Samenbrengen T: verschil tussen versies
(4 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 8: | Regel 8: | ||
<h4>'''Les: Waar mensen verwachten dat je in ''tangaslip'' de deur opendoet'''</h4> | <h4>'''Les: Waar mensen verwachten dat je in ''tangaslip'' de deur opendoet'''</h4> | ||
<br> | <br> | ||
− | De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk om de verbinding tussen al deze componenten te versterken. De docent kan een eigen selectie maken. | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
+ | De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | Er zijn verschillende opdrachten mogelijk om de verbinding tussen al deze componenten te versterken. De docent kan een eigen selectie maken. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema. | + | De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema. |
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
− | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | |
− | < | + | In de les Tangaslip is de keuze gemaakt om naast de roman ''Onze Oom'' aandacht te besteden aan '''de tijdlijn'''. |
− | + | <div class="mw-collapsible-content"> | |
− | + | Deze stijlvorm gekoppeld aan de eigen ervaring kan de deelnemers een aanzet geven om hun verhaal uit te breiden. | |
− | + | </div> | |
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h4>'''Eigen ervaring langs de lijn - I'''</h4> | ||
+ | <h5>Duur: 10 á 20 minuten - Individueel</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | De deelnemers maken een tijdlijn van de gebeurtenissen die ze voor en na de ervaring die ze hebben beschreven plaatsvonden. Zo krijgen ze een beeld over situatie voor en na de beschreven eigen ervaring. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h4>'''Eigen ervaring langs de lijn'''</h4> | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
− | <h5>Duur | + | <h4>'''Eigen ervaring langs de lijn - II'''</h4> |
− | < | + | <h5>Duur: 10 á 20 minuten - Individueel</h5> |
− | De deelnemers lezen hun eigen verhaal | + | <div class="mw-collapsible-content"> |
− | kunnen | + | De deelnemers lezen hun eigen verhaal door. Ze bekijken aan de hand van hun tijdlijn hoe ze een andere ervaring ervoor en daarna kunnen verbinden aan de eerdere gekozen ervaring. |
− | + | </div> | |
− | + | </div> | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h4>'''Eigen ervaring langs de lijn - III'''</h4> | ||
+ | <h5>Duur: 10 á 20 minuten - Individueel</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | Als de deelnemers klaar zijn met het opschrijven van hun ervaring ervoor en erna, kunnen ze kijken hoe ze die drie nu nog opzichzelfstaande ervaringen aan elkaar schrijven. Daarvoor moeten ze denken aan welke volgorde ze willen vasthouden en wat voor tussenstukken er nodig zijn om er een geheel van te maken. | ||
<br> | <br> | ||
<h5>'''Voorbereiden'''</h5> | <h5>'''Voorbereiden'''</h5> | ||
− | * Drieluik antwoordblad | + | * Drieluik-antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten. |
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
<h5>'''Huiswerk'''</h5> | <h5>'''Huiswerk'''</h5> | ||
− | <h5>Duur ± 1 week thuis</h5> | + | <h5>Duur: ± 1 week thuis – Individueel of teams</h5> |
− | * De deelnemers maken thuis een beeldpresentatie van de herschreven eigen ervaring op | + | <div class="mw-collapsible-content"> |
+ | * De deelnemers maken thuis een beeldpresentatie van de herschreven eigen ervaring, die gebaseerd is op de gemaakte tijdlijn. Dat kunnen ze individueel doen of in een team. Als de opdracht in een team wordt uitgewerkt, dan kiest het team een van de verhalen uit en gaat daarmee aan de slag. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
− | < | + | <h4>'''Beeld maken'''</h4> |
− | + | Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij ''Beeld'' in het menu. | |
− | |||
</div> | </div> |
Huidige versie van 28 okt 2020 om 21:11
Samenbrengen
Les: Waar mensen verwachten dat je in tangaslip de deur opendoet
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk.
Er zijn verschillende opdrachten mogelijk om de verbinding tussen al deze componenten te versterken. De docent kan een eigen selectie maken.
De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.
In de les Tangaslip is de keuze gemaakt om naast de roman Onze Oom aandacht te besteden aan de tijdlijn.
Deze stijlvorm gekoppeld aan de eigen ervaring kan de deelnemers een aanzet geven om hun verhaal uit te breiden.
Eigen ervaring langs de lijn - I
Duur: 10 á 20 minuten - Individueel
De deelnemers maken een tijdlijn van de gebeurtenissen die ze voor en na de ervaring die ze hebben beschreven plaatsvonden. Zo krijgen ze een beeld over situatie voor en na de beschreven eigen ervaring.
Eigen ervaring langs de lijn - II
Duur: 10 á 20 minuten - Individueel
De deelnemers lezen hun eigen verhaal door. Ze bekijken aan de hand van hun tijdlijn hoe ze een andere ervaring ervoor en daarna kunnen verbinden aan de eerdere gekozen ervaring.
Eigen ervaring langs de lijn - III
Duur: 10 á 20 minuten - Individueel
Als de deelnemers klaar zijn met het opschrijven van hun ervaring ervoor en erna, kunnen ze kijken hoe ze die drie nu nog opzichzelfstaande ervaringen aan elkaar schrijven. Daarvoor moeten ze denken aan welke volgorde ze willen vasthouden en wat voor tussenstukken er nodig zijn om er een geheel van te maken.
Voorbereiden
- Drieluik-antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
Huiswerk
Duur: ± 1 week thuis – Individueel of teams
- De deelnemers maken thuis een beeldpresentatie van de herschreven eigen ervaring, die gebaseerd is op de gemaakte tijdlijn. Dat kunnen ze individueel doen of in een team. Als de opdracht in een team wordt uitgewerkt, dan kiest het team een van de verhalen uit en gaat daarmee aan de slag.
Beeld maken
Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij Beeld in het menu.