Dagdroom O: verschil tussen versies

 
(5 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
__NOTOC__
 
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
{{Opmaat plaat}}
+
{{9xG9}}
<h3>Opmaat bij de les ''Waar de dood een '''dagdroom''' is''</h3>
+
 
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Opmaat'''</h3>
 +
<h4>'''Les - Waar de dood een ''dagdroom'' is'''</h4>
 
<br>
 
<br>
<h5>De ruimte</h5>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clip-borden gebruikt.
+
<h5>'''Ruimte en materiaal'''</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Energieke Dynamiek (Duur ± 5 minuten / de hele groep)</h4>
+
Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.
''Modeling''<br>
+
  </div>
Iedereen staat in de kring. De begeleider doet voor op welke manieren je kunt lopen (stoer, verlegen, sexy, met
+
</div>
een gespannen lichaam, x-benen etc.).
 
Om de beurt gaat een deelnemer op een andere manier naar het midden toelopen en
 
de rest van de groep doet hem na.
 
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Energieke oefening'''</h4>
 +
<h5>'''''Modeling'''''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 5 minuten - Hele groep</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
Iedereen vormt samen een kring. De begeleider doet voor op welke manieren je model kunt lopen: stoer, verlegen, sexy, met een gespannen lichaam, X-benen, et cetera. Om de beurt loopt een deelnemer op een andere manier naar het midden en de rest van de groep doet hem na.
 
<br>
 
<br>
''Deze dynamiek gaat over creativiteit, lef en de concentratie om goed naar de ander te
 
kijken en dit vervolgens na te doen.''
 
 
<br>
 
<br>
 +
''Doel van de oefening: dit gaat over creativiteit, lef en de concentratie om goed naar de ander te kijken en dit vervolgens na te doen.''
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<h4>Dynamiek passend bij het onderwerp (Duur ± 25 minuten / de hele groep)</h4>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
''Modeshow''<br>
+
<h4>'''Activiteit passend bij het thema'''</h4>
De begeleider zet muziek op waar deelnemers dezelfde oefening op doen als bij de
+
<h5>'''''Modeshow'''''<br></h5>
energieke dynamiek van deze les. De muziek die de begeleider opzet nodigt uit om te
+
<h5>Duur: ± 25 minuten (inclusief voorbereiding) – Hele groep</h5>
bewegen. Voorbeelden hiervan zijn: Neneh Cherry: ‘Inner city mama’ of Right Said
+
  <div class="mw-collapsible-content">
Fred: ‘I’m too sexy’. Dit is een voorbereiding op een modeshow.
+
De docent zet muziek op voor dezelfde oefening als bij de energieke oefening van deze les. De muziek die de begeleider opzet moet de deelnemers uitnodigen om te bewegen, zoals ‘Inner City Mama’ van Neneh Cherry of ‘I’m Too sexy’ van Right Said Fred. De stoelen worden in twee rijen neergezet waartussen de catwalk ontstaat. Aanwezige tafels of banken kunnen daartussen geplaatst worden om overheen te lopen. Hierop wandelen de deelnemers een voor een over de catwalk. Als de deelnemer aan het einde van de catwalk is blijft hij staan in een pose en wordt er een foto gemaakt voor in het drieluik-antwoordblad of als omslag van de presentatiemap. De begeleider heeft tien verschillende hoeden meegenomen om te modelleren. De helft van de groep begint, terwijl de andere helft plaatsneemt op de stoelen. Als iedereen geweest is wisselen de groepen. Iedereen komt aan de beurt en nadat een groep helemaal klaar is, krijgen zij applaus van de anderen.
De stoelen worden in twee rijen neergezet en tussen de stoelen is de catwalk. Als er
 
tafels of banken zijn om over te lopen kun je die in het midden zetten. Als de
 
deelnemer aan het einde van de catwalk is blijft hij/zij staan in een freeze en wordt er
 
een foto gemaakt voor in het drieluik antwoordblad of de omslag van de
 
presentatiemap.
 
De helft van de groep gaat beginnen. De begeleider heeft tien verschillende hoeden
 
meegenomen. Na vier minuten wisselen de groepen. Elke groep komt aan de beurt en
 
nadat zij geweest zijn krijgen zij applaus.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
''Stimuleert zelfvertrouwen, plezier, creativiteit en lef.''
+
''Effect van de activiteit: stimuleert zelfvertrouwen, plezier, creativiteit en lef.''
 +
  </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Na aandacht voor bewegen, plezier en ontspannen is het tijd om door te gaan met het drieluik.
+
Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring – het drieluik.
<br>
+
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
+
    </div>
 +
</div>
 +
 
 +
{{#set: Theorie=|Module=Lees|Serie=9XGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Dagdroom Les 9]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Dagdroom Les 9]]
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 31 okt 2020 om 10:43

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar9G9 v2.jpeg

Opmaat

Les - Waar de dood een dagdroom is


Ruimte en materiaal

Stoelen staan in een kring. Afhankelijk van de oefening waarmee gestart wordt, staat of zit iedereen in de kring. Buiten de kring staan eventueel tafels om later aan te gaan schrijven als dat zo uitkomt of er worden clipboards gebruikt.

Bij de eerste les start de docent met het uitleggen van de opbouw van de les(sen). Maak een flip-over of een digitale versie daarvan met de tijdsplanning en activiteiten. Neem deze kort door.


Energieke oefening

Modeling
Duur: ± 5 minuten - Hele groep

Iedereen vormt samen een kring. De begeleider doet voor op welke manieren je model kunt lopen: stoer, verlegen, sexy, met een gespannen lichaam, X-benen, et cetera. Om de beurt loopt een deelnemer op een andere manier naar het midden en de rest van de groep doet hem na.

Doel van de oefening: dit gaat over creativiteit, lef en de concentratie om goed naar de ander te kijken en dit vervolgens na te doen.


Activiteit passend bij het thema

Modeshow
Duur: ± 25 minuten (inclusief voorbereiding) – Hele groep

De docent zet muziek op voor dezelfde oefening als bij de energieke oefening van deze les. De muziek die de begeleider opzet moet de deelnemers uitnodigen om te bewegen, zoals ‘Inner City Mama’ van Neneh Cherry of ‘I’m Too sexy’ van Right Said Fred. De stoelen worden in twee rijen neergezet waartussen de catwalk ontstaat. Aanwezige tafels of banken kunnen daartussen geplaatst worden om overheen te lopen. Hierop wandelen de deelnemers een voor een over de catwalk. Als de deelnemer aan het einde van de catwalk is blijft hij staan in een pose en wordt er een foto gemaakt voor in het drieluik-antwoordblad of als omslag van de presentatiemap. De begeleider heeft tien verschillende hoeden meegenomen om te modelleren. De helft van de groep begint, terwijl de andere helft plaatsneemt op de stoelen. Als iedereen geweest is wisselen de groepen. Iedereen komt aan de beurt en nadat een groep helemaal klaar is, krijgen zij applaus van de anderen.

Effect van de activiteit: stimuleert zelfvertrouwen, plezier, creativiteit en lef.



Na aandacht voor bewegen, plezier hebben en ontspannen is het tijd om door te gaan met de eigen ervaring – het drieluik.