Intieme vrienden O: verschil tussen versies

 
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 6: Regel 6:
  
 
<h3>'''Opmaat'''</h3>
 
<h3>'''Opmaat'''</h3>
<h4>'''Les - Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4>
+
<h4>'''Les: Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4>
 
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
 
  <div class="mw-collapsible-content">
 
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clip-borden gebruikt.
 
<br>
 
<br>
 
Als het de eerste bijeenkomst is, start de docent met het uitleggen van de opbouw van de bijeenkomst(en). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten en neem deze heel kort door.
 
  </div>
 
</div>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Energieke Dynamiek'''</h4>
 
<h5>Duur ± 5 minuten / de hele groep</h5>
 
  <div class="mw-collapsible-content">
 
'''''Losmaken'''''<br>
 
De deelnemers staan in een kring. De docent doet bewegingen en stemoefeningen om het
 
lichaam alert/wakker te maken. Draaien met de schouders, naar voren (5x) en naar achteren (5x).
 
Schouders één voor één naar voren draaien en naar achteren (totaal 10x). Schouders omhoog,
 
schouders naar beneden (4x). Hele lichaam aanspannen, het hele lichaam ontspannen (4x). Alles
 
losschudden. Hoofd draaien, rechts en links (elke kant 2 x). Draaien van het bekken (2x). Draaien
 
van bovenbenen (2x). Je staat dan op één been. Geluiden maken om de stembanden op te
 
warmen. Kloppen op je borstkas en je stem laten resoneren (2x). Smakgeluiden, pssssst,
 
mmmmmmmm, OOOOOOO, AAAAAAAAAA, NGGG. Als je de O en A uitspreekt is de mond
 
ontspannen.
 
<br>
 
<br>
 
''Effect van de dynamiek: de deelnemers ontspannen en overwinnen schaamte. Ze worden meer vertrouwd met
 
hun lichaam terwijl ze in een groep zijn. Concentratie verhogend en rustgevend.''
 
  </div>
 
</div>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Dynamiek passend bij het onderwerp / gericht op het thema'''</h4>
 
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep</h5>
 
  <div class="mw-collapsible-content">
 
'''''Transformeren in dieren'''''<br>
 
De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na.
 
Daarna ga je de rij af en bedenkt iedere deelnemer een dier. De rest van de groep
 
doet het dier na totdat iedereen geweest is (pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond,
 
muis en koe). Of de begeleider roept verschillende dieren en de deelnemers transformeren in het
 
genoemde dier. De deelnemers denken na hoe zij een dier fysiek kunnen vormgeven, en doen dat allen.
 
<br>
 
<br>
 
''Effect van de dynamiek: de creativiteit, inleving en motoriek wordt getraind. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.''
 
<br>
 
  </div>
 
</div>
 
<br>
 
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.
 
 
 
    </div>
 
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
Regel 78: Regel 20:
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Energieke oefening'''</h4>
 
<h4>'''Energieke oefening'''</h4>
<h5>'''''Vertrouw op ons'''''</h5>
+
<h5>'''''Losmaken'''''</h5>
 
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>
 
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
De groep wordt ingedeeld in kringen van acht deelnemers. Een deelnemer staat in het midden en de anderen staan daaromheen met hun rechterbeen naar voren en hun linkerbeen naar achteren. De persoon in het midden laat zich vallen en wordt opgevangen door de groep (minimaal door vier personen). Degene die valt, wordt opgevangen bij zijn schouders en wordt door de vangers weer zachtjes naar het midden geduwd. Naargelang er meer vertrouwen is, kan er gevarieerd worden in afstand en snelheid. Verlies daarbij niet de veiligheid uit het oog.
+
De deelnemers staan in een kring met de docent. Deze oefening houdt verschillende bewegingen en stemoefeningen in om het lichaam alert en wakker te maken.
 +
* Draaien met de schouders, vijf keer naar voren en vijf keer naar achteren;
 +
* Schouders een voor een naar voren draaien en naar achteren, in totaal tien keer;
 +
* Schouders omhoog, schouders naar beneden, in totaal vier keer;
 +
* Het hele lichaam eerst aanspannen en vervolgens volledig ontspannen, in totaal vier keer;
 +
* Alles losschudden. Hoofd draaien, rechts en links, aan elke kant twee keer;
 +
* Draaien van het bekken, in totaal twee keer;
 +
* Draaien van de bovenbenen, in totaal twee keer;
 +
* Op een been staan en tegelijkertijd geluiden maken om de stembanden op te warmen. Hierbij op de borstkas kloppen om de stem te laten resoneren. Dit op ieder been uitvoeren;
 +
* Geluiden om de mond te ontspannen: smakgeluiden, ‘pssssst’, ‘mmmmm’, ‘ooooo’, ‘aaaaa’, ‘ngngngng’.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Effect van de oefening: dit is een fysieke vertrouwensoefening. De deelnemers moeten samenwerken, zich inleven in degene die valt en alert zijn. Daarnaast worden alle deelnemers aangesproken op een mate van zelfcontrole. Degene die in het midden staat moet op de anderen vertrouwen, maar alle deelnemers moeten op zichzelf vertrouwen: zowel individueel als groep.''
+
''Effect van de oefening: de deelnemers ontspannen en overwinnen hun schaamte. Ze worden meer vertrouwd met hun lichaam in een groep. Verhoogt de concentratie en werkt rustgevend.''
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
Regel 90: Regel 41:
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Spel passend bij het thema'''</h4>
 
