Verlangen KV: verschil tussen versies

 
(14 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{kopweg}}
+
{{Bepaalgebruiker}}{{Kopweg}}
{{Drieluik Verlangen}}
+
{{#ifingroup:Demo|{{Demo Drieluik Verlangen}}|{{Drieluik Verlangen}}}}
<h3>Onderzoeken en Verdiepen</h3>
+
 
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Onderzoeken - verdiepen'''</h3>
 +
<h4>'''Les: Waar je ''verlangen'' nog niet is uitgedoofd'''</h4>
 
<br>
 
<br>
In de les Verlangen is de keuze gemaakt om naast de roman ''Figuranten'' of ''Huid en Haar'' aandacht te besteden aan '''de dialoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.  
+
In de les Verlangen is de keuze gemaakt om naast de roman ''Figuranten'' of ''Huid en Haar'' aandacht te besteden aan '''de dialoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
 +
<br>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Dialogen opvangen'''</h4>
 +
<h5>Duur: 1 uur in de klas en thuis afmaken – Individueel of team</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
De dialogen die de deelnemers hebben opgenomen kunnen de deelnemers via een koptelefoon afluisteren. De docent vraagt de deelnemers uit de dialogen die ze op hebben genomen een verhaal op te bouwen. Dit verhaal is niet lang maar de uitgesproken zinnen samengevat in een bepaalde volgorde samen vertellen een verhaal. Wat kun je doen met het geluidsmateriaal? De docent begeleidt een brainstorm.
 
<br>
 
<br>
<h4> De dialoog en de eigen ervaring (Duur ± 20 minuten)</h4>
 
De docent heeft zijn eigen ervaring omgezet in de vorm van een dialoog. Hij/zij schrijft deze als voorbeeld op het bord.
 
De docent geeft aan dat iedereen zijn tekst leest en nagaat welke personen erin voorkomen.
 
Deze personen schrijft de deelnemer op. Daarna gaat de deelnemer aan de hand van zijn
 
eigen ervaring na welke gesprekken er hebben plaatsgevonden. Zij kiest er eentje uit en
 
schrijft die op.<br>
 
Nu deelt de docent de deelnemers in tweetallen op. De deelnemers lezen in hun tweetal hun dialogen. Eerst lees deelnemer 1 voor aan deelnemer 2. Deelnemer 2 luistert aandachtig en geeft feedback. Daarna draaien de rollen om. Vervolgens nemen beide deelnemers tijd om met de feedback hun dialoog aan te passen. Daarna lezen ze hem nog een keer in hun team aan elkaar voor. Ze kiezen er een uit.
 
 
<br>
 
<br>
 +
Als de deelnemers klaar zijn kan de compilatie van geluidsfragmenten aangeboden worden aan een lokaal radiostation of via het internet als podcast.
 
<br>
 
<br>
<h5>Extra (Duur ± 20 minuten)</h5>
+
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
Als er extra tijd is kan de docent de deelnemers in hun teams de gekozen dialoog laten bewerken. Ze kunnen samen de dialoog uitbreiden door erbij te verzinnen. Ook kan de docent ervoor kiezen om het kiezen uit de vorige opdracht uit te stellen en de opdracht voor het uitbreiden van de dialoog individueel te laten uitwerken. Waarna de deelnemers de dialoog in hun team delen en er dan pas een uitkiezen.  
+
* De docent stelt zeker dat alle deelnemers een telefoon en een variant van koptelefoon tot hun beschikking hebben;
 +
* De docent gaat na wie van de deelnemers geluidsfragmenten kan editen op zijn/haar telefoon, iPad, computer;
 +
* De docent zorgt voor een box om de geluidsfragmenten af te kunnen spelen in de klas.
 
