Intieme vrienden O: verschil tussen versies

 
(3 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 6: Regel 6:
  
 
<h3>'''Opmaat'''</h3>
 
<h3>'''Opmaat'''</h3>
<h4>'''Les - Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4>
+
<h4>'''Les: Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4>
  
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
 
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.  
+
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.
+
Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
+
<h4>'''Energieke oefening'''</h4>
<h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5>
+
<h5>'''''Losmaken'''''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
'''''Losmaken'''''<br>
+
De deelnemers staan in een kring met de docent. Deze oefening houdt verschillende bewegingen en stemoefeningen in om het lichaam alert en wakker te maken.  
De deelnemers staan in een kring. De docent doet bewegingen en stemoefeningen om het
+
* Draaien met de schouders, vijf keer naar voren en vijf keer naar achteren;
lichaam alert/wakker te maken. Draaien met de schouders, naar voren (5x) en naar achteren (5x).
+
* Schouders een voor een naar voren draaien en naar achteren, in totaal tien keer;
Schouders één voor één naar voren draaien en naar achteren (totaal 10x). Schouders omhoog,
+
* Schouders omhoog, schouders naar beneden, in totaal vier keer;
schouders naar beneden (4x). Hele lichaam aanspannen, het hele lichaam ontspannen (4x). Alles
+
* Het hele lichaam eerst aanspannen en vervolgens volledig ontspannen, in totaal vier keer;
losschudden. Hoofd draaien, rechts en links (elke kant 2 x). Draaien van het bekken (2x). Draaien
+
* Alles losschudden. Hoofd draaien, rechts en links, aan elke kant twee keer;
van bovenbenen (2x). Je staat dan op één been. Geluiden maken om de stembanden op te
+
* Draaien van het bekken, in totaal twee keer;
warmen. Kloppen op je borstkas en je stem laten resoneren (2x). Smakgeluiden, pssssst,
+
* Draaien van de bovenbenen, in totaal twee keer;
mmmmmmmm, OOOOOOO, AAAAAAAAAA, NGGG. Als je de O en A uitspreekt is de mond
+
* Op een been staan en tegelijkertijd geluiden maken om de stembanden op te warmen. Hierbij op de borstkas kloppen om de stem te laten resoneren. Dit op ieder been uitvoeren;
ontspannen.
+
* Geluiden om de mond te ontspannen: smakgeluiden, ‘pssssst’, ‘mmmmm’, ‘ooooo’, ‘aaaaa’, ‘ngngngng’.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Effect van de dynamiek: de deelnemers ontspannen en overwinnen schaamte. Ze worden meer vertrouwd met
+
''Effect van de oefening: de deelnemers ontspannen en overwinnen hun schaamte. Ze worden meer vertrouwd met hun lichaam in een groep. Verhoogt de concentratie en werkt rustgevend.''
hun lichaam terwijl ze in een groep zijn. Concentratie verhogend en rustgevend.''
 
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema'''</h4>
+
<h4>'''Spel passend bij het thema'''</h4>
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
+
<h5>'''''Transformeren in dieren'''''<br></h5>
 +
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
'''''Transformeren in dieren'''''<br>
+
De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. Deze oefening herhaalt zich totdat iedereen in de groep om de beurt in een dier is getransformeerd. Voorbeelden voor dieren om na te doen: pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond, muis en koe. De begeleider kan ook verschillende dieren roepen waar de deelnemers in moeten transformeren.
De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na.
 
Daarna ga je de rij af en bedenkt iedere deelnemer een dier. De rest van de groep
 
doet het dier na totdat iedereen geweest is (pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond,
 
muis en koe). Of de begeleider roept verschillende dieren en de deelnemers transformeren in het
 
genoemde dier. De deelnemers denken na hoe zij een dier fysiek kunnen vormgeven, en doen dat allen.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Effect van de dynamiek: de creativiteit, inleving en motoriek wordt getraind. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.''
+
''Effect van de oefening: de creativiteit, inlevingsvermogen en motoriek wordt getraind. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.''
 
<br>
 
<br>
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.
+
Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring het drieluik.
 
 
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>

Huidige versie van 30 okt 2020 om 19:43

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G7 v2.jpeg

Opmaat

Les: Waar je personages als intieme vrienden zijn

Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.

Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.


Energieke oefening

Losmaken
Duur: ± 10 minuten - Hele groep

De deelnemers staan in een kring met de docent. Deze oefening houdt verschillende bewegingen en stemoefeningen in om het lichaam alert en wakker te maken.

  • Draaien met de schouders, vijf keer naar voren en vijf keer naar achteren;
  • Schouders een voor een naar voren draaien en naar achteren, in totaal tien keer;
  • Schouders omhoog, schouders naar beneden, in totaal vier keer;
  • Het hele lichaam eerst aanspannen en vervolgens volledig ontspannen, in totaal vier keer;
  • Alles losschudden. Hoofd draaien, rechts en links, aan elke kant twee keer;
  • Draaien van het bekken, in totaal twee keer;
  • Draaien van de bovenbenen, in totaal twee keer;
  • Op een been staan en tegelijkertijd geluiden maken om de stembanden op te warmen. Hierbij op de borstkas kloppen om de stem te laten resoneren. Dit op ieder been uitvoeren;
  • Geluiden om de mond te ontspannen: smakgeluiden, ‘pssssst’, ‘mmmmm’, ‘ooooo’, ‘aaaaa’, ‘ngngngng’.



Effect van de oefening: de deelnemers ontspannen en overwinnen hun schaamte. Ze worden meer vertrouwd met hun lichaam in een groep. Verhoogt de concentratie en werkt rustgevend.


Spel passend bij het thema

Transformeren in dieren
Duur: ± 10 minuten - Hele groep

De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. Deze oefening herhaalt zich totdat iedereen in de groep om de beurt in een dier is getransformeerd. Voorbeelden voor dieren om na te doen: pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond, muis en koe. De begeleider kan ook verschillende dieren roepen waar de deelnemers in moeten transformeren.

Effect van de oefening: de creativiteit, inlevingsvermogen en motoriek wordt getraind. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.


Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring – het drieluik.