Koffer V: verschil tussen versies

 
(25 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
__NOTOC__
+
{{Kopweg}}
{{kopweg}}
+
{{9xG8}}
{{DISPLAYTITLE:<span style="position: absolute; clip: rect(1px 1px 1px 1px); clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);">{{FULLPAGENAME}}</span>}}
+
 
{{Lees Les 6}}
+
<div class="row">
<h1>Waar je volledige bezit in een kleine koffer past</h1>
+
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Voorbereiden'''</h3>
 +
<h4>'''Les: Waar je volledige bezit in een kleine ''koffer'' past'''</h4>
 +
<h5>Duur: min. 165 minuten ≈ 3 lesuren</h5>
 +
<h5>'''Deze bijeenkomst bestaat uit:'''</h5>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''1. Luister naar een column of gedicht'''</h5>
 +
Speel onderstaand geluidsfragment af waarin Arnon Grunberg de column ‘Waar je volledige bezit in een kleine koffer past’ voorleest.
 +
[[File:Les koffer.ogg]]
 +
      <div class="mw-collapsible-content">
 
<br>
 
<br>
 +
Arnon Grunberg, [[Koffer Column AG|Waar je volledige bezit in een kleine koffer past]], uit
 +
[https://www.bol.com/nl/p/thuis-ben-je/9200000075580617/?suggestionType=featured_product&suggestedFor=thuis%20ben&originalSearchContext=media_all&originalSection=main%20Bestel%20Thuis%20ben%20je Thuis ben je] (De Correspondent, 2017), Amsterdam, pagina 39.
 
<br>
 
<br>
 +
  </div>
 +
</div>
 +
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''2. Onderwerpkeuze voor de eigen ervaring '''</h5>
 +
      <div class="mw-collapsible-content">
 +
Het onderwerp voor je eigen ervaring is: een keer dat je je realiseerde dat je bezit – het hebben van iets – op gespannen voet stond met je gevoel van vrijheid.
 
<br>
 
<br>
 +
  </div>
 +
</div>
 +
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''3. Eigen ervaring en verbindingsvraag'''</h5>
 +
      <div class="mw-collapsible-content">
 +
[[Vertellen, de docent begint|Bereid je eigen ervaring en de bijbehorende verbindingsvraag voor.]]
 +
{{ChecklistEE}}
 +
  </div>
 +
</div>
 +
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''4. Boekkeuze'''</h5>
 +
      <div class="mw-collapsible-content">
 +
Met de deelnemers gaat de docent de gedichten, of een selectie, [https://www.bol.com/nl/p/liefde-is-business/1001004001573309/?suggestionType=typedsearch&bltgh=tugkTXCiE2n3y66Eln9MdQ.1.3.ProductImage Liefde is Business] (Nijgh & Van Ditmar, 1999) van Arnon Grunberg lezen.
 
<br>
 
<br>
 +
  </div>
 +
</div>
 +
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''5. Theorie'''</h5>
 +
      <div class="mw-collapsible-content">
 +
In deze les is gekozen voor de tekstsoort: '''dichten'''. De docent gebruikt hiervoor de informatie uit zijn/haar eigen lesmethode.
 +
  </div>
 +
</div>
 +
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''6. Antwoordblad'''</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
Onderstaand antwoordblad is voor de deelnemers. Het werk van de deelnemers krijgt per onderdeel een plek in het drieluikformat. De docent kan ervoor kiezen in het format de opdrachten alvast op te nemen, zodat de structuur duidelijker is. De keuze hiervoor hangt af van het niveau van de deelnemers.
 +
{{Antwoordblad}}
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<imagemap>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
Image:Werkstructuur?Lees.png|thumb|left|{{{1|900px}}}
+
<h5>'''7. Ter herinnering'''</h5>  
rect 488 10 663 31 [[Laat Je Zien: Opmaat fysieke oefeningen|Uitleg Fysieke Oefeningen]]
+
  <div class="mw-collapsible-content">
rect 751 5 770 28 [[9XG Les 2 Opmaat|Instructies oefeningen Les 2]]
+
{{Checklistles}}
rect 357 60 495 83 [[9XG Les 2 Introductie Eigen Ervaring|Uitleg inzetten van Eigen Ervaring]]
+
    </div>
rect 379 300 444 319 [[Laat Je Zien: Stap 1 Tekst|Uitleg schrijven tekst ]]
 
rect 455 296 485 316 [[9XG Les 2 Tekst Schrijven|Instructies schrijven Les 2]]
 
rect 378 172 435 190 [[Laat Je Zien: Stap 1 Beeld|Uitleg beeld maken]]
 
rect 446 169 467 193 [[9XG Les 2 Instructie Beeld|Instructies beeld Les 2]]
 
rect 138 57 229 82 [[Laat Je Zien: Stap 2 Kenniskant|Toelichting Kenniskant Drieluik]]
 
rect 150 98 215 117 [[Laat Je Zien: Stap 2 Vragen|Werkvormen bij vragen]]
 
rect 245 100 268 114 [[9XG Les 2 Instructie Vragen|Instructies Les 2 vragen]]
 
rect 136 285 227 317 [[Laat Je Zien: Stap 2 Verdiepen |Werkvormen kennis verdiepen]]
 
rect 245 292 268 315 [[9XG Les 2 Stap 2 Verdiepen|Instructies Les 2 verdiepen]]
 
rect 134 410 264 430 [[9XG Uitleg Fysieke Oefening|Instructie Fysieke Tussendoor]]
 
rect 585 59 664 84 [[Laat Je Zien: Stap 3 Actiekant|Toelichting Actiekant Drieluik]]
 
rect 560 99 679 115 [[Laat Je Zien: Stap 3 Samenbrengen|Samenbrengen Oud & Nieuw]]
 
rect 692 94 717 116 [[9XG Les 2 Stap 3 Samenbrengen|Instructies bij Les 2]]
 
rect 573 285 670 309 [[Laat Je Zien: Stap 3 Verdiepen|Verdiepen richting praktijk]]
 
rect 683 284 707 309 [[9XG Les 2 Stap 3 Actie|Instructies bij Les 2]]
 
rect 733 451 750 499 [[9XG Praktijk|Instructie Les 2]]
 
rect 560 473 714 504 [[Laat Je Zien: Resultaat - Beslissing|Uitleg Beslissing - Uitvoering]]
 
rect 341 453 512 468 [[Laat Je Zien: Persoonlijke ontwikkeling |Toelichting Persoonlijke Ontwikkeling]]
 
rect 120 470 297 495 [[Laat Je Zien: Evaluatie & Reflectie|Uitleg Reflectie & Evaluatie]]
 
rect 295 467 320 489 [[Evaluatie & Reflectie Instructies|Instructies bij Les 2]]
 
rect 122 6 278 26 [[Laat Je Zien: Nieuwe ervaring - Cyclus|Nieuwe Ervaring]]
 
</imagemap>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<h5>Gebruik van het drieluik-werkstructuur beeld</h5>
 
De vraagtekens aanklikken laat de instructies zien voor de deelnemers.<br>
 
De begrippen aanklikken geeft de toelichting over de stappen in de drieluik-werkstructuur.
 
<br>
 
<br>
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h4>In Les 6 wordt gewerkt met</h4>
 
    <div class="mw-collapsible-content">
 
<h5>1. Onderwerp</h5>
 
Een keer dat je je realiseerde dat je bezit - het hebben van iets - op gespannen voet stond met je beleving van vrijheid of je gevoel van vrijheid.<br>
 
''Eenvoudiger?''<br>
 
Een keer dat je iets gedroomd hebt, of een droom die je hebt.<br>
 
<h5>2. Start column</h5>
 
[[9XG Les 6 Column AG|Waar je volledige bezit in een kleine koffer past]], pagina 39, Arnon Grunberg, [https://www.bol.com/nl/p/thuis-ben-je/9200000075580617/?suggestionType=featured_product&suggestedFor=thuis%20ben&originalSearchContext=media_all&originalSection=main%20Bestel%20Thuis%20ben%20je Thuis ben je] (2017), de Correspondent, Amsterdam<br>
 
<h5>3. Boek</h5>
 
Arnon Grunberg, [https://www.bol.com/nl/p/liefde-is-business/1001004001573309/?suggestionType=typedsearch&bltgh=tugkTXCiE2n3y66Eln9MdQ.1.3.ProductImage Liefde is Business] (1999) Nijgh & van Ditmar, Amsterdam<br>
 
<h5>4. Theorie</h5>
 
De uitwerking van de kenniskant en actiekant van de drieluik-werkstructuur heeft betrekking op de theorie over de '''Gedichten'''
 
  </div>
 
 
</div>
 
</div>
<br>
+
    </div>
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h4>[[9xG Lesplan Les 6 - |Lesplan]]</h4>
 
    <div class="mw-collapsible-content">
 
* Positionering / ruimte indeling
 
* Introductie: wat gaat er gebeuren en het thema
 
* Opmaat: fysieke oefeningen passend bij het onderwerp
 
* Vertellen: Introductie Eigen Ervaring
 
* Lijstje maken en kiezen
 
* Twee aan twee: vertellen, gericht luisteren en vragenstellen
 
* Tekst schrijven en delen
 
* Stap 2: lezen en vragen stellen
 
* Stap 2 Verdiepen: kennis overdragen en onderzoeken
 
* Stap 3: integreren van ervaring, bestaande kennis en nieuwe kennis
 
* Beeld maken
 
* Stap 3 Verdiepen: praktijkopdracht, presenteren
 
* Beslissingen en toepassen in dagelijks leven
 
* Reflectie en evaluatie
 
  </div>
 
 
</div>
 
</div>
<br>
+
{{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
<h4>Instructies</h4>
 
Bereid een [[Laat Je Zien: Antwoordblad|Antwoordblad]] voor en gebruik deze instructies bij ieder onderdeel van de [[WAT IS LAAT JE ZIEN?|drieluik-werkstructuur]].
 
<categorytree mode="pages" depth="0" showcount="on">Bij Lees Les 6</categorytree><br>
 
<br>
 
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|'''NegenxGrunberg''']]
 
<br>
 
{{Leesserie}}
 
  
 
[[Categorie:Onderwijs lessenserie Negen x Grunberg]]
 
[[Categorie:Onderwijs lessenserie Negen x Grunberg]]
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 31 okt 2020 om 10:35

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G8 v2.jpeg

Voorbereiden

Les: Waar je volledige bezit in een kleine koffer past

Duur: min. 165 minuten ≈ 3 lesuren
Deze bijeenkomst bestaat uit:


1. Luister naar een column of gedicht

Speel onderstaand geluidsfragment af waarin Arnon Grunberg de column ‘Waar je volledige bezit in een kleine koffer past’ voorleest.


Arnon Grunberg, Waar je volledige bezit in een kleine koffer past, uit Thuis ben je (De Correspondent, 2017), Amsterdam, pagina 39.

2. Onderwerpkeuze voor de eigen ervaring

Het onderwerp voor je eigen ervaring is: een keer dat je je realiseerde dat je bezit – het hebben van iets – op gespannen voet stond met je gevoel van vrijheid.

3. Eigen ervaring en verbindingsvraag

Bereid je eigen ervaring en de bijbehorende verbindingsvraag voor.

Checklist voor de docent bij het vertellen over de eigen ervaring

De ervaring van de docent dient als voorbeeld voor de deelnemers. U kunt met uw eigen ervaring het onderwerp introduceren en beïnvloeden wat en hoe anderen gaan vertellen. Let daarom op de volgende aspecten bij het vertellen over die ervaring:

  • Begin direct te vertellen, zonder te veel inleiding;
  • Vertel precies en helder;
  • Zorg voor variatie in zinslengte en woordgebruik;
  • Houd de begin-midden-eindstructuur in de gaten;
  • Kies bewust welke bijvoeglijke naamwoorden u kunt gebruiken om extra kleur (informatie) te geven aan de deelnemers;
  • Als er dialogen voorkomen in de ervaring kunt u die ook in uw vertelling opnemen;
  • Neem details in uw vertelling op, waardoor uw ervaring meer tot de verbeelding spreekt;
  • Neem in de beschrijving van uw ervaring één of meer zintuiglijke waarnemingen op;
  • Wees zo volledig mogelijk. Vertel bijvoorbeeld met wie en waar u was, wat er precies gebeurde, hoe dat ging, hoe u zich voelde en hoe anderen reageerden;
  • Stel uzelf vragen als: Wat gebeurde er? Wat deed ik? Wat dacht ik? Wat voelde ik? Hoe reageerde ik? Hoe reageerden anderen? Wat werd er gezegd?;
  • Vertel uitsluitend over een werkelijk gebeurde ervaring. Plaats de ervaring niet langer terug dan drie maanden tot een jaar. Een uitzondering kunt u maken voor een thema als familie, waarbij de ervaringen zich duidelijk kunnen afspelen in het verleden;
  • Houd in de gaten hoelang u bezig bent met vertellen;
  • Vermijd het samenvatten van het verhaal en geef geen conclusie;
  • Oefen het vertellen van de eigen ervaring en het stellen van de verbindingsvraag met bijvoorbeeld een collega of vriend. Zie bij Instrumenten: Vragen stellen - verbindingsvraag;
  • Zorg ervoor dat u zich bij het delen van uw eigen ervaring alleen richt op het losmaken van de verhalen van de deelnemers. Het is niet de bedoeling dat u op zo’n moment kennis overdraagt, omdat het puur gaat om iets wat u heeft beleefd en waarover u onbevangen vertelt. U wilt ook dat de deelnemers onbevangen over hun ervaringen vertellen, zodat ze zich niet beoordeeld voelen. Het gaat om de gelijkwaardigheid tussen de vertellers en niet om het checken van hun kennisniveau;
  • Soms - vooral als deze werkvorm nog onbekend is - wil er niemand vertellen. Dat is niet erg en kan worden opgelost door direct door te gaan met het maken van een lijstje. Maar het heeft de voorkeur dat de deelnemers zich uiteindelijk toch uitgenodigd gaan voelen en hun schroom overwinnen. Het vertrouwen van de deelnemers groeit met de veiligheid die zo worden ervaren;
  • Wanneer de vertelronde even stilvalt, ligt dat meestal niet aan het onderwerp. Er komen vanzelf weer nieuwe verhalen. Ga na één of twee verhalen in de kring met de volgende stap.
4. Boekkeuze

Met de deelnemers gaat de docent de gedichten, of een selectie, Liefde is Business (Nijgh & Van Ditmar, 1999) van Arnon Grunberg lezen.

5. Theorie

In deze les is gekozen voor de tekstsoort: dichten. De docent gebruikt hiervoor de informatie uit zijn/haar eigen lesmethode.

6. Antwoordblad

Onderstaand antwoordblad is voor de deelnemers. Het werk van de deelnemers krijgt per onderdeel een plek in het drieluikformat. De docent kan ervoor kiezen in het format de opdrachten alvast op te nemen, zodat de structuur duidelijker is. De keuze hiervoor hangt af van het niveau van de deelnemers. Onderstaand antwoordblad is voor de deelnemers. Het werk van de deelnemers krijgt per onderdeel een plek in het drieluikformat. De trainer kan ervoor kiezen de opdrachten een plek te benoemen op het formatmodel, zodat de structuur op voorhand bekend is.
Drieluik Antwoordblad bij Serie Lees.png


7. Ter herinnering
  1. Kies een creatieve oefening uit waarmee de deelnemers hun ervaringen kunnen illustreren en zichzelf kunnen uiten.
  2. Krijgen de leerlingen wel of geen huiswerk ter voorbereiding? Zo ja, bedenk welke opdracht de leerlingen mee naar huis krijgen. Dat kan onder meer een situatie zijn om op te zoeken en te beschrijven, vragen opstellen naar aanleiding van het onderwerp of een tekst lezen. Maak bijvoorbeeld een keuze uit een tekst, roman, gedicht, essay of kort verhaal om te lezen dat in een later stadium op een natuurlijke manier kan aansluiten bij een verwerkingsvorm.
  3. Maak een herinneringslijst/poster (eventueel met pictogrammen) voor de afspraken die gemaakt zijn over hoe er wordt omgegaan met elkaar.
  4. Bedenk een extra taak voor de leerlingen die klaar zijn en even moeten wachten, zodat ze anderen niet gaan afleiden.
  5. Bekijk op welke manier je teams wilt vormen. Wie werkt met wie samen? De docent kan dit op verschillende manieren beïnvloeden.
  6. Houd rekening met de ruimte: Kunnen de leerlingen in een kring zitten? Is er ruimte om te bewegen en te schrijven? Zijn er clipboards of tafels?
  7. Verzamel alle benodigde materialen voor de oefeningen, het maken van het beeld en de opdrachten. Bij de lesplannen staan de materialen vermeld.