<br>
 
<br>
 +
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 +
* De docent vraagt de deelnemers een week de tijd te nemen om goed te luisteren naar gesprekken in hun omgeving. Sommige gesprekken kunnen ze opnemen. Vergeet niet toestemming te vragen aan de mensen die opgenomen gaan worden.
 +
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<h4> De dialoog (Duur ± 20 minuten)</h4>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
De deelnemers hebben dialogen meegebracht. Zie het huiswerk na de activiteiten van vragen en ordenen. Drie varianten:<br>
+
<h4>'''De dialoog - Drie varianten'''</h4>
<h5>Willekeurige dialoog</h5>
+
<h5>Duur: ± 20 minuten – Individueel, tweetallen of groep</h5>
De deelnemers krijgen de opdracht om kort onder woorden te brengen hoe de dialoog voor hen werkt. Wat hen opvalt nu ze hebben gehoord wat de kenmerken zijn van een dialoog en hoe het gebruikt kan worden in een tekst. De docent kan er voor kiezen hen dit eerst op te laten schrijven en vervolgens te laten bespreken in hun tweetal. Of het direct in het tweetal te bespreken. Ze schrijven samen twee opmerkingen op die ze hebben. Nu reikt de docent ze een dialoog uit de gelezen roman uit. De deelnemers lezen de dialoog in hun team. Ze gaan kijken wat hun opvalt. Zijn er overeenkomsten met de dialogen die ze zelf uitkozen? Wat zijn de verschillen? Later krijgt ieder team de gelegenheid hun opmerkingen te presenteren aan de groep. De regie houdt de docent strak door tijd aan te geven van iedere kleine stap middels een geluid.
+
    <div class="mw-collapsible-content">
<h5>Literaire dialoog</h5>
+
De deelnemers hebben dialogen meegebracht. Zie het huiswerk na de activiteiten van vragen en ordenen.
''Een meegebrachte dialoog'' - De deelnemers hebben een dialoog gekozen uit de roman die ze hebben gelezen. Ze gaan in tweetallen deze dialoog met elkaar delen. Aan de hand van door de docent voorbereide kennis over het gebruik van dialoof in literaire teksten gaan ze met elkaar bespreken hoe de gekozen dialogen zijn opgebouwd en hoe deze dialogen werken in de tekst.<br>
+
<br>  
''Drie gekozen dialogen'' - De deelnemers hebben ieder drie dialogen uitgekozen en zelfstandig tijdens de huiswerk opdracht onderzocht wat de verschillen zijn. In hun tweetal gaan ze hun bevindingen delen. Ze kiezen een dialoog uit die ze samen een nieuwe context geven en uitbreiden.
+
<h5>'''1. Willekeurige dialoog'''</h5>
 +
De deelnemers krijgen de opdracht om kort onder woorden te brengen hoe de dialoog voor hen werkt en wat hun opvalt nu ze hebben gehoord wat de kenmerken zijn van een dialoog en hoe die gebruikt kunnen worden in een tekst. De docent kan ervoor kiezen hen dit eerst op te laten schrijven en vervolgens te laten bespreken in hun tweetal of het direct in het tweetal te bespreken. Het tweetal schrijft samen twee opmerkingen op die ze hebben. Nu reikt de docent ze een dialoog uit de gelezen roman uit. De deelnemers lezen de dialoog in hun team. Ze gaan kijken wat hun opvalt. Zijn er overeenkomsten met de dialogen die ze zelf uitkozen? Wat zijn de verschillen? Later krijgt ieder team de gelegenheid hun opmerkingen te presenteren aan de groep. De regie houdt de docent strak door van iedere stapje de tijd aan te geven middels een geluid.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
Waar de docent kan aansluiten geeft zij/hij achtergrond over het gebruik van dialogen in een literaire tekst of een andere tekst.  
+
<h5>'''2. Literaire dialoog'''</h5>
 +
<h5>2a. '''Een meegebrachte dialoog'''</h5>
 +
De deelnemers hebben een dialoog gekozen uit de roman die ze hebben gelezen. Ze gaan in tweetallen deze dialoog met elkaar bespreken. Aan de hand van de voorbereide kennis door de docent over het gebruik van de dialoog in literaire teksten gaan ze met elkaar bespreken hoe de gekozen dialogen zijn opgebouwd en hoe deze dialogen werken in de tekst.
 
<br>
 
<br>
<h5>Huiswerk</h5>
+
<br>
 +
<h5>2b. '''Drie gekozen dialogen'''</h5>
 +
De deelnemers hebben ieder drie dialogen uitgekozen en zelfstandig tijdens de huiswerkopdracht onderzocht wat de verschillen zijn. In hun tweetal gaan ze hun bevindingen delen. Ze kiezen een dialoog uit die ze samen een nieuwe context geven en uitbreiden.
 +
<br>
 +
<br>
 +
Waar de docent kan aansluiten geeft hij/zij meer achtergrond over het gebruik van dialogen in een literaire of andere tekst.
 +
<br>
 +
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 +
* De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte dialogen;
 +
* Kaartjes om zinnen op te schrijven;
 +
* Kleurpotloden of stiften;
 +
* Drieluik-antwoordblad: indeling linkerzijde. Als er ruimte tekort is, kan er een extra zijde worden aangehecht;
 +
* Hand-out of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over de dialoog.
 +
 
 +
<br>
 +
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 
* De docent vraagt de deelnemers een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen.  
 
* De docent vraagt de deelnemers een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen.  
 +
    </div>
 +
</div>
 +
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Intermezzo'''</h4>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.<br>
 +
Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
 
<br>
 
<br>
<h5>Voorbereiden</h5>
 
* De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte dialogen.
 
