Ex O: verschil tussen versies

 
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 6: Regel 6:
  
 
<h3>'''Opmaat'''</h3>
 
<h3>'''Opmaat'''</h3>
<h4>'''Les - Waar de mannen van je ''ex'' je leven komen vervolmaken'''</h4>
+
<h4>'''Les: Waar de mannen van je ''ex'' je leven komen vervolmaken'''</h4>
  
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
 
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.  
+
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.
+
Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
+
<h4>'''Energieke oefening'''</h4>
<h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5>
+
<h5>'''''Oefening Wayne Cook - Donna Eden'''''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 5 minuten – Hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
'''''Oefening Wayne Cook - Donna Eden'''''<br>
+
* Zit rechtop. Plaats je linkervoet over je rechterknie. Houd je linkerenkel vast met je rechterhand en je linkervoet met je linkerhand;
* Zit rechtop. Plaats je linkervoet over je rechterknie. Houd je linkerenkel vast met je rechterhand en je linkervoet met je linkerhand;  
+
* Adem rustig in via je neus, zodat de inademing je lichaam een beetje omhoogtilt. Tegelijkertijd strek je met beide handen je been naar je lichaam toe. Adem langzaam uit via je mond, terwijl je je been zachtjes wegduwt. Herhaal dit vijf keer;
* Adem rustig in via je neus. Laat de inademing je lichaam een beetje omhoog tillen terwijl je met beide handen je been naar je lichaam toe strekt. Adem langzaam uit via je mond. Herhaal 5 keer;
+
* Wissel van voet en herhaal de oefening;
* Wissel van voet en herhaal het hele proces nog een keer;
+
* Zet je benen weer naast elkaar. Plaats je vingertoppen op elkaar met  je duimen tussen je wenkbrauwen;
* Zet je benen weer naast elkaar. Plaats je vingertoppen op elkaar en plaats je duimen tussen je twee wenkbrauwen;
+
* Adem langzaam diep in en uit door je neus. Herhaal dit vier keer. Op een uitademing spreid je je duimen langzaam en duw je de huid van je voorhoofd opzij.
* Adem langzaam in en uit door je neus. Herhaal 4 keer. Op een uitademing spreid je je duimen langzaam en duw je de huid van je voorhoofd naar de zijkant.
 
 
<br>  
 
<br>  
''Effect van de dynamiek: kalmeert innerlijke onrust, zorgt dat je beter kan focussen, maakt dat je beter kunt leren. Maakt je rustiger als je zenuwachtig bent voor een presentatie of andere prestatie.''
+
''Effect van de oefening: kalmeert innerlijke onrust, zorgt ervoor dat je je beter kunt focussen en leren. De oefening maakt je rustiger als je zenuwachtig bent voor een presentatie of een andere prestatie.''
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema'''</h4>
+
<h4>''' Spel passend bij het thema'''</h4>
<h5>Duur ± 15 minuten / de hele groep</h5>
+
<h5>'''''Dobbel Associatie'''''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 15 minuten - Hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
'''''Dobbel Associatie'''''<br>
+
Elk groepje bestaat uit zes deelnemers en doet zes korte associaties. Per groepje wordt een dobbelsteen en een set van zes kaartjes verdeeld – ieder kaartje correspondeert met een zijde van de dobbelsteen. Op elk kaartje staan drie zinnen die nog afgemaakt moeten worden. Hierbij kun je denken aan zintuiglijke en actieve zinnen, zoals: ‘Ik sta op het punt...’, ‘Wat ruikt dat...’, of ‘Zij wilden net...’. Zo zijn er per spel achttien (zes x drie) startzinnen.<br>
Elk groepje van zes deelnemers doet zes korte associaties. Elk groepje heeft een dobbelsteen en
+
De deelnemers gooien om de beurt een keer met de dobbelsteen en kiezen dan een van de zinnen uit, die ze zelf afmaken Een iemand per groepje schrijft alle zinnen op, waardoor een verhaal ontstaat dat aan het einde van het spel aan de hele groep wordt voorgelezen. Als docent kun je de kaartjes maken en elk groepje dezelfde zinnen geven. Bij het voorlezen wordt dan duidelijk hoe verschillend de verhalen dan toch kunnen worden.<br>
een set van zes kaartjes met drie zinnen die nog afgemaakt moeten worden. Hierbij kun je denken
+
Variant 1: Iedere deelnemer uit een groepje bedenkt voor een nummer van de dobbelsteen drie startzinnen. Daarna worden de zinnen in het eigen groepje gebruikt of wisselen groepjes hun verzonnen zinnen met elkaar uit.  
aan zintuiglijke zinnen en actieve zinnen. Bijvoorbeeld iemand gooit drie en kan kiezen uit de
+
Variant 2: Per dobbelzijde staan er geen startzinnen, maar drie steekwoorden op het kaartje. De deelnemer kiest in deze versie een woord om een zin mee te maken. Daarna gooit de volgende uit de groep de dobbelsteen en vervolgt het spel op dezelfde wijze.
volgende opties: ‘Ik sta op het punt...’, ‘Wat ruikt dat...’, ‘Zij wilden net...’. Zo zijn er per spel 6x3=18
 
startzinnen. Eén deelnemer schrijft het verhaal op. Aan het einde lezen de groepjes het resultaat
 
aan elkaar voor. Als je het als docent voorbereidt kun je elk groepje dezelfde zinnen geven.
 
