Lees: verschil tussen versies

k (Marianne heeft de pagina Lees hernoemd naar Module Lees zonder een doorverwijzing achter te laten)
(geen verschil)

Versie van 17 sep 2019 13:21


[[File:|thumb]]

naar InhoudIcoon klok werk.png

Arnon Grunberg, initiatiefnemer van de Stichting Hermann & Hannelore Grünberg wil met de trainingen van Grunberg Academie deelnemers plezier in het lezen (terug)geven.

Lees- Laat Je Zien* zet in op het creëren van enthousiasme voor een leven lang lezen en groeien. In de benadering van de Grunberg Academie staat de eigen ervaring hierbij centraal.

Een belangrijk aspect van literaire ontwikkeling is vaardigheid in communicatie, zowel verbaal als non-verbaal. Communiceren en lezen is spelen, om Shakespeare te citeren: ‘All the world’s a stage, and all the men and women merely players.’

Deze handleiding biedt docenten een houvast om deelnemers betekenisvolrijk literatuuronderwijs te geven door te beginnen bij de eigen ervaring en creativiteit van de leerling.

U vindt negen voorbeeldlessen gebaseerd op het werk van Arnon Grunberg waarinbij vanuit de eigen ervaring toegang tot, begrip van en plezier vanin literatuur de hoofdrol spelen. Wat kan een geschreven tekst voor je betekenen? Hoe kan literatuur je versterken? Op basis van de aangeboden voorbeeldlessen kan de docent naar eigen inzicht variëren en teksten van andere schrijvers aanbieden. De structuur blijft en de inhoud past zich aan.

Namens de Grunberg Academie veel leesplezier.

De werkvorm van de methode Lees - Laat Je Zien is een integratie van verschillende psychologische benaderingen gecombineerd met pedagogische inzichten. Door deze inzichten te verbinden met het literatuuronderwijs ontstaat voor de leerling een context van betekenis. De methode integreert taal, literatuur en zelfexpressie waarbij alle drie de componenten even belangrijk zijn en elkaar versterken. Door vaardig om te springen met taal kun je je eigen ervaringen genuanceerd onder woorden brengen. en Ddat vormt een bouwsteen van analytisch denken en een opening tot dialoog.


De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en dat versterkt de veiligheid in de klas. De lessenserie inkorten kan, maar het is daarbij belangrijk rekening te houden met de keuze van het onderwerp in verband met de intimiteit; de docent draagt verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.
De module Lees.