
Regel 29: | Regel 30: | ||
<br> | <br> | ||
Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).<br> | Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | Door met [[Verlangen Stap 1-2 Tekst Schrijven|Stap 1-2]] schrijven van de tekst.<br> | ||
<br> | <br> | ||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> |
Huidige versie van 1 okt 2022 om 16:47
Stap 1-1 Eigen Ervaring
Introductie van het thema
Stoelen in de kring iedereen zit
Negen X Grunberg Les 2 Verlangen
Voorlezen
Fout: de afbeelding is beschadigd of bestaat niet
Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus
(Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)
Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook veiligheid.
Instructie bij optie 1:
De docent vertelt over een keer dat ze iemand na lange tijd weer zag en dat ze ontdekte dat haar oude gevoelens voor die persoon nog bestaan... Of juist niet. ... (voorbereid*)– verduidelijkingsvragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze iemand na lange tijd weer tegen kwamen en hoe dat ging, of ze oude gevoelens weer opnieuw voelden...
Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).
Door met Stap 1-2 schrijven van de tekst.
Of eenvoudiger alternatief optie 2 uit de lessenserie Beter Verwoorden:
De docent vertelt over een keer dat zij/hij iets heeft meegemaakt met een vriend of vriendin.(voorbereid*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze mee hebben gemaakt met een vriend of vriendin en hoe dat ging.
Verbreden of toespitsen
Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen.
Bijvoorbeeld bij optie 1: voor diegenen die niet hebben ervaren dat ze iemand na lange tijd weer zagen en dat ze ontdekten dat oude gevoelens voor die persoon nog bestaan... Of juist niet. ... . Soms verlies je iemand uit het oog en op een dag kom je die weer tegen. Je maakt weer contact ... hoe gaat dat?
Bijvoorbeeld bij optie 2: voor diegenen die geen herinnering hebben aan een gebeurtenis die ze met een vriend of vriendin hebben beleeft, bijvoorbeeld over een keer dat ze met iemand die ze kennen iets hebben beleeft? Wat en hoe ging dat? Waar waren jullie? Hoe zag het er daar uit? Wat werd er gezegd? En door wie? etc.
Variatie
De volgorde omdraaien. Starten met een eigen ervaring daarna de column voorlezen en vervolgens de verbindingsvraag stellen. Minder duidelijk misschien maar het is een vorm om de column meer te laten leiden.
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg uit de module Lees