Laat Je Zien: Stap 3 Samenbrengen: verschil tussen versies

 
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 19: Regel 19:
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<br>
+
{{Laatjezien medium}}
{{Laatjezien klein}}
 
 
</div>
 
</div>
 
</div>
 
</div>
Regel 35: Regel 34:
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
<br>
 
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|'''Negen x Grunberg''']]
 
 
<br>
 
<br>
 
{{Leesserie}}
 
{{Leesserie}}

Huidige versie van 23 sep 2019 om 20:41


Drieluik Stap 3A

Actiekant - Samenbrengen & Verdiepen


Integreren van kennis en praktijk

Nu gaat het erom dat de docent de leerlingen met opdrachten verbinding laat maken tussen kennis die ze al in huis hebben, ervaring die ze hebben meegemaakt en de nieuwe kennis die ze is aangeboden.
De docent begeleidt de leerlingen bij het ontwikkelen van toepassingen: van kennis naar praktijk. En vice versa. Afhankelijk van het niveau van de leerlingen geeft de docent opdrachten. Daarbij krijgen de leerlingen zoveel mogelijk ruimte om zelfstandig, alleen of in teams te werken binnen een tijdsplanning.
Het format van de opdracht hangt af van het educatief didactische doel dat de docent heeft. Het kan heel uiteenlopend zijn van een fysiek bouwwerk, een bereid gerecht, een onderzoek, een videoverslag, een korte film, een schilderij, een game, een gedicht, een essay, een proefje of een daadwerkelijke stage.
Het werk uit Stap 2 wordt nu ingezet om verder mee te ontwikkelen.

De toevoeging van kennis vergroot de (cognitieve) flexibiliteit van de deelnemers. Ze hebben immers gekeken naar nieuwe kennis in relatie tot hun eigen bestaande kennis en de ervaring waarover ze hebben verteld. Deze kennis is afkomstig van wetenschappelijke bronnen, de docent, een uitgenodigde expert, mede-leerlingen. Het socialiseren van de kennis maakt dat de drempel om deze te accepteren verlaagd. Hierdoor zijn leerlingen in staat om in de toekomst een vergelijkbare situatie op een andere wijze te benaderen. In deze stap, Stap 3.A en 3.B, worden de leerlingen uitgedaagd om dit direct concreet te maken en een toekomstige succeservaring voor te stellen. Deze techniek wordt ook toegepast in de cognitieve gedragstherapie en sportpsychologie (imaginatie en rescripting).

De opdracht bij Stap 3.A-Samenbrengen- is van invloed op de keuze die de docent maakt voor de opdracht bij Stap 3.B -Verdiepen-. Deze keuze is afhankelijk van de focus die de docent wil aanbrengen binnen het thema.

Bij lessenserie Negen X Grunberg

In de lessenserie Negen X Grunberg gaan de leerlingen in deze stap verder met het schrijven, gebruikmakend van de theorie die ze hebben leren kennen of verdiept. Ze brengen de eigen ervaring en hoe ze die hebben verwoord in bij het verder ontwikkelen van nieuwe teksten in het format van de opdracht. Het format van de opdracht hangt af van het educatief didactische doel dat de docent heeft. Het voorbereide werk uit Stap 2 wordt nu gebruikt.


Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie Negen x Grunberg uit de module Lees

naar Lees Les 1naar Lees Les 2naar Lees Les 3naar Lees Les 4naar Lees Les 5naar Lees Les 6naar Lees Les 7naar Lees Les 8naar Lees Les 9Icoon Lees Les 1-9.png


Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de serie Beter Verwoorden
Sjabloon:BV0