2.0 Verzamelen bij 9XG Bereid: verschil tussen versies

k (Tekst vervangen - "thumb" door "frameless")
 
(16 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 +
<h4>Uitbreiding bij interview met romankarakter - een scene schrijven (Thuisopdracht)</h4>
 +
Herschrijf een korte scene gebaseerd op kenmerken uit je eigen ervaring
 +
vermengd en/of aangevuld met het karakter uit de Joodse Messias dat je hebt
 +
geïnterviewd. Denk ook weer aan begin - midden - eind.
 +
 +
 +
Naar aanleiding van de gekozen focus biedt de docent de leerlingen extra informatie (of laat dit opzoeken, de werkvorm die wordt gekozen is afhankelijk van het niveau van de leerlingen.
 +
<br>
 +
 +
 +
 +
<h4>Eigen ervaring</h4>
 +
<h5>Vertellen - Voorlezen</h5>
 +
[[Bereid Column AG|Waar je bereid bent te sterven]], pagina 163 (Arnon Grunberg, [https://www.bol.com/nl/p/thuis-ben-je/9200000075580617/?suggestionType=featured_product&suggestedFor=thuis%20ben&originalSearchContext=media_all&originalSection=main%20Bestel%20Thuis%20ben%20je Thuis ben je] (2017), de Correspondent, Amsterdam)<br>
 +
<h5>Onderwerp</h5>
 +
Vertellen over ''een keer dat je lichaam je verraste''.
 +
<br>
 +
<br>
 +
<h4>Kennis</h4>
 +
<h5>Boek</h5>
 +
Arnon Grunberg, [https://www.athenaeum.nl/boek/?authortitle=arnon-grunberg/de-joodse-messias--9789048835010 De Joodse Messias] (Lebowski, 2004)<br>
 +
<h5>Theorie</h5>
 +
Theorie over het '''Interview'''en hoe dat gebruikt kan worden.
 +
<br>
 +
<br>
 +
<h4>Actie</h4>
 +
<h5>Praktijk voorbereiden en presentatie</h5>
 +
 +
 
__NOTOC__
 
__NOTOC__
 +
{{kopweg}}
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-3 columns">
 +
<imagemap>
 +
Image:Icoon Lees Les 1 .png|frameless|center|{{{1|200px}}}|
 +
rect 22 47 276 280 [[Bereid|Start Lees Les 1]]
 +
</imagemap>
 +
</div>
 +
<div class="small-5 columns">
 +
<h3>Stap 2-2 - Kenniskant<br>
 +
Verdiepen - Interview</h3><br>
 +
<h4>Negen X Grunberg Les 1 Bereid</h4>
 +
<br>
 +
<h5>Linkerzijde drieluik-werkstructuur</h5>
 +
</div>
 +
<div class="small-4 columns">
 +
{{LJZvraagklein}}
 +
</div>
 +
</div>
 +
<div class="small-9 columns">
 +
<h4>Opdracht 3 (Duur ± 20 minuten)</h4>
 +
De docent bepaald de focus. In les 1 is dit het '''interview'''. De docent Heeft de leerlingen gevraagd een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen. De docent heeft een interview met de schrijver bij zich uit de periode va de roman.
 +
De docent bedenkt vragen voor de leerlingen om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte interviews.
 +
De vragen kunnen gaan over de inhoud, de opbouw en stijl. In hoeverre komt e inhoud van het werk aan bod in het interview.<br>
 +
De antwoorden zijn individueel maar kunnen worden overlegd in hun team.<br>
 +
<br>
 +
Naar aanleiding van de gekozen focus biedt de docent de leerlingen extra informatie (of laat dit opzoeken, werkvorm die wordt gekozen is afhankelijk van het niveau van de leerlingen.<br>
 +
<br>
 +
De leerlingen bereiden op school of thuis, op basis van de besproken voorbeelden en opdrachten, een aantal vragen voor die ze aan de schrijver van de gelezen roman/tekst willen voorleggen. Ze maken zich bewust van de categorie (kleurcode) waarin de vragen die ze voorbereiden vallen.
 +
<br>
 +
<h5>Voorbereiden</h5>
 +
* Drieluikantwoord, indeling linkerzijde, als er ruimte kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
 +
* Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over het '''Interview'''.
 +
<br>
 +
<h4> Uitgebreide Opdracht 4 (Thuis aantal uren inplannen, presentatie in de klas)</h4>
 +
'''Zelf informatie zoeken en delen'''<br>
 +
Afhankelijk van het niveau van de leerlingen kan de docent de kennis over hoe een interview in elkaar zit ook overlaten aan de leerlingen. De docent kan indien nodig de leerlingen oriënteren over eventuele bronnen die ze kunnen raadplegen. De docent heeft de deelaspecten van een interview aangegeven en vraagt de leerlingen hierover meer informatie te zoeken en een stukje interview te vinden waarmee ze dit deelaspect kunnen laten zien. Dit samen vormt een presentatie. Deze presentaties samen geven een totaal beeld van de kennis over '''het interview''' op dat moment in die groep.
 +
<br>
 +
<h5>Voorbereiden</h5>
 +
* Deelnemers/ leerlingen worden opgedeeld in teams.
 +
* Digibord.
 +
* De docent kan ook een speciale digitale plek hebben ingericht waar de leerlingen hun groepsbijdragen kunnen klaarzetten.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Als er voldoende aandacht is gegeven aan de kennis uitbreiden en onderzoeken is het tijd om door te gaan met [[Bereid Stap 3-1 Samenbrengen|Stap 3-1]] Actiekant-Samenbrengen. Raadzaam is om toch aandacht te geven aan een [[Bereid Intermezzo|fysiek intermezzo]] van 5 minuten.
 +
<br>
 +
<br>
 +
{{Leesserie}}
 +
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 +
 +
 +
 +
__NOTOC__
 +
{{kopweg}}
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-3 columns">
 +
<imagemap>
 +
Image:Icoon Lees Les 1 .png|frameless|center|200px
 +
rect 22 47 276 280 [[Bereid|Start Lees Les 1]]
 +
</imagemap>
 +
</div>
 +
<div class="small-5 columns">
 +
<h3>Stap 1-2 Instructie Tekst Schrijven
 +
(Duur ± 30 minuten)</h3>
 +
<br>
 +
<h4>Negen X Grunberg Les 1 Bereid</h4>
 +
<br>
 +
<h5>Centrum drieluik-werkstructuur</h5>
 +
</div>
 +
<div class="small-4 columns">
 +
{{Laatjezien klein}}
 +
</div>
 +
</div>
 +
<div class="small-10 columns">
 +
<h4>1. Lijstje maken en kiezen (Duur ± 5 minuten)</h4>
 +
<br>
 +
De docent vraagt de leerlingen om zich verschillende ervaringen te herinneren dat ze meemaakten dat hun lichaam hen verraste.
 +
<h5>Alternatief</h5>
 +
... drie verschillende ervaringen over dat je je een keer dat bezeerd hebt.
 +
{{Instructie schrijven}}
 +
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 +
 +
 +
 +
 +
<h3>Vertellen Eigen Ervaring (Duur ±10 minuten / de hele groep)</h3>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
