Opmaat BV11: verschil tussen versies

 
(5 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 3: Regel 3:
 
<div class="row">
 
<div class="row">
 
<div class="small-6 large-offset-1 columns">
 
<div class="small-6 large-offset-1 columns">
<h3>'''Beter Verwoorden 11 Grenzen'''</h3>
+
<h3>'''11 Grenzen'''</h3>
<h3>'''Opmaat'''</h3>
+
<h4>'''Opmaat'''</h4>
 
<br>
 
<br>
 
<h5>'''Vooraf'''</h5>
 
<h5>'''Vooraf'''</h5>
<h5>'''Duur: ± 2 minuten/ Hele groep'''</h5>   
+
<h5>Duur: ± 2 minuten/ Hele groep</h5>   
De stoelen staan in een kring. Iedereen zit. Op het bord / flip-over staat de structuur van de les. De docent kan dit ook nog even bespreken.
+
De deelnemers zitten in een kring. Op het bord of de flip-over staat de structuur van de les. De docent kan die ook nog even bespreken.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Energieke oefening of Spel'''</h4>  
 
<h4>'''Energieke oefening of Spel'''</h4>  
<h5>'''Duur: ± 5 minuten/ Hele groep'''</h5>
+
<h5>Duur: ± 5 minuten/ Hele groep</h5>
 
<h5>'''''Test je kracht'''''</h5>
 
<h5>'''''Test je kracht'''''</h5>
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 +
<h5>Instructie</h5>
 
De docent en de deelnemers staan in de kring. De docent doet de bewegingen voor en de deelnemers doen hem na. De docent tikt op zijn linker- en rechterschouder, armen, rug, billen, benen, hoofd en gezicht. De docent trekt aan zijn eigen haar. Tijdens deze oefening legt de docent uit dat deze massage prettig kan zijn voor het lichaam. De deelnemers gaan zelf inschatten welke spierkracht zij willen gebruiken.
 
De docent en de deelnemers staan in de kring. De docent doet de bewegingen voor en de deelnemers doen hem na. De docent tikt op zijn linker- en rechterschouder, armen, rug, billen, benen, hoofd en gezicht. De docent trekt aan zijn eigen haar. Tijdens deze oefening legt de docent uit dat deze massage prettig kan zijn voor het lichaam. De deelnemers gaan zelf inschatten welke spierkracht zij willen gebruiken.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Effect van de oefening: kracht leren kennen, leren wat je fijn of niet zo fijn vindt en plezier''
+
''Effect van de oefening: kracht leren kennen, leren wat je fijn of niet zo fijn vindt en plezier.''
 
<br>
 
<br>
 
     </div>
 
     </div>
Regel 26: Regel 27:
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 
<h4>'''Fysieke activiteit passend bij het onderwerp'''</h4>
 
<h4>'''Fysieke activiteit passend bij het onderwerp'''</h4>
<h5>'''Duur: ± 2x 10 minuten/ Hele groep'''</h5>
+
<h5>Duur: ± 10 minuten/ Hele groep</h5>
<h5>De docent maakt een keuze tussen de oefeningen ''Ken je grens 1 of 2''</h5>
+
<h5>De docent maakt een keuze tussen de oefeningen '''''Ken je grens 1 of 2'''''</h5>
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
<h5>'''''Ken je grens 1'''''</h5>
+
<h5>'''Ken je grens 1'''</h5>
<h5>'''Duur: ± 10 minuten/ Hele groep'''</h5>
+
<h5>Duur: ± 10 minuten/ Hele groep</h5>
 +
<h5>Instructie</h5>
 
De docent doet deze oefening voor met een deelnemer. Zij gaan tegen over elkaar zitten en de deelnemer raakt de docent aan op het gezicht of het hoofd. De docent geeft door middel van een duimgebaar aan hoe de aanraking ervaren wordt. De drie duimgebaren zijn: duim omhoog = fijn, duim naar beneden = niet fijn en duim horizontaal = ertussenin.
 
De docent doet deze oefening voor met een deelnemer. Zij gaan tegen over elkaar zitten en de deelnemer raakt de docent aan op het gezicht of het hoofd. De docent geeft door middel van een duimgebaar aan hoe de aanraking ervaren wordt. De drie duimgebaren zijn: duim omhoog = fijn, duim naar beneden = niet fijn en duim horizontaal = ertussenin.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Effect van de activiteit: ervaren van je niveau van vertrouwen, voelen en inleven; het gezicht is een kwetsbaar onderdeel van de mens en daarmee kun je goed je fysieke grenzen ervaren''
+
<h5>'''Ken je grens 2'''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 10 minuten/ Hele groep</h5>
 +
<h5>Instructie</h5>
 +
De deelnemers worden in tweetallen (nummers een en nummers twee) ingedeeld en gaan in twee rijen, met een zo groot mogelijke afstand ertussen, tegenover elkaar staan. De nummers twee blijven staan terwijl de nummers een langzaam op hen aflopen totdat ze vlak voor hen staan en de neuzen van de schoenen elkaar raken. Nummers twee moeten het toestaan. Daarna komen de nummers een terug op hun plek.<br>
 +
Dan lopen ze opnieuw op de nummers twee af, maar nu mogen de nummers twee aangeven wanneer de nummers een moeten blijven staan. Dit geven ze aan met een handgebaar: stopteken. Terwijl de deelnemers deze oefening doen begeleidt de docent hen door te zeggen: ‘Let op je lichaam en hoe je je voelt.’ Daarna wordt er gewisseld en lopen de nummers twee op de nummers een af.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h5>'''''Ken je grens 2'''''</h5>
+
''Effect van beide activiteiten: ervaren van je niveau van vertrouwen, voelen en inleven; het gezicht en fysieke ruimte zijn een kwetsbaar onderdeel van de mens en daarmee kun je goed je fysieke grenzen ervaren.''
<h5>Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h5>
 
De deelnemers worden in tweetallen (nummers een en nummers twee) ingedeeld en gaan in twee rijen, met een zo groot mogelijke afstand ertussen, tegenover elkaar staan. De nummers twee blijven staan terwijl de nummers een langzaam op hen aflopen totdat ze vlak voor hen staan en de neuzen van de schoenen elkaar raken. Nummers twee moeten het toestaan. Daarna komen de nummers een terug op hun plek. Dan lopen ze opnieuw op de nummers twee af, maar nu mogen de nummers twee aangeven wanneer de nummers een moeten blijven staan. Dit geven ze aan met een handgebaar: stopteken. Terwijl de deelnemers deze oefening doen begeleidt de docent hen door te zeggen: ‘Let op je lichaam en hoe je je voelt.’ Daarna wordt er gewisseld en lopen de nummers twee op de nummers een af.
 
 
     </div>
 
     </div>
 
     </div>
 
     </div>

Huidige versie van 22 feb 2021 om 13:22

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarBV11.jpeg

11 Grenzen

Opmaat


Vooraf
Duur: ± 2 minuten/ Hele groep

De deelnemers zitten in een kring. Op het bord of de flip-over staat de structuur van de les. De docent kan die ook nog even bespreken.

Energieke oefening of Spel

Duur: ± 5 minuten/ Hele groep
Test je kracht
Instructie

De docent en de deelnemers staan in de kring. De docent doet de bewegingen voor en de deelnemers doen hem na. De docent tikt op zijn linker- en rechterschouder, armen, rug, billen, benen, hoofd en gezicht. De docent trekt aan zijn eigen haar. Tijdens deze oefening legt de docent uit dat deze massage prettig kan zijn voor het lichaam. De deelnemers gaan zelf inschatten welke spierkracht zij willen gebruiken.

Effect van de oefening: kracht leren kennen, leren wat je fijn of niet zo fijn vindt en plezier.


Fysieke activiteit passend bij het onderwerp

Duur: ± 10 minuten/ Hele groep
De docent maakt een keuze tussen de oefeningen Ken je grens 1 of 2
Ken je grens 1
Duur: ± 10 minuten/ Hele groep
Instructie

De docent doet deze oefening voor met een deelnemer. Zij gaan tegen over elkaar zitten en de deelnemer raakt de docent aan op het gezicht of het hoofd. De docent geeft door middel van een duimgebaar aan hoe de aanraking ervaren wordt. De drie duimgebaren zijn: duim omhoog = fijn, duim naar beneden = niet fijn en duim horizontaal = ertussenin.

Ken je grens 2
Duur: ± 10 minuten/ Hele groep
Instructie

De deelnemers worden in tweetallen (nummers een en nummers twee) ingedeeld en gaan in twee rijen, met een zo groot mogelijke afstand ertussen, tegenover elkaar staan. De nummers twee blijven staan terwijl de nummers een langzaam op hen aflopen totdat ze vlak voor hen staan en de neuzen van de schoenen elkaar raken. Nummers twee moeten het toestaan. Daarna komen de nummers een terug op hun plek.
Dan lopen ze opnieuw op de nummers twee af, maar nu mogen de nummers twee aangeven wanneer de nummers een moeten blijven staan. Dit geven ze aan met een handgebaar: stopteken. Terwijl de deelnemers deze oefening doen begeleidt de docent hen door te zeggen: ‘Let op je lichaam en hoe je je voelt.’ Daarna wordt er gewisseld en lopen de nummers twee op de nummers een af.

Effect van beide activiteiten: ervaren van je niveau van vertrouwen, voelen en inleven; het gezicht en fysieke ruimte zijn een kwetsbaar onderdeel van de mens en daarmee kun je goed je fysieke grenzen ervaren.