Intieme Vrienden KV: verschil tussen versies

 
(8 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
 
{{Drieluik Intieme Vrienden}}
 
{{Drieluik Intieme Vrienden}}
<h3>Onderzoeken en Verdiepen</h3>
+
 
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Onderzoeken - verdiepen'''</h3>
 +
<h4>'''Les: Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4>
 
<br>
 
<br>
In de les Intieme Vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman ''de Asielzoeker'' aandacht te besteden aan '''de fabel'''. De opdracht die hier staat kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de fabel en het ontstaan van deze stijlvorm.
+
In de les Intieme vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman De asielzoeker aandacht te besteden aan '''de fabel'''. Onderstaande opdracht kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is vooral belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de fabel en het ontstaan van deze stijlvorm.
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''De fabel'''</h4>
 +
<h5>Duur: ± 30 minuten – Individueel</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
Iedere deelnemer leest zijn eigen fabel en kan met kleuren in de tekst aangeven in welke mate de fabel voldoet aan de kenmerken uit het overzicht: Hoe zit het met de fabel die je uitkoos? Dit doen de deelnemers eerst even voor zichzelf, daarna gaan ze in een tweetal bespreken wat hun is opgevallen. Zijn er verschillen en/of overeenkomsten? Dit schrijven de deelnemers puntsgewijs op.
 
<br>
 
<br>
<h4> De fabel (Duur ± 20 minuten)</h4>
+
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
Iedere deelnemer leest zijn eigen fabel en kan middels kleuren in de tekst aangeven in welke mate de fabel voldoet aan de kenmerken uit het overzicht. Hoe zit het met de fabel die ik uit koos? Dit doen de deelnemers eerst even voor zichzelf daarna gaan ze in een tweetal bespreken wat hun is opgevallen. Zijn er verschillen, overeenkomsten? Dit schrijven de deelnemers puntsgewijs op.
+
* De deelnemers hebben een zelfgekozen fabel bij zich;
 +
* De docent brengt een fabel mee waarin een dier dat een rol heeft in de roman De asielzoeker een rol speelt;
 +
* De docent bereidt een overzicht van kenmerken voor waaraan een fabel moet voldoen;
 +
* Kaartjes om zinnen op te schrijven of een digitale vorm hiervoor gebruiken;
 +
* Kleurpotloden of stiften;
 +
* De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten?
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Intermezzo'''</h4>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.<br>
 +
Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
 
<br>
 
<br>
<h5>Voorbereiden</h5>
 
* De deelnemers hebben een zelf gekozen fabel bij zich
 
* De docent brengt een fabel mee waarin een dier dat een rol heeft in de roman de Asielzoeker een rol speelt.
 
* De docent bereidt voor een overzicht van kenmerken waaraan een fabel moet voldoen om een fabel te mogen heten.
 
* Kaartjes om zinnen op te schrijven. Of in digitale vorm.
 
* Kleurpotloden of stiften
 
* De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten.
 
 
<br>
 
<br>
<h5>Afsluiten</h5>
+
''Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.''
Aan het einde van de opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen, het intermezzo. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''.
+
    </div>
 +
</div>   
 +
 
 +
    </div>
 +
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 +
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 11 nov 2020 om 21:59


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Intieme vrienden 1.1.jpeg

Onderzoeken - verdiepen

Les: Waar je personages als intieme vrienden zijn


In de les Intieme vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman De asielzoeker aandacht te besteden aan de fabel. Onderstaande opdracht kan de docent natuurlijk ook op een andere manier vormgeven. Het is vooral belangrijk dat de deelnemers de gelegenheid krijgen om na te denken over de fabel en het ontstaan van deze stijlvorm.

De fabel

Duur: ± 30 minuten – Individueel

Iedere deelnemer leest zijn eigen fabel en kan met kleuren in de tekst aangeven in welke mate de fabel voldoet aan de kenmerken uit het overzicht: Hoe zit het met de fabel die je uitkoos? Dit doen de deelnemers eerst even voor zichzelf, daarna gaan ze in een tweetal bespreken wat hun is opgevallen. Zijn er verschillen en/of overeenkomsten? Dit schrijven de deelnemers puntsgewijs op.

Voorbereiden
  • De deelnemers hebben een zelfgekozen fabel bij zich;
  • De docent brengt een fabel mee waarin een dier dat een rol heeft in de roman De asielzoeker een rol speelt;
  • De docent bereidt een overzicht van kenmerken voor waaraan een fabel moet voldoen;
  • Kaartjes om zinnen op te schrijven of een digitale vorm hiervoor gebruiken;
  • Kleurpotloden of stiften;
  • De docent neemt een besluit over de indeling van de linkerzijde van het drieluik-antwoordblad. Waar gaan de deelnemers hun informatie neerzetten?


Intermezzo

Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.
Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.

Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.