De docent start en vertelt over een keer dat zijn/haar lichaam hem verraste – er is ruimte om verduidelijkingsvragen te stellen voor de deelnemers in de groep – daarna stelt hij de [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verbindingsvraag]] aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat hun lichaam hen verraste en hoe dat ging.
 +
<br>
 +
<br>
 +
In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte. Op deze manier kan de docent toegankelijk maken voor de leerlingen.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Een andere manier om het proces van vertellen bij te sturen is het inzetten van extra vragen om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen.
 +
Bijvoorbeeld: voor diegenen die niet hebben meegemaakt dat hun lichaam hen verraste, bijvoorbeeld over een keer dat ze hebben meegemaakt dat iemand anders werd verrast door zijn lichaam waar ze bij waren en hoe dat ging.
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
Of alternatief uit de lessenserie Beter Verwoorden:
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
De docent vertelt over een keer dat zij zich heeft bezeerd ([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze zich bezeerd hebben en hoe dat ging.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen.
 +
Bijvoorbeeld bij het alternatief: voor diegenen die zich niet bezeerd hebben, bijvoorbeeld over een keer dat ze iemand pijn gedaan hebben of over een keer dat ze iemand die veel pijn had hebben getroost.
 +
  </div>
 +
</div>
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h3>Tekst schrijven (Duur ± 30 minuten / de hele groep)</h3>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
<h4>1. Lijstje maken en kiezen (Duur ± 5 minuten)</h4>
 +
<br>
 +
De docent vraagt de leerlingen om zich verschillende ervaringen te herinneren dat ze meemaakten dat hun lichaam hen verraste.
 +
<h5>Alternatief</h5>
 +
... drie verschillende ervaringen over dat je je een keer dat bezeerd hebt.
 +
{{Instructie schrijven}}
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h3>Beeld maken (Duur ± 10 minuten / hele groep)</h3>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
<h4>Tekening (Duur ± 10 minuten / hele groep)</h4>
 +
''Tekening maken met zwarte pen in het vierkant in het centrum van het drieluikblad''
 +
De docent instrueert de leerlingen om hun lichaam te tekenen en om een vorm te bedenken waarmee ze in beeld kunt uitdrukken hoe hun lichaam hen verraste.<br>
 +
Suggestie: Met één kleur markeer /benadruk je dat gedeelte van je lichaam dat je verraste.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Of instructie bij het alternatief: teken degene die zich heeft bezeerd. Met één kleur markeer je dat gedeelte van het lichaam waar het pijn deed.
 +
<br>
 +
<br>
 +
De opdracht om een beeld te maken wordt meestal gegeven aan het einde van de opdrachten gericht op het verbinden van oude en nieuwe kennis met een verwerkingsvorm. Dat zijn meestal zeer cognitieve activiteiten en het maken van het beeld is dan een ontspannende taak die ruimte biedt.
 +
<br>
 +
<br>
 +
<h4>Beeldpresentatie (Thuis aantal uren inplannen / in teams)</h4>
 +
In teams een beeldpresentatie maken over het besproken werk of een deelaspect van het werk van de schrijver. De opdracht klein houden gericht op een detail wat in beeld wordt uitgewerkt is ook een optie. De vorm waar in gewerkt wordt kan ook per team verschillen. De docent maakt hierin een keuze eventueel in overleg met de leerlingen. Het kan bijvoorbeeld zijn; een prezi, stop motion, fotocollage digitaal of met het gebruik van andere digitale tools. Een beeld van deze digitale beeldopdracht kan worden toegevoegd als illustratie bij het drieluik, de tekening wordt dan overgeslagen.
 +
  </div>
 +
</div>
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h3>'''Kennis''' bij de les ''Waar je '''bereid''' bent om te sterven''</h3>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
<h4>Lezen</h4>
 +
<h4>Vragen en ordenen</h4>
 +
<h4>Kennis toevoegen / onderzoeken</h4>
 +
Stijlvorm, het interview
 +
<h4>Tussentijds presenteren</h4>
 +
Aan het einde van de opdrachten die zijn gericht op het inventariseren, onderzoeken en versterken van de kennis kunnen de leerlingen een korte presentatie
 +
 +
<h3>'''Actie''' bij de les ''Waar je '''bereid''' bent om te sterven''</h3>
 +
 +
<h4>Samenhang</h4>
 +
Aan het einde van de opdrachten die zijn gericht op het inventariseren, onderzoeken en versterken van de kennis kunnen de leerlingen een korte presentatie
 +
  </div>
 +
</div>
 +
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 +
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
 
