Zelf lessen maken: verschil tussen versies

 
(34 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
 
{{Zelf lessen maken plaat}}
 
{{Zelf lessen maken plaat}}
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
+
<div class="small-7 large-offset-2 columns">
 
+
<br>
<h3>'''Zelf lessen maken met Laat Je Zien'''</h3>
+
<h3>'''Lessen maken met ''Laat Je Zien'''''</h3>
 +
<br>
 +
Leuk dat u nieuwsgierig bent naar het maken van lessen met de methodologie ''Laat Je Zien''. U kunt uw eigen les maken door simpelweg voor ieder onderdeel een inhoud te kiezen dat past bij het door u gekozen onderwerp. We bieden u twee verschillende manieren om dit te doen.
 +
<br>
 +
<br>
 +
De eerste is door voor '''iedere toegevoegde afbeelding''' een inhoud te verzorgen.  Achtergrond informatie over het hoe en waarom van elke deelcomponent kunt u vinden onder het kopje ''Methodologie''. Werkvormen en andere praktische aanwijzingen vind u onder de ''Instrumenten''.
 +
<br>
 
<br>
 
<br>
Leuk dat u nieuwsgierig bent naar het maken van lessen met de methodologie Laat Je Zien. Als u de onderstaande vragen van het begin tot het einde doorloopt dan kunt u een eigen les maken aan de hand van de methode Laat Je Zien.  
+
De tweede mogelijkheid is dat u de onderstaande vragen van het begin tot het einde doorloopt, u krijgt dan meer inzicht over welke keuzes u kunt maken voor het samenstellen van uw les op basis van ''Laat Je Zien''.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Als u naar aanleiding van de uitleg vragen hebt, neem dan ''contact'' met ons op via de mail: . Uw vragen zijn voor ons belangrijk en interessant. Zo leren we steeds meer.
+
Heeft u naar aanleiding van de uitleg vragen, neem dan ''contact'' met ons op via de mail: '''admin@grunbergacademie.com'''. Uw vragen zijn voor ons belangrijk en interessant. Zo leren we steeds meer.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Regel 23: Regel 29:
 
<h5>Welke vragen vormen de leidraad voor uw keuzes?</h5>
 
<h5>Welke vragen vormen de leidraad voor uw keuzes?</h5>
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
Voor het opbouwen van een les op basis van ''Laat Je Zien'' volgen we dezelfde hoofdstructuur. Aan de hand van de vragen per deelcomponent krijgt u op de eerste plaats inzicht in de te maken beslissingen. Vervolgens wordt toegelicht hoe u de beslissingen vorm kunt geven in de praktijk van het les geven. Achtergrond informatie over het hoe en waarom van elke deelcomponent kunt u vinden onder het kopje ''Methodologie''. Werkvormen en andere praktische aanwijzingen vind u onder de ''Instrumenten''.   
+
Voor het opbouwen van een les op basis van ''Laat Je Zien'' volgen we dezelfde structuur. Aan de hand van de vragen per deelcomponent krijgt u op de eerste plaats inzicht in de te maken beslissingen. Vervolgens wordt toegelicht hoe u de beslissingen vorm kunt geven in de praktijk van het les geven. Achtergrond informatie over het hoe en waarom van elke deelcomponent kunt u vinden onder het kopje ''Methodologie''. Werkvormen en andere praktische aanwijzingen vind u onder de ''Instrumenten''.   
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Regel 34: Regel 40:
 
* Welke ruimte heb ik tot mijn beschikking?;
 
* Welke ruimte heb ik tot mijn beschikking?;
 
<br>
 
<br>
'''Opmaat'''<br>
+
'''Opmaat - Start'''<br>
 
* Welke oefeningen en/of activiteiten zijn passend bij het thema?  
 
* Welke oefeningen en/of activiteiten zijn passend bij het thema?  
 
* Welke ''energieke activiteit'' -oefening of spel- kies ik?;
 
* Welke ''energieke activiteit'' -oefening of spel- kies ik?;
Regel 66: Regel 72:
 
* Waar vind ik nieuwe werkvormen?;
 
* Waar vind ik nieuwe werkvormen?;
 
<br>  
 
<br>  
'''Proef op de som'''<br>
+
'''Reflectie - Proef op de som'''<br>
 
* Welke toepassingen kunnen de deelnemers in de dagelijkse praktijk al toepassen?;
 
* Welke toepassingen kunnen de deelnemers in de dagelijkse praktijk al toepassen?;
* Welke vragen kan ik bedenken voor mijn deelnemers of samen met mijn deelnemers?;
+
<br>
'''Afsluiting'''<br>
+
'''Evaluatie - Afsluiting'''<br>
 
* Welke vorm is behulpzaam om terug te kijken op het proces van ''Laat Je Zien''?;
 
* Welke vorm is behulpzaam om terug te kijken op het proces van ''Laat Je Zien''?;
 +
* Welke nieuwe onderwerpen kan ik bedenken voor mijn deelnemers of samen met mijn deelnemers?;
 
* Wat speelt er nu in het leven van mijn deelnemers? Kan ik een aansluiting vinden met de lesstof?;  
 
* Wat speelt er nu in het leven van mijn deelnemers? Kan ik een aansluiting vinden met de lesstof?;  
 
   </div>
 
   </div>
Regel 79: Regel 86:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Via onderstaande vragen wordt hier uitgelegd hoe u een les met Laat Je Zien vormgeeft. De les begint altijd met fysieke oefeningen maar het bedenken van een les begint bijna altijd met een thema. Heel soms kan een eigen ervaring het begin zijn voor het creëren van een les. De uitleg beperkt zich tot de rode draad van zoals genoeg in de bovenstaande lesstructuur. Bij iedere vraag staat een deel van het uitgewerkte voorbeeld.
+
Het bedenken van een les begint bijna altijd met een onderwerp. Heel soms kan een eigen ervaring het begin zijn voor het creëren van een les. De uitleg beperkt zich zoveel mogelijk tot de rode draad in de lesstructuur. Bij iedere vraag staat een deel van een uitgewerkt doorlopend voorbeeld.
 
<br>  
 
<br>  
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>'''Hoe begint u? Door een thema te kiezen.'''</h5>
+
<h5>'''Hoe begint u? Door een onderwerp te kiezen.'''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
Indachtig uw lescurriculum, uw eigen belangstelling en de interesses van de deelnemers kunt u op verschillende manieren een keuze maken voor het thema. Er zijn drie opties:
 
Indachtig uw lescurriculum, uw eigen belangstelling en de interesses van de deelnemers kunt u op verschillende manieren een keuze maken voor het thema. Er zijn drie opties:
Regel 115: Regel 122:
 
     </div>
 
     </div>
 
  </div>
 
  </div>
<br>
+
 
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Welk onderwerp kiest u voor uw eigen ervaring?'''</h5>
 
<h5>'''Welk onderwerp kiest u voor uw eigen ervaring?'''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
Een onderwerp kiest u door de drie invalshoeken van het thema aan elkaar te knopen. U maakt per invalshoek een overzicht door middel van een lijstje. Door uzelf te bevragen en te kijken naar uw associatieve lijstjes, vind u de richting en komt er een geschikt onderwerp naar voren waarin de drie invalshoeken samenkomen: de belangstelling van de deelnemers, de wens van de docent en de kennis die vanuit de sectie/school. Het werkveld is van belang. Ook krijgt u zo al een idee over hoe de kennis, die later aan bod gaat komen, vorm kan krijgen.<br>
+
Een onderwerp kiest u door de drie invalshoeken van het thema aan elkaar te knopen. U maakt per invalshoek een overzicht door middel van een lijstje. Door uzelf te bevragen en te kijken naar uw associatieve lijstjes, vind u de richting en komt er een geschikt onderwerp naar voren waarin de drie invalshoeken samenkomen: de belangstelling van de deelnemers, de wens van de docent en de kennis die vanuit de sectie/school van belang is. Ook krijgt u zo al een idee over hoe de kennis, die later aan bod gaat komen, vorm kan krijgen.<br>
 
Onder het kopje '''Vertellen & Luisteren''' bij ''Instrumenten'' wordt toegelicht hoe u uw eigen ervaring kunt formuleren.
 
Onder het kopje '''Vertellen & Luisteren''' bij ''Instrumenten'' wordt toegelicht hoe u uw eigen ervaring kunt formuleren.
 
