Dagdroom O: verschil tussen versies

k (Marianne heeft de pagina Dagdroom Opmaat hernoemd naar Dagdroom O zonder een doorverwijzing achter te laten)
 
(6 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
__NOTOC__
 
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
 +
{{9xG9}}
 +
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-3 columns">
+
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
<imagemap>
+
 
Image:Icoon Lees Les 9.png|thumb|center|{{{1|200px}}}|
+
<h3>'''Opmaat'''</h3>
rect 22 47 276 280 [[Dagdroom|Start Lees Les 8]]
+
<h4>'''Les - Waar de dood een ''dagdroom'' is'''</h4>
</imagemap>
 
    </div>
 
<div class="small-5 columns">
 
<h3>Opmaat - Fysieke Oefeningen</h3><br>
 
<h4>Negen X Grunberg Les 8 Dagdroom</h4>
 
<h5>Voorbereiding</h5>
 
Stoelen staan in een kring en iedereen zit.<br>
 
Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clipborden gebruikt.
 
      </div>
 
<div class="small-4 columns">
 
{{LJZvraagklein}}
 
      </div>
 
<div class="small-9 columns">
 
</div>
 
</div>
 
 
<br>
 
<br>
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h4>De dynamieken zorgen voor</h4>
+
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
    <div class="mw-collapsible-content">
+
  <div class="mw-collapsible-content">
* Een optimaal niveau van alertheid en sensorische integratie.  
+
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.  
* Verscherping van concentratie.
 
* Humor en ontspanning door het spelelement.
 
* Bevordering van saamhorigheid.
 
* Een stimulans fysieke ruimte in te nemen met je verbale en non-verbale taal.  
 
* Openstelling van het brein voor kennisopname.
 
  </div>
 
</div>
 
 
<br>
 
<br>
<h4>Energieke Dynamiek (Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h4>
 
Stoelen naar achteren.<br>
 
 
<br>
 
<br>
''Vertrouwensoefening''<br>
+
Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Energieke oefening'''</h4>
 +
<h5>'''''Modeling'''''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 5 minuten - Hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
Iedereen vormt samen een kring. De begeleider doet voor op welke manieren je model kunt lopen: stoer, verlegen, sexy, met een gespannen lichaam, X-benen, et cetera. Om de beurt loopt een deelnemer op een andere manier naar het midden en de rest van de groep doet hem na.
 
<br>
 
<br>
''Dit ''<br>
 
 
<br>
 
<br>
<h4>Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 10 minuten / de hele groep)</h4>
+
''Doel van de oefening: dit gaat over creativiteit, lef en de concentratie om goed naar de ander te kijken en dit vervolgens na te doen.''
''spel''<br>
+
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Activiteit passend bij het thema'''</h4>
 +
<h5>'''''Modeshow'''''<br></h5>
 +
<h5>Duur: ± 25 minuten (inclusief voorbereiding) – Hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
De docent zet muziek op voor dezelfde oefening als bij de energieke oefening van deze les. De muziek die de begeleider opzet moet de deelnemers uitnodigen om te bewegen, zoals ‘Inner City Mama’ van Neneh Cherry of ‘I’m Too sexy’ van Right Said Fred. De stoelen worden in twee rijen neergezet waartussen de catwalk ontstaat. Aanwezige tafels of banken kunnen daartussen geplaatst worden om overheen te lopen. Hierop wandelen de deelnemers een voor een over de catwalk. Als de deelnemer aan het einde van de catwalk is blijft hij staan in een pose en wordt er een foto gemaakt voor in het drieluik-antwoordblad of als omslag van de presentatiemap. De begeleider heeft tien verschillende hoeden meegenomen om te modelleren. De helft van de groep begint, terwijl de andere helft plaatsneemt op de stoelen. Als iedereen geweest is wisselen de groepen. Iedereen komt aan de beurt en nadat een groep helemaal klaar is, krijgen zij applaus van de anderen.
 
<br>
 
<br>
''Oef.''
 
 
<br>
 
<br>
 +
''Effect van de activiteit: stimuleert zelfvertrouwen, plezier, creativiteit en lef.''
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan [[Dagdroom Stap 1-1 Eigen Ervaring|met Stap 1-1 het delen van een eigen ervaring]].
 
 
<br>
 
<br>
<br>
+
Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring – het drieluik.
Via de onderstaande iconen kunt u naar de lessen uit de voorbeeldserie [[WAT IS NEGEN X GRUNBERG?|'''Negen x Grunberg''']]
+
 
<br>
+
    </div>
{{Leesserie}}
+
</div>
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Les= {{BASEPAGENAME}}|Serie=|Component={{BASEPAGENAME}}}}
+
 
 +
{{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9XGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Dagdroom Les 9]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Dagdroom Les 9]]
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 31 okt 2020 om 10:43

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G9 v2.jpeg

Opmaat

Les - Waar de dood een dagdroom is


Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.

Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.


Energieke oefening

Modeling
Duur: ± 5 minuten - Hele groep

Iedereen vormt samen een kring. De begeleider doet voor op welke manieren je model kunt lopen: stoer, verlegen, sexy, met een gespannen lichaam, X-benen, et cetera. Om de beurt loopt een deelnemer op een andere manier naar het midden en de rest van de groep doet hem na.

Doel van de oefening: dit gaat over creativiteit, lef en de concentratie om goed naar de ander te kijken en dit vervolgens na te doen.


Activiteit passend bij het thema

Modeshow
Duur: ± 25 minuten (inclusief voorbereiding) – Hele groep

De docent zet muziek op voor dezelfde oefening als bij de energieke oefening van deze les. De muziek die de begeleider opzet moet de deelnemers uitnodigen om te bewegen, zoals ‘Inner City Mama’ van Neneh Cherry of ‘I’m Too sexy’ van Right Said Fred. De stoelen worden in twee rijen neergezet waartussen de catwalk ontstaat. Aanwezige tafels of banken kunnen daartussen geplaatst worden om overheen te lopen. Hierop wandelen de deelnemers een voor een over de catwalk. Als de deelnemer aan het einde van de catwalk is blijft hij staan in een pose en wordt er een foto gemaakt voor in het drieluik-antwoordblad of als omslag van de presentatiemap. De begeleider heeft tien verschillende hoeden meegenomen om te modelleren. De helft van de groep begint, terwijl de andere helft plaatsneemt op de stoelen. Als iedereen geweest is wisselen de groepen. Iedereen komt aan de beurt en nadat een groep helemaal klaar is, krijgen zij applaus van de anderen.

Effect van de activiteit: stimuleert zelfvertrouwen, plezier, creativiteit en lef.



Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring – het drieluik.