Veiligheid T: verschil tussen versies
Regel 11: | Regel 11: | ||
het onderwerp in verband met de intimiteit; de begeleider draagt | het onderwerp in verband met de intimiteit; de begeleider draagt | ||
verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.<br> | verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.<br> | ||
− | Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels afspreken met de groep. Bij één-op- één | + | Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels afspreken met de groep waarvan de deelnemers het nut inzien. Bij één-op- één |
begeleiding gelden deze regels ook. | begeleiding gelden deze regels ook. | ||
<br> | <br> |
Versie van 16 jan 2020 18:53
Veiligheid
De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en
dat versterkt de veiligheid in de groep. Het is belangrijk rekening te houden met de keuze van
het onderwerp in verband met de intimiteit; de begeleider draagt
verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.
Het is hiertoe noodzakelijk vooraf een aantal regels afspreken met de groep waarvan de deelnemers het nut inzien. Bij één-op- één
begeleiding gelden deze regels ook.
Regels van omgang
1. Deelnemers onderbreken elkaar niet tijdens het vertellen en stellen hun vragen als de
verteller is uitgesproken.
2. Elke deelnemer mag vragen stellen over datgene waarover hij meer wil weten of wat hem
nog niet duidelijk is.
3. Commentaar is nooit toegestaan.
4. Dat wat in de groep of één-op-één gedeeld wordt blijft in de groep en wordt niet naar
buiten gebracht.
Vanuit haar rol als voorbeeld draagt de docent zelf bij aan de veiligheid
in de groep. Om de veiligheid in de groep tijdens de stappen te waarborgen loopt de docent rond en
is zij beschikbaar om waar nodig het proces te faciliteren.
Gebruik pictogrammen als dat verhelderend is voor de deelnemers (een beetje zoals reminder in de
bioscoop, ‘mobiele telefoons op stil’).