Beeld B: verschil tussen versies

 
(18 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
__NOTOC__
 
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
 +
{{Drieluik Bereid}}
 +
 +
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-3 columns">
+
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
<imagemap>
+
 
Image:Icoon Lees Les 1 .png|thumb|center|{{{1|200px}}}|
+
<h3>'''Beeld Maken'''</h3>
rect 22 47 276 280 [[Bereid|Start Lees Les 1]]
+
<h4>'''Les: Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h4>
</imagemap>
 
</div>
 
<div class="small-5 columns">
 
<h3>Stap 1-3 Beeld Maken bij<br>
 
de Eigen Ervaring</h3><br>
 
<h4>Negen X Grunberg Les 1 Bereid</h4>
 
</div>
 
<div class="small-4 columns">
 
{{Laatjezien klein}}
 
</div>
 
</div>
 
<div class="small-9 columns">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h4>Meer over Beeld Maken</h4>
 
    <div class="mw-collapsible-content">
 
Iedere tekst gaat vergezeld van een beeld. Het maken van een beeld zorgt er voor:
 
* De deelnemers via de variatie in het gebruikte materiaal in contact komen met zichzelf op een andere manier.
 
* Diverse materialen hebben een verschillende uitwerking op het versterken van het zelfbewustzijn.
 
* Een aspect van de belevenis wordt vertaald in een beeld, dit geeft de deelnemer de mogelijkheid zijn belevenis op een andere manier te bekijken en te ervaren.<br>
 
<br>
 
De opbouw van een beeld vertoont gelijkenis met de opbouw van een verhaal. Je ordent en selecteert en creëert een compositie. Je houdt rekening met beeldelementen, zoals: kleur, standpunt, ritme, maat, kader, verhouding, licht, tijd, herhaling, ruimte en structuur.<br>
 
<br>
 
Het beeld wordt in de eerste lessen gemaakt met materialen die eenduidig zijn (potlood, kleurpotloden en stiften). Naarmate de lessenserie vordert worden de technieken voor het maken van een beeld vloeiender en minder duidelijk omlijnd (aquarel, ecoline, verf). In het begin zijn de opdrachten gericht op een detail uit de belevenis of de plaats van de belevenis. Later in de lessenserie worden de opdrachten meer toegespitst op de persoon. Bij een aantal lessen speelt muziek een rol bij het maken van een beeld.
 
  </div>
 
</div>
 
 
<br>
 
<br>
<h4>Opdracht Tekening maken met zwarte pen (Duur ± 10 minuten)</h4>
+
Het maken van een beeld bij het geschreven verhaal kan gelijk na het schrijven van het verhaal gebeuren. Het is ook een fijne opdracht om ter afwisseling te geven na het ''Samenbrengen''.
Instructie bij optie 1: teken je lichaam en bedenk een vorm waarmee je in beeld kunt uitdrukken hoe je lichaam je verraste.<br>
 
Suggestie: Met één kleur markeer je dat gedeelte van je lichaam dat je verraste.<br>
 
 
<br>
 
<br>
Of instructie bij optie 2: teken degene die zich heeft bezeerd. Met één kleur markeer je dat gedeelte van het lichaam waar het pijn deed.<br>
 
 
<br>
 
<br>
<h5>Voorbereiden</h5>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
* [[Laat Je Zien: Antwoordblad|Antwoordblad]]
+
<h4>'''Tekening maken met zwarte pen'''</h4>
<h4>Opdracht 2 (Thuis aantal uren inplannen)</h4>
+
<h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5>  
In teams een beeldpresentatie maken over het besproken werk of een deelaspect van het werk van de schrijver. Kan bijvoorbeeld zijn een prezi, stop motion, fotocollage digitaal of met het gebruik van andere digitale tools. Een beeld van deze digitale beeldopdracht kan worden toegevoegd als illustratie bij het drieluik.<br>
+
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
<h5>'''Instructie voor de deelnemers'''</h5>
 +
Teken je lichaam en bedenk een vorm waarmee je in beeld kunt uitdrukken hoe je lichaam je verraste.<br>
 +
Suggestie: Met een kleur markeer je dat gedeelte van je lichaam dat je verraste.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis met oefeningen gericht op praktijk toepassingen is het tijd om door te gaan met [[Bereid Stap 3-2 Verdiepen|Stap 3-2]] Actiekant-Verdiepen.
+
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 +
* Zwarte pennen en een kleurpotlood of -stift;
 +
* [[Laat Je Zien: Antwoordblad B|Antwoordblad]];
 +
* Een voorbereid blad passend bij het presentatiedoel.
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Extra: Digitale vertalingsvorm'''</h4>
 +
<h5>Duur: Aantal uren thuis inplannen – Teams</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
In groepjes maak je een beeldpresentatie over het besproken werk of een deelaspect van het werk van de schrijver. Dat kan digitaal bijvoorbeeld een Prezi, stopmotion of fotocollage zijn. Een beeld van deze digitale opdracht kan worden toegevoegd als illustratie in het drieluik.
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|'''Negen x Grunberg''']]
+
    </div>
<br>
+
</div>
{{Leesserie}}
 
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Bereid Les 1]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Bereid Les 1]]
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 29 okt 2020 om 22:50


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Bereid 1.1.jpeg


Beeld Maken

Les: Waar je bereid bent om te sterven


Het maken van een beeld bij het geschreven verhaal kan gelijk na het schrijven van het verhaal gebeuren. Het is ook een fijne opdracht om ter afwisseling te geven na het Samenbrengen.

Tekening maken met zwarte pen

Duur: ± 10 minuten - Hele groep
Instructie voor de deelnemers

Teken je lichaam en bedenk een vorm waarmee je in beeld kunt uitdrukken hoe je lichaam je verraste.
Suggestie: Met een kleur markeer je dat gedeelte van je lichaam dat je verraste.

Voorbereiden
  • Zwarte pennen en een kleurpotlood of -stift;
  • Antwoordblad;
  • Een voorbereid blad passend bij het presentatiedoel.


Extra: Digitale vertalingsvorm

Duur: Aantal uren thuis inplannen – Teams

In groepjes maak je een beeldpresentatie over het besproken werk of een deelaspect van het werk van de schrijver. Dat kan digitaal bijvoorbeeld een Prezi, stopmotion of fotocollage zijn. Een beeld van deze digitale opdracht kan worden toegevoegd als illustratie in het drieluik.