Verlangen O: verschil tussen versies
(19 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | |||
{{kopweg}} | {{kopweg}} | ||
+ | {{9xG4}} | ||
+ | |||
<div class="row"> | <div class="row"> | ||
− | <div class="small- | + | <div class="small-6 large-offset-2 columns"> |
− | < | + | |
− | + | <h3>'''Opmaat'''</h3> | |
− | + | <h4>'''Les: Waar je ''verlangen'' nog niet is uitgedoofd'''</h4> | |
− | </ | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
− | + | <h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5> | |
− | <div class=" | + | <div class="mw-collapsible-content"> |
− | + | Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt. | |
− | < | + | <br> |
− | < | ||
− | Stoelen staan in een kring | ||
− | Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
− | + | Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door. | |
− | + | </div> | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
</div> | </div> | ||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
− | '' | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
− | De groep wordt in | + | <h4>'''Energieke oefening'''</h4> |
+ | <h5>'''''Vertrouw op ons'''''</h5> | ||
+ | <h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | De groep wordt ingedeeld in kringen van acht deelnemers. Een deelnemer staat in het midden en de anderen staan daaromheen met hun rechterbeen naar voren en hun linkerbeen naar achteren. De persoon in het midden laat zich vallen en wordt opgevangen door de groep (minimaal door vier personen). Degene die valt, wordt opgevangen bij zijn schouders en wordt door de vangers weer zachtjes naar het midden geduwd. Naargelang er meer vertrouwen is, kan er gevarieerd worden in afstand en snelheid. Verlies daarbij niet de veiligheid uit het oog. | ||
<br> | <br> | ||
− | |||
<br> | <br> | ||
− | + | ''Effect van de oefening: dit is een fysieke vertrouwensoefening. De deelnemers moeten samenwerken, zich inleven in degene die valt en alert zijn. Daarnaast worden alle deelnemers aangesproken op een mate van zelfcontrole. Degene die in het midden staat moet op de anderen vertrouwen, maar alle deelnemers moeten op zichzelf vertrouwen: zowel individueel als groep.'' | |
− | '' | + | </div> |
− | De deelnemers | + | </div> |
− | |||
<br> | <br> | ||
− | '' | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
+ | <h4>'''Spel passend bij het thema'''</h4> | ||
+ | <h5>'''''Ja en nee spel'''''</h5> | ||
+ | <h5>Duur: ± 10 minuten - Hele groep</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | De deelnemers gaan in tweetallen tegenover elkaar staan. Nummers een zeggen alleen maar ‘ja’ en de nummers twee zeggen alleen maar ‘nee’. Deze ja-en-nee-dialoog blijven ze herhalen. De gedachte achter deze dynamiek is dat als de deelnemers goed naar elkaar luisteren en daardoor elkaars klankkleur overnemen, er een dialoog ontstaat met enkel deze twee eenvoudige woorden. De toeschouwer hoort een dialoog door middel van de intenties van de spelers en krijgt daardoor een eigen beeld van het verhaal. Met het ‘ja’ en ‘nee’ komen de deelnemers in een stroom waarvan ze niet weten hoe die gaat lopen. De docent stopt na tien minuten de oefening. | ||
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | + | ''Effect van de speldynamiek: oefenen van de stem, klankkleuren, verbeelding, inleving, nieuwsgierigheid en samenwerking.'' | |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | + | </div> | |
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
− | + | Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik. | |
− | {{#set: Theorie= | + | |
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | {{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9XGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Verlangen Les 2]] | [[Categorie:Bij Negen X Grunberg Verlangen Les 2]] | ||
+ | [[Categorie:Sjabloon]] |
Huidige versie van 30 okt 2020 om 19:35
Opmaat
Les: Waar je verlangen nog niet is uitgedoofd
Ruimte en materiaal
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.
Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.
Energieke oefening
Vertrouw op ons
Duur: ± 10 minuten - Hele groep
De groep wordt ingedeeld in kringen van acht deelnemers. Een deelnemer staat in het midden en de anderen staan daaromheen met hun rechterbeen naar voren en hun linkerbeen naar achteren. De persoon in het midden laat zich vallen en wordt opgevangen door de groep (minimaal door vier personen). Degene die valt, wordt opgevangen bij zijn schouders en wordt door de vangers weer zachtjes naar het midden geduwd. Naargelang er meer vertrouwen is, kan er gevarieerd worden in afstand en snelheid. Verlies daarbij niet de veiligheid uit het oog.
Effect van de oefening: dit is een fysieke vertrouwensoefening. De deelnemers moeten samenwerken, zich inleven in degene die valt en alert zijn. Daarnaast worden alle deelnemers aangesproken op een mate van zelfcontrole. Degene die in het midden staat moet op de anderen vertrouwen, maar alle deelnemers moeten op zichzelf vertrouwen: zowel individueel als groep.
Spel passend bij het thema
Ja en nee spel
Duur: ± 10 minuten - Hele groep
De deelnemers gaan in tweetallen tegenover elkaar staan. Nummers een zeggen alleen maar ‘ja’ en de nummers twee zeggen alleen maar ‘nee’. Deze ja-en-nee-dialoog blijven ze herhalen. De gedachte achter deze dynamiek is dat als de deelnemers goed naar elkaar luisteren en daardoor elkaars klankkleur overnemen, er een dialoog ontstaat met enkel deze twee eenvoudige woorden. De toeschouwer hoort een dialoog door middel van de intenties van de spelers en krijgt daardoor een eigen beeld van het verhaal. Met het ‘ja’ en ‘nee’ komen de deelnemers in een stroom waarvan ze niet weten hoe die gaat lopen. De docent stopt na tien minuten de oefening.
Effect van de speldynamiek: oefenen van de stem, klankkleuren, verbeelding, inleving, nieuwsgierigheid en samenwerking.
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.