Lees: verschil tussen versies

Regel 9: Regel 9:
 
</div>
 
</div>
 
<div class="small-9 columns">
 
<div class="small-9 columns">
<h3>Welkom de methode Lees op basis van de methodologie Laat Je Zien</h3><br>
+
<h3>Welkom<br>
 +
bij de methode Lees op basis van de methodologie Laat Je Zien</h3><br>
 
Arnon Grunberg, initiatiefnemer van de Stichting Hermann & Hannelore Grünberg wil met de trainingen van Grunberg Academie deelnemers plezier in het lezen (terug)geven.  
 
Arnon Grunberg, initiatiefnemer van de Stichting Hermann & Hannelore Grünberg wil met de trainingen van Grunberg Academie deelnemers plezier in het lezen (terug)geven.  
  

Versie van 17 sep 2019 12:26


naar InhoudIcoon klok werk.png

Welkom
bij de methode Lees op basis van de methodologie Laat Je Zien


Arnon Grunberg, initiatiefnemer van de Stichting Hermann & Hannelore Grünberg wil met de trainingen van Grunberg Academie deelnemers plezier in het lezen (terug)geven.

Lees- Laat Je Zien* zet in op het creëren van enthousiasme voor een leven lang lezen en groeien. In de benadering van de Grunberg Academie staat de eigen ervaring hierbij centraal.

Een belangrijk aspect van literaire ontwikkeling is vaardigheid in communicatie, zowel verbaal als non-verbaal. Communiceren en lezen is spelen, om Shakespeare te citeren: ‘All the world’s a stage, and all the men and women merely players.’

Deze handleiding biedt docenten een houvast om deelnemers betekenisvolrijk literatuuronderwijs te geven door te beginnen bij de eigen ervaring en creativiteit van de leerling.

U vindt negen voorbeeldlessen gebaseerd op het werk van Arnon Grunberg waarinbij vanuit de eigen ervaring toegang tot, begrip van en plezier vanin literatuur de hoofdrol spelen. Wat kan een geschreven tekst voor je betekenen? Hoe kan literatuur je versterken? Op basis van de aangeboden voorbeeldlessen kan de docent naar eigen inzicht variëren en teksten van andere schrijvers aanbieden. De structuur blijft en de inhoud past zich aan.

Namens de Grunberg Academie veel leesplezier.

Welkom bij de lessenserie Negen X Grunberg op basis van de methodologie Laat Je Zien


De werkvorm van de methodologie Laat Je Zien is een integratie van psychologische benaderingen gecombineerd met pedagogische inzichten. Door deze inzichten te verbinden met het literatuuronderwijs ontstaat voor de leerling een context van betekenis. De methodologie integreert taal, literatuur en zelfexpressie waarbij alle drie de componenten even belangrijk zijn en elkaar versterken. De Grunberg Academie ontwikkelt een module Lees - Laat Je Zien. De lessenserie Negen X Grunberg is een eerste serie in deze module. Door vaardig om te springen met taal kun je je eigen ervaringen genuanceerd onder woorden brengen. Dat vormt een bouwsteen van analytisch denken en een opening tot dialoog.

Doel van de module Lees - Laat Je Zien

De drieluik-werkstructuur van de methodologie Laat Je Zien leent zich goed om leerlingen meer te betrekken bij het literatuuronderwijs. De module Lees - Laat Je Zien zal gaan bestaan uit diverse lessenseries. Telkens kan een aantal lessen worden ontworpen met het oeuvre van een auteur of door een genre als uitgangspunt te nemen.

De eerste module die is ontwikkeld, Negen X Grunberg bestaat uit negen voorbeeld lessen. Het doel is gebruikers (leerkrachten, docenten en begeleiders) een structuur aan te bieden waar literatuur en eigen ervaring van de deelnemers samen komen. Op zo’n manier dat de deelnemers de ervaring krijgen dat ze zich nauwkeurig kunnen uitdrukken en dat ze plezier krijgen in verhalen uit de literatuur.

Wat levert deze lessenserie de deelnemers op naast de doelen van Laat Je Zien?

  • Inzicht in literatuur opent en verruimt; het ervaren van werelden en levens van anderen biedt de gelegenheid onverwachte kanten van jezelf te leren kennen.
  • Begrip door het delen van ervaringen. De koppeling met literatuur zorgt voor verbinding in een bredere context. Dit maakt reflectie en evaluatie toegankelijker.
  • Meer inlevingsvermogen in teksten. Kijk op opbouw en formulering; spelen met woorden en betekenissen.
  • Kennis maken met andere werelden: aandacht en bewustzijn versterken, meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken.

Hoe ziet de structuur van de lessen er uit?

De lessen doorlopen een cyclus die consequent de volgende stappen omvat:
Voorbereiding en korte inleiding
Opmaat Fysieke Oefeningen
Stap 1: Eigen Ervaring delen - Kern: vertellen - luisteren - vragen stellen - schrijven
Stap 2: Kennis inventariseren, aanvullen en uitbreiden. Motiveren voor (zelf)onderzoek en willen weten. Intermezzo - fysieke oefening
Stap 3: Samenbrengen van Eigen Ervaring en Kennis - Integreren, toepassen en presenteren
Beslissen - Uitvoeren: ervaren in de praktijk, het dagelijks leven
Reflectie & Evaluatie: na verloop van tijd terug komen op en stil staan bij thema's
Nieuwe thema's komen zo op een natuurlijke manier naar voren en een volgende cyclus kan gestart worden.

Uitleg Fysieke OefeningenOpdrachten bij lessenUitleg centrum Eigen ErvaringUitleg schrijven TekstOpdrachten schrijven bij lessenUitleg BeeldOpdracht Beeld bij lessenUitleg Kenniskant DrieluikUitleg VragenOpdrachten Vragen bij lessenUitleg Kennis VerdiepenOpdrachten bij lessenOpdracht Fysiek IntermezzoUitleg Actiekant DrieluikUitleg SamenbrengenOpdrachten Samenbrengen bij lessenUitleg Verdiepen-PraktijkOpdrachten Verdiepen bij lessenOpdracht bij lessenUitleg Beslissing - UitvoeringUitleg Persoonlijke OntwikkelingUitleg Reflectie & EvaluatieOpdracht bij lessenUitleg Cyclus - Nieuwe ErvaringWerkstructuur?Lees.png

De vraagtekens aanklikken laat de instructies zien voor de deelnemers.
De begrippen aanklikken geeft de toelichting over de stappen in de drieluik-werkstructuur.

De werkvorm van de methode Lees - Laat Je Zien is een integratie van verschillende psychologische benaderingen gecombineerd met pedagogische inzichten. Door deze inzichten te verbinden met het literatuuronderwijs ontstaat voor de leerling een context van betekenis. De methode integreert taal, literatuur en zelfexpressie waarbij alle drie de componenten even belangrijk zijn en elkaar versterken. Door vaardig om te springen met taal kun je je eigen ervaringen genuanceerd onder woorden brengen. en Ddat vormt een bouwsteen van analytisch denken en een opening tot dialoog.


De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en dat versterkt de veiligheid in de klas. De lessenserie inkorten kan, maar het is daarbij belangrijk rekening te houden met de keuze van het onderwerp in verband met de intimiteit; de docent draagt verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.
De module Lees.