{{DISPLAYTITLE:<span style="position: absolute; clip: rect(1px 1px 1px 1px); clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);">{{FULLPAGENAME}}</span>}}
 
{{DISPLAYTITLE:<span style="position: absolute; clip: rect(1px 1px 1px 1px); clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);">{{FULLPAGENAME}}</span>}}
 
<imagemap>
 
<imagemap>
Image:Icoon Lees Les 1.png|thumb|left|{{{1|150px}}}
+
Image:Icoon Lees Les 1.png|frameless|left|{{{1|150px}}}
 
rect 5 13 283 271 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|naar 9XG?]]
 
rect 5 13 283 271 [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|naar 9XG?]]
 
</imagemap>
 
</imagemap>
Regel 9: Regel 198:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 +
{{kopweg}}
 +
{{Drieluik Bereid}}<br>
 +
 +
<h3>Eigen Ervaring bij de les ''Waar je '''bereid''' bent om te sterven''</h3>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h5>Voorbereiden</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
De docent ontleent uit de column de invalshoek en zoekt een eigen ervaring die hierbij aansluit. Deze eigen ervaring houdt je klein (qua sfeer gemiddeld) en je kiest bewust welke details je wel en niet vertelt. De vorm die je kiest voor je eigen ervaring in combinatie met de column zijn het voorbeeld(model) dat een leidraad biedt voor de deelnemers).
 +
<br>
 +
<br>
 +
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Iedereen kent de omgangsvormen: Degene die vertelt wordt niet onderbroken. Vragen kunnen na het vertellen worden gesteld.
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<h4>Voorlezen (Duur ± 5 minuten / de hele groep)</h4>
 +
[[Bereid Column AG|Column ''Waar je bereid bent te sterven'']]
 +
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h3>Vertellen Eigen Ervaring (Duur ±10 minuten / de hele groep)</h3>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
De docent start en vertelt over een keer dat zijn/haar lichaam hem verraste ([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verduidelijkingsvragen]] worden gesteld – daarna stelt hij de [[Laat Je Zien: Zes Typen Vragen|verbindingsvraag]] aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat hun lichaam hen verraste en hoe dat ging.
 +
<br>
 +
<br>
 +
In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte. Op deze manier kan de docent toegankelijk maken voor de leerlingen.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Een andere manier om het proces van vertellen bij te sturen is het inzetten van extra vragen om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen.
 +
Bijvoorbeeld: voor diegenen die niet hebben meegemaakt dat hun lichaam hen verraste, bijvoorbeeld over een keer dat ze hebben meegemaakt dat iemand anders werd verrast door zijn lichaam waar ze bij waren en hoe dat ging.
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
Of alternatief uit de lessenserie Beter Verwoorden:
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
De docent vertelt over een keer dat zij zich heeft bezeerd ([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze zich bezeerd hebben en hoe dat ging.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen.
 +
Bijvoorbeeld bij het alternatief: voor diegenen die zich niet bezeerd hebben, bijvoorbeeld over een keer dat ze iemand pijn gedaan hebben of over een keer dat ze iemand die veel pijn had hebben getroost.
 +
  </div>
 +
</div>
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h3>Tekst schrijven (Duur ± 30 minuten / de hele groep)</h3>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
<h4>1. Lijstje maken en kiezen (Duur ± 5 minuten)</h4>
 +
<br>
 +
De docent vraagt de leerlingen om zich verschillende ervaringen te herinneren dat ze meemaakten dat hun lichaam hen verraste.
 +
<h5>Alternatief</h5>
 +
... drie verschillende ervaringen over dat je je een keer dat bezeerd hebt.
 +
{{Instructie schrijven}}
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h3>Beeld maken (Duur ± 10 minuten / hele groep)</h3>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
<h4>Tekening (Duur ± 10 minuten / hele groep)</h4>
 +
''Tekening maken met zwarte pen in het vierkant in het centrum van het drieluikblad''
 +
De docent instrueert de leerlingen om hun lichaam te tekenen en om een vorm te bedenken waarmee ze in beeld kunt uitdrukken hoe hun lichaam hen verraste.<br>
 +
Suggestie: Met één kleur markeer /benadruk je dat gedeelte van je lichaam dat je verraste.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Of instructie bij het alternatief: teken degene die zich heeft bezeerd. Met één kleur markeer je dat gedeelte van het lichaam waar het pijn deed.
 +
<br>
 +
<br>
 +
De opdracht om een beeld te maken wordt meestal gegeven aan het einde van de opdrachten gericht op het verbinden van oude en nieuwe kennis met een verwerkingsvorm. Dat zijn meestal zeer cognitieve activiteiten en het maken van het beeld is dan een ontspannende taak die ruimte biedt.
 +
<br>
 +
<br>
 +
<h4>Beeldpresentatie (Thuis aantal uren inplannen / in teams)</h4>
 +
In teams een beeldpresentatie maken over het besproken werk of een deelaspect van het werk van de schrijver. De opdracht klein houden gericht op een detail wat in beeld wordt uitgewerkt is ook een optie. De vorm waar in gewerkt wordt kan ook per team verschillen. De docent maakt hierin een keuze eventueel in overleg met de leerlingen. Het kan bijvoorbeeld zijn; een prezi, stop motion, fotocollage digitaal of met het gebruik van andere digitale tools. Een beeld van deze digitale beeldopdracht kan worden toegevoegd als illustratie bij het drieluik, de tekening wordt dan overgeslagen.
 +
  </div>
 +
</div>
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h3>'''Kennis''' bij de les ''Waar je '''bereid''' bent om te sterven''</h3>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
<h4>Lezen</h4>
 +
<h4>Vragen en ordenen</h4>
 +
<h4>Kennis toevoegen / onderzoeken</h4>
 +
Stijlvorm, het interview
 +
<h4>Tussentijds presenteren</h4>
 +
Aan het einde van de opdrachten die zijn gericht op het inventariseren, onderzoeken en versterken van de kennis kunnen de leerlingen een korte presentatie
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h3>'''Actie''' bij de les ''Waar je '''bereid''' bent om te sterven''</h3>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
<h4>Samenhang</h4>
 +
Aan het einde van de opdrachten die zijn gericht op het inventariseren, onderzoeken en versterken van de kennis kunnen de leerlingen een korte presentatie
 +
  </div>
 +
</div>
 +
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 +
 
<br>
 
<br>
 
{{LJZstructuur}}
 
{{LJZstructuur}}
Regel 24: Regel 308:
 
<h5>3. Boek</h5>
 
<h5>3. Boek</h5>
 
Arnon Grunberg, [https://www.athenaeum.nl/boek/?authortitle=arnon-grunberg/de-joodse-messias--9789048835010 De Joodse Messias] (Lebowski, 2004)<br>
 
