Samenbrengen P: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{kopweg}} {{Drieluik Pubers}} <h3>Samenbrengