Zelf lessen maken: verschil tussen versies

 
(22 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
 
{{Zelf lessen maken plaat}}
 
{{Zelf lessen maken plaat}}
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
+
<div class="small-7 large-offset-2 columns">
 
+
<br>
<h3>'''Zelf lessen maken met Laat Je Zien'''</h3>
+
<h3>'''Lessen maken met ''Laat Je Zien'''''</h3>
 +
<br>
 +
Leuk dat u nieuwsgierig bent naar het maken van lessen met de methodologie ''Laat Je Zien''. U kunt uw eigen les maken door simpelweg voor ieder onderdeel een inhoud te kiezen dat past bij het door u gekozen onderwerp. We bieden u twee verschillende manieren om dit te doen.
 +
<br>
 +
<br>
 +
De eerste is door voor '''iedere toegevoegde afbeelding''' een inhoud te verzorgen.  Achtergrond informatie over het hoe en waarom van elke deelcomponent kunt u vinden onder het kopje ''Methodologie''. Werkvormen en andere praktische aanwijzingen vind u onder de ''Instrumenten''.
 +
<br>
 
<br>
 
<br>
Leuk dat u nieuwsgierig bent naar het maken van lessen met de methodologie Laat Je Zien. Als u de onderstaande vragen van het begin tot het einde doorloopt dan kunt u een eigen les maken aan de hand van de methode Laat Je Zien.  
+
De tweede mogelijkheid is dat u de onderstaande vragen van het begin tot het einde doorloopt, u krijgt dan meer inzicht over welke keuzes u kunt maken voor het samenstellen van uw les op basis van ''Laat Je Zien''.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Als u naar aanleiding van de uitleg vragen hebt, neem dan ''contact'' met ons op via de mail: admin@grunbergacademie.com. Uw vragen zijn voor ons belangrijk en interessant. Zo leren we steeds meer.
+
Heeft u naar aanleiding van de uitleg vragen, neem dan ''contact'' met ons op via de mail: '''admin@grunbergacademie.com'''. Uw vragen zijn voor ons belangrijk en interessant. Zo leren we steeds meer.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Regel 23: Regel 29:
 
<h5>Welke vragen vormen de leidraad voor uw keuzes?</h5>
 
<h5>Welke vragen vormen de leidraad voor uw keuzes?</h5>
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
Voor het opbouwen van een les op basis van ''Laat Je Zien'' volgen we dezelfde hoofdstructuur. Aan de hand van de vragen per deelcomponent krijgt u op de eerste plaats inzicht in de te maken beslissingen. Vervolgens wordt toegelicht hoe u de beslissingen vorm kunt geven in de praktijk van het les geven. Achtergrond informatie over het hoe en waarom van elke deelcomponent kunt u vinden onder het kopje ''Methodologie''. Werkvormen en andere praktische aanwijzingen vind u onder de ''Instrumenten''.   
+
Voor het opbouwen van een les op basis van ''Laat Je Zien'' volgen we dezelfde structuur. Aan de hand van de vragen per deelcomponent krijgt u op de eerste plaats inzicht in de te maken beslissingen. Vervolgens wordt toegelicht hoe u de beslissingen vorm kunt geven in de praktijk van het les geven. Achtergrond informatie over het hoe en waarom van elke deelcomponent kunt u vinden onder het kopje ''Methodologie''. Werkvormen en andere praktische aanwijzingen vind u onder de ''Instrumenten''.   
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Regel 34: Regel 40:
 
* Welke ruimte heb ik tot mijn beschikking?;
 
* Welke ruimte heb ik tot mijn beschikking?;
 
<br>
 
<br>
'''Opmaat'''<br>
+
'''Opmaat - Start'''<br>
 
* Welke oefeningen en/of activiteiten zijn passend bij het thema?  
 
* Welke oefeningen en/of activiteiten zijn passend bij het thema?  
 
* Welke ''energieke activiteit'' -oefening of spel- kies ik?;
 
* Welke ''energieke activiteit'' -oefening of spel- kies ik?;
Regel 66: Regel 72:
 
* Waar vind ik nieuwe werkvormen?;
 
* Waar vind ik nieuwe werkvormen?;
 
<br>  
 
<br>  
'''Proef op de som'''<br>
+
'''Reflectie - Proef op de som'''<br>
 
* Welke toepassingen kunnen de deelnemers in de dagelijkse praktijk al toepassen?;
 
* Welke toepassingen kunnen de deelnemers in de dagelijkse praktijk al toepassen?;
* Welke vragen kan ik bedenken voor mijn deelnemers of samen met mijn deelnemers?;
 
 
<br>
 
<br>
'''Afsluiting'''<br>
+
'''Evaluatie - Afsluiting'''<br>
 
* Welke vorm is behulpzaam om terug te kijken op het proces van ''Laat Je Zien''?;
 
* Welke vorm is behulpzaam om terug te kijken op het proces van ''Laat Je Zien''?;
 +
* Welke nieuwe onderwerpen kan ik bedenken voor mijn deelnemers of samen met mijn deelnemers?;
 
* Wat speelt er nu in het leven van mijn deelnemers? Kan ik een aansluiting vinden met de lesstof?;  
 
* Wat speelt er nu in het leven van mijn deelnemers? Kan ik een aansluiting vinden met de lesstof?;  
 
   </div>
 
   </div>
Regel 80: Regel 86:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Via onderstaande vragen wordt hier uitgelegd hoe u een les met Laat Je Zien vormgeeft. De les begint altijd met fysieke oefeningen maar het bedenken van een les begint bijna altijd met een thema. Heel soms kan een eigen ervaring het begin zijn voor het creëren van een les. De uitleg beperkt zich zoveel mogelijk tot de rode draad in de lesstructuur. Bij iedere vraag staat een deel van een doorlopend uitgewerkt voorbeeld.
+
Het bedenken van een les begint bijna altijd met een onderwerp. Heel soms kan een eigen ervaring het begin zijn voor het creëren van een les. De uitleg beperkt zich zoveel mogelijk tot de rode draad in de lesstructuur. Bij iedere vraag staat een deel van een uitgewerkt doorlopend voorbeeld.
 
<br>  
 
<br>  
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>'''Hoe begint u? Door een thema te kiezen.'''</h5>
+
<h5>'''Hoe begint u? Door een onderwerp te kiezen.'''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
Indachtig uw lescurriculum, uw eigen belangstelling en de interesses van de deelnemers kunt u op verschillende manieren een keuze maken voor het thema. Er zijn drie opties:
 
Indachtig uw lescurriculum, uw eigen belangstelling en de interesses van de deelnemers kunt u op verschillende manieren een keuze maken voor het thema. Er zijn drie opties:
Regel 120: Regel 126:
 
<h5>'''Welk onderwerp kiest u voor uw eigen ervaring?'''</h5>
 
<h5>'''Welk onderwerp kiest u voor uw eigen ervaring?'''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
Een onderwerp kiest u door de drie invalshoeken van het thema aan elkaar te knopen. U maakt per invalshoek een overzicht door middel van een lijstje. Door uzelf te bevragen en te kijken naar uw associatieve lijstjes, vind u de richting en komt er een geschikt onderwerp naar voren waarin de drie invalshoeken samenkomen: de belangstelling van de deelnemers, de wens van de docent en de kennis die vanuit de sectie/school. Het werkveld is van belang. Ook krijgt u zo al een idee over hoe de kennis, die later aan bod gaat komen, vorm kan krijgen.<br>
+
Een onderwerp kiest u door de drie invalshoeken van het thema aan elkaar te knopen. U maakt per invalshoek een overzicht door middel van een lijstje. Door uzelf te bevragen en te kijken naar uw associatieve lijstjes, vind u de richting en komt er een geschikt onderwerp naar voren waarin de drie invalshoeken samenkomen: de belangstelling van de deelnemers, de wens van de docent en de kennis die vanuit de sectie/school van belang is. Ook krijgt u zo al een idee over hoe de kennis, die later aan bod gaat komen, vorm kan krijgen.<br>
 
Onder het kopje '''Vertellen & Luisteren''' bij ''Instrumenten'' wordt toegelicht hoe u uw eigen ervaring kunt formuleren.
 
Onder het kopje '''Vertellen & Luisteren''' bij ''Instrumenten'' wordt toegelicht hoe u uw eigen ervaring kunt formuleren.
 
<br>
 
<br>
Regel 317: Regel 323:
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
U heeft nu van iedere deelnemer een eigen ervaring, helder verwoord en geschreven. Vervolgens maakt u een brug tussen de vertelde ervaringen en het thema.  
 
U heeft nu van iedere deelnemer een eigen ervaring, helder verwoord en geschreven. Vervolgens maakt u een brug tussen de vertelde ervaringen en het thema.  
De opdracht die u nu geeft, hebben als eigenschap dat ze de kennis over het thema die bij de leerlingen aanwezig is actief maken. In de lesstructuur van ''Laat Je Zien'' gebeurd dit aan de hand van vragen. De informatie die zo actief en zichtbaar wordt, brengen de deelnemers onder in een woordspin of een andere schematische ordening.
+
De opdrachten die u nu geeft, hebben als eigenschap dat ze de kennis over het thema die bij de deelnemers aanwezig is actief maken. In de lesstructuur van ''Laat Je Zien'' gebeurd dit aan de hand van vragen. De informatie die zo actief en zichtbaar wordt, brengen de deelnemers onder in een woordspin of een andere schematische ordening.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Regel 354: Regel 360:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Voor ieder niveau in het onderwijs staat beschreven welke kennis de leerlingen zich eigen dienen te maken. Hiervoor bestaan allerlei methodes en modules met opdrachten en uitgeschreven teksten. Deze kunnen hier prima worden ingezet door de docent. Ook de oefeningen uit de bestaande lesboeken kunnen worden gebruikt.
+
Voor ieder niveau in het onderwijs staat beschreven welke kennis de deelnemers zich eigen dienen te maken. Hiervoor bestaan allerlei methodes en modules met opdrachten en uitgeschreven teksten. Deze kunnen hier prima worden ingezet door de docent. Ook de oefeningen uit de bestaande lesboeken kunnen worden gebruikt.
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h5>'''''Het voorbeeld'''''</h5>
 
<h5>'''''Het voorbeeld'''''</h5>
Regel 438: Regel 444:
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
Aan het einde van een les besteed je altijd aandacht aan hoe de deelnemers de les hebben ervaren. Wat nemen ze mee?<br>
 
Aan het einde van een les besteed je altijd aandacht aan hoe de deelnemers de les hebben ervaren. Wat nemen ze mee?<br>
Door samen te evalueren en reflecteren op het proces van de les ontwikkelen de deelnemers een gevoel van eigenaarschap en daarmee vergroot hun betrokkenheid op hun eigen leerproces. Ze ervaren dat ze gehoord worden en dat ze voorstellen kunnen doen voor toekomstige lessen. Zo kan bij de deelnemers het bewustzijn groeien over wie ze zijn en wat ze wensen. Welke stappen kunnen ze ondernemen om te ontwikkelen in de richting van hun wensen. Een natuurlijk proces van leren en ontwikkelen dat een levenslang mee gaat.  
+
Door samen te evalueren en reflecteren op het proces van de les ontwikkelen de deelnemers een gevoel van eigenaarschap en daarmee vergroot hun betrokkenheid op hun eigen leerproces. Ze ervaren dat ze gehoord worden en dat ze voorstellen kunnen doen voor toekomstige lessen. Zo kan bij de deelnemers het bewustzijn groeien over wie ze zijn en wat ze wensen. Welke stappen kunnen ze ondernemen om te ontwikkelen in de richting van hun wensen. Een natuurlijk proces van leren en ontwikkelen dat een leven lang mee gaat.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Regel 444: Regel 450:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Bij het evalueren kan gebruik worden gemaakt van allerlei digitale tools, zoals Kahoot, Mentimeter, AhaSlides of SurveyMonkey. Meer lezen over het gebruik van dit soort tools bij het evalueren en reflecteren van een les? De RUG heeft een website gemaakt waar dieper wordt ingegaan op de diverse digitale tools.
+
Bij het evalueren kan gebruik worden gemaakt van allerlei digitale tools, zoals Kahoot, Mentimeter, AhaSlides of SurveyMonkey. Meer lezen over het gebruik van dit soort tools bij het evalueren en reflecteren van een les? Er zijn diverse sites waar dieper wordt ingegaan op de diverse digitale tools, een behulpzame zoekterm is ''flipped classroom tools''. Dit is een [https://learning.blogs.nytimes.com/2011/12/08/five-ways-to-flip-your-classroom-with-the-new-york-times/?searchResultPosition=2 behulpzaam artikel] voor verder onderzoek.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Regel 457: Regel 463:
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
[[Categorie:Maak en Deel een Bijeenkomst]]
+
[[Categorie:Pagina's met onjuiste bestandskoppelingen]]
[[Categorie:Pagina's met ongeldige zelfsluitende HTML-tags]]
 

Huidige versie van 29 jun 2022 om 23:30

naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarMakenDelennaarbiedt veiligheid en basis voor ontwikkelen...in je gereedschapskist ...is relevant ...is uitwisselen, herkennen en inleven ...zeg ik wat ik bedoel?naarnaarnaarWIKI DOEN 2k.jpeg


Lessen maken met Laat Je Zien


Leuk dat u nieuwsgierig bent naar het maken van lessen met de methodologie Laat Je Zien. U kunt uw eigen les maken door simpelweg voor ieder onderdeel een inhoud te kiezen dat past bij het door u gekozen onderwerp. We bieden u twee verschillende manieren om dit te doen.

De eerste is door voor iedere toegevoegde afbeelding een inhoud te verzorgen. Achtergrond informatie over het hoe en waarom van elke deelcomponent kunt u vinden onder het kopje Methodologie. Werkvormen en andere praktische aanwijzingen vind u onder de Instrumenten.

De tweede mogelijkheid is dat u de onderstaande vragen van het begin tot het einde doorloopt, u krijgt dan meer inzicht over welke keuzes u kunt maken voor het samenstellen van uw les op basis van Laat Je Zien.

Heeft u naar aanleiding van de uitleg vragen, neem dan contact met ons op via de mail: admin@grunbergacademie.com. Uw vragen zijn voor ons belangrijk en interessant. Zo leren we steeds meer.

De lesstructuur van Laat Je Zien

De lessen doorlopen een cyclus die consequent de volgende onderdelen omvat:

Structuur Drieluik.png



Opbouw van een les aan de hand van de lesstructuur: een overzicht

Welke vragen vormen de leidraad voor uw keuzes?


Hoe kunt u ieder onderdeel vormgeven?
Welke keuzes kunt u maken?

Het bedenken van een les begint bijna altijd met een onderwerp. Heel soms kan een eigen ervaring het begin zijn voor het creëren van een les. De uitleg beperkt zich zoveel mogelijk tot de rode draad in de lesstructuur. Bij iedere vraag staat een deel van een uitgewerkt doorlopend voorbeeld.

Hoe begint u? Door een onderwerp te kiezen.
Welk onderwerp kiest u voor uw eigen ervaring?
Welk doel van het lescurriculum, theorie, is passend voor de deelnemers?
Welke fysieke activiteiten -oefening of spel- kiest u?
Hoe nodigt u de deelnemers uit ook te vertellen?
Wat voegt het maken van een beeld toe
Hoe kunt u de ervaringen met het thema verbinden?
Waar kunt u op letten bij het aanvullen van kennis?
Hoe koppelt u kennis aan een praktische toepassing?
Presenteren
Het belang van samen evalueren en reflecteren