Intieme Vrienden S: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{kopweg}} {{Drieluik Intieme Vrienden}} <h3>Samenbrengen</h3> <br> De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en e...') |
|||
(5 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 2: | Regel 2: | ||
{{Drieluik Intieme Vrienden}} | {{Drieluik Intieme Vrienden}} | ||
− | <h3>Samenbrengen</h3> | + | <div class="row"> |
− | < | + | <div class="small-6 large-offset-3 columns"> |
− | + | ||
− | < | + | <h3>'''Samenbrengen'''</h3> |
+ | <h4>'''Les: Waar je personages als ''intieme vrienden'' zijn'''</h4> | ||
<br> | <br> | ||
− | De | + | De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Intieme Vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman ''De asielzoeker'' aandacht te besteden aan '''de fabel'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | + | De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die tekst is dan wel een voortzetting van het verhaal maar in een andere literaire vorm geschreven of juist een meer beschouwende tekst. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema. | |
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
− | <h5> | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
− | + | <h4>'''I Fabel - Geef je dier de hoofdrol'''</h4> | |
+ | <h5>Duur: ± 20 minuten – Individueel en tweetallen</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | <h5>'''Instructie'''</h5> | ||
+ | De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de besproken elementen uit de gekozen focus – fabel – hun tekst. Wat kunnen ze gaan gebruiken? De overwegingen bespreken ze kort in hun tweetal. | ||
+ | Het kan ook zijn dat de docent ervoor kiest om de tweetallen al eerder met elkaar te laten werken. Dan wisselen de tweetallen hun teksten uit. Ze lezen aandachtig elkaars teksten en associëren voor hun teamgenoot welke details die kan gaan gebruiken in zijn/haar fabel. | ||
<br> | <br> | ||
− | <h5>Voorbereiden</h5> | + | <h5>'''Voorbereiden'''</h5> |
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten. | * Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h5>'''Huiswerk'''</h5> | ||
+ | <h5>Duur: ± 1 week thuis – Individueel</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | Iedere deelnemer schrijft op basis van de besproken kenmerken van de fabel en de ingrediënten uit zijn/haar eigen ervaring een fabel. Een week nadien leveren ze het digitaal in. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h4>Fabel - Geef je dier de hoofdrol | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
− | De tekst van de eigen ervaring diende als opmaat voor het | + | <h4>'''II Fabel - Geef je dier de hoofdrol'''</h4> |
− | schrijven van een nieuwe tekst, nu een fabel. | + | <h5>Duur: ± 60 minuten – Individueel</h5> |
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | <h5>'''Instructie'''</h5> | ||
+ | De tekst van de eigen ervaring diende als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst, nu een fabel. ‘Geef het dier uit je eigen ervaring een rol.’ De deelnemers hebben deze fabels ingeleverd bij de docent. De docent kan een extra taalkundige les inlassen om aandacht te besteden aan een tekstbespreking, zie redigeren. | ||
<br> | <br> | ||
− | <h5>Voorbereiden</h5> | + | <h5>'''Voorbereiden'''</h5> |
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten. | * Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
− | < | + | <h4>'''Beeld maken'''</h4> |
− | + | Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij ''Beeld'' in het menu. | |
− | + | </div> | |
+ | </div> | ||
+ | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
− | + | [[Categorie:Sjabloon]] | |
− |
Huidige versie van 31 okt 2020 om 09:44
Samenbrengen
Les: Waar je personages als intieme vrienden zijn
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Intieme Vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman De asielzoeker aandacht te besteden aan de fabel. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die tekst is dan wel een voortzetting van het verhaal maar in een andere literaire vorm geschreven of juist een meer beschouwende tekst. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.
I Fabel - Geef je dier de hoofdrol
Duur: ± 20 minuten – Individueel en tweetallen
Instructie
De deelnemers lezen hun eigen verhaal en bekijken aan de hand van de besproken elementen uit de gekozen focus – fabel – hun tekst. Wat kunnen ze gaan gebruiken? De overwegingen bespreken ze kort in hun tweetal.
Het kan ook zijn dat de docent ervoor kiest om de tweetallen al eerder met elkaar te laten werken. Dan wisselen de tweetallen hun teksten uit. Ze lezen aandachtig elkaars teksten en associëren voor hun teamgenoot welke details die kan gaan gebruiken in zijn/haar fabel.
Voorbereiden
- Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
Huiswerk
Duur: ± 1 week thuis – Individueel
Iedere deelnemer schrijft op basis van de besproken kenmerken van de fabel en de ingrediënten uit zijn/haar eigen ervaring een fabel. Een week nadien leveren ze het digitaal in.
II Fabel - Geef je dier de hoofdrol
Duur: ± 60 minuten – Individueel
Instructie
De tekst van de eigen ervaring diende als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst, nu een fabel. ‘Geef het dier uit je eigen ervaring een rol.’ De deelnemers hebben deze fabels ingeleverd bij de docent. De docent kan een extra taalkundige les inlassen om aandacht te besteden aan een tekstbespreking, zie redigeren.
Voorbereiden
- Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
Beeld maken
Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij Beeld in het menu.