Verlangen KV: verschil tussen versies

 
(8 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 5: Regel 5:
 
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
 
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
  
<h3>'''Onderzoeken en Verdiepen'''</h3>
+
<h3>'''Onderzoeken - verdiepen'''</h3>
<h4>'''Waar je ''verlangen'' nog niet is uitgedoofd'''</h4>
+
<h4>'''Les: Waar je ''verlangen'' nog niet is uitgedoofd'''</h4>
 
<br>
 
<br>
 
In de les Verlangen is de keuze gemaakt om naast de roman ''Figuranten'' of ''Huid en Haar'' aandacht te besteden aan '''de dialoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
 
In de les Verlangen is de keuze gemaakt om naast de roman ''Figuranten'' of ''Huid en Haar'' aandacht te besteden aan '''de dialoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
Regel 12: Regel 12:
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Het interview '''</h4>
+
<h4>'''Dialogen opvangen'''</h4>
<h5>Duur: ± 20 minuten - Hele groep of individueel</h5>  
+
<h5>Duur: 1 uur in de klas en thuis afmaken – Individueel of team</h5>  
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
Iedere deelnemer leest zijn eigen artikel en gebruikt de kleuren om te kijken hoeveel aandacht voor ieder aspect is in het artikel. De deelnemers maken een cirkeldiagram waarin ze met de kleuren aangeven hoeveel aandacht ieder aspect krijgt in het bestek van het hele artikel. Deze cirkeldiagram komt te staan aan de linkerkant op het drieluik-antwoordblad. De deelnemers kiezen vervolgens een zin uit die hen het meeste opvalt of aanspreekt. Deze zin schrijven ze ook op het drieluik-antwoordblad. In een korte ronde delen de deelnemers deze zin met de groep.
+
De dialogen die de deelnemers hebben opgenomen kunnen de deelnemers via een koptelefoon afluisteren. De docent vraagt de deelnemers uit de dialogen die ze op hebben genomen een verhaal op te bouwen. Dit verhaal is niet lang maar de uitgesproken zinnen samengevat in een bepaalde volgorde samen vertellen een verhaal. Wat kun je doen met het geluidsmateriaal? De docent begeleidt een brainstorm.
 +
<br>
 
<br>
 
<br>
 +
Als de deelnemers klaar zijn kan de compilatie van geluidsfragmenten aangeboden worden aan een lokaal radiostation of via het internet als podcast.
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
* De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze over de meegebrachte interviews te laten denken. De vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over de opbouw, de stijl en de inhoud van het interview: Wat ben je te weten gekomen door het interview? Hoeveel aandacht is er voor de persoon waar het over gaat? In hoeverre is er aandacht voor het privéleven en het beroep van de persoon? De aspecten waar de deelnemers aandacht aan gaan besteden bepaald de docent. De verschillende gekozen aspecten zijn de titels van ordening en hebben een eigen kleur (kleurkaart);
+
* De docent stelt zeker dat alle deelnemers een telefoon en een variant van koptelefoon tot hun beschikking hebben;
* Kaartjes om zinnen op te schrijven;
+
* De docent gaat na wie van de deelnemers geluidsfragmenten kan editen op zijn/haar telefoon, iPad, computer;
* Kleurpotloden of stiften;
+
* De docent zorgt voor een box om de geluidsfragmenten af te kunnen spelen in de klas.
* De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten?
 
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
* De docent vraagt de deelnemers een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen.  
+
* De docent vraagt de deelnemers een week de tijd te nemen om goed te luisteren naar gesprekken in hun omgeving. Sommige gesprekken kunnen ze opnemen. Vergeet niet toestemming te vragen aan de mensen die opgenomen gaan worden.
 +
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
 
 
 
 
 
 
 
, een eigen selectie kan gemaakt worden.
 
