Pubers O: verschil tussen versies

 
(7 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
__NOTOC__
 
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
{{Opmaat plaat}}
+
{{9xG5}}
<h3>Opmaat bij de les ''Waar je depressieve '''pubers''' probeert te genezen''</h3>
+
 
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Opmaat'''</h3>
 +
<h4>'''Les - Waar je depressieve ''pubers'' probeert te genezen'''</h4>
 +
 
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.
 
<br>
 
<br>
<h5>De ruimte</h5>
 
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clip-borden gebruikt.
 
 
<br>
 
<br>
 +
Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<h4>Energieke Dynamiek (Duur ± 5 minuten / de hele groep)</h4>  
+
 
''5-minuten routine van Donna Eden''<br>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
De deelnemers staan in de kring. In een sneltempo tegen de klok in, startend bij de docent, zegt
+
<h4>'''Energieke oefeningen'''</h4>
iedereen met één cijfer hoe hij/zij zich voelt op een schaal van 1 tot 10, waarbij 1 voor geen energie
+
<h5>'''''5-minuten routine van Donna Eden'''''</h5>
en 10 voor maximale energie staat.
+
<h5>Duur: ± 5 minuten – Hele groep</h5>
Voor de oefeningen wrijven de deelnemers in hun handen en houden daarna hun
+
  <div class="mw-collapsible-content">
handen bijeen en proberen de energie tussen hun handen waar te nemen.
+
De deelnemers staan in een kring. Tegen de klok in noemt iedereen (beginnende bij de docent) snel achter elkaar een cijfer van een tot tien dat aangeeft hoe hij/zij zich voelt, waarbij de een staat voor geen energie en de tien voor maximale energie. Voor de oefeningen wrijven de deelnemers in hun handen. Vervolgens houden ze hun handen bijeen alsof ze een kleine bal vasthouden. Ze proberen de energie tussen hun handen te voelen. Het kan bijvoorbeeld licht gaan tintelen. Na de oefeningen stelt de docent dezelfde vraag opnieuw, maar dit keer met de klok mee.
Na de dynamiek stelt de docent dezelfde vraag opnieuw, dit keer met de klok mee,
+
 
hoe iedereen zich voelt op een schaal van 1 tot 10.
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
    <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
 
 
<h4>[https://edenenergymedicine.com/donnas-daily-energy-routine/ 5 minuten routine] – oefening 1 tot en met 8</h4>
 
<h4>[https://edenenergymedicine.com/donnas-daily-energy-routine/ 5 minuten routine] – oefening 1 tot en met 8</h4>
 
     <div class="mw-collapsible-content">
 
     <div class="mw-collapsible-content">
<h4>1 Oefening Tappen</h4>
+
 
Maak van beide handen een vuist. Klop met je vuisten op je borst alsof je een orang-oetan bent (zie plaatje). Klop daarna met je vuisten vlak onder je sleutelbeen. Houd de toppen van je vingers (links en rechts) tegen elkaar aan en klop met je vingertoppen een stuk onder je oksel aan beide zijden van je lichaam (zie plaatje).  
+
''Effect van de vijf minuten-routine: Stimuleert lichaam en geest, verhoogt concentratie, rust en verlaagt spanning.''
 +
<br>
 +
<br>
 +
<h4>'''1 Tappen'''</h4>
 +
Maak van beide handen een vuist. Klop met je vuisten op je borst alsof je een orang-oetan bent. Klop daarna met je vuisten vlak onder je sleutelbeen. Houd de toppen van je vingers van iedere hand  tegen elkaar aan en klop met je vingertoppen een stuk onder je oksel aan beide zijden van je lichaam.  
 
Klop stevig op alle drie de plekken terwijl je 3x langzaam diep inademt door je neus en uitademt via je mond.<br>
 
Klop stevig op alle drie de plekken terwijl je 3x langzaam diep inademt door je neus en uitademt via je mond.<br>
 
<br>  
 
<br>  
''Effect: zorgt ervoor dat je alerter wordt en helder kunt denken.''
+
''Effect van de oefening: Je wordt alerter en kunt helder denken.''
 +
<br>
 
<br>
 
<br>
 +
<h4>'''2 Marcheren'''</h4>
 +
Om je hersenen optimaal te kunnen gebruiken is het belangrijk dat je linkerhersenhelft informatie stuurt naar je rechterhersenhelft en vice versa. Deze marcheeroefening stimuleert dit proces. De oefening is heel simpel: de bedoeling is dat je overdreven op de plaats loopt – alsof je aan het marcheren bent. Het contact tussen het linker- en rechterhersenhelft wordt gestimuleerd doordat je je rechterarm en linkerbeen tegelijk omhoog doet, evenals je linkerarm en je rechterbeen.
 
<br>
 
<br>
<h4>2 Oefening Marcheren</h4>
 
Om je hersenen optimaal te kunnen gebruiken is het belangrijk dat je linker hersenhelft informatie stuurt naar je rechter hersenhelft en vice versa. Door deze oefening te doen wordt dit gestimuleerd.
 
De Marcheer-oefening is hetzelfde als overdreven lopen terwijl je op dezelfde plek blijft. Waarbij je je rechterarm en je linkerbeen tegelijk omhoog doet en daarna andersom: je linkerarm en je rechterbeen.<br>
 
 
<br>
 
<br>
''Effect: je voelt je meer in balans, versterkt je coördinatie en je kunt je beter concentreren.''
+
''Effect van de oefening: Je voelt je meer in balans, versterkt je coördinatie en je kunt je beter concentreren.''
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>3 Oefening Donder en bliksem</h4>
+
<h4>'''3 Donder en bliksem'''</h4>
Sta met je voeten recht onder je schouders. Buig je knieën een klein beetje. Maak van allebei je handen een vuist en buig je ellebogen ter hoogte van je middel. Adem diep in en zwaai je armen  
+
Zorg dat je met je voeten recht onder je schouders staat. Buig je knieën een klein beetje. Maak hierbij van allebei je handen een vuist en buig je ellenbogen ter hoogte van je middel. Adem diep in en zwaai je armen eerst naar achteren en vervolgens boven je hoofd. Breng je ellenbogen voor je gezicht naar elkaar toe en gooi daarna je vuisten weer naar beneden. Open je handen aan het eind van de beweging, terwijl je lucht uitstoot: wooooesssj. Herhaal dit twee keer.<br>
naar achteren en dan boven je hoofd. Breng je ellebogen voor je gezicht naar elkaar toe en gooi je vuisten naar beneden. Open je handen terwijl je geluid maakt: whooooosh. Herhaal 2x.<br>
 
 
<br>
 
<br>
''Effect: ontlaadt woede uit je systeem en zorgt ervoor dat de energie gaat stromen.''
+
''Effect van de oefening: Woede ontladen uit je systeem en ervoor zorgen dat de energie gaat stromen.''
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>4 Oefening Wayne Cook</h4>  
+
<h4>'''4 Wayne Cook'''</h4>  
 
* Zit rechtop. Plaats je linkervoet over je rechterknie. Houd je linkerenkel vast met je rechterhand en je linkervoet met je linkerhand;  
 
* Zit rechtop. Plaats je linkervoet over je rechterknie. Houd je linkerenkel vast met je rechterhand en je linkervoet met je linkerhand;  
* Adem rustig in via je neus. Laat de inademing je lichaam een beetje omhoog tillen terwijl je met beide handen je been naar je lichaam toe strekt. Adem langzaam uit via je mond. Herhaal 5 keer;
+
* Adem rustig in via je neus, zodat de inademing je lichaam een beetje omhoogtilt. Tegelijkertijd strek je met beide handen je been naar je lichaam toe. Adem langzaam uit via je mond, terwijl je je been zachtjes wegduwt. Herhaal dit vijf keer;
* Wissel van voet en herhaal het hele proces nog een keer;
+
* Wissel van voet en herhaal de oefening;
* Zet je benen weer naast elkaar. Plaats je vingertoppen op elkaar en plaats je duimen tussen je twee wenkbrauwen;
+
* Zet je benen weer naast elkaar. Plaats je vingertoppen op elkaar met je duimen tussen je wenkbrauwen;
* Adem langzaam in en uit door je neus. Herhaal 4 keer. Op een uitademing spreid je je duimen langzaam en duw je de huid van je voorhoofd naar de zijkant.
+
* Adem langzaam diep in en uit door je neus. Herhaal dit vier keer. Op een uitademing spreid je je duimen langzaam en duw je de huid van je voorhoofd opzij.
 
<br>  
 
<br>  
''Effect: kalmeert innerlijke onrust, zorgt dat je beter kan focussen, maakt dat je beter kunt leren. Maakt je rustiger als je zenuwachtig bent voor een presentatie of andere prestatie.''
+
''Effect van de oefening: Kalmeert innerlijke onrust, zorgt ervoor dat je je beter kunt focussen en leren. De oefening maakt je rustiger als je zenuwachtig bent voor een presentatie of een andere prestatie''
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>5 Oefening Haren wassen</h4>
+
<h4>'''5 Haren wassen'''</h4>
* Plaats je duimen op je slapen. Buig je vingers en plaats ze op het midden van je voorhoofd. Trek (terwijl je stevig drukt) je vingers langzaam uit elkaar zodat de huid boven je wenkbrauwen uitgerekt wordt;
+
* Plaats je duimen op beide slapen. Buig je vingers en plaats ze op het midden van je voorhoofd. Trek stevig drukkend je vingers langzaam uit elkaar, zodat de huid boven je wenkbrauwen wordt strakgetrokken;
* Plaats dan je vingers op het midden van je voorhoofd en trek alsof je je schedel uit elkaar probeert te trekken. Verplaats steeds je vingers en herhaal de oefening totdat je aan de achterkant van je hoofd bent;  
+
* Plaats daarna je vingers op het midden van je voorhoofd en trek alsof je je schedel uit elkaar probeert te trekken. Herhaal de oefening terwijl je je vingers steeds verschuift tot je aan de achterkant van je hoofd bent;
* Dan ga je door tot aan de onderkant van je nek. Laat je handen rusten op je schouders en trek ze, terwijl je stevig drukt, over je schouders heen.<br>
+
* Ga hiermee door tot aan de onderkant van je nek. Laat je handen rusten op je schouders en trek ze daaroverheen.
 
<br>
 
<br>
''Effect: kalmeert je zenuwstelsel, ontlaadt opgehoopte stress, verheldert je denkvermogen.
 
Doordat er veel gedachten en informatie verwerkt wordt in je brein kan energie stagneren. Je kunt het gevoel hebben dat je hoofd vol zit en dat er niks meer bij kan. Sommige mensen krijgen dan hoofdpijn of in extreme gevallen migraine.
 
Om je hoofd helder te houden en informatie gemakkelijker te verwerken is het heel goed om deze oefening te doen. Met name als je lang achter elkaar leert en je onrustig begint te worden, je gedachten afdwalen of je tien keer hetzelfde moet lezen voordat de tekst tot je doordringt.
 
''
 
 
<br>
 
<br>
 +
''Effect van de oefening: Kalmeert je zenuwstelsel, ontlaadt opgehoopte stress en verheldert je denkvermogen. Doordat er veel gedachten en informatie verwerkt worden in je brein, kan energie stagneren. Daardoor kan je het gevoel hebben dat je hoofd vol zit en er niets meer bij kan. Sommige mensen krijgen daar hoofdpijn of in extreme gevallen migraine van. Deze oefening werkt met name goed als je lang achter elkaar leert en daar onrustig van wordt, als je gedachten afdwalen of als je steeds hetzelfde moet lezen voordat de tekst tot je doordringt.''
 
<br>
 
<br>
<h4>6 Oefening Ritsen</h4>
 
Houd je handen voor je onderbuik met de handpalmen naar boven en de vingertoppen van je middelvingers tegen elkaar. Adem diep in en breng beide handen (terwijl je ze tegen elkaar houdt) langzaam recht naar boven tot aan je lip, alsof je een rits dicht doet. Breng, terwijl je uitademt, je handen in dezelfde positie verder naar boven tot boven je hoofd en cirkel je handen via de zijkant van je lichaam weer naar beneden. Herhaal 3x.<br>
 
 
<br>
 
<br>
''Effect: zorgt ervoor dat je weerbaarder wordt en dat negatieve emoties van anderen minder effect op je hebben. In combinatie met de Wayne Cook-oefening versterk je jezelf om conflictsituaties op een constructieve manier op te lossen.
+
<h4>'''6 Ritsen'''</h4>
''
+
Houd je handpalmen voor je onderbuik met de vingertoppen van je middelvingers tegen elkaar. Adem diep in terwijl je beide handen langzaam recht naar boven brengt tot aan je lip, alsof je een rits sluit. Beweeg bij het uitademen je handen in dezelfde positie tot boven je hoofd en cirkel je handen via de zijkant van je lichaam weer naar beneden. Herhaal dit drie keer.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>7 Oefening Vis aan de haak</h4>
+
''Effect van de oefening: Deze oefening zorgt ervoor dat je weerbaarder wordt en dat negatieve emoties van anderen minder effect op je hebben. In combinatie met de Wayne Cook-oefening versterk je jezelf om conflictsituaties op een constructieve manier op te lossen.''
Plaats de middelvinger van een van je handen tussen je wenkbrauwen. Plaats de middelvinger van de andere hand in je navel (als je dat te gevoelig vindt kun je je vinger ook vlak onder je navel plaatsen). Druk beide vingers in je huid en trek ze omhoog. Nu ben je als een vis aan de haak. Adem diep in en houd je adem 15 seconden vast.<br>
+
<br>
 +
<br>
 +
<h4>'''7 Vis aan de haak'''</h4>
 +
Plaats de middelvinger van je ene hand tussen je wenkbrauwen. Plaats de middelvinger van de andere hand in je navel of – als je dat te gevoelig vindt vlak onder je navel. Druk beide vingers in je huid en trek ze omhoog. Nu ben je als een vis aan de haak. Adem diep in en houd je adem vijftien seconden vast.<br>
 
<br>  
 
<br>  
''Effect: zorgt er voor dat alle oefeningen die je hiervoor gedaan hebt geïntegreerd worden in je energiesysteem. Je kunt deze oefening ook doen als je je een beetje sloom of moe voelt.''  
+
''Effect van de oefening: Deze oefening zorgt ervoor dat alle oefeningen die je hiervoor gedaan hebt geïntegreerd worden in je energiesysteem. Je kunt deze oefening ook doen als je je sloom of moe voelt.''  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>8 Oefening Appels plukken</h4>
+
<h4>'''8 Appels plukken'''</h4>
Wrijf je handen over elkaar en schud ze uit. Plaats je handen op je dijen, vingers gespreid. Adem diep in via je neus. Strek één van je armen zo ver mogelijk omhoog alsof je een appel probeert te plukken waar je net niet bij kunt en de andere arm zo ver mogelijk naar beneden alsof je iets van de grond wilt pakken waar je net niet bij kunt. Druk je handen ter hoogte van je hart op elkaar. Doe dezelfde beweging nog een keer maar dan omgekeerd. Beide armen twee keer. Laat je armen dan helemaal naar beneden zakken terwijl je je knieën licht gebogen houdt.<br>
+
Wrijf je handen over elkaar en schud ze uit. Plaats daarna je handen op je dijen, met je vingers gespreid. Adem diep in via je neus. Strek een van je armen zo ver mogelijk omhoog alsof je een appel probeert te plukken waar je net niet bij kunt en de andere arm zo ver mogelijk naar beneden, alsof je iets van de grond wilt pakken. Druk vervolgens je handen ter hoogte van je hart op elkaar. Doe dezelfde beweging nog een keer maar dan omgekeerd. Doe deze oefening twee keer. Laat je armen daarna helemaal naar beneden zakken, terwijl je je knieën licht gebogen houdt.
 +
<br>
 
<br>  
 
<br>  
''Effect: maakt dat je energieker wordt en dat je ruimte schept in je hoofd.
+
''Effect van de oefening: Maakt je energieker en schept ruimte in je hoofd.''
''
 
 
   </div>
 
   </div>
 
</div>
 
</div>
''Stimuleert lichaam en geest, verhoogt concentratie, rust en verlaagt spanning.''
+
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Activiteit passend bij het thema'''</h4>
 +
<h5>'''''Vier soorten muziek'''''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 10 minuten – Hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
De docent heeft vier verschillende muziekgenres meegenomen, bijvoorbeeld klassiek, hardrock, pop en wereldmuziek. De bedoeling is dat deelnemers op alle muzieksoorten bewegen en daarna aangeven van welke muzieksoort zij het meeste energie hebben gekregen.
 
<br>
 
<br>
<h4>Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h4>
 
''Vier soorten muziek''<br>
 
De docent heeft vier soorten muziek meegenomen (bijvoorbeeld klassiek,
 
hardrock, pop en Afrikaanse muziek). De deelnemers gaan op alle muzieksoorten
 
bewegen en geven daarna aan van welke muzieksoort zij het meeste energie hebben
 
gekregen.
 
 
<br>
 
<br>
 +
''Doel van de activiteit: De deelnemers worden zich bewust van ‘energie’, kunnen een beeld vormen bij dit woord en voelen hun eigen energie aan. Om vrij te bewegen op muziek heb je een gevoel voor ritme nodig, lef, creativiteit en fysiek bewustzijn.''
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
''Deze dynamiek heeft tot doel dat de deelnemers zich bewust worden van
+
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.
‘energie’, een beeld kunnen vormen bij dit woord en hun eigen energie gaan voelen.
+
{{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9XGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
Om vrij te bewegen op muziek heb je een gevoel voor ritme nodig, lef, creativiteit en
 
fysiek bewustzijn.''
 
<br>
 
<br>
 
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.
 
<br>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Pubers Les 5]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Pubers Les 5]]
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 30 okt 2020 om 19:35

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G5 v2.jpeg

Opmaat

Les - Waar je depressieve pubers probeert te genezen

Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.

Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.


Energieke oefeningen

5-minuten routine van Donna Eden
Duur: ± 5 minuten – Hele groep

De deelnemers staan in een kring. Tegen de klok in noemt iedereen (beginnende bij de docent) snel achter elkaar een cijfer van een tot tien dat aangeeft hoe hij/zij zich voelt, waarbij de een staat voor geen energie en de tien voor maximale energie. Voor de oefeningen wrijven de deelnemers in hun handen. Vervolgens houden ze hun handen bijeen alsof ze een kleine bal vasthouden. Ze proberen de energie tussen hun handen te voelen. Het kan bijvoorbeeld licht gaan tintelen. Na de oefeningen stelt de docent dezelfde vraag opnieuw, maar dit keer met de klok mee.

5 minuten routine – oefening 1 tot en met 8

Effect van de vijf minuten-routine: Stimuleert lichaam en geest, verhoogt concentratie, rust en verlaagt spanning.

1 Tappen

Maak van beide handen een vuist. Klop met je vuisten op je borst alsof je een orang-oetan bent. Klop daarna met je vuisten vlak onder je sleutelbeen. Houd de toppen van je vingers van iedere hand tegen elkaar aan en klop met je vingertoppen een stuk onder je oksel aan beide zijden van je lichaam. Klop stevig op alle drie de plekken terwijl je 3x langzaam diep inademt door je neus en uitademt via je mond.

Effect van de oefening: Je wordt alerter en kunt helder denken.

2 Marcheren

Om je hersenen optimaal te kunnen gebruiken is het belangrijk dat je linkerhersenhelft informatie stuurt naar je rechterhersenhelft en vice versa. Deze marcheeroefening stimuleert dit proces. De oefening is heel simpel: de bedoeling is dat je overdreven op de plaats loopt – alsof je aan het marcheren bent. Het contact tussen het linker- en rechterhersenhelft wordt gestimuleerd doordat je je rechterarm en linkerbeen tegelijk omhoog doet, evenals je linkerarm en je rechterbeen.

Effect van de oefening: Je voelt je meer in balans, versterkt je coördinatie en je kunt je beter concentreren.

3 Donder en bliksem

Zorg dat je met je voeten recht onder je schouders staat. Buig je knieën een klein beetje. Maak hierbij van allebei je handen een vuist en buig je ellenbogen ter hoogte van je middel. Adem diep in en zwaai je armen eerst naar achteren en vervolgens boven je hoofd. Breng je ellenbogen voor je gezicht naar elkaar toe en gooi daarna je vuisten weer naar beneden. Open je handen aan het eind van de beweging, terwijl je lucht uitstoot: wooooesssj. Herhaal dit twee keer.

Effect van de oefening: Woede ontladen uit je systeem en ervoor zorgen dat de energie gaat stromen.

4 Wayne Cook

  • Zit rechtop. Plaats je linkervoet over je rechterknie. Houd je linkerenkel vast met je rechterhand en je linkervoet met je linkerhand;
  • Adem rustig in via je neus, zodat de inademing je lichaam een beetje omhoogtilt. Tegelijkertijd strek je met beide handen je been naar je lichaam toe. Adem langzaam uit via je mond, terwijl je je been zachtjes wegduwt. Herhaal dit vijf keer;
  • Wissel van voet en herhaal de oefening;
  • Zet je benen weer naast elkaar. Plaats je vingertoppen op elkaar met je duimen tussen je wenkbrauwen;
  • Adem langzaam diep in en uit door je neus. Herhaal dit vier keer. Op een uitademing spreid je je duimen langzaam en duw je de huid van je voorhoofd opzij.


Effect van de oefening: Kalmeert innerlijke onrust, zorgt ervoor dat je je beter kunt focussen en leren. De oefening maakt je rustiger als je zenuwachtig bent voor een presentatie of een andere prestatie

5 Haren wassen

  • Plaats je duimen op beide slapen. Buig je vingers en plaats ze op het midden van je voorhoofd. Trek stevig drukkend je vingers langzaam uit elkaar, zodat de huid boven je wenkbrauwen wordt strakgetrokken;
  • Plaats daarna je vingers op het midden van je voorhoofd en trek alsof je je schedel uit elkaar probeert te trekken. Herhaal de oefening terwijl je je vingers steeds verschuift tot je aan de achterkant van je hoofd bent;
  • Ga hiermee door tot aan de onderkant van je nek. Laat je handen rusten op je schouders en trek ze daaroverheen.



Effect van de oefening: Kalmeert je zenuwstelsel, ontlaadt opgehoopte stress en verheldert je denkvermogen. Doordat er veel gedachten en informatie verwerkt worden in je brein, kan energie stagneren. Daardoor kan je het gevoel hebben dat je hoofd vol zit en er niets meer bij kan. Sommige mensen krijgen daar hoofdpijn of in extreme gevallen migraine van. Deze oefening werkt met name goed als je lang achter elkaar leert en daar onrustig van wordt, als je gedachten afdwalen of als je steeds hetzelfde moet lezen voordat de tekst tot je doordringt.

6 Ritsen

Houd je handpalmen voor je onderbuik met de vingertoppen van je middelvingers tegen elkaar. Adem diep in terwijl je beide handen langzaam recht naar boven brengt tot aan je lip, alsof je een rits sluit. Beweeg bij het uitademen je handen in dezelfde positie tot boven je hoofd en cirkel je handen via de zijkant van je lichaam weer naar beneden. Herhaal dit drie keer.

Effect van de oefening: Deze oefening zorgt ervoor dat je weerbaarder wordt en dat negatieve emoties van anderen minder effect op je hebben. In combinatie met de Wayne Cook-oefening versterk je jezelf om conflictsituaties op een constructieve manier op te lossen.

7 Vis aan de haak

Plaats de middelvinger van je ene hand tussen je wenkbrauwen. Plaats de middelvinger van de andere hand in je navel of – als je dat te gevoelig vindt – vlak onder je navel. Druk beide vingers in je huid en trek ze omhoog. Nu ben je als een vis aan de haak. Adem diep in en houd je adem vijftien seconden vast.

Effect van de oefening: Deze oefening zorgt ervoor dat alle oefeningen die je hiervoor gedaan hebt geïntegreerd worden in je energiesysteem. Je kunt deze oefening ook doen als je je sloom of moe voelt.

8 Appels plukken

Wrijf je handen over elkaar en schud ze uit. Plaats daarna je handen op je dijen, met je vingers gespreid. Adem diep in via je neus. Strek een van je armen zo ver mogelijk omhoog alsof je een appel probeert te plukken waar je net niet bij kunt en de andere arm zo ver mogelijk naar beneden, alsof je iets van de grond wilt pakken. Druk vervolgens je handen ter hoogte van je hart op elkaar. Doe dezelfde beweging nog een keer maar dan omgekeerd. Doe deze oefening twee keer. Laat je armen daarna helemaal naar beneden zakken, terwijl je je knieën licht gebogen houdt.

Effect van de oefening: Maakt je energieker en schept ruimte in je hoofd.


Activiteit passend bij het thema

Vier soorten muziek
Duur: ± 10 minuten – Hele groep

De docent heeft vier verschillende muziekgenres meegenomen, bijvoorbeeld klassiek, hardrock, pop en wereldmuziek. De bedoeling is dat deelnemers op alle muzieksoorten bewegen en daarna aangeven van welke muzieksoort zij het meeste energie hebben gekregen.

Doel van de activiteit: De deelnemers worden zich bewust van ‘energie’, kunnen een beeld vormen bij dit woord en voelen hun eigen energie aan. Om vrij te bewegen op muziek heb je een gevoel voor ritme nodig, lef, creativiteit en fysiek bewustzijn.


Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring - het drieluik.