Bereid Stap 3-1 Samenbrengen: verschil tussen versies

Regel 26: Regel 26:
 
interviewvragen voor. In het tweetal start een als interviewer en de ander is het karakter
 
interviewvragen voor. In het tweetal start een als interviewer en de ander is het karakter
 
uit het boek waar de vragen voor zijn voorbereid. Vanuit dat karakter beantwoordt de
 
uit het boek waar de vragen voor zijn voorbereid. Vanuit dat karakter beantwoordt de
deelnemer de vragen.<br>
+
deelnemer de vragen.
 +
<br>
 
<h4>Opdracht 5b (Duur 1 week thuis en op school)</h4>
 
<h4>Opdracht 5b (Duur 1 week thuis en op school)</h4>
 
Dit is de verdiepingsopdracht die aansluit op Opdracht 5b.
 
Dit is de verdiepingsopdracht die aansluit op Opdracht 5b.
Regel 49: Regel 50:
 
vermengd en/of aangevuld met het karakter uit de Joodse Messias dat je hebt
 
vermengd en/of aangevuld met het karakter uit de Joodse Messias dat je hebt
 
geïnterviewd. Denk ook weer aan begin - midden - eind.
 
geïnterviewd. Denk ook weer aan begin - midden - eind.
<br>
 
 
<br>
 
<br>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
 
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met [[Bereid Stap 3-2 Verdiepen|Stap 3-2]] Actiekant-Verdiepen.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>

Versie van 18 sep 2019 13:34


Start Lees Les 1Icoon Lees Les 1 .png

Stap 3-1 Samenbrengen


Negen X Grunberg Les 1 Bereid


Rechterzijde drieluik-werkstructuur

Fout: de afbeelding is beschadigd of bestaat niet

Opdracht 5a (Duur 1 week thuis en op school)

Oefenen van interview en inleven in een karakter uit het boek. De deelnemers kiezen een van de karakters van de roman uit om een kort interview mee te maken. Ze werken in tweetallen. Iedere deelnemer bereidt zelf een aantal interviewvragen voor. In het tweetal start een als interviewer en de ander is het karakter uit het boek waar de vragen voor zijn voorbereid. Vanuit dat karakter beantwoordt de deelnemer de vragen.

Opdracht 5b (Duur 1 week thuis en op school)

Dit is de verdiepingsopdracht die aansluit op Opdracht 5b. Met de telefoon nemen ze het interview op om later dit uit te werken tot een clip en te presenteren.

Opdracht 6 (Duur 20 Minuten)

Nu gaan de deelnemers uit van hun eigen ervaring. Ze stellen zich op als reporter en gaan vragen voorbereiden aan de hoofdpersoon uit de eigen ervaring. Als er een ander persoon een rol speelt kan er ook voor gekozen worden deze te gaan interviewen. Door het interview komt er nieuwe informatie. In tweetallen worden de interviews gedaan. De deelnemers leven zich in elkaars situatie in en zijn de hoofdpersoon uit je eigen ervaring. Ze geven antwoord zoals ze het karakter uit de ervaring hebben leren kennen. Na het wederzijds interviewen worden de nieuwe gegevens in de eigen ervaring opgenomen. Er ontstaan zo fictieve verhalen gebaseerd op de eigen ervaringen. De docent geeft aan dat ze bij het herschrijven denken aan een begin (inleidende zin), een midden (handeling en interactie) en een eindzin.

Opdracht 7 (Thuisopdracht)

Herschrijf een korte scene gebaseerd op kenmerken uit je eigen ervaring vermengd en/of aangevuld met het karakter uit de Joodse Messias dat je hebt geïnterviewd. Denk ook weer aan begin - midden - eind.

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.



Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met Stap 3-2 Actiekant-Verdiepen.

Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg uit de module Lees

naar Lees Les 1naar Lees Les 2naar Lees Les 3naar Lees Les 4naar Lees Les 5naar Lees Les 6naar Lees Les 7naar Lees Les 8naar Lees Les 9Icoon Lees Les 1-9.png