Opmaat BV2: verschil tussen versies
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 9: | Regel 9: | ||
<br> | <br> | ||
<h5>'''Vooraf'''</h5> | <h5>'''Vooraf'''</h5> | ||
− | <h5> | + | <h5>Duur: ± 2 minuten/ Hele groep</h5> |
De deelnemers zitten in een kring. Op het bord of de flip-over staat de structuur van de les. De docent kan die ook nog even bespreken. | De deelnemers zitten in een kring. Op het bord of de flip-over staat de structuur van de les. De docent kan die ook nog even bespreken. | ||
<br> | <br> | ||
Regel 15: | Regel 15: | ||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
<h4>'''Energieke oefening of Spel'''</h4> | <h4>'''Energieke oefening of Spel'''</h4> | ||
− | <h5> | + | <h5>Duur: ± 5 minuten/ Hele groep</h5> |
<h5>'''''Pim-pam-pet'''''</h5> | <h5>'''''Pim-pam-pet'''''</h5> | ||
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
Regel 29: | Regel 29: | ||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
<h4>'''Fysieke activiteit passend bij het onderwerp'''</h4> | <h4>'''Fysieke activiteit passend bij het onderwerp'''</h4> | ||
− | <h5> | + | <h5>Duur: ± 10 minuten/ Hele groep</h5> |
<h5>'''''Improvisatie spel: En dan … '''''</h5> | <h5>'''''Improvisatie spel: En dan … '''''</h5> | ||
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
Regel 36: | Regel 36: | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | ''Effect van deze activiteit: Kwetsbaar | + | ''Effect van deze activiteit: Kwetsbaar kunnen opstellen doordat je jezelf aan de groep toevertrouwt, de deelnemers moeten zich inleven in de ontstane situatie, verantwoordelijkheid nemen, hun fantasie gebruiken en samenwerken. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.'' |
</div> | </div> | ||
</div> | </div> |
Huidige versie van 17 feb 2021 om 14:52
2 Bezeerd
Opmaat
Vooraf
Duur: ± 2 minuten/ Hele groep
De deelnemers zitten in een kring. Op het bord of de flip-over staat de structuur van de les. De docent kan die ook nog even bespreken.
Energieke oefening of Spel
Duur: ± 5 minuten/ Hele groep
Pim-pam-pet
Instructie
Iedereen staat in de kring. De woorden pim-pam-pet worden uitgesproken door drie deelnemers die naast elkaar staan in de kring. Nummer een zegt 'pim', nummer twee 'pam' en nummer drie 'pet' (tegen de klok in). Elk van hen wijst naar een ander in de groep terwijl hij zijn woord zegt. De eerste twee, de pim en de pam, gelden als afleiders in het spel; het gaat om degene die wordt aangewezen door nummer drie, de pet. Bij die persoon begint de pim-pam-petreeks namelijk opnieuw met ‘pim’. Enzovoort.
Effect van het spel: aandacht, focus en fysieke ruimte die je durft in te nemen met je verbale en non-verbale taal
Fysieke activiteit passend bij het onderwerp
Duur: ± 10 minuten/ Hele groep
Improvisatie spel: En dan …
Instructie
De docent staat in het midden en de deelnemers zeggen om de beurt welke situatie de docent moet uitbeelden. Een deelnemer zegt bijvoorbeeld: ‘De docent is aan het fietsen.' Daarna beeldt de docent uit dat hij aan het fietsen is. Een andere deelnemer zegt dat de docent over een spijker heen fietst. De docent beeldt uit hoe dat gaat. Zo kan de docent een heel avontuur meemaken en verbeelden, zowel in woord als gebaar. De docent kan daarna één of twee andere deelnemers vragen om het ook te doen.
Effect van deze activiteit: Kwetsbaar kunnen opstellen doordat je jezelf aan de groep toevertrouwt, de deelnemers moeten zich inleven in de ontstane situatie, verantwoordelijkheid nemen, hun fantasie gebruiken en samenwerken. Het leiderschap gaat vaak op een natuurlijke manier over van de docent op de deelnemers.