Verlangen S: verschil tussen versies

 
(7 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{kopweg}}
+
{{Bepaalgebruiker}}{{Kopweg}}
{{Drieluik Verlangen}}
+
{{#ifingroup:Demo|{{Demo Drieluik Verlangen}}|{{Drieluik Verlangen}}}}
  
<h3>Samenbrengen</h3>
+
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Samenbrengen'''</h3>
 +
<h4>'''Les: Waar je ''verlangen'' nog niet is uitgedoofd'''</h4>
 
<br>
 
<br>
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Verlangen is de keuze gemaakt om naast de roman ''Figuranten'' aandacht te besteden aan '''de dialoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.  
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk.  
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
In de les ‘verlangen’ is de keuze gemaakt om naast de roman ''Figuranten'' of ''Huid en Haar'' aandacht te besteden aan '''de dialoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''De dialoog en de eigen ervaring I'''</h4>
 +
<h5>Duur: ± 20 minuten – Individueel</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
De docent heeft zijn eigen ervaring omgezet in de vorm van een dialoog. Hij/zij schrijft deze als voorbeeld op het bord. De docent geeft aan dat iedereen zijn tekst leest en nagaat welke personen erin voorkomen. Deze personen schrijft de deelnemer op. Daarna gaat de deelnemer aan de hand van zijn eigen ervaring na welke gesprekken er hebben plaatsgevonden. Hij kiest er eentje uit en schrijft die op.
 +
Nu deelt de docent de deelnemers in tweetallen op. Ze lezen in hun tweetal hun dialogen. Eerst leest deelnemer een voor aan deelnemer twee. Deelnemer twee luistert aandachtig en geeft feedback. Daarna draaien ze de rollen om. Vervolgens nemen beide deelnemers tijd om met de feedback hun dialoog aan te passen. Daarna lezen ze hem nog een keer in hun team aan elkaar voor. Ze kiezen er een uit.
 
<br>
 
<br>
<h4> De dialoog en de eigen ervaring I (Duur ± 20 minuten)</h4>
 
De docent heeft zijn eigen ervaring omgezet in de vorm van een dialoog. Hij/zij schrijft deze als voorbeeld op het bord.
 
De docent geeft aan dat iedereen zijn tekst leest en nagaat welke personen erin voorkomen.
 
Deze personen schrijft de deelnemer op. Daarna gaat de deelnemer aan de hand van zijn eigen ervaring na welke gesprekken er hebben plaatsgevonden. Zij kiest er eentje uit en schrijft die op.<br>
 
Nu deelt de docent de deelnemers in tweetallen op. De deelnemers lezen in hun tweetal hun dialogen. Eerst lees deelnemer 1 voor aan deelnemer 2. Deelnemer 2 luistert aandachtig en geeft feedback. Daarna draaien de rollen om. Vervolgens nemen beide deelnemers tijd om met de feedback hun dialoog aan te passen. Daarna lezen ze hem nog een keer in hun team aan elkaar voor. Ze kiezen er een uit.
 
 
<br>
 
<br>
 +
<h5>'''Extra'''</h5>
 +
<h5>Duur: ± 20 minuten – Teams</h5>
 +
Als er extra tijd is, kan de docent de deelnemers in hun teams de gekozen dialoog laten bewerken. Ze kunnen samen de dialoog uitbreiden door erbij te verzinnen. Ook kan de docent besluiten om het samen kiezen van een dialoog uit te stellen en eerst individueel de dialoog uit te breiden. Daarna delen de deelnemers pas de dialoog in hun team en kiezen er een uit. De gekozen dialoog kan het team voorbereiden om op te voeren.
 
<br>
 
<br>
<h5>Extra (Duur ± 20 minuten)</h5>
+
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
Als er extra tijd is kan de docent de deelnemers in hun teams de gekozen dialoog laten bewerken. Ze kunnen samen de dialoog uitbreiden door erbij te verzinnen. Ook kan de docent ervoor kiezen om het kiezen uit de vorige opdracht uit te stellen en de opdracht voor het uitbreiden van de dialoog individueel te laten uitwerken. Waarna de deelnemers de dialoog in hun team delen en er dan pas een uitkiezen. De gekozen dialoog kan het team voorbereiden om op te voeren.
+
* Drieluik antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten;
<br>
+
* Blaadjes om de dialogen op te schrijven.
<br>
+
    </div>
<h4> De dialoog en de eigen ervaring II (Duur ± 20 minuten)</h4>
+
</div>
De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de
 
besproken elementen uit de gekozen focus (dialoog) hun tekst. Kan ook zijn dat ze teksten uitwisselen en de tekst van een teamgenoot bekijken. Ze geven aan welke elementen al terug te herkennen zijn en welke ze misschien kunnen toevoegen bij het verder uitwerken van deze begintekst. Zo kunnen ze de eerste eigen ervaring uitwerken met een dialoog.<br>
 
Denk aan de opbouw (begin - midden - eind). De dialogen in teams opvoeren.
 