Arnon Grunberg, [https://www.athenaeum.nl/boek/?authortitle=arnon-grunberg/de-joodse-messias--9789048835010 De Joodse Messias] (Lebowski, 2004)<br>
 +
<h5>4. Theorie</h5>
 +
De uitwerking van de kenniskant en actiekant van de drieluik-werkstructuur heeft betrekking op de theorie over het '''Interview'''
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<br>
 +
<h4>Instructies</h4> Gebruik de instructies van ieder onderdeel van de drieluik-werkstructuur en het bijhorende antwoordblad.
 +
{{InstructiesOFO}}
 +
{{EEles1}}
 +
{{EESles1}}
 +
{{KV1les1}}
 +
{{KV2les2}}
 +
{{ASles1}}
 +
{{EE3les1}}
 +
{{AVles1}}
 +
{{InstructiesER}}
 +
{{InstructiesNC}}
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h5>Antwoordblad</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
{{#lst: Laat Je Zien: Antwoordblad|body}}
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
<h4>Lesplan</h4>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
{{#lst: Bereid Lesplan Les 1 - Lichaam|body}}
 +
  </div>
 +
</div>
 +
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 +
 
<h5>4. Theorie</h5>  
 
<h5>4. Theorie</h5>  
 
De uitwerking van de kenniskant en actiekant van de drieluik-werkstructuur heeft betrekking op de theorie over het '''Interview'''
 
De uitwerking van de kenniskant en actiekant van de drieluik-werkstructuur heeft betrekking op de theorie over het '''Interview'''
Regel 41: Regel 355:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 +
<categorytree mode="pages" depth="0" showcount="on">Bij Negen X Grunberg Bereid Les 1</categorytree>
 +
{{Leesserie}}
 +
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
  
<categorytree mode="pages" depth="0" showcount="on">Bij Negen X Grunberg Bereid Les 1</categorytree><br
+
<br>
 +
<h4>Instructies</h4>
 +
Bereid een [[Laat Je Zien: Antwoordblad|Antwoordblad]] voor en gebruik deze instructies bij ieder onderdeel van de [[WAT IS LAAT JE ZIEN?|drieluik-werkstructuur]].
 +
<categorytree mode="pages" depth="0" showcount="on">Bij Negen X Grunberg Verlangen Les 2</categorytree><br>
 +
<br>
 
{{Leesserie}}
 
{{Leesserie}}
 +
 +
 +
<br>
 +
<h4>Instructies</h4>
 +
Bereid een [[Laat Je Zien: Antwoordblad|Antwoordblad]] voor en gebruik deze instructies bij ieder onderdeel van de [[WAT IS LAAT JE ZIEN?|drieluik-werkstructuur]].
 +
<categorytree mode="pages" depth="0" showcount="on">Bij Negen X Grunberg Pubers Les 5</categorytree><br>
 +
 +
 +
<br>
 +
<h4>Instructies</h4>
 +
Bereid een [[Laat Je Zien: Antwoordblad|Antwoordblad]] voor en gebruik deze instructies bij ieder onderdeel van de [[WAT IS LAAT JE ZIEN?|drieluik-werkstructuur]].
 +
<categorytree mode="pages" depth="0" showcount="on">Bij Negen X Grunberg Koffer Les 6</categorytree><br>
 +
<br>
 +
 +
<h3>Instructies</h3>
 +
Bereid een [[Laat Je Zien: Antwoordblad|Antwoordblad]] voor en gebruik deze instructies bij ieder onderdeel van de [[WAT IS LAAT JE ZIEN?|drieluik-werkstructuur]].
 +
<categorytree mode="pages" depth="0" showcount="on">Bij Negen X Grunberg Ex Les 7</categorytree><br>
 +
 +
 +
<h4>Instructies</h4>
 +
Bereid een [[Laat Je Zien: Antwoordblad|Antwoordblad]] voor en gebruik deze instructies bij ieder onderdeel van de [[WAT IS LAAT JE ZIEN?|drieluik-werkstructuur]].
 +
<categorytree mode="pages" depth="0" showcount="on">Bij Negen X Grunberg Gelukszoekers Les 8</categorytree><br>
 +
 +
<h4>Instructies</h4>
 +
Bereid een [[Laat Je Zien: Antwoordblad|Antwoordblad]] voor en gebruik deze instructies bij ieder onderdeel van de [[WAT IS LAAT JE ZIEN?|drieluik-werkstructuur]].
 +
<categorytree mode="pages" depth="0" showcount="on">Bij Negen X Grunberg Dagdroom Les 9</categorytree><br>
 +
<br>
 +
 +
{{Navlessen1}}
 +
<br>
 +
<br>
 +
 +
 +
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 +
 +
 +
Les 1 Bezeerd
 +
Vertellen Eigen Ervaring (Duur ±10 minuten / de hele groep)</h3>
 +
 
 +
Of alternatief uit de lessenserie Beter Verwoorden:
 +
   
 +
De docent vertelt over een keer dat zij zich heeft bezeerd ([[Vertellen, de docent begint|voorbereid]]*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze zich bezeerd hebben en hoe dat ging.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen.
 +
Bijvoorbeeld bij het alternatief: voor diegenen die zich niet bezeerd hebben, bijvoorbeeld over een keer dat ze iemand pijn gedaan hebben of over een keer dat ze iemand die veel pijn had hebben getroost.
  
 
[[Categorie:Theorie Methodologie Laat Je Zien]]
 
[[Categorie:Theorie Methodologie Laat Je Zien]]

Huidige versie van 1 okt 2022 om 17:49

Uitbreiding bij interview met romankarakter - een scene schrijven (Thuisopdracht)

Herschrijf een korte scene gebaseerd op kenmerken uit je eigen ervaring vermengd en/of aangevuld met het karakter uit de Joodse Messias dat je hebt geïnterviewd. Denk ook weer aan begin - midden - eind.


Naar aanleiding van de gekozen focus biedt de docent de leerlingen extra informatie (of laat dit opzoeken, de werkvorm die wordt gekozen is afhankelijk van het niveau van de leerlingen.


Eigen ervaring

Vertellen - Voorlezen

Waar je bereid bent te sterven, pagina 163 (Arnon Grunberg, Thuis ben je (2017), de Correspondent, Amsterdam)

Onderwerp

Vertellen over een keer dat je lichaam je verraste.

Kennis

Boek

Arnon Grunberg, De Joodse Messias (Lebowski, 2004)

Theorie

Theorie over het Interviewen hoe dat gebruikt kan worden.

Actie

Praktijk voorbereiden en presentatie



Start Lees Les 1Icoon Lees Les 1 .png
Over deze afbeelding

Stap 2-2 - Kenniskant
Verdiepen - Interview


Negen X Grunberg Les 1 Bereid


Linkerzijde drieluik-werkstructuur

Fout: de afbeelding is beschadigd of bestaat niet

Opdracht 3 (Duur ± 20 minuten)

De docent bepaald de focus. In les 1 is dit het interview. De docent Heeft de leerlingen gevraagd een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen. De docent heeft een interview met de schrijver bij zich uit de periode va de roman. De docent bedenkt vragen voor de leerlingen om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte interviews. De vragen kunnen gaan over de inhoud, de opbouw en stijl. In hoeverre komt e inhoud van het werk aan bod in het interview.
De antwoorden zijn individueel maar kunnen worden overlegd in hun team.

Naar aanleiding van de gekozen focus biedt de docent de leerlingen extra informatie (of laat dit opzoeken, werkvorm die wordt gekozen is afhankelijk van het niveau van de leerlingen.

De leerlingen bereiden op school of thuis, op basis van de besproken voorbeelden en opdrachten, een aantal vragen voor die ze aan de schrijver van de gelezen roman/tekst willen voorleggen. Ze maken zich bewust van de categorie (kleurcode) waarin de vragen die ze voorbereiden vallen.

Voorbereiden
  • Drieluikantwoord, indeling linkerzijde, als er ruimte kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
  • Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over het Interview.


Uitgebreide Opdracht 4 (Thuis aantal uren inplannen, presentatie in de klas)

Zelf informatie zoeken en delen
Afhankelijk van het niveau van de leerlingen kan de docent de kennis over hoe een interview in elkaar zit ook overlaten aan de leerlingen. De docent kan indien nodig de leerlingen oriënteren over eventuele bronnen die ze kunnen raadplegen. De docent heeft de deelaspecten van een interview aangegeven en vraagt de leerlingen hierover meer informatie te zoeken en een stukje interview te vinden waarmee ze dit deelaspect kunnen laten zien. Dit samen vormt een presentatie. Deze presentaties samen geven een totaal beeld van de kennis over het interview op dat moment in die groep.

Voorbereiden
  • Deelnemers/ leerlingen worden opgedeeld in teams.
  • Digibord.
  • De docent kan ook een speciale digitale plek hebben ingericht waar de leerlingen hun groepsbijdragen kunnen klaarzetten.



Als er voldoende aandacht is gegeven aan de kennis uitbreiden en onderzoeken is het tijd om door te gaan met Stap 3-1 Actiekant-Samenbrengen. Raadzaam is om toch aandacht te geven aan een fysiek intermezzo van 5 minuten.

Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg uit de module Lees

naar Lees Les 1naar Lees Les 2naar Lees Les 3naar Lees Les 4naar Lees Les 5naar Lees Les 6naar Lees Les 7naar Lees Les 8naar Lees Les 9Icoon Lees Les 1-9.png




Start Lees Les 1Icoon Lees Les 1 .png
Over deze afbeelding

Stap 1-2 Instructie Tekst Schrijven (Duur ± 30 minuten)


Negen X Grunberg Les 1 Bereid


Centrum drieluik-werkstructuur
Fysieke Oefeningen?Eigen Ervaring?Beeld ?Tekst ?Kenniskant Drieluik ?Exploreren ahv Vragen ?Kennis Verdiepen ?Fysieke Oefeningen?Actiekant Drieluik ?Samenbrengen Oud & Nieuw ?Verdiepen Richting Praktijk?Beslissing - Uitvoering ?Persoonlijke Ontwikkeling ?Reflectie & Evaluatie ?Nieuwe Ervaring ?GA LAAT JE ZIEN WERKSTRUCTUUR.png

1. Lijstje maken en kiezen (Duur ± 5 minuten)


De docent vraagt de leerlingen om zich verschillende ervaringen te herinneren dat ze meemaakten dat hun lichaam hen verraste.

Alternatief

... drie verschillende ervaringen over dat je je een keer dat bezeerd hebt.


Op het blaadje noteren de leerlingen met een woord de verschillende ervaringen die ze hebben gehad. Meer?

Voorbereiden
  • Elke deelnemer een A6-je (zonder lijntjes).
  • Eén zwarte pen per deelnemer.

2. Twee aan twee vertellen (Duur ±6 á 10 minuten)

De leerlingen werken in teams van twee en vertellen aan elkaar een voor een de door henzelf gekozen ervaring.

Voorbereiden
  • Belletjes, of ander instrument dat geluid maakt.

3. Text in het klad schrijven (Duur ± 5 minuten)

Voorbereiden
  • Iedere deelnemer krijgt een A5’je (zonder lijntjes).


Tot hier aan toe is het belangrijk de opeenvolgende activiteiten zonder onderbreking te volbrengen. Nu zijn de teksten van alle leerlingen in het klad geschreven. De docent kan vanaf nu de activiteiten indelen naar gelang de mogelijkheden in de planning.

Keuze nu

of

  • de teksten redigeren.


4. Tussentijds voorlezen en redigeren in teams (Duur ± 5 minuten / 50 minuten)

In toepassing van de werkstructuur in het onderwijs wordt er altijd aandacht besteed aan het herlezen en herschrijven van de tekst. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden:

  • zelfstandig redigeren
  • in tweetallen redigeren, een lichte variant en een intensievere variant
  • klassikaal behandelen van een tekst
  • editing bureau

5. Text in het net schrijven (Duur ± 5 minuten)

Voorbereiden
  • Papier (Voorbereid naar uiteindelijke presentatie vorm.)
  • Drieluik antwoordblad middendeel.



Vertellen Eigen Ervaring (Duur ±10 minuten / de hele groep)

De docent start en vertelt over een keer dat zijn/haar lichaam hem verraste – er is ruimte om verduidelijkingsvragen te stellen voor de deelnemers in de groep – daarna stelt hij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat hun lichaam hen verraste en hoe dat ging.

In de vertelkring komen twee deelnemers komen aan de beurt, het is als model en opwarmer bedoeld naast dat het voor de verteller een oefening is. Het is vrijwillig.

Als je merkt dat deelnemers nog geen aansluiting hebben kun je nog een tweede ervaring vertellen waarbij een andere kant van het onderwerp belicht wordt. Het benoemen van diverse invalshoeken om aan te denken bij het herinneren van iets wat je hebt meegemaakt, creëert ruimte. Op deze manier kan de docent toegankelijk maken voor de leerlingen.

Een andere manier om het proces van vertellen bij te sturen is het inzetten van extra vragen om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen. Bijvoorbeeld: voor diegenen die niet hebben meegemaakt dat hun lichaam hen verraste, bijvoorbeeld over een keer dat ze hebben meegemaakt dat iemand anders werd verrast door zijn lichaam waar ze bij waren en hoe dat ging.

Of alternatief uit de lessenserie Beter Verwoorden:

Tekst schrijven (Duur ± 30 minuten / de hele groep)

Beeld maken (Duur ± 10 minuten / hele groep)

Kennis bij de les Waar je bereid bent om te sterven



naar 9XG?Icoon Lees Les 1.png
Over deze afbeelding

Waar je bereid bent om te sterven





naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Bereid 1.1.jpeg


Eigen Ervaring bij de les Waar je bereid bent om te sterven

Voorbereiden

Voorlezen (Duur ± 5 minuten / de hele groep)

Column Waar je bereid bent te sterven

Vertellen Eigen Ervaring (Duur ±10 minuten / de hele groep)

Tekst schrijven (Duur ± 30 minuten / de hele groep)

Beeld maken (Duur ± 10 minuten / hele groep)

Kennis bij de les Waar je bereid bent om te sterven

Actie bij de les Waar je bereid bent om te sterven




naar Startnaar Hoe?naar Opdrachtennaar Uitlegnaar Uitlegnaar Instructienaar Opdrachtnaar Uitlegnaar Instructienaar Opdrachtnaar Uitlegnaar Uitlegnaar Instructienaar Opdrachtnaar 2B Verdiepennaar Instructiesnaar Opdrachtnaar Uitlegnaar Instructienaar Opdrachtnaar Uitlegnaar Uitlegnaar Instructienaar Opdrachtnaar Uitlegnaar Instructienaar Opdrachtnaar Uitlegnaar Instructienaar Opdrachtnaar Uitleg Leg Verbindingnaar Instructienaar Opdrachtnaar Uitlegnaar Instructienaar Opdrachtnaar Voorbereidennaar Lesopzetnaar Lesplannaar Veiligheidnaar Pleziernaar AntwoordbladLJZstructuur.png

Door op de knoppen met de begrippen te klikken komt u bij de uitleg van het waarom, de theorie van Laat Je Zien.
De knoppen Docent-D lichten toe hoe.
Onder de knoppen Leerling-L staan de opdrachten.