* Kaartjes om zinnen op te schrijven.
 
* Kleurpotloden of stiften
 
* Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
 
* Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over ''' de dialoog'''.
 
 
<br>
 
<br>
<h5>Afsluiten</h5>
+
''Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.''
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
+
    </div>
 +
</div>
 +
    </div>
 +
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 +
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 11 nov 2020 om 21:57

naar les verlangennaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Verlangen 1.1.jpeg

Onderzoeken - verdiepen

Les: Waar je verlangen nog niet is uitgedoofd


In de les Verlangen is de keuze gemaakt om naast de roman Figuranten of Huid en Haar aandacht te besteden aan de dialoog. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.

Dialogen opvangen

Duur: 1 uur in de klas en thuis afmaken – Individueel of team

De dialogen die de deelnemers hebben opgenomen kunnen de deelnemers via een koptelefoon afluisteren. De docent vraagt de deelnemers uit de dialogen die ze op hebben genomen een verhaal op te bouwen. Dit verhaal is niet lang maar de uitgesproken zinnen samengevat in een bepaalde volgorde samen vertellen een verhaal. Wat kun je doen met het geluidsmateriaal? De docent begeleidt een brainstorm.

Als de deelnemers klaar zijn kan de compilatie van geluidsfragmenten aangeboden worden aan een lokaal radiostation of via het internet als podcast.

Voorbereiden
  • De docent stelt zeker dat alle deelnemers een telefoon en een variant van koptelefoon tot hun beschikking hebben;
  • De docent gaat na wie van de deelnemers geluidsfragmenten kan editen op zijn/haar telefoon, iPad, computer;
  • De docent zorgt voor een box om de geluidsfragmenten af te kunnen spelen in de klas.


Huiswerk
  • De docent vraagt de deelnemers een week de tijd te nemen om goed te luisteren naar gesprekken in hun omgeving. Sommige gesprekken kunnen ze opnemen. Vergeet niet toestemming te vragen aan de mensen die opgenomen gaan worden.


De dialoog - Drie varianten

Duur: ± 20 minuten – Individueel, tweetallen of groep

De deelnemers hebben dialogen meegebracht. Zie het huiswerk na de activiteiten van vragen en ordenen.

1. Willekeurige dialoog

De deelnemers krijgen de opdracht om kort onder woorden te brengen hoe de dialoog voor hen werkt en wat hun opvalt nu ze hebben gehoord wat de kenmerken zijn van een dialoog en hoe die gebruikt kunnen worden in een tekst. De docent kan ervoor kiezen hen dit eerst op te laten schrijven en vervolgens te laten bespreken in hun tweetal of het direct in het tweetal te bespreken. Het tweetal schrijft samen twee opmerkingen op die ze hebben. Nu reikt de docent ze een dialoog uit de gelezen roman uit. De deelnemers lezen de dialoog in hun team. Ze gaan kijken wat hun opvalt. Zijn er overeenkomsten met de dialogen die ze zelf uitkozen? Wat zijn de verschillen? Later krijgt ieder team de gelegenheid hun opmerkingen te presenteren aan de groep. De regie houdt de docent strak door van iedere stapje de tijd aan te geven middels een geluid.

2. Literaire dialoog
2a. Een meegebrachte dialoog

De deelnemers hebben een dialoog gekozen uit de roman die ze hebben gelezen. Ze gaan in tweetallen deze dialoog met elkaar bespreken. Aan de hand van de voorbereide kennis door de docent over het gebruik van de dialoog in literaire teksten gaan ze met elkaar bespreken hoe de gekozen dialogen zijn opgebouwd en hoe deze dialogen werken in de tekst.

2b. Drie gekozen dialogen

De deelnemers hebben ieder drie dialogen uitgekozen en zelfstandig tijdens de huiswerkopdracht onderzocht wat de verschillen zijn. In hun tweetal gaan ze hun bevindingen delen. Ze kiezen een dialoog uit die ze samen een nieuwe context geven en uitbreiden.

Waar de docent kan aansluiten geeft hij/zij meer achtergrond over het gebruik van dialogen in een literaire of andere tekst.

Voorbereiden
  • De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze aan te zetten tot het denken over de meegebrachte dialogen;
  • Kaartjes om zinnen op te schrijven;
  • Kleurpotloden of stiften;
  • Drieluik-antwoordblad: indeling linkerzijde. Als er ruimte tekort is, kan er een extra zijde worden aangehecht;
  • Hand-out of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over de dialoog.


Huiswerk
  • De docent vraagt de deelnemers een interview dat ze aanspreekt uit te kiezen en mee te brengen.


Intermezzo

Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.
Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.

Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.