Veiligheid: verschil tussen versies
Regel 12: | Regel 12: | ||
<br> | <br> | ||
De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en | De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en | ||
− | dat versterkt de veiligheid in de groep. | + | dat versterkt de veiligheid in de groep. Het is belangrijk rekening te houden met de keuze van |
− | rekening te houden met de keuze van het onderwerp in verband met de intimiteit; de docent draagt | + | het onderwerp in verband met de intimiteit; de docent draagt |
verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.<br> | verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.<br> | ||
Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels afspreken met de groep. Bij één-op- één | Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels afspreken met de groep. Bij één-op- één | ||
Regel 28: | Regel 28: | ||
buiten gebracht.<br> | buiten gebracht.<br> | ||
<br> | <br> | ||
− | + | Vanuit haar/zijn rol als voorbeeld draagt de docent zelf bij aan de veiligheid | |
− | |||
in de groep. Om de veiligheid in de groep tijdens de stappen te waarborgen loopt de docent rond en | in de groep. Om de veiligheid in de groep tijdens de stappen te waarborgen loopt de docent rond en | ||
− | is zij beschikbaar om waar nodig het proces te faciliteren. | + | is zij/hij beschikbaar om waar nodig het proces te faciliteren. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
Regel 39: | Regel 38: | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
+ | |||
+ | [[Categorie:Sjabloon]] |
Versie van 19 dec 2019 19:58
Veiligheid
De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en
dat versterkt de veiligheid in de groep. Het is belangrijk rekening te houden met de keuze van
het onderwerp in verband met de intimiteit; de docent draagt
verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.
Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels afspreken met de groep. Bij één-op- één
begeleiding gelden deze regels ook.
Regels van omgang
1. Deelnemers onderbreken elkaar niet tijdens het vertellen en stellen hun vragen als de
verteller is uitgesproken.
2. Elke deelnemer mag vragen stellen over datgene waarover hij meer wil weten of wat hem
nog niet duidelijk is.
3. Commentaar is nooit toegestaan.
4. Dat wat in de groep of één-op-één gedeeld wordt blijft in de groep en wordt niet naar
buiten gebracht.
Vanuit haar/zijn rol als voorbeeld draagt de docent zelf bij aan de veiligheid
in de groep. Om de veiligheid in de groep tijdens de stappen te waarborgen loopt de docent rond en
is zij/hij beschikbaar om waar nodig het proces te faciliteren.
Gebruik pictogrammen als dat verhelderend is voor de deelnemers (een beetje zoals reminder in de
bioscoop, ‘mobiele telefoons op stil’).