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''De dialoog en de eigen ervaring II'''</h4>
 +
<h5>Duur: 20 minuten - Individueel of tweetallen</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de besproken dialoogelementen hun tekst. Het kan ook zo zijn dat ze teksten uitwisselen en de tekst van een teamgenoot bekijken. Ze geven aan welke elementen al terug te herkennen zijn en welke ze misschien kunnen toevoegen bij het verder uitwerken van deze begintekst. Zo kunnen ze de eerdere eigen ervaring uitwerken met een dialoog. Denk hierbij aan de opbouw: begin – midden – eind). De dialogen kunnen ze in teams opvoeren.
 
<br>
 
<br>
<h5>Voorbereiden</h5>
+
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
+
* Drieluik antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten;
 
* Blaadjes om de dialogen op te schrijven.
 
* Blaadjes om de dialogen op te schrijven.
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<br>
+
<h4>'''Beeld maken'''</h4>
<h5>Afsluiten</h5>
+
Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij ''Beeld'' in het menu.  
* Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
+
 
* De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld via een radiostation.
+
    </div>
<br>
+
</div>
<br>
 
<h5>Extra (Duur ± 1 uur of meer)</h5>
 
In teams een beeldpresentatie maken met een dialoog uit het werk van de
 
schrijver of de eigen dialoog gebruiken. Individueel of in een team. De opdracht kan worden uitgevoerd als een prezi, stop motion, fotocollage etc. Digitaal of analoge tools.
 
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 +
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 29 okt 2020 om 21:16

naar les verlangennaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Verlangen 1.1.jpeg

Samenbrengen

Les: Waar je verlangen nog niet is uitgedoofd


De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk.

In de les ‘verlangen’ is de keuze gemaakt om naast de roman Figuranten of Huid en Haar aandacht te besteden aan de dialoog. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.


De dialoog en de eigen ervaring I

Duur: ± 20 minuten – Individueel

De docent heeft zijn eigen ervaring omgezet in de vorm van een dialoog. Hij/zij schrijft deze als voorbeeld op het bord. De docent geeft aan dat iedereen zijn tekst leest en nagaat welke personen erin voorkomen. Deze personen schrijft de deelnemer op. Daarna gaat de deelnemer aan de hand van zijn eigen ervaring na welke gesprekken er hebben plaatsgevonden. Hij kiest er eentje uit en schrijft die op. Nu deelt de docent de deelnemers in tweetallen op. Ze lezen in hun tweetal hun dialogen. Eerst leest deelnemer een voor aan deelnemer twee. Deelnemer twee luistert aandachtig en geeft feedback. Daarna draaien ze de rollen om. Vervolgens nemen beide deelnemers tijd om met de feedback hun dialoog aan te passen. Daarna lezen ze hem nog een keer in hun team aan elkaar voor. Ze kiezen er een uit.

Extra
Duur: ± 20 minuten – Teams

Als er extra tijd is, kan de docent de deelnemers in hun teams de gekozen dialoog laten bewerken. Ze kunnen samen de dialoog uitbreiden door erbij te verzinnen. Ook kan de docent besluiten om het samen kiezen van een dialoog uit te stellen en eerst individueel de dialoog uit te breiden. Daarna delen de deelnemers pas de dialoog in hun team en kiezen er een uit. De gekozen dialoog kan het team voorbereiden om op te voeren.

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten;
  • Blaadjes om de dialogen op te schrijven.


De dialoog en de eigen ervaring II

Duur: 20 minuten - Individueel of tweetallen

De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de besproken dialoogelementen hun tekst. Het kan ook zo zijn dat ze teksten uitwisselen en de tekst van een teamgenoot bekijken. Ze geven aan welke elementen al terug te herkennen zijn en welke ze misschien kunnen toevoegen bij het verder uitwerken van deze begintekst. Zo kunnen ze de eerdere eigen ervaring uitwerken met een dialoog. Denk hierbij aan de opbouw: begin – midden – eind). De dialogen kunnen ze in teams opvoeren.

Voorbereiden
  • Drieluik antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten;
  • Blaadjes om de dialogen op te schrijven.


Beeld maken

Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij Beeld in het menu.