In Les 1 wordt gewerkt met


Instructies

Gebruik de instructies van ieder onderdeel van de drieluik-werkstructuur en het bijhorende antwoordblad.


Opmaat Fysieke Oefeningen


Stap 1-1 Eigen Ervaring; Introductie van het thema


Stap 1-2 Eigen Ervaring schrijven


Stap 2-1 Kenniskant - Lezen en Vragen


Stap 2-2 - Kenniskant Verdiepen - Interview


Stap 3-1 Samenbrengen


Stap 1-3 Beeld maken bij de Eigen Ervaring


Stap 3-2 Verdiepen


Praktijk en Beslissen - Reflectie en Evaluatie


Nieuwe Cyclus

Lesplan


4. Theorie

De uitwerking van de kenniskant en actiekant van de drieluik-werkstructuur heeft betrekking op de theorie over het Interview



Instructies

Gebruik de instructies van het Antwoordblad bij ieder onderdeel van de Drieluik.




<categorytree mode="pages" depth="0" showcount="on">Bij Negen X Grunberg Bereid Les 1</categorytree> Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg uit de module Lees

naar Lees Les 1naar Lees Les 2naar Lees Les 3naar Lees Les 4naar Lees Les 5naar Lees Les 6naar Lees Les 7naar Lees Les 8naar Lees Les 9Icoon Lees Les 1-9.png



Instructies

Bereid een Antwoordblad voor en gebruik deze instructies bij ieder onderdeel van de drieluik-werkstructuur. <categorytree mode="pages" depth="0" showcount="on">Bij Negen X Grunberg Verlangen Les 2</categorytree>

Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg uit de module Lees

naar Lees Les 1naar Lees Les 2naar Lees Les 3naar Lees Les 4naar Lees Les 5naar Lees Les 6naar Lees Les 7naar Lees Les 8naar Lees Les 9Icoon Lees Les 1-9.png



Instructies

Bereid een Antwoordblad voor en gebruik deze instructies bij ieder onderdeel van de drieluik-werkstructuur. <categorytree mode="pages" depth="0" showcount="on">Bij Negen X Grunberg Pubers Les 5</categorytree>



Instructies

Bereid een Antwoordblad voor en gebruik deze instructies bij ieder onderdeel van de drieluik-werkstructuur. <categorytree mode="pages" depth="0" showcount="on">Bij Negen X Grunberg Koffer Les 6</categorytree>

Instructies

Bereid een Antwoordblad voor en gebruik deze instructies bij ieder onderdeel van de drieluik-werkstructuur. <categorytree mode="pages" depth="0" showcount="on">Bij Negen X Grunberg Ex Les 7</categorytree>


Instructies

Bereid een Antwoordblad voor en gebruik deze instructies bij ieder onderdeel van de drieluik-werkstructuur. <categorytree mode="pages" depth="0" showcount="on">Bij Negen X Grunberg Gelukszoekers Les 8</categorytree>

Instructies

Bereid een Antwoordblad voor en gebruik deze instructies bij ieder onderdeel van de drieluik-werkstructuur. <categorytree mode="pages" depth="0" showcount="on">Bij Negen X Grunberg Dagdroom Les 9</categorytree>


naar 9XG?Icoon Lees Les 1.png
Over deze afbeelding

Les: Waar je bereid bent om te sterven


Navigatie LJZ.png






Les 1 Bezeerd

Vertellen Eigen Ervaring (Duur ±10 minuten / de hele groep)

Of alternatief uit de lessenserie Beter Verwoorden:

De docent vertelt over een keer dat zij zich heeft bezeerd (voorbereid*) – vragen worden gesteld – daarna stelt zij de verbindingsvraag aan de deelnemers of ze kunnen vertellen over een keer dat ze zich bezeerd hebben en hoe dat ging.

Om het onderwerp te verbreden of toe te spitsen kun je tussendoor extra vragen toevoegen. Bijvoorbeeld bij het alternatief: voor diegenen die zich niet bezeerd hebben, bijvoorbeeld over een keer dat ze iemand pijn gedaan hebben of over een keer dat ze iemand die veel pijn had hebben getroost.