<br>
 
<br>
Regel 133: Regel 140:
 
     </div>
 
     </div>
 
  </div>
 
  </div>
<br>
+
 
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Welk doel van het lescurriculum, theorie, is passend voor de deelnemers?'''</h5>
 
<h5>'''Welk doel van het lescurriculum, theorie, is passend voor de deelnemers?'''</h5>
Regel 155: Regel 162:
 
     </div>
 
     </div>
 
  </div>
 
  </div>
<br>
+
 
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Welke fysieke activiteiten -oefening of spel- kiest u?'''</h5>
 
<h5>'''Welke fysieke activiteiten -oefening of spel- kiest u?'''</h5>
Regel 223: Regel 230:
 
     </div>
 
     </div>
 
  </div>
 
  </div>
<br>
+
 
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Hoe nodigt u de deelnemers uit ook te vertellen?'''</h5>
 
<h5>'''Hoe nodigt u de deelnemers uit ook te vertellen?'''</h5>
Regel 287: Regel 294:
 
<br>
 
<br>
 
     </div>
 
     </div>
</div>
+
</div>
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 +
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''Wat voegt het maken van een beeld toe'''</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
De deelnemers gaan in hun hoofd nog een keer hun ervaring na en kiezen nu een illustratie die iets kan toevoegen bij de ervaring. Bijvoorbeeld een gevoel in kleur uitdrukken of een detail toevoegen dat niet is genoemd maar wel iets extra's toevoegt. Er zijn deelnemers die zich met gemak uitdrukken in woorden en deelnemers voor wie een beeld maken vanzelfsprekend is. Zo kunnen verschillende deelnemers op verschillende momenten excelleren en van elkaar leren.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Tekenen, schilderen of boetseren zijn bezigheden die ontspannend werken. De ontspanning, zelfs als je niet tevreden bent met het eindresultaat of daar bang voor bent, zorgt ervoor dat je je ervaring vanuit een ander perspectief kan zien. De deelnemers krijgen een ruimere blik op dat wat ze hebben meegemaakt.
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''''Het voorbeeld'''''</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
Tot nu toe is er gekozen voor:<br>
 +
Thema '''Zintuiglijke beleving'''<br>
 +
Onderwerp voor eigen ervaring:'''Fruit'''<br>
 +
Theoriekeuze:'''Dichtkunst'''<br>
 +
 +
    </div>
 +
</div>
 +
  </div>
 +
</div>
 +
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Hoe kunt u de ervaringen met het thema verbinden?'''</h5>
 
<h5>'''Hoe kunt u de ervaringen met het thema verbinden?'''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
U heeft nu van iedere deelnemer een eigen ervaring, helder verwoord en geschreven. Vervolgens maakt u een brug tussen de vertelde ervaringen en het thema.  
 
U heeft nu van iedere deelnemer een eigen ervaring, helder verwoord en geschreven. Vervolgens maakt u een brug tussen de vertelde ervaringen en het thema.  
De opdracht die u nu geeft, hebben als eigenschap dat ze de kennis over het thema die bij de leerlingen aanwezig is actief maken. In de lesstructuur van ''Laat Je Zien'' gebeurd dit aan de hand van vragen. De informatie die zo actief en zichtbaar wordt, brengen de deelnemers onder in een woordspin of een andere schematische ordening.
+
De opdrachten die u nu geeft, hebben als eigenschap dat ze de kennis over het thema die bij de deelnemers aanwezig is actief maken. In de lesstructuur van ''Laat Je Zien'' gebeurd dit aan de hand van vragen. De informatie die zo actief en zichtbaar wordt, brengen de deelnemers onder in een woordspin of een andere schematische ordening.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Regel 318: Regel 346:
 
<br>
 
<br>
 
     </div>
 
     </div>
</div>
+
</div>
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
<br>
+
 
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''Waar kunt u op letten bij het aanvullen van kennis?'''</h5>
 
<h5>'''Waar kunt u op letten bij het aanvullen van kennis?'''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
Bij het aanvullen van kennis is het belangrijk om uit te gaan van het niveau van iedere individuele leerling, denk hierbij ook aan de zone van nabije ontwikkeling van Vygotsky.<br>
+
Bij het aanvullen van kennis is het belangrijk om uit te gaan van het niveau van iedere individuele leerling, denk hierbij ook aan de zone van nabije ontwikkeling van Vygotsky. In de woorden van Vygotski:<br>
Vygotsky wil de deelnemer laten reiken naar een hoger niveau, zonodig met de hulp van de docent, die in zijn theorie een belangrijke rol heeft. Hij gaat ervan uit dat de deelnemer leert in aansluiting op wat hij/zij al weet, maar het moet wel nieuw of uitdagend zijn om daadwerkelijk van leren te kunnen spreken.
+
'De zone van nabije ontwikkeling is de potentiële ontwikkeling van de deelnemer(s) waar de docent door zijn instructie een waardevolle bijdrage aan kan leveren mits hij deze instructie precies afstemt op een precies uitgekiend punt op een bepaald moment in de zone van nabije ontwikkeling van de deelnemers. Instructie is onnodig als het alleen gebaseerd is op dat wat al gerijpt is in het ontwikkelingsproces van de deelnemers. Anderen zoals Montessori spreken hier over de sensitieve periode (Thinking and Speech, 1934) p 212. Instructie opent als het ware de weg naar potentiële ontwikkeling, als deze precies is afgestemd op het nabije vermogen van ontwikkeling van de deelnemer. Vygotsky gaat ervan uit dat de deelnemer leert in aansluiting op wat hij/zij al weet, maar het moet wel nieuw of uitdagend zijn om daadwerkelijk van leren te kunnen spreken, zoals geformuleerd op de [https://nivoz.nl/nl/lev-vygotsky-en-de-zone-van-naaste-ontwikkeling-door-samen-te-werken-en-in-gesprek-te-zijn-zijn-mensen-in-staat-tot-dingen-te-komen-die-nieuw-zijn?gclid=CjwKCAiA-f78BRBbEiwATKRRBJAAKE-T9FOvAQWniUi-kj1orzruQeqD6pDSL4FfZk2K8aTMqof4AhoCAUoQAvD_BwE Nivoz-site].
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Regel 332: Regel 360:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Voor ieder niveau in het onderwijs staat beschreven welke kennis de leerlingen zich eigen dienen te maken. Hiervoor bestaan allerlei methodes en modules met opdrachten en uitgeschreven teksten. Deze kunnen hier prima worden ingezet door de docent. Ook de oefeningen uit de bestaande lesboeken kunnen worden gebruikt.
+
Voor ieder niveau in het onderwijs staat beschreven welke kennis de deelnemers zich eigen dienen te maken. Hiervoor bestaan allerlei methodes en modules met opdrachten en uitgeschreven teksten. Deze kunnen hier prima worden ingezet door de docent. Ook de oefeningen uit de bestaande lesboeken kunnen worden gebruikt.
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''''Het voorbeeld'''''</h5>
 
<h5>'''''Het voorbeeld'''''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
Regel 340: Regel 369:
 
'''Fysieke oefeningen'''<br>
 
'''Fysieke oefeningen'''<br>
 
Theorie: '''Dichtkunst'''<br>
 
Theorie: '''Dichtkunst'''<br>
Met welk type opdracht moedig ik mijn deelnemers aan onderzoek te doen? Met welk materiaal kunnen de deelnemers aan de slag gaan? Denk hierbij aan beeld, documentaire, spel of tekst o.a.. Zo is het mogelijk om een film te kiezen waarin taal gesproken wordt in een dichtvorm. Of een lied te luisteren van een cabaretier en na te gaan of er een rijmschema te ontdekken is. Deze opdracht kan aansluiten bij het bespreken van diverse rijmschema's.
+
Met welk type opdracht moedig ik mijn deelnemers aan onderzoek te doen? Met welk materiaal kunnen de deelnemers aan de slag gaan? Denk hierbij ook aan beeld: Een documentaire, spel, toneelstuk of tekst o.a.. Zo is het mogelijk om een film te kiezen waarin taal gesproken wordt in een dichtvorm. Of een lied te luisteren van een cabaretier en na te gaan of er een rijmschema te ontdekken is. Deze opdracht kan na het bespreken van diverse rijmschema's worden gegeven. Zo leren de deelnemers alert te zijn op rijmschema's in de praktijk en ze te de herkennen. een connectie kan worden gemaakt tot gezongen gedichten. Vraag de deelnemers bijvoorbeeld om een stuk tekst uit een nummer dat hen aanspreekt mee te brengen naar de les.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
     </div>
 
