Lezen IV: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{kopweg}} {{Drieluik Intieme Vrienden}}<br> <h3>Lezen (Duur thuis ±week<)</h3> <br> De docent introduceert een boek van de schrijver wiens column of fragment een...')
 
 
(8 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
 
{{Drieluik Intieme Vrienden}}<br>
 
{{Drieluik Intieme Vrienden}}<br>
  
<h3>Lezen (Duur thuis ±week<)</h3>
+
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Lezen'''</h3>
 +
<h4>'''Les: Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4>
 +
 
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>Duur: ± 1 week thuis - Individueel</h5> 
 +
De docent introduceert een boek van de schrijver 
 +
        <div class="mw-collapsible-content">
 +
wiens column of fragment een rol heeft gespeeld in de eigen ervaring. Het kan ook dat er nu juist gekozen wordt voor een boek van een andere schrijver, zolang het maar aansluit bij het onderwerp van de eigen ervaring. In deze les is gekozen voor Arnon Grunbergs [https://www.athenaeum.nl/zoek/?b=&q=asielzoeker De Asielzoeker] (Nijgh & van Ditmar, 2003), Amsterdam.
 
<br>
 
<br>
De docent introduceert een boek van de schrijver wiens column of fragment een rol heeft gespeeld in de eigen ervaring. Het kan ook dat er nu juist gekozen wordt voor een boek van een andere schrijver zolang het aansluit bij het onderwerp van de eigen ervaring. In deze les is keuze gemaakt voor:
 
Arnon Grunberg, [https://www.athenaeum.nl/zoek/?b=&q=asielzoeker De Asielzoeker] (2003), Nijgh & van Ditmar, Amsterdam
 
 
<br>
 
<br>
 +
De deelnemers lezen het fragment, hoofdstuk of boek dat de docent voorstelt. Gekozen kan worden voor:
 +
* Een fragment dat aansluit bij het thema;
 +
* Een roman uit het oeuvre van de schrijver dat aansluit bij het thema;
 +
* Een interview met de schrijver;
 +
* Een roman of fragment van een andere schrijver dat aansluit bij het thema.
 
<br>
 
<br>
De deelnemers lezen het fragment, een hoofdstuk of een heel boek dat de docent aanbiedt/ voorstelt.
+
De keuze is afhankelijk van het niveau van de deelnemers. Het lezen is een voorbereidende opdracht en kan thuis worden gedaan. Als de docent twijfelt of de deelnemers zich hebben voorbereid, dan kan er een fragment in een bepaalde tijd worden gelezen in de les. Dat zorgt ervoor dat alle deelnemers hetzelfde uitgangspunt hebben voor het vervolg van de les.
Gekozen kan worden voor:
 
* een fragment dat aansluit bij het thema,
 
* een roman uit het oeuvre van de schrijver dat aansluit bij het thema,
 
* een interview met de schrijver,
 
* een roman of fragment van een andere schrijver dat aansluit bij het thema.
 
 
<br>
 
<br>
De keuze is afhankelijk van het niveau van de deelnemers. Het lezen is een voorbereidende opdracht en kan thuis worden gedaan. Als de docent twijfelt of er dan ook echt wordt voorbereid kan er een fragment in een bepaalde tijd worden gelezen in de les. Dit laatste om te zorgen dat alle leerlingen hetzelfde uitgangspunt hebben voor het vervolg van de les.<br>
 
<br>
 
Het thema van deze les is naast de focus op het werk van de schrijver een kennismaking of uitwerking van de stijlvorm, '''de fabel'''. Afhankelijk van het niveau van de leerlingen en de nadruk die de docent wil aanbrengen kiest de docent wat hij de leerlingen aanbiedt en waar ze mee aan de slag gaan.
 
<h5>Voorbereiden</h5>
 
* Drieluik antwoordblad, de indeling van de linkerzijde.
 
 
<br>
 
<br>
 +
Het thema van deze les is – naast de focus op het werk van de schrijver – een kennismaking of uitwerking van de stijlvorm: '''de fabel'''. Afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de nadruk die de docent wil aanbrengen, kiest de docent wat hij de deelnemers aanbiedt en waar ze mee aan de slag gaan.
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''Voorbereiden'''</h5> 
 +
        <div class="mw-collapsible-content">
 +
* Fragment, leesselectie;
 +
* Informatie over de stijlvorm '''fabel''' ter oriëntatie voor de docent;
 +
* Drieluik-antwoordblad, nadenken over de indeling van de linkerzijde wat kan leiden tot een extra blad.
 +
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<br>
 +
    </div>
 +
</div>
 +
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 +
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 31 okt 2020 om 17:30


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Intieme vrienden 1.1.jpeg


Lezen

Les: Waar je personages als intieme vrienden zijn

Duur: ± 1 week thuis - Individueel

De docent introduceert een boek van de schrijver

wiens column of fragment een rol heeft gespeeld in de eigen ervaring. Het kan ook dat er nu juist gekozen wordt voor een boek van een andere schrijver, zolang het maar aansluit bij het onderwerp van de eigen ervaring. In deze les is gekozen voor Arnon Grunbergs De Asielzoeker (Nijgh & van Ditmar, 2003), Amsterdam.

De deelnemers lezen het fragment, hoofdstuk of boek dat de docent voorstelt. Gekozen kan worden voor:

  • Een fragment dat aansluit bij het thema;
  • Een roman uit het oeuvre van de schrijver dat aansluit bij het thema;
  • Een interview met de schrijver;
  • Een roman of fragment van een andere schrijver dat aansluit bij het thema.


De keuze is afhankelijk van het niveau van de deelnemers. Het lezen is een voorbereidende opdracht en kan thuis worden gedaan. Als de docent twijfelt of de deelnemers zich hebben voorbereid, dan kan er een fragment in een bepaalde tijd worden gelezen in de les. Dat zorgt ervoor dat alle deelnemers hetzelfde uitgangspunt hebben voor het vervolg van de les.

Het thema van deze les is – naast de focus op het werk van de schrijver – een kennismaking of uitwerking van de stijlvorm: de fabel. Afhankelijk van het niveau van de deelnemers en de nadruk die de docent wil aanbrengen, kiest de docent wat hij de deelnemers aanbiedt en waar ze mee aan de slag gaan.

Voorbereiden
  • Fragment, leesselectie;
  • Informatie over de stijlvorm fabel ter oriëntatie voor de docent;
  • Drieluik-antwoordblad, nadenken over de indeling van de linkerzijde wat kan leiden tot een extra blad.