Sjabloon

Instructie schrijven: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met 'Op het blaadje noteren de leerlingen de verschillende ervaringen die ze hebben gehad. <br> <section begin=instructies1/> <section end=instructies1/> <section begin...')
 
 
(22 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Op het blaadje noteren de leerlingen de verschillende ervaringen die ze hebben gehad.
+
__NOTOC__
<br>
+
{{kopweg}}
<section begin=instructies1/>
 
<section end=instructies1/>
 
<section begin=instructies2/>
 
<section end=instructies2/>
 
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
Voorbeeld:<br>
+
Op het blaadje noteren de leerlingen met een woord de verschillende ervaringen die ze hebben gehad. Meer?
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
# met de fiets
+
{{#lst: Laat Je Zien: Lijstje en Kiezen|instructies}}
# overgeven
 
# vinger yoga<br>
 
Dit lijstje is strikt persoonlijk en is bedoeld om de leerlingen een van de herinnerde gebeurtenissen te laten kiezen om mee aan de slag te gaan.<br>
 
De instructie bij het kiezen is: Kies nu een van de gebeurtenissen uit die je je hebt herinnerd, waar je je comfortabel bij voelt om die te delen en die je je nog goed herinnert. Dit is belangrijk voor de veiligheidsbeleving van de leerlingen. Zo delen de leerlingen niet de eerste de beste herinnering zonder zich bewust te zijn van of ze die wel willen delen in de groep.<br>
 
Nu geeft de docent aan dat de leerlingen de ervaring omcirkelen die ze gaan delen. De docent kijkt even of iedereen een ervaring heeft gekozen en omcirkelt.
 
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 +
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
* Elke deelnemer een A6-je (zonder lijntjes).
 
* Elke deelnemer een A6-je (zonder lijntjes).
 
* Eén zwarte pen per deelnemer.
 
* Eén zwarte pen per deelnemer.
 +
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<h4>2. Twee aan twee vertellen (Duur ±6 á 10 minuten)</h4>
 
<h4>2. Twee aan twee vertellen (Duur ±6 á 10 minuten)</h4>
 
 
De leerlingen werken in teams van twee en vertellen aan elkaar een voor een de door henzelf gekozen ervaring.
 
De leerlingen werken in teams van twee en vertellen aan elkaar een voor een de door henzelf gekozen ervaring.
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
{{#lst: Laat Je Zien: Twee aan Twee|instructies}}
 
{{#lst: Laat Je Zien: Twee aan Twee|instructies}}
<br>
 
<br>
 
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
 +
 +
<h5>Voorbereiden</h5>
 +
* Belletjes, of ander instrument dat geluid maakt.
 +
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<h4>[[Laat Je Zien: Kladversie|3. Text in het klad schrijven (Duur ± 5 minuten)]]</h4>
+
<h4>3. Text in het klad schrijven (Duur ± 5 minuten)</h4>
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
De leerlingen schrijven hun verhaal zoals ze het hebben verteld. De docent geeft aan dat de leerlingen nagaan of ze de zaken die ze extra hebben verteld naar aanleiding van de vragen van hun gesprekspartner in hun verhaal kunnen opnemen. Nu hebben ze een eerste versie van hun tekst.<br>
+
{{#lst: Laat Je Zien: Kladversie|instructies}}
  </div>
+
    </div>
 
</div>
 
</div>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
* Iedere deelnemer krijgt een A5’je (zonder lijntjes).<br>
 
* Iedere deelnemer krijgt een A5’je (zonder lijntjes).<br>
 
<br>
 
<br>
Tot hier aan toe is het belangrijk de opeenvolgende activiteiten zonder onderbreking te volbrengen. Nu zijn de teksten van alle leerlingen in het klad geschreven. De docent kan vanaf nu de activiteiten indelen naar gelang de mogelijkheden in de planning.<br>
+
 
<br>
+
Tot hier aan toe is het belangrijk de opeenvolgende activiteiten zonder onderbreking te volbrengen. Nu zijn de teksten van alle leerlingen in het klad geschreven. De docent kan vanaf nu de activiteiten indelen naar gelang de mogelijkheden in de planning.
Door met [[Bereid Stap 2-1 Vragen|Stap 2-1]] Kenniskant-Vragen.<br>
+
 
 +
<h5>Keuze nu</h5>
 +
* Door met [[Bereid Stap 2-1 Vragen|Stap 2-1]] Kenniskant-Vragen
 +
of
 +
*  de teksten redigeren.<br>
 