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''De dialoog - Drie varianten'''</h4>
 +
<h5>Duur: ± 20 minuten – Individueel, tweetallen of groep</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
De deelnemers hebben dialogen meegebracht. Zie het huiswerk na de activiteiten van vragen en ordenen.
 +
<br>
 +
<h5>'''1. Willekeurige dialoog'''</h5>
 +
De deelnemers krijgen de opdracht om kort onder woorden te brengen hoe de dialoog voor hen werkt en wat hun opvalt nu ze hebben gehoord wat de kenmerken zijn van een dialoog en hoe die gebruikt kunnen worden in een tekst. De docent kan ervoor kiezen hen dit eerst op te laten schrijven en vervolgens te laten bespreken in hun tweetal of het direct in het tweetal te bespreken. Het tweetal schrijft samen twee opmerkingen op die ze hebben. Nu reikt de docent ze een dialoog uit de gelezen roman uit. De deelnemers lezen de dialoog in hun team. Ze gaan kijken wat hun opvalt. Zijn er overeenkomsten met de dialogen die ze zelf uitkozen? Wat zijn de verschillen? Later krijgt ieder team de gelegenheid hun opmerkingen te presenteren aan de groep. De regie houdt de docent strak door van iedere stapje de tijd aan te geven middels een geluid.
 
<br>
 
<br>
<h4>'''Dialogen opvangen'''</h4>
 
<h5>Duur 1 uur in de klas en thuis afmaken / Individueel of in een team</h5>
 
De dialogen die de deelnemers hebben opgenomen kunnen de deelnemers via een koptelefoon afluisteren. De docent vraagt de deelnemers uit de dialogen die ze op hebben genomen een verhaal op te bouwen. Dit verhaal is niet lang maar de uitgesproken zinnen samengevat in een bepaalde volgorde samen vertellen een verhaal. Wat kun je doen met het geluidsmateriaal?<br>
 
Als de deelnemers klaar zijn kan de compilatie van geluidsfragmenten ook weer met een zekere opbouw aangeboden worden aan een lokaal radiostation of via het internet als podcast worden aangeboden.
 
 
<br>
 
<br>
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
+
<h5>'''2. Literaire dialoog'''</h5>
De docent vraagt de deelnemers een week tijd te nemen om goed te luisteren naar gesprekken in hun omgeving. Sommige gesprekken kunnen ze opnemen. Vergeet niet toestemming te vragen aan de mensen die opgenomen gaan worden.  
+
<h5>2a. '''Een meegebrachte dialoog'''</h5>
 +
De deelnemers hebben een dialoog gekozen uit de roman die ze hebben gelezen. Ze gaan in tweetallen deze dialoog met elkaar bespreken. Aan de hand van de voorbereide kennis door de docent over het gebruik van de dialoog in literaire teksten gaan ze met elkaar bespreken hoe de gekozen dialogen zijn opgebouwd en hoe deze dialogen werken in de tekst.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>'''De dialoog'''</h4>
+
<h5>2b. '''Drie gekozen dialogen'''</h5>  
<h5>Duur ± 20 minuten / Individueel, tweetallen, teams</h5>
+
De deelnemers hebben ieder drie dialogen uitgekozen en zelfstandig tijdens de huiswerkopdracht onderzocht wat de verschillen zijn. In hun tweetal gaan ze hun bevindingen delen. Ze kiezen een dialoog uit die ze samen een nieuwe context geven en uitbreiden.
De deelnemers hebben dialogen meegebracht. Zie het huiswerk na de activiteiten van vragen en ordenen.<br>
 
Drie varianten:<br>
 
<h5>'''Willekeurige dialoog'''</h5>
 
De deelnemers krijgen de opdracht om kort onder woorden te brengen hoe de dialoog voor hen werkt. Wat hen opvalt nu ze hebben gehoord wat de kenmerken zijn van een dialoog en hoe het gebruikt kan worden in een tekst. De docent kan er voor kiezen hen dit eerst op te laten schrijven en vervolgens te laten bespreken in hun tweetal. Of het direct in het tweetal te bespreken. Ze schrijven samen twee opmerkingen op die ze hebben. Nu reikt de docent ze een dialoog uit de gelezen roman uit. De deelnemers lezen de dialoog in hun team. Ze gaan kijken wat hun opvalt. Zijn er overeenkomsten met de dialogen die ze zelf uitkozen? Wat zijn de verschillen? Later krijgt ieder team de gelegenheid hun opmerkingen te presenteren aan de groep. De regie houdt de docent strak door tijd aan te geven van iedere kleine stap middels een geluid.
 
<h5>'''Literaire dialoog'''</h5>
 
<h5>1. ''Een meegebrachte dialoog''</h5>
 
De deelnemers hebben een dialoog gekozen uit de roman die ze hebben gelezen. Ze gaan in tweetallen deze dialoog met elkaar delen. Aan de hand van door de docent voorbereide kennis over het gebruik van dialoof in literaire teksten gaan ze met elkaar bespreken hoe de gekozen dialogen zijn opgebouwd en hoe deze dialogen werken in de tekst.<br>
 
<h5>2. ''Drie gekozen dialogen''</h5>  
 
De deelnemers hebben ieder drie dialogen uitgekozen en zelfstandig tijdens de huiswerk opdracht onderzocht wat de verschillen zijn. In hun tweetal gaan ze hun bevindingen delen. Ze kiezen een dialoog uit die ze samen een nieuwe context geven en uitbreiden.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Waar de docent kan aansluiten geeft zij/hij achtergrond over het gebruik van dialogen in een literaire tekst of een andere tekst.  
+
Waar de docent kan aansluiten geeft hij/zij meer achtergrond over het gebruik van dialogen in een literaire of andere tekst.
 
<br>
 
<br>
 +
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 +
* De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte dialogen;
 +
* Kaartjes om zinnen op te schrijven;
 +
* Kleurpotloden of stiften;
 +
* Drieluik-antwoordblad: indeling linkerzijde. Als er ruimte tekort is, kan er een extra zijde worden aangehecht;
 +
* Hand-out of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over de dialoog.
 +
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 
* De docent vraagt de deelnemers een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen.  
 
* De docent vraagt de deelnemers een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen.  
<br>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
* De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte dialogen.
 
* Kaartjes om zinnen op te schrijven.
 
* Kleurpotloden of stiften
 
* Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
 
* Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over ''' de dialoog'''.
 
<br>
 
<h5>'''Afsluiten'''</h5>
 
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
 
 
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>'''Het interview met de schrijver'''</h4>
+
<h4>'''Intermezzo'''</h4>
<h5>Duur: ± 30 minuten - Tweetallen</h5>  
 
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
De deelnemers worden in tweetallen ingedeeld.
 
De deelnemers worden in tweetallen ingedeeld. Vervolgens deelt de docent aan de deelnemers uit het interview met Arnon Grunberg. De deelnemers krijgen de tijd om dit interview te lezen. Daarna gaan de deelnemers in tweetallen kijken hoe dit interview in elkaar zit aan de hand van de aspecten uit de voorgaande oefening: Wat weet je nu over de schrijver? Wat ben je te weten gekomen over de roman? Welke vraag vind je effectief? Welke vraag had misschien niet gesteld hoeven worden? De deelnemers behandelen elk aspect en kiezen in tweetallen een aspect wat hen het meeste aanspreekt. Ze geven daarbij hun eigen kijk en zoeken een geschikte vorm om dit met de anderen te delen in een korte presentatie.
 
<br>
 
<br>
 
* <h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
* Drieluik-antwoordblad: indeling linkerzijde. Als er ruimte tekort is, kan er een extra zijde worden aangehecht;
 
* Hand-out of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over de stijlvorm het interview.
 
<br>
 
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 
De deelnemers bereiden op school of thuis – op basis van de besproken voorbeelden en opdrachten – een aantal vragen voor die ze aan de schrijver van de gelezen roman of tekst willen voorleggen. Bij die zelfbedachte vragen geven ze de categorie (kleurcode) aan waar de vragen onder vallen.
 
 
    </div>
 
</div>
 
<br>
 
<h4>'''Intermezzo'''</h4>
 
 
Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.<br>
 
Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.<br>
 
Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
 
Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
Regel 114: Regel 73:
 
<br>
 
<br>
 
''Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.''
 
''Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.''
 +
    </div>
 +
</div>
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>

Huidige versie van 11 nov 2020 om 21:57

naar les verlangennaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Verlangen 1.1.jpeg

Onderzoeken - verdiepen

Les: Waar je verlangen nog niet is uitgedoofd


In de les Verlangen is de keuze gemaakt om naast de roman Figuranten of Huid en Haar aandacht te besteden aan de dialoog. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.

Dialogen opvangen

Duur: 1 uur in de klas en thuis afmaken – Individueel of team

De dialogen die de deelnemers hebben opgenomen kunnen de deelnemers via een koptelefoon afluisteren. De docent vraagt de deelnemers uit de dialogen die ze op hebben genomen een verhaal op te bouwen. Dit verhaal is niet lang maar de uitgesproken zinnen samengevat in een bepaalde volgorde samen vertellen een verhaal. Wat kun je doen met het geluidsmateriaal? De docent begeleidt een brainstorm.

Als de deelnemers klaar zijn kan de compilatie van geluidsfragmenten aangeboden worden aan een lokaal radiostation of via het internet als podcast.

Voorbereiden
  • De docent stelt zeker dat alle deelnemers een telefoon en een variant van koptelefoon tot hun beschikking hebben;
  • De docent gaat na wie van de deelnemers geluidsfragmenten kan editen op zijn/haar telefoon, iPad, computer;
  • De docent zorgt voor een box om de geluidsfragmenten af te kunnen spelen in de klas.


Huiswerk
  • De docent vraagt de deelnemers een week de tijd te nemen om goed te luisteren naar gesprekken in hun omgeving. Sommige gesprekken kunnen ze opnemen. Vergeet niet toestemming te vragen aan de mensen die opgenomen gaan worden.


De dialoog - Drie varianten

Duur: ± 20 minuten – Individueel, tweetallen of groep

De deelnemers hebben dialogen meegebracht. Zie het huiswerk na de activiteiten van vragen en ordenen.

1. Willekeurige dialoog

De deelnemers krijgen de opdracht om kort onder woorden te brengen hoe de dialoog voor hen werkt en wat hun opvalt nu ze hebben gehoord wat de kenmerken zijn van een dialoog en hoe die gebruikt kunnen worden in een tekst. De docent kan ervoor kiezen hen dit eerst op te laten schrijven en vervolgens te laten bespreken in hun tweetal of het direct in het tweetal te bespreken. Het tweetal schrijft samen twee opmerkingen op die ze hebben. Nu reikt de docent ze een dialoog uit de gelezen roman uit. De deelnemers lezen de dialoog in hun team. Ze gaan kijken wat hun opvalt. Zijn er overeenkomsten met de dialogen die ze zelf uitkozen? Wat zijn de verschillen? Later krijgt ieder team de gelegenheid hun opmerkingen te presenteren aan de groep. De regie houdt de docent strak door van iedere stapje de tijd aan te geven middels een geluid.

2. Literaire dialoog
2a. Een meegebrachte dialoog

De deelnemers hebben een dialoog gekozen uit de roman die ze hebben gelezen. Ze gaan in tweetallen deze dialoog met elkaar bespreken. Aan de hand van de voorbereide kennis door de docent over het gebruik van de dialoog in literaire teksten gaan ze met elkaar bespreken hoe de gekozen dialogen zijn opgebouwd en hoe deze dialogen werken in de tekst.

2b. Drie gekozen dialogen

De deelnemers hebben ieder drie dialogen uitgekozen en zelfstandig tijdens de huiswerkopdracht onderzocht wat de verschillen zijn. In hun tweetal gaan ze hun bevindingen delen. Ze kiezen een dialoog uit die ze samen een nieuwe context geven en uitbreiden.

Waar de docent kan aansluiten geeft hij/zij meer achtergrond over het gebruik van dialogen in een literaire of andere tekst.

Voorbereiden
  • De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte dialogen;
  • Kaartjes om zinnen op te schrijven;
  • Kleurpotloden of stiften;
  • Drieluik-antwoordblad: indeling linkerzijde. Als er ruimte tekort is, kan er een extra zijde worden aangehecht;
  • Hand-out of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over de dialoog.


Huiswerk
  • De docent vraagt de deelnemers een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen.


Intermezzo

Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.
Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.

Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.