     </div>
</div>
+
</div>
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 +
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''Hoe koppelt u kennis aan een praktische toepassing?'''</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
Een bruikbare vraag die een docent kan gebruiken om hierover na te denken is: Hoe gaan mijn leerlingen de kennis gebruiken? Op welke plek? Met wie? Gebaseerd op deze inschattingen gaat de docent opzoek naar welke kennis en in welke vorm...
 
<br>
 
<br>
 +
<br>
 +
De docent bedenkt opdrachten die de deelnemers kunnen uitvoeren in hun eigen leefomgeving. Bijvoorbeeld aan de hand door een ''opdracht'' waarbij de eigen ervaring, de theoretische kennis en het thema gebruikt worden. Deze opdrachten kunnen ontleend zijn aan de gebruikte lesmodules. Zo vermengd het reguliere curriculum zich met de eigen leefwereld van de deelnemers. Zo ervaren de deelnemers eerder een belang, ze worden uitgedaagd in hun eigen ontwikkeling met in achtneming van hun dagelijkse interesses.
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>'''Hoe koppelt u kennis aan een praktische toepassing?'''</h5>
+
<h5>'''''Het voorbeeld'''''</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
Tot nu toe is er gekozen voor:<br>
 +
Thema '''Zintuiglijke beleving'''<br>
 +
Onderwerp voor eigen ervaring:'''Fruit'''<br>
 +
'''Fysieke oefeningen'''<br>
 +
Theorie: '''Dichtkunst'''<br>
 +
Met welk type opdracht moedig ik mijn deelnemers de resultaten van hun onderzoek toe te passen in de praktijk? Met welk materiaal kunnen de deelnemers aan de slag gaan? Denk hierbij ook aan beeld: Een documentaire, spel, toneelstuk of tekst o.a.. Zo is het mogelijk om een film te kiezen waarin taal gesproken wordt in een dichtvorm. Of een lied te luisteren van een cabaretier en na te gaan of er een rijmschema te ontdekken is. Deze opdracht kan na het bespreken van diverse rijmschema's worden gegeven. Zo leren de deelnemers alert te zijn op rijmschema's in de praktijk en ze te  herkennen.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Ook kunnen de deelnemers op basis van hun kennis over rijmschema's en hun eigen ervaring een gedicht schrijven.<br>
 +
Of schrijf een gedicht samen met een vriend of vriendin, begeleidt elkaar bij het schrijven. Kies een rijmschema uit, of kies juist voor een andere vorm van gedicht misschien zonder direct rijmschema maar meer met een ritme in de woorden.<br>
 +
Vervolgens kunnen de gedichten op muziek worden gezet. Welke muziek is passend?
 +
<br>
 +
<br>
 +
    </div>
 +
</div>
 +
  </div>
 +
</div>
 +
 
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''Presenteren'''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
Als docent kan het ook handig zijn om de vraag te stellen: Hoe gaan mijn leerlingen de kennis gebruiken? Op welke plek? Met wie? Gebaseerd op deze inschattingen gaat de docent opzoek naar welke kennis en in welke vorm...
+
Presenteren heeft een continue plaats in ''Laat Je Zien'' omdat het een vaardigheid is waar deelnemers hun hele leven plezier van kunnen ervaren. De docent zorgt er samen met de deelnemers voor dat de sfeer niet oordelend en juist bemoedigend is. De deelnemers kunnen een actieve rol krijgen bij het ontwikkelen van verschillende vormen voor de presentaties. Er is veel gelegenheid voor experimenteren. Tegelijkertijd is het een kans om naar buiten te treden, een groter publiek te zoeken om mee uit te wisselen.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 +
In de voorbeeldlessen van de voorbeeldserie van 9 x Grunberg zijn in iedere les verschillende presentatie momenten: ''Tussendoor presenteren'' en ''Slotpresentatie''.  De presentatie tussendoor biedt de deelnemers de gelegenheid om kennis uit onderzoek te presenteren en te delen. De docent geeft de deelnemers telkens meer verantwoordelijkheid voor deze presentatie momenten.
  
Bedenk ''één of twee vragen'' waarmee de leerlingen hun ervaring analyseren en een ''opdracht'' waarmee het thema verbonden wordt aan de praktijk, het dagelijks leven of de realiteit.
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
Hoe koppel je kennis aan de praktijk?
+
<h5>'''''Het voorbeeld'''''</h5>
De docent bedenkt opdrachten die de leerlingen kunnen uitvoeren in hun eigen leefomgeving.  
+
  <div class="mw-collapsible-content">
In het voorbeeld:<br>
+
Tot nu toe is er gekozen voor:<br>
Schrijf een eigen gedicht en deel dit met anderen. Of schrijf een gedicht samen met een vriend of vriendin, begeleidt elkaar bij het schrijven. Kies een rijmschema uit, of kies juist voor een andere vorm van gedicht misschien zonder direct rijmschema maar meer met een ritme in de woorden.
+
Thema '''Zintuiglijke beleving'''<br>
  </div>
+
Onderwerp voor eigen ervaring:'''Fruit'''<br>
 +
'''Fysieke oefeningen'''<br>
 +
Theorie: '''Dichtkunst'''<br>
 +
<br>
 +
<h5>'''Tussentijds presenteren'''</h5>
 +
Elfje met beat of klank, body drum.
 +
Duur ± 15 minuten / de hele groep
 +
De deelnemers zitten in de kring en twee aan twee presenteren ze hun elfje met begeleiding. Na iedere presentatie is er een kort applaus en dan snel door. Het is belangrijk het ritme erin te houden.  
 +
<br>
 +
<h5>'''Slotpresentatie'''</h5>
 +
De deelnemers presenteren de gedichten die ze hebben geschreven. Dit kan met muziek zijn of beeld. Ze kunnen dit individueel doen maar ook in teams. Als ze in teams werken kan de een presenteren en de ander de techniek doen.
 +
<br>
 +
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 +
* De docent zorgt ervoor dat er een plek is om even te gaan staan als tweetal om te presenteren.
 +
* Voor de deelnemers: voordragen met rust en goed verstaanbaar. Neem je tijd en ontvang je applaus.  
 +
<br>
 +
<br>
 +
    </div>
 +
</div>
 +
    </div>
 
</div>
 
</div>
 +
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>'''Samen evalueren, last of noodzaak?'''</h5>
+
<h5>'''Het belang van samen evalueren en reflecteren'''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
Aan het einde van een les besteed je altijd aandacht aan hoe de leerlingen de les hebben ervaren. Wat nemen ze mee? Je kunt hiervoor gebruik maken van allerlei digitale tools zoals bijvoorbeeld Kahoot, Mentimeter, AhaSlides of Surveymonkey. Meer lezen over het gebruik van dit soort tools bij evalueren en reflecteren? De [https://www.rug.nl/e-learning/projecten/flipped-classroom/methods-and-tools_-a-comparison RUG heeft een website] gemaakt waar dieper wordt ingegaan op de diverse tools.
+
Aan het einde van een les besteed je altijd aandacht aan hoe de deelnemers de les hebben ervaren. Wat nemen ze mee?<br>
 +
Door samen te evalueren en reflecteren op het proces van de les ontwikkelen de deelnemers een gevoel van eigenaarschap en daarmee vergroot hun betrokkenheid op hun eigen leerproces. Ze ervaren dat ze gehoord worden en dat ze voorstellen kunnen doen voor toekomstige lessen. Zo kan bij de deelnemers het bewustzijn groeien over wie ze zijn en wat ze wensen. Welke stappen kunnen ze ondernemen om te ontwikkelen in de richting van hun wensen. Een natuurlijk proces van leren en ontwikkelen dat een leven lang mee gaat.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Het kan ook zonder digitale tool prima worden afgesloten. Een beeld van een koffer uitgeprint met daarbij; Ik ga op reis, en ik neem mee ...  
+
Door de aandacht voor reflectie worden de deelnemers bewust dat verschillen tussen deelnemers kunnen bestaan en gerespecteerd worden. Dit is belangrijk als basis voor een maatschappij waarin iedereen een plek kan vinden die passend is bij hem of haar. De deelnemers zijn gehoord en gezien en staan er voor open anderen te zien en te horen. Ze leren vertrouwen dat ze met elkaar de samenleving vorm kunnen geven.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Bij het evalueren kan gebruik worden gemaakt van allerlei digitale tools, zoals Kahoot, Mentimeter, AhaSlides of SurveyMonkey. Meer lezen over het gebruik van dit soort tools bij het evalueren en reflecteren van een les? Er zijn diverse sites waar dieper wordt ingegaan op de diverse digitale tools, een behulpzame zoekterm is ''flipped classroom tools''. Dit is een [https://learning.blogs.nytimes.com/2011/12/08/five-ways-to-flip-your-classroom-with-the-new-york-times/?searchResultPosition=2 behulpzaam artikel] voor verder onderzoek.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Daarnaast kan de les ook prima zonder digitale tools worden afgesloten, bijvoorbeeld op papier met een afbeelding van een koffer, naar het idee van ‘Ik ga op reis, en ik neem mee...’ De deelnemers kunnen daar bijvoorbeeld opschrijven wat ze deze les precies hebben geleerd.
 +
<br>
 +
<br>
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
Regel 376: Regel 463:
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
[[Categorie:Maak en Deel een Bijeenkomst]]
+
[[Categorie:Pagina's met onjuiste bestandskoppelingen]]
[[Categorie:Pagina's met ongeldige zelfsluitende HTML-tags]]
 

