Verdiepen BV1: verschil tussen versies

 
Regel 12: Regel 12:
 
<h5>Duur: ± 10 minuten/ Hele groep</h5>
 
<h5>Duur: ± 10 minuten/ Hele groep</h5>
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 
   <div class="mw-collapsible-content">
 +
De deelnemers gaan korte gedichtjes van elf woorden maken (elfjes). Het format van een elfje is: regel 1=1 woord, regel 2=2 woorden, regel 3=3woorden, regel 4=4 woorden, regel 5=1 woord.
 
<h5>Instructie</h5>
 
<h5>Instructie</h5>
De deelnemers gaan korte gedichtjes van elf woorden maken (elfjes). Het format van een elfje is: regel 1=1 woord, regel 2=2 woorden, regel 3=3woorden, regel 4=4 woorden, regel 5=1 woord.
 
<h5>Instructie voor de deelnemers</h5>
 
 
De docent laat de deelnemers een woord uit hun tekst kiezen om mee te beginnen.<br>
 
De docent laat de deelnemers een woord uit hun tekst kiezen om mee te beginnen.<br>
 
De docent begeleidt per regel.<br>
 
De docent begeleidt per regel.<br>

Huidige versie van 17 feb 2021 om 11:23

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar Fysieke activiteitnaar Vertellen en luisterennaar Vragen stellennaar RedigerennaarBV1.jpeg

1 Fruit

Verdiepen


Dichten, muziek en/of toneel

Elfjes
Duur: ± 10 minuten/ Hele groep

De deelnemers gaan korte gedichtjes van elf woorden maken (elfjes). Het format van een elfje is: regel 1=1 woord, regel 2=2 woorden, regel 3=3woorden, regel 4=4 woorden, regel 5=1 woord.

Instructie

De docent laat de deelnemers een woord uit hun tekst kiezen om mee te beginnen.
De docent begeleidt per regel.
Regel 1 = Het eerste woord dat jullie hebben gekozen uit jullie tekst.
Regel 2 = Twee woorden die iets zeggen over je eerste woord.
Regel 3 = Drie woorden over hoe het ruikt.
Regel 4 = Vier woorden over de plek.
Regel 5 = Een laatste woord ter afsluiting of de herhaling van het eerste woord.
De instructies bij iedere regel kunnen variëren.

In een groep met deelnemers die gewend zijn te werken met elfjes kun je ook tweetallen maken en ze elkaar laten begeleiden.

Na het schrijven van 2 a 3 elfjes kiest de schrijver er eentje uit om voor te voordragen. De docent deelt de deelnemers in, in tweetallen. Samen overleggen de teamleden hoe ze elkaars presentatie van het elfje kunnen begeleiden met een beat of klanken. Denk hierbij aan bodydrum.

Effect van deze opdracht: samenwerken, muzikaliteit van woorden, associëren, ontspannen en plezier

Voorbereiden
  • De docent legt drie A5-velletjes papier per deelnemer klaar;
  • Eén zwarte pen per deelnemer.