Drieluik maken: verschil tussen versies

 
(4 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
__NOTOC__
+
__NOTOC__{{kopweg}}
{{kopweg}}
 
 
{{DISPLAYTITLE:<span style="position: absolute; clip: rect(1px 1px 1px 1px); clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);">{{FULLPAGENAME}}</span>}}
 
{{DISPLAYTITLE:<span style="position: absolute; clip: rect(1px 1px 1px 1px); clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);">{{FULLPAGENAME}}</span>}}
 
{{Drieluik maken}}
 
{{Drieluik maken}}
 
<h3>Drieluik maken</h3>
 
<h3>Drieluik maken</h3>
Na de fysieke oefeningen uit de opmaat gaan de deelnemers aan de slag met opdrachten van de deelcomponenten waaruit het drieluik bestaat. Het drieluik ontleend zijn naam aan de presentatie van de opdrachten die de deelnemers binnen deze werkwijze doen. Ook refereert de naam aan de samenhang tussen de deelcomponenten.
+
Na de fysieke oefeningen uit de opmaat gaan de deelnemers aan de slag met opdrachten van de deelcomponenten waaruit het drieluik bestaat.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Centraal staat de eigen ervaring, na de aandacht voor de eigen ervaring gaan de deelnemers aan de slag met het verkennen, bevragen en ordenen van de aanwezige kennis en vervolgens is er aandacht om deze kennis uit te breiden. De weerslag van dit proces komt te staan aan de linkerkant van het drieluik. Nadat de kennis bewust is bij de deelnemers gaan ze daarmee aan de slag met een directe verbinding met de praktijk. Deze opdrachten zijn gericht op de praktijk en hebben tot doel zowel de praktijk in kaart te brengen en hen bewust te maken wat ze met hun ervaringen en kennis in de praktijk kunnen betekenen.
+
In het midden staat het eigen verhaal gebaseerd op de '''eigen ervaring''' van de deelnemer.<br>
 +
Daarna gaan de deelnemers aan de slag met het verkennen, bevragen en ordenen van de aanwezige '''kennis''' en vervolgens is er aandacht om deze kennis uit te breiden en te versterken. Aan de linkerkant van het drieluik komt de weerslag van dit proces te staan.
 +
Nadat de deelnemers zich bewust zijn over de kennis gaan ze daarmee aan de slag.<br>
 +
De opdrachten zijn nu gericht op de verbinding met de praktijk met als doel de praktijk in kaart te brengen en welke betekenis de deelnemers op basis van hun ervaringen, kennis en wensen kunnen bijdragen in de praktijk, de '''actie'''. Het resultaat komt aan de rechterzijde van de drieluik te staan.<br>
 +
Door het proces en de resultaten in een drieluik vorm te presenteren wordt de samenhang inzichtelijk gemaakt en worden de deelnemers aangemoedigd de verbanden te zien en te creëren.  
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Door het proces en de resultaten in een drieluik vorm te presenteren wordt de samenhang inzichtelijk gemaakt en worden de deelnemers aangemoedigd de verbanden te zien en te creëren.  
+
Wat kunnen de lessen waarin verbinding met de literatuur centraal staat extra betekenen voor de deelnemers?
 +
* Inzicht in literatuur opent en verruimt; het ervaren van werelden en levens van anderen biedt de gelegenheid onverwachte kanten van jezelf te leren kennen.
 +
* Begrip door het delen van ervaringen. De koppeling met literatuur zorgt voor verbinding in een bredere context. Dit maakt reflectie en evaluatie toegankelijker.
 +
* Meer inlevingsvermogen in teksten. Kijk op opbouw en formulering; spelen met woorden en betekenissen.
 +
* Kennis maken met andere werelden: aandacht en bewustzijn versterken, meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken.
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=Lees|Serie=9xGrunberg|Les={{BASEPAGENAME}}}}
<br>
 
<br>
 
{{structuur}}
 
<i>De vraagtekens aanklikken laat de instructies zien voor de deelnemers.<br>
 
De begrippen aanklikken geeft de toelichting over de stappen in de drieluik-werkstructuur.</i>
 
  </div>
 
</div>
 

Huidige versie van 22 nov 2019 om 20:04


naar lesstructuurnaar hoofdmenunaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar uitwerking in lesnaar overzichtDrieluik maken.jpeg

Drieluik maken

Na de fysieke oefeningen uit de opmaat gaan de deelnemers aan de slag met opdrachten van de deelcomponenten waaruit het drieluik bestaat.

In het midden staat het eigen verhaal gebaseerd op de eigen ervaring van de deelnemer.
Daarna gaan de deelnemers aan de slag met het verkennen, bevragen en ordenen van de aanwezige kennis en vervolgens is er aandacht om deze kennis uit te breiden en te versterken. Aan de linkerkant van het drieluik komt de weerslag van dit proces te staan. Nadat de deelnemers zich bewust zijn over de kennis gaan ze daarmee aan de slag.
De opdrachten zijn nu gericht op de verbinding met de praktijk met als doel de praktijk in kaart te brengen en welke betekenis de deelnemers op basis van hun ervaringen, kennis en wensen kunnen bijdragen in de praktijk, de actie. Het resultaat komt aan de rechterzijde van de drieluik te staan.
Door het proces en de resultaten in een drieluik vorm te presenteren wordt de samenhang inzichtelijk gemaakt en worden de deelnemers aangemoedigd de verbanden te zien en te creëren.

Wat kunnen de lessen waarin verbinding met de literatuur centraal staat extra betekenen voor de deelnemers?

  • Inzicht in literatuur opent en verruimt; het ervaren van werelden en levens van anderen biedt de gelegenheid onverwachte kanten van jezelf te leren kennen.
  • Begrip door het delen van ervaringen. De koppeling met literatuur zorgt voor verbinding in een bredere context. Dit maakt reflectie en evaluatie toegankelijker.
  • Meer inlevingsvermogen in teksten. Kijk op opbouw en formulering; spelen met woorden en betekenissen.
  • Kennis maken met andere werelden: aandacht en bewustzijn versterken, meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken.