Bereid KV: verschil tussen versies

 
(20 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
 
{{Drieluik Bereid}}
 
{{Drieluik Bereid}}
<h3>Onderzoeken en Verdiepen</h3>
+
 
 +
 
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Onderzoeken - verdiepen'''</h3>
 +
<h4>'''Les: Waar je ''bereid'' bent om te sterven'''</h4>
 
<br>
 
<br>
In de les Bereid is de keuze gemaakt om naar de roman ''De Joodse Messias'' aandacht te besteden aan het '''interview'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.  
+
In de les Bereid is de keuze gemaakt om naast de roman ''De Joodse Messias'' aandacht te besteden aan '''het interview'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
 +
<br>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Het interview '''</h4>
 +
<h5>Duur: ± 20 minuten - Hele groep of individueel</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
Iedere deelnemer leest zijn eigen artikel en gebruikt de kleuren om te kijken hoeveel aandacht voor ieder aspect is in het artikel. De deelnemers maken een cirkeldiagram waarin ze met de kleuren aangeven hoeveel aandacht ieder aspect krijgt in het bestek van het hele artikel. Deze cirkeldiagram komt te staan aan de linkerkant op het drieluik-antwoordblad. De deelnemers kiezen vervolgens een zin uit die hen het meeste opvalt of aanspreekt. Deze zin schrijven ze ook op het drieluik-antwoordblad. In een korte ronde delen de deelnemers deze zin met de groep.
 
<br>
 
<br>
<h4> Het interview (Duur ± 20 minuten)</h4>
 
Iedere deelnemer leest zijn eigen artikel en gebruikt de kleuren om te kijken hoeveel aandacht voor ieder aspect is in het artikel. De deelnemers maken een cirkeldiagram waarin ze met de kleuren aangeven hoeveel aandacht ieder aspect krijgt in het bestek van het hele artikel. Deze cirkeldiagram komt te staan aan de linkerkant op het drieluik-antwoordblad. De deelnemers kiezen vervolgens een zin uit die hen het meeste opvalt of aanspreekt. Deze zin schrijven ze ook op het drieluik-antwoordblad. In een korte ronde delen de deelnemers deze zin met de groep.
 
 
<br>
 
<br>
 +
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 +
* De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze over de meegebrachte interviews te laten denken. De vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over de opbouw, de stijl en de inhoud van het interview: Wat ben je te weten gekomen door het interview? Hoeveel aandacht is er voor de persoon waar het over gaat? In hoeverre is er aandacht voor het privéleven en het beroep van de persoon? De aspecten waar de deelnemers aandacht aan gaan besteden bepaald de docent. De verschillende gekozen aspecten zijn de titels van ordening en hebben een eigen kleur (kleurkaart);
 +
* Kaartjes om zinnen op te schrijven;
 +
* Kleurpotloden of stiften;
 +
* De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten?
 
<br>
 
<br>
<h5>Huiswerk</h5>
+
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 
* De docent vraagt de deelnemers een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen.  
 
* De docent vraagt de deelnemers een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen.  
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<h5>Voorbereiden</h5>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
* De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte interviews. De vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over de inhoud - wat weet je meer na het lezen van het interview? - hoeveel aandacht is er voor de persoon waar het over gaat? - de aandacht voor privé en het vak van de persoon?, de opbouw van het interview en de stijl. De aspecten waar de deelnemers aandacht aan gaan besteden bepaald de docent. De verschillende gekozen aspecten zijn de titels van ordening en hebben een eigen kleur (kleurkaart).
+
<h4>'''Het interview met de schrijver'''</h4>
* Kaartjes om zinnen op te schrijven.
+
<h5>Duur: ± 30 minuten - Tweetallen</h5>  
* Kleurpotloden of stiften
+
    <div class="mw-collapsible-content">
* De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten.
+
 
 +
De deelnemers worden in tweetallen ingedeeld.
 +
De deelnemers worden in tweetallen ingedeeld. Vervolgens deelt de docent aan de deelnemers uit het interview met Arnon Grunberg. De deelnemers krijgen de tijd om dit interview te lezen. Daarna gaan de deelnemers in tweetallen kijken hoe dit interview in elkaar zit aan de hand van de aspecten uit de voorgaande oefening: Wat weet je nu over de schrijver? Wat ben je te weten gekomen over de roman? Welke vraag vind je effectief? Welke vraag had misschien niet gesteld hoeven worden? De deelnemers behandelen elk aspect en kiezen in tweetallen een aspect wat hen het meeste aanspreekt. Ze geven daarbij hun eigen kijk en zoeken een geschikte vorm om dit met de anderen te delen in een korte presentatie.
 
<br>
 
<br>
<h4> Het interview met de schrijver (Duur ± 30 minuten)</h4>
 
De deelnemers worden in tweetallen ingedeeld.
 
Vervolgens deelt de docent met de deelnemers het interview met Arnon Grunberg dat de docent heeft uitgezocht. De deelnemers krijgen de tijd om dit interview te lezen. Daarna gaan de deelnemers in hun tweetal kijken aan de hand van de aspecten uit de voorgaande oefening hoe het in dit interview zit. Wat weet je nu over de schrijver? Wat ben je te weten gekomen over de roman? Welke vraag vind je effectief? Welke vraag had misschien niet gesteld hoeven worden? Per aspect formuleren de deelnemers hun gedachten. In tweetallen presenteren de leerlingen een aspect van de schrijver wat hen op dat moment het meeste tot de verbeelding spreekt. Ze geven hun eigen kijk op een aspect dat uit het interview blijkt en zoeken een vorm om dit met de anderen te delen in een heel korte presentatie.
 
 
<br>
 
<br>
 +
* <h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 +
* Drieluik-antwoordblad: indeling linkerzijde. Als er ruimte tekort is, kan er een extra zijde worden aangehecht;
 +
* Hand-out of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over de stijlvorm het interview.
 
<br>
 
<br>
<h5>Huiswerk</h5>
+
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
De deelnemers bereiden op school of thuis, op basis van de besproken voorbeelden en opdrachten, een aantal vragen voor die ze aan de schrijver van de gelezen roman/tekst willen voorleggen. Ze maken zich bewust van de categorie (kleurcode) waarin de vragen die ze voorbereiden vallen.
+
De deelnemers bereiden op school of thuis op basis van de besproken voorbeelden en opdrachten een aantal vragen voor die ze aan de schrijver van de gelezen roman of tekst willen voorleggen. Bij die zelfbedachte vragen geven ze de categorie (kleurcode) aan waar de vragen onder vallen.
 +
 
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Intermezzo'''</h4>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.<br>
 +
Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
 
<br>
 
<br>
<h5>Voorbereiden</h5>
 
* Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
 
* Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over het '''Interview'''.
 
 
<br>
 
<br>
<h5>Afsluiten</h5>
+
''Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.''
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
+
    </div>
 +
</div>
 +
    </div>
 +
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Bereid Les 1]]
 
[[Categorie:Bij Negen X Grunberg Bereid Les 1]]
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 11 nov 2020 om 21:55


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Bereid 1.1.jpeg


Onderzoeken - verdiepen

Les: Waar je bereid bent om te sterven


In de les Bereid is de keuze gemaakt om naast de roman De Joodse Messias aandacht te besteden aan het interview. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.

Het interview

Duur: ± 20 minuten - Hele groep of individueel

Iedere deelnemer leest zijn eigen artikel en gebruikt de kleuren om te kijken hoeveel aandacht voor ieder aspect is in het artikel. De deelnemers maken een cirkeldiagram waarin ze met de kleuren aangeven hoeveel aandacht ieder aspect krijgt in het bestek van het hele artikel. Deze cirkeldiagram komt te staan aan de linkerkant op het drieluik-antwoordblad. De deelnemers kiezen vervolgens een zin uit die hen het meeste opvalt of aanspreekt. Deze zin schrijven ze ook op het drieluik-antwoordblad. In een korte ronde delen de deelnemers deze zin met de groep.

Voorbereiden
  • De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze over de meegebrachte interviews te laten denken. De vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over de opbouw, de stijl en de inhoud van het interview: Wat ben je te weten gekomen door het interview? Hoeveel aandacht is er voor de persoon waar het over gaat? In hoeverre is er aandacht voor het privéleven en het beroep van de persoon? De aspecten waar de deelnemers aandacht aan gaan besteden bepaald de docent. De verschillende gekozen aspecten zijn de titels van ordening en hebben een eigen kleur (kleurkaart);
  • Kaartjes om zinnen op te schrijven;
  • Kleurpotloden of stiften;
  • De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten?


Huiswerk
  • De docent vraagt de deelnemers een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen.


Het interview met de schrijver

Duur: ± 30 minuten - Tweetallen

De deelnemers worden in tweetallen ingedeeld. De deelnemers worden in tweetallen ingedeeld. Vervolgens deelt de docent aan de deelnemers uit het interview met Arnon Grunberg. De deelnemers krijgen de tijd om dit interview te lezen. Daarna gaan de deelnemers in tweetallen kijken hoe dit interview in elkaar zit aan de hand van de aspecten uit de voorgaande oefening: Wat weet je nu over de schrijver? Wat ben je te weten gekomen over de roman? Welke vraag vind je effectief? Welke vraag had misschien niet gesteld hoeven worden? De deelnemers behandelen elk aspect en kiezen in tweetallen een aspect wat hen het meeste aanspreekt. Ze geven daarbij hun eigen kijk en zoeken een geschikte vorm om dit met de anderen te delen in een korte presentatie.

  • Voorbereiden
  • Drieluik-antwoordblad: indeling linkerzijde. Als er ruimte tekort is, kan er een extra zijde worden aangehecht;
  • Hand-out of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over de stijlvorm het interview.


Huiswerk

De deelnemers bereiden op school of thuis – op basis van de besproken voorbeelden en opdrachten – een aantal vragen voor die ze aan de schrijver van de gelezen roman of tekst willen voorleggen. Bij die zelfbedachte vragen geven ze de categorie (kleurcode) aan waar de vragen onder vallen.


Intermezzo

Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.
Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.

Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.