Tangaslip Stap 1-1 Eigen Ervaring: verschil tussen versies

k (Tekst vervangen - "thumb" door "frameless")
 
(Een tussenliggende versie door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 4: Regel 4:
 
<div class="small-3 columns">
 
<div class="small-3 columns">
 
<imagemap>
 
<imagemap>
Image:Icoon Lees Les 4.png|thumb|center|{{{1|200px}}}|
+
Image:Icoon Lees Les 4.png|frameless|center|{{{1|200px}}}|
 
rect 22 47 276 280 [[Tangaslip|Start Lees Les 4]]
 
rect 22 47 276 280 [[Tangaslip|Start Lees Les 4]]
 
</imagemap>
 
</imagemap>
Regel 30: Regel 30:
 
Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).<br>
 
Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).<br>
 
<br>
 
<br>
Door met [[Bereid Stap 1-2 Tekst Schrijven|Stap 1-2]] schrijven van de tekst.<br>
+
Door met [[Tangaslip Stap 1-2 Tekst Schrijven|Stap 1-2]] schrijven van de tekst.<br>
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">

Huidige versie van 1 okt 2022 om 16:49


Start Lees Les 4Icoon Lees Les 4.png
Over deze afbeelding

Stap 1-1 Eigen Ervaring
Introductie van het thema


Negen X Grunberg Les 4 Tangaslip

Voorlezen

Column Waar mensen verwachten dat je in tangaslip de deur opendoet

Fout: de afbeelding is beschadigd of bestaat niet

Docent start met eigen ervaring en bepaalt de focus
(Duur ±10 minuten, met voorlezen column 20 minuten / de hele groep)

Stoelen in de kring iedereen zit. Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld. Zie ook veiligheid.

Instructie bij optie 1:
De docent vertelt over een keer dat hij een avontuur aanging en het mislukte of juist lukte (voorbereid*) – verduidelijkingsvragen worden gesteld – daarna stelt hij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze een avontuur aangingen en het mislukte of juist lukte en hoe dat ging.

Als voorbereiding ontleend de docent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).

Door met Stap 1-2 schrijven van de tekst.

Of eenvoudiger alternatief optie 2 uit de lessenserie Beter Verwoorden:

De docent vertelt over een en keer dat hij merkte dat hij gegroeid/veranderd was (voorbereid*) – vragen worden gesteld – daarna stelt hij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat merkten dat ze gegroeid waren. Als vraag: "Kan je vertellen over een keer dat je merkte dat je gegroeid was?'

In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig. Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte.


Verbreden of toespitsen

Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen. Bijvoorbeeld bij optie 1: voor diegenen die misschien door het woord avontuur niet op ervaringen komen, kan het worden iets verrassends dat je meemaakte of iets onverwachts dat je meemaakte ... en hoe dat ging?
Bijvoorbeeld bij optie 2: Kon je een keer ineens een kledingstuk niet meer aan? Hoe kwam dat? of Een keer dat je ineens ergens beter bij kon en hoe dat ging?

Variatie

De volgorde omdraaien. Starten met een eigen ervaring daarna de column voorlezen en vervolgens de verbindingsvraag stellen. Minder duidelijk misschien maar het is een vorm om de column meer te laten leiden.



Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg uit de module Lees

naar Lees Les 1naar Lees Les 2naar Lees Les 3naar Lees Les 4naar Lees Les 5naar Lees Les 6naar Lees Les 7naar Lees Les 8naar Lees Les 9Icoon Lees Les 1-9.png