Instructie schrijven: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met 'Op het blaadje noteren de leerlingen de verschillende ervaringen die ze hebben gehad. <br> <section begin=instructies1/> <section end=instructies1/> <section begin...') |
|||
(22 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | __NOTOC__ | |
− | + | {{kopweg}} | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
− | + | Op het blaadje noteren de leerlingen met een woord de verschillende ervaringen die ze hebben gehad. Meer? | |
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
− | # | + | {{#lst: Laat Je Zien: Lijstje en Kiezen|instructies}} |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
+ | |||
<h5>Voorbereiden</h5> | <h5>Voorbereiden</h5> | ||
* Elke deelnemer een A6-je (zonder lijntjes). | * Elke deelnemer een A6-je (zonder lijntjes). | ||
* Eén zwarte pen per deelnemer. | * Eén zwarte pen per deelnemer. | ||
+ | |||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
<h4>2. Twee aan twee vertellen (Duur ±6 á 10 minuten)</h4> | <h4>2. Twee aan twee vertellen (Duur ±6 á 10 minuten)</h4> | ||
− | |||
De leerlingen werken in teams van twee en vertellen aan elkaar een voor een de door henzelf gekozen ervaring. | De leerlingen werken in teams van twee en vertellen aan elkaar een voor een de door henzelf gekozen ervaring. | ||
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
{{#lst: Laat Je Zien: Twee aan Twee|instructies}} | {{#lst: Laat Je Zien: Twee aan Twee|instructies}} | ||
− | |||
− | |||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
+ | |||
+ | <h5>Voorbereiden</h5> | ||
+ | * Belletjes, of ander instrument dat geluid maakt. | ||
+ | |||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
− | <h4> | + | <h4>3. Text in het klad schrijven (Duur ± 5 minuten)</h4> |
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
− | + | {{#lst: Laat Je Zien: Kladversie|instructies}} | |
− | + | </div> | |
</div> | </div> | ||
<h5>Voorbereiden</h5> | <h5>Voorbereiden</h5> | ||
* Iedere deelnemer krijgt een A5’je (zonder lijntjes).<br> | * Iedere deelnemer krijgt een A5’je (zonder lijntjes).<br> | ||
<br> | <br> | ||
− | Tot hier aan toe is het belangrijk de opeenvolgende activiteiten zonder onderbreking te volbrengen. Nu zijn de teksten van alle leerlingen in het klad geschreven. De docent kan vanaf nu de activiteiten indelen naar gelang de mogelijkheden in de planning.< | + | |
− | < | + | Tot hier aan toe is het belangrijk de opeenvolgende activiteiten zonder onderbreking te volbrengen. Nu zijn de teksten van alle leerlingen in het klad geschreven. De docent kan vanaf nu de activiteiten indelen naar gelang de mogelijkheden in de planning. |
− | Door met [[Bereid Stap 2-1 Vragen|Stap 2-1]] Kenniskant-Vragen.<br> | + | |
+ | <h5>Keuze nu</h5> | ||
+ | * Door met [[Bereid Stap 2-1 Vragen|Stap 2-1]] Kenniskant-Vragen | ||
+ | of | ||
+ | * de teksten redigeren.<br> | ||
<br> | <br> | ||
+ | |||
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
− | <h4> | + | <h4>4. Tussentijds voorlezen en redigeren in teams (Duur ± 5 minuten / 50 minuten)</h4> |
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
− | + | {{#lst: Laat Je Zien: Stap 1 Tekst|instructies}} | |
− | + | </div> | |
− | + | </div> | |
− | + | In toepassing van de werkstructuur in het onderwijs wordt er altijd aandacht besteed aan het herlezen en herschrijven van de tekst. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden: | |
− | < | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> |
− | < | + | * zelfstandig redigeren |
− | + | <div class="mw-collapsible-content"> | |
− | < | + | {{#lst: REDIGEREN|instructies}} |
− | + | </div> | |
+ | </div> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
+ | * in tweetallen redigeren, een lichte variant en een intensievere variant | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | {{#lst: REDIGEREN|instructies1}} | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
+ | * klassikaal behandelen van een tekst | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | {{#lst: REDIGEREN|instructies2}} | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed"> | ||
+ | * editing bureau | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | {{#lst: REDIGEREN|instructies3}} | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
Regel 59: | Regel 75: | ||
<h4>5. Text in het net schrijven (Duur ± 5 minuten)</h4> | <h4>5. Text in het net schrijven (Duur ± 5 minuten)</h4> | ||
<div class="mw-collapsible-content"> | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
− | De teksten in het klad worden door de deelnemers overgenomen in het net op het speciaal daarvoor bestemde drieluik antwoordblad dat iedere deelnemer heeft voor het werk in het net. | + | De teksten in het klad worden door de deelnemers overgenomen in het net op het speciaal daarvoor bestemde drieluik antwoordblad dat iedere deelnemer heeft voor het werk in het net.<br> |
+ | <br> | ||
+ | {{#lst: REDIGEREN|instructies4}} | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
Regel 65: | Regel 83: | ||
* Papier (Voorbereid naar uiteindelijke presentatie vorm.)<br> | * Papier (Voorbereid naar uiteindelijke presentatie vorm.)<br> | ||
* Drieluik antwoordblad middendeel. | * Drieluik antwoordblad middendeel. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |
Huidige versie van 25 sep 2019 om 01:23
Uitvouwen
Op het blaadje noteren de leerlingen met een woord de verschillende ervaringen die ze hebben gehad. Meer?
Voorbereiden
- Elke deelnemer een A6-je (zonder lijntjes).
- Eén zwarte pen per deelnemer.
Uitvouwen
2. Twee aan twee vertellen (Duur ±6 á 10 minuten)
De leerlingen werken in teams van twee en vertellen aan elkaar een voor een de door henzelf gekozen ervaring.
Voorbereiden
- Belletjes, of ander instrument dat geluid maakt.
Uitvouwen
3. Text in het klad schrijven (Duur ± 5 minuten)
Voorbereiden
- Iedere deelnemer krijgt een A5’je (zonder lijntjes).
Tot hier aan toe is het belangrijk de opeenvolgende activiteiten zonder onderbreking te volbrengen. Nu zijn de teksten van alle leerlingen in het klad geschreven. De docent kan vanaf nu de activiteiten indelen naar gelang de mogelijkheden in de planning.
Keuze nu
- Door met Stap 2-1 Kenniskant-Vragen
of
- de teksten redigeren.
Uitvouwen
4. Tussentijds voorlezen en redigeren in teams (Duur ± 5 minuten / 50 minuten)
In toepassing van de werkstructuur in het onderwijs wordt er altijd aandacht besteed aan het herlezen en herschrijven van de tekst. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden:
Uitvouwen
- zelfstandig redigeren
Uitvouwen
- in tweetallen redigeren, een lichte variant en een intensievere variant
Uitvouwen
- klassikaal behandelen van een tekst
Uitvouwen
- editing bureau
Uitvouwen
5. Text in het net schrijven (Duur ± 5 minuten)
Voorbereiden
- Papier (Voorbereid naar uiteindelijke presentatie vorm.)
- Drieluik antwoordblad middendeel.