Huidige versie van 29 jun 2022 om 23:30

naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarMakenDelennaarbiedt veiligheid en basis voor ontwikkelen...in je gereedschapskist ...is relevant ...is uitwisselen, herkennen en inleven ...zeg ik wat ik bedoel?naarnaarnaarWIKI DOEN 2k.jpeg


Lessen maken met Laat Je Zien


Leuk dat u nieuwsgierig bent naar het maken van lessen met de methodologie Laat Je Zien. U kunt uw eigen les maken door simpelweg voor ieder onderdeel een inhoud te kiezen dat past bij het door u gekozen onderwerp. We bieden u twee verschillende manieren om dit te doen.

De eerste is door voor iedere toegevoegde afbeelding een inhoud te verzorgen. Achtergrond informatie over het hoe en waarom van elke deelcomponent kunt u vinden onder het kopje Methodologie. Werkvormen en andere praktische aanwijzingen vind u onder de Instrumenten.

De tweede mogelijkheid is dat u de onderstaande vragen van het begin tot het einde doorloopt, u krijgt dan meer inzicht over welke keuzes u kunt maken voor het samenstellen van uw les op basis van Laat Je Zien.

Heeft u naar aanleiding van de uitleg vragen, neem dan contact met ons op via de mail: admin@grunbergacademie.com. Uw vragen zijn voor ons belangrijk en interessant. Zo leren we steeds meer.

De lesstructuur van Laat Je Zien

De lessen doorlopen een cyclus die consequent de volgende onderdelen omvat:

Structuur Drieluik.png



Opbouw van een les aan de hand van de lesstructuur: een overzicht

Welke vragen vormen de leidraad voor uw keuzes?


Hoe kunt u ieder onderdeel vormgeven?
Welke keuzes kunt u maken?

Het bedenken van een les begint bijna altijd met een onderwerp. Heel soms kan een eigen ervaring het begin zijn voor het creëren van een les. De uitleg beperkt zich zoveel mogelijk tot de rode draad in de lesstructuur. Bij iedere vraag staat een deel van een uitgewerkt doorlopend voorbeeld.

Hoe begint u? Door een onderwerp te kiezen.
Welk onderwerp kiest u voor uw eigen ervaring?
Welk doel van het lescurriculum, theorie, is passend voor de deelnemers?
Welke fysieke activiteiten -oefening of spel- kiest u?
Hoe nodigt u de deelnemers uit ook te vertellen?
Wat voegt het maken van een beeld toe
Hoe kunt u de ervaringen met het thema verbinden?
Waar kunt u op letten bij het aanvullen van kennis?
Hoe koppelt u kennis aan een praktische toepassing?
Presenteren
Het belang van samen evalueren en reflecteren