<h4>'''Spel passend bij het thema'''</h4>
<h5>'''''Ja en nee spel'''''</h5>
+
<h5>'''''Transformeren in dieren'''''<br></h5>
 
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>
 
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
De deelnemers gaan in tweetallen tegenover elkaar staan. Nummers een zeggen alleen maar ‘ja’ en de nummers twee zeggen alleen maar ‘nee’. Deze ja-en-nee-dialoog blijven ze herhalen. De gedachte achter deze dynamiek is dat als de deelnemers goed naar elkaar luisteren en daardoor elkaars klankkleur overnemen, er een dialoog ontstaat met enkel deze twee eenvoudige woorden. De toeschouwer hoort een dialoog door middel van de intenties van de spelers en krijgt daardoor een eigen beeld van het verhaal. Met het ‘ja’ en ‘nee’ komen de deelnemers in een stroom waarvan ze niet weten hoe die gaat lopen. De docent stopt na tien minuten de oefening.
+
De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. Deze oefening herhaalt zich totdat iedereen in de groep om de beurt in een dier is getransformeerd. Voorbeelden voor dieren om na te doen: pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond, muis en koe. De begeleider kan ook verschillende dieren roepen waar de deelnemers in moeten transformeren.
<br>
 
 
<br>
 
<br>
''Effect van de speldynamiek: oefenen van de stem, klankkleuren, verbeelding, inleving, nieuwsgierigheid en samenwerking.''
 
 
<br>
 
<br>
 +
''Effect van de oefening: de creativiteit, inlevingsvermogen en motoriek wordt getraind. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.''
 
<br>
 
<br>
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 
<br>
 
<br>
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.
+
Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring het drieluik.
 
 
 
     </div>
 
     </div>
 
</div>
 
</div>
{{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9XGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
+
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Intieme vrienden Les 3]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Intieme vrienden Les 3]]
 
[[Categorie:Sjabloon]]
 
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 30 okt 2020 om 19:43

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G7 v2.jpeg

Opmaat

Les: Waar je personages als intieme vrienden zijn

Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.

Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.


Energieke oefening

Losmaken
Duur: ± 10 minuten - Hele groep

De deelnemers staan in een kring met de docent. Deze oefening houdt verschillende bewegingen en stemoefeningen in om het lichaam alert en wakker te maken.

  • Draaien met de schouders, vijf keer naar voren en vijf keer naar achteren;
  • Schouders een voor een naar voren draaien en naar achteren, in totaal tien keer;
  • Schouders omhoog, schouders naar beneden, in totaal vier keer;
  • Het hele lichaam eerst aanspannen en vervolgens volledig ontspannen, in totaal vier keer;
  • Alles losschudden. Hoofd draaien, rechts en links, aan elke kant twee keer;
  • Draaien van het bekken, in totaal twee keer;
  • Draaien van de bovenbenen, in totaal twee keer;
  • Op een been staan en tegelijkertijd geluiden maken om de stembanden op te warmen. Hierbij op de borstkas kloppen om de stem te laten resoneren. Dit op ieder been uitvoeren;
  • Geluiden om de mond te ontspannen: smakgeluiden, ‘pssssst’, ‘mmmmm’, ‘ooooo’, ‘aaaaa’, ‘ngngngng’.



Effect van de oefening: de deelnemers ontspannen en overwinnen hun schaamte. Ze worden meer vertrouwd met hun lichaam in een groep. Verhoogt de concentratie en werkt rustgevend.


Spel passend bij het thema

Transformeren in dieren
Duur: ± 10 minuten - Hele groep

De docent transformeert langzaam in een dier en de deelnemers doen dit na. Deze oefening herhaalt zich totdat iedereen in de groep om de beurt in een dier is getransformeerd. Voorbeelden voor dieren om na te doen: pauw, vogel, kip, aap, olifant, poes, hond, muis en koe. De begeleider kan ook verschillende dieren roepen waar de deelnemers in moeten transformeren.

Effect van de oefening: de creativiteit, inlevingsvermogen en motoriek wordt getraind. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.


Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring – het drieluik.