Opmaat BV4: verschil tussen versies

 
(5 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 17: Regel 17:
 
<h5>'''''Naam in beweging'''''</h5>
 
<h5>'''''Naam in beweging'''''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
De deelnemers staan in de kring. De docent zegt zijn naam en maakt er een gebaar bij. De anderen in de kring doen hem na. Daarna is de volgende aan de beurt, met de klok mee. Dit herhaalt zich totdat iedereen aan de beurt is geweest.
+
De deelnemers staan in de kring. De docent begint door zijn/ haar naam te zeggen, vergezeld van een beweging/ gebaar. De deelnemers begroeten hem/haar door bijvoorbeeld te zeggen "ha (naam)" en de beweging te kopiëren. Daarna is de volgende aan de beurt, met de klok mee. Dit herhaalt zich totdat iedereen aan de beurt is geweest.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Regel 29: Regel 29:
 
<h5>'''''Tableau'''''</h5>
 
<h5>'''''Tableau'''''</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
Dit is een levend schilderij van mensen die door middel van een geluid tot leven komen. De docent vraagt aan de deelnemers om activiteiten te bedenken die je met je familie doet, zoals bijvoorbeeld autorijden, winkelen, afwassen, fietsen of televisiekijken. De docent geeft een deelnemer de beurt om zijn familie, vertolkt door andere deelnemers, in een stilstaand actief beeld te plaatsen. Als iedereen is neergezet, laat de deelnemer zijn fictieve familie tot leven komen door middel van een geluid. Door het geluid kan hij het beeld ook weer stil zetten. Dit duurt een minuut. Het is de bedoeling dat iedereen een keer aan de beurt komt, hetzij als beeldmaker, hetzij als uitbeelder.
+
Dit is een levend schilderij van mensen die door middel van een geluid tot leven komen. De docent vraagt aan de deelnemers om activiteiten te bedenken die je met je familie doet, zoals bijvoorbeeld autorijden, winkelen, afwassen, fietsen of televisiekijken. Elke keer geeft de docent een deelnemer de beurt om zijn familie, vertolkt door andere deelnemers, in een stilstaand actief beeld te plaatsen. Als iedereen is neergezet, laat de deelnemer zijn fictieve familie tot leven komen door middel van een geluid. Door het geluid kan hij het beeld ook weer stil zetten. Dit duurt een minuut. Het is de bedoeling dat iedereen een keer aan de beurt komt, hetzij als beeldmaker, hetzij als uitbeelder.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Effect van de activiteit: verbeelding trainen, zelfbeheersing, nieuwsgierigheid naar wat iemand die stilstaat ervan gaat maken, concentratie, aandacht en samenspel.''<br>
+
''Effect van de activiteit: verbeelding trainen, zelfbeheersing oefenen, nieuwsgierigheid naar wat iemand die stilstaat ervan gaat maken, concentratie, aandacht en samenspel.''<br>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 
* De ruimte zo indelen dat er een 'tableau' kan worden gemaakt, toneelopstelling.
 
* De ruimte zo indelen dat er een 'tableau' kan worden gemaakt, toneelopstelling.

Huidige versie van 19 feb 2021 om 22:52

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarBV4.jpeg

4 Familie

Opmaat


Vooraf
Duur ± 2 minuten/ Hele groep

De deelnemers zitten in een kring. Op het bord of de flip-over staat de structuur van de les. De docent kan die ook nog even bespreken.

Energieke oefening of Spel

Duur: ± 5 minuten/ Hele groep
Naam in beweging

De deelnemers staan in de kring. De docent begint door zijn/ haar naam te zeggen, vergezeld van een beweging/ gebaar. De deelnemers begroeten hem/haar door bijvoorbeeld te zeggen "ha (naam)" en de beweging te kopiëren. Daarna is de volgende aan de beurt, met de klok mee. Dit herhaalt zich totdat iedereen aan de beurt is geweest.

Effect van de oefening: aandacht, durf, acceptatie en ontspanning/ plezier


Fysieke activiteit passend bij het onderwerp

Duur: ± 10 minuten/ Hele groep
Tableau

Dit is een levend schilderij van mensen die door middel van een geluid tot leven komen. De docent vraagt aan de deelnemers om activiteiten te bedenken die je met je familie doet, zoals bijvoorbeeld autorijden, winkelen, afwassen, fietsen of televisiekijken. Elke keer geeft de docent een deelnemer de beurt om zijn familie, vertolkt door andere deelnemers, in een stilstaand actief beeld te plaatsen. Als iedereen is neergezet, laat de deelnemer zijn fictieve familie tot leven komen door middel van een geluid. Door het geluid kan hij het beeld ook weer stil zetten. Dit duurt een minuut. Het is de bedoeling dat iedereen een keer aan de beurt komt, hetzij als beeldmaker, hetzij als uitbeelder.

Effect van de activiteit: verbeelding trainen, zelfbeheersing oefenen, nieuwsgierigheid naar wat iemand die stilstaat ervan gaat maken, concentratie, aandacht en samenspel.

Voorbereiden
  • De ruimte zo indelen dat er een 'tableau' kan worden gemaakt, toneelopstelling.
  • Belletjes, of ander instrument dat geluid maakt.