Voorbereiden K: verschil tussen versies
Regel 14: | Regel 14: | ||
Deze sessie duurt een dagdeel, vier uur.<br> | Deze sessie duurt een dagdeel, vier uur.<br> | ||
In de sessie wordt gewerkt met: | In de sessie wordt gewerkt met: | ||
− | <h5>1. Boek van Schein</h5> | + | <h5>'''1. Boek van Schein'''</h5> |
[https://www.bol.com/nl/f/loopbaan-ankers/30086566/ Schein (2011), Loopbaanankers] | [https://www.bol.com/nl/f/loopbaan-ankers/30086566/ Schein (2011), Loopbaanankers] | ||
<h5>'''2. Keuze van het onderwerp voor de eigen ervaring'''</h5> | <h5>'''2. Keuze van het onderwerp voor de eigen ervaring'''</h5> | ||
Regel 27: | Regel 27: | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
− | + | {{ChecklistV}} | |
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}} | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}} |
Versie van 20 dec 2019 00:18
Voorbereiden
Welke factoren spelen een rol in de loopbaankeus?
Deze sessie duurt een dagdeel, vier uur.
In de sessie wordt gewerkt met:
1. Boek van Schein
2. Keuze van het onderwerp voor de eigen ervaring
Een positieve ervaring op het gebied van een actie, iets gedaan hebben.
3. Eigen ervaring en verbindingsvraag
Bereidt de eigen ervaring voor.
Vertellen over een keer dat je er achter kwam dat je iets goed kunt?
4. Antwoordblad
Checklist voorbereidingen
De docent neemt de volgende stappen als voorbereiding:
- Kies een thema. Het kan zijn dat de docent dit thema heeft afgeleid uit gesprekken in de klas of dat het thema is ontstaan in een eerdere les. Ook kan de docent het thema kiezen gebaseerd op een zelf gekozen tekst of de theorie die in de planning behandeld gaat worden. Vooraf aan, of samenvallend met, kies een thema: Kies een column. Ga na welke thema's er uit de column naar voren kunnen komen. Het kan zijn dat de docent een thema heeft afgeleid uit gesprekken in de klas of dat het thema is ontstaan in een eerdere les dan kan de docent een column kiezen die hierop kan aansluiten.
- Kies fysieke oefeningen, waarvan één als opwarmer en de ander passend bij het thema.
- Kies een eigen ervaring die verwantschap heeft met het thema.
- Kies een creatieve oefening waarmee de deelnemers hun ervaring kunnen illustreren en zichzelf laten zien.
- Kies of en zo ja welke opdracht de leerlingen krijgen als huiswerk ter voorbereiding. Bijvoorbeeld een tekst om te lezen, een situatie om te bezoeken en beschrijven, een of meer vragen opstellen naar aanleiding van het onderwerp. Maak een keuze uit bijvoorbeeld een tekst, roman, gedicht, essay of kort verhaal om te lezen dat in een later stadium op een natuurlijke manier kan aansluiten bij een verwerkingsvorm.
- Maak een herinneringslijst/poster (eventueel met pictogrammen) voor de afspraken die gemaakt zijn over het omgaan met elkaar.
- Kies een extra taak voor de leerlingen die klaar zin en even moeten wachten zodat ze anderen niet gaan afleiden.
- Kijk op welke manier je teams wilt vormen. Wie werkt met wie samen? De docent kan dit verschillende manieren beïnvloeden.
- Organiseer de ruimte; kunnen de leerlingen in een kring zitten? Is er ruimte om te bewegen, schrijven, clipboards of tafels?
- Alle benodigde materialen voor de dynamieken, het maken van het beeld en de opdrachten. Bij de lesplannen staan de materialen vermeldt.