I Spel - Toneel: verschil tussen versies
k (Marianne heeft de pagina Spel - Toneel hernoemd naar I Spel - Toneel zonder een doorverwijzing achter te laten) |
|||
Regel 6: | Regel 6: | ||
<h3>Spel en Toneel de educatieve bijdrage</h3> | <h3>Spel en Toneel de educatieve bijdrage</h3> | ||
<br> | <br> | ||
+ | Gebruik van theater- en/of speloefeningen in de bijeenkomsten heeft diverse effecten op de deelnemers: het werkt ontspannend, er wordt gelachen, creativiteit wordt aangewakkerd. In ontspanning kom je los van zelfkritiek en kritiek op anderen, waardoor de flow van creativiteit de ruimte krijgt. Dit is onder andere geïnspireerd op de onderzoeken naar creativiteit en flow van Csikszentmihayli (1996) en werkvormen uit de art therapy en muziektherapie gericht op de verschillende vormen van aandacht/ focus. In spel- en toneelscènes kun je je meer vrijheid veroorloven dan in andere situaties. Je kunt gedrag uitproberen. Dit werkt persoonsvormend. | ||
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> |
Versie van 4 feb 2020 15:08
Spel en Toneel de educatieve bijdrage
Gebruik van theater- en/of speloefeningen in de bijeenkomsten heeft diverse effecten op de deelnemers: het werkt ontspannend, er wordt gelachen, creativiteit wordt aangewakkerd. In ontspanning kom je los van zelfkritiek en kritiek op anderen, waardoor de flow van creativiteit de ruimte krijgt. Dit is onder andere geïnspireerd op de onderzoeken naar creativiteit en flow van Csikszentmihayli (1996) en werkvormen uit de art therapy en muziektherapie gericht op de verschillende vormen van aandacht/ focus. In spel- en toneelscènes kun je je meer vrijheid veroorloven dan in andere situaties. Je kunt gedrag uitproberen. Dit werkt persoonsvormend.