<br>
 
<br>
 +
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<h4>[[Laat Je Zien: Redigeren in Tweetallen|4. Tussentijds voorlezen en redigeren in teams]] (Duur ± 10 minuten)</h4>
+
<h4>4. Tussentijds voorlezen en redigeren in teams (Duur ± 5 minuten / 50 minuten)</h4>
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
Twee aan twee lezen de deelnemers elkaars tekst voor. De schrijver kan zo aandachtig luisteren en ervaren of zijn tekst qua ritme, zinsbouw en inhoud klopt. De lezer oefent zijn lezen (uitspraak, verstaanbaarheid en ritme).
+
{{#lst: Laat Je Zien: Stap 1 Tekst|instructies}}
Daarna draaien de rollen om. Zo heeft iedereen zijn tekst gehoord, een voorbereiding op het redigeren.<br>
+
  </div>
Nu krijgt iedere schrijver de kans om aanpassingen te doen in haar/zijn tekst. Vervolgens wisselen ze hun teksten weer uit. Nu lezen ze ieder de tekst van hun teamgenoot en onderstrepen de woorden of zinsstructuren waar ze vragen over hebben. Daarna gaan de deelnemers in hun team kijken naar de vragen die er zijn. Ze kijken of ze samen tot oplossingen kunnen komen met behulp van woordenboeken en grammaticaregels.<br>
+
</div>
Ze kunnen ook de docent benaderen met vragen. De docent schrijft antwoorden over spelling op het bord waardoor een klassikaal woordenboek ontstaat.
+
In toepassing van de werkstructuur in het onderwijs wordt er altijd aandacht besteed aan het herlezen en herschrijven van de tekst. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden:
<br>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
<br>
+
* zelfstandig redigeren
Als de groep meer gevorderd is kun je een ‘editing bureau’ opzetten. Een groep deelnemers checkt de verhalen op spelfouten, interpunctie en zinsbouw. Ze verbeteren de tekst niet, maar onderstrepen de woorden waar iets mee is. Elke week rouleert deze groep zodat iedereen aan bod komt.<br>
+
  <div class="mw-collapsible-content">
<br>
+
{{#lst: REDIGEREN|instructies}}
De docent kan ook kiezen voor een [[Klassikale behandeling van een tekst|klassikale behandeling van een tekst]].
+
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
* in tweetallen redigeren, een lichte variant en een intensievere variant
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
{{#lst: REDIGEREN|instructies1}}
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
* klassikaal behandelen van een tekst
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
{{#lst: REDIGEREN|instructies2}}
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 +
* editing bureau
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
{{#lst: REDIGEREN|instructies3}}
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
Regel 59: Regel 75:
 
<h4>5. Text in het net schrijven (Duur ± 5 minuten)</h4>
 
<h4>5. Text in het net schrijven (Duur ± 5 minuten)</h4>
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
De teksten in het klad worden door de deelnemers overgenomen in het net op het speciaal daarvoor bestemde drieluik antwoordblad dat iedere deelnemer heeft voor het werk in het net.
+
De teksten in het klad worden door de deelnemers overgenomen in het net op het speciaal daarvoor bestemde drieluik antwoordblad dat iedere deelnemer heeft voor het werk in het net.<br>
 +
<br>
 +
{{#lst: REDIGEREN|instructies4}}
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
Regel 65: Regel 83:
 
* Papier (Voorbereid naar uiteindelijke presentatie vorm.)<br>
 
* Papier (Voorbereid naar uiteindelijke presentatie vorm.)<br>
 
* Drieluik antwoordblad middendeel.
 
* Drieluik antwoordblad middendeel.
<br>
 
<br>
 
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|'''Negen x Grunberg''']]
 
<br>
 
{{Leesserie}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 

Huidige versie van 25 sep 2019 om 01:23


Op het blaadje noteren de leerlingen met een woord de verschillende ervaringen die ze hebben gehad. Meer?

Voorbereiden
  • Elke deelnemer een A6-je (zonder lijntjes).
  • Eén zwarte pen per deelnemer.

2. Twee aan twee vertellen (Duur ±6 á 10 minuten)

De leerlingen werken in teams van twee en vertellen aan elkaar een voor een de door henzelf gekozen ervaring.

Voorbereiden
  • Belletjes, of ander instrument dat geluid maakt.

3. Text in het klad schrijven (Duur ± 5 minuten)

Voorbereiden
  • Iedere deelnemer krijgt een A5’je (zonder lijntjes).


Tot hier aan toe is het belangrijk de opeenvolgende activiteiten zonder onderbreking te volbrengen. Nu zijn de teksten van alle leerlingen in het klad geschreven. De docent kan vanaf nu de activiteiten indelen naar gelang de mogelijkheden in de planning.

Keuze nu

of

  • de teksten redigeren.


4. Tussentijds voorlezen en redigeren in teams (Duur ± 5 minuten / 50 minuten)

In toepassing van de werkstructuur in het onderwijs wordt er altijd aandacht besteed aan het herlezen en herschrijven van de tekst. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden:

  • zelfstandig redigeren
  • in tweetallen redigeren, een lichte variant en een intensievere variant
  • klassikaal behandelen van een tekst
  • editing bureau

5. Text in het net schrijven (Duur ± 5 minuten)

Voorbereiden
  • Papier (Voorbereid naar uiteindelijke presentatie vorm.)
  • Drieluik antwoordblad middendeel.