Variant 1: iedere deelnemer maakt voor de nummers 1 t/m 6 van de dobbelsteen een
 
startzin. Daarna worden de zinnen in het groepje gebruikt door de bedenker zelf of
 
door ze een plek op te schuiven.
 
Variant 2: Per getal staan er drie steekwoorden op het blaadje. Je kiest er één om een zin mee te
 
maken. Daarna gooit de volgende uit de groep en vervolgt het verhaal op dezelfde wijze.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''De dynamiek beïnvloedt: theatraliteit en kan daarmee de inleving en creativiteit te vergroten. Uit handen geven en
+
''Effect van het spel: theatraliteit, wat de inleving en creativiteit bij de deelnemers vergroot. Het construeren van een verhaal wordt uit handen gegeven en de deelnemers ervaren de meerwaarde van het aanvullen van anderen.''
ervaren dat anderen kunnen aanvullen. Ervaren van de creativiteit van anderen en
 
kunnen aansluiten.''
 
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.
+
Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring – het drieluik.
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>

Huidige versie van 30 okt 2020 om 19:30

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G3 v2.jpeg

Opmaat

Les: Waar de mannen van je ex je leven komen vervolmaken

Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.

Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.


Energieke oefening

Oefening Wayne Cook - Donna Eden
Duur: ± 5 minuten – Hele groep
  • Zit rechtop. Plaats je linkervoet over je rechterknie. Houd je linkerenkel vast met je rechterhand en je linkervoet met je linkerhand;
  • Adem rustig in via je neus, zodat de inademing je lichaam een beetje omhoogtilt. Tegelijkertijd strek je met beide handen je been naar je lichaam toe. Adem langzaam uit via je mond, terwijl je je been zachtjes wegduwt. Herhaal dit vijf keer;
  • Wissel van voet en herhaal de oefening;
  • Zet je benen weer naast elkaar. Plaats je vingertoppen op elkaar met je duimen tussen je wenkbrauwen;
  • Adem langzaam diep in en uit door je neus. Herhaal dit vier keer. Op een uitademing spreid je je duimen langzaam en duw je de huid van je voorhoofd opzij.


Effect van de oefening: kalmeert innerlijke onrust, zorgt ervoor dat je je beter kunt focussen en leren. De oefening maakt je rustiger als je zenuwachtig bent voor een presentatie of een andere prestatie.


Spel passend bij het thema

Dobbel Associatie
Duur: ± 15 minuten - Hele groep

Elk groepje bestaat uit zes deelnemers en doet zes korte associaties. Per groepje wordt een dobbelsteen en een set van zes kaartjes verdeeld – ieder kaartje correspondeert met een zijde van de dobbelsteen. Op elk kaartje staan drie zinnen die nog afgemaakt moeten worden. Hierbij kun je denken aan zintuiglijke en actieve zinnen, zoals: ‘Ik sta op het punt...’, ‘Wat ruikt dat...’, of ‘Zij wilden net...’. Zo zijn er per spel achttien (zes x drie) startzinnen.
De deelnemers gooien om de beurt een keer met de dobbelsteen en kiezen dan een van de zinnen uit, die ze zelf afmaken Een iemand per groepje schrijft alle zinnen op, waardoor een verhaal ontstaat dat aan het einde van het spel aan de hele groep wordt voorgelezen. Als docent kun je de kaartjes maken en elk groepje dezelfde zinnen geven. Bij het voorlezen wordt dan duidelijk hoe verschillend de verhalen dan toch kunnen worden.
Variant 1: Iedere deelnemer uit een groepje bedenkt voor een nummer van de dobbelsteen drie startzinnen. Daarna worden de zinnen in het eigen groepje gebruikt of wisselen groepjes hun verzonnen zinnen met elkaar uit. Variant 2: Per dobbelzijde staan er geen startzinnen, maar drie steekwoorden op het kaartje. De deelnemer kiest in deze versie een woord om een zin mee te maken. Daarna gooit de volgende uit de groep de dobbelsteen en vervolgt het spel op dezelfde wijze.

Effect van het spel: theatraliteit, wat de inleving en creativiteit bij de deelnemers vergroot. Het construeren van een verhaal wordt uit handen gegeven en de deelnemers ervaren de meerwaarde van het aanvullen van anderen.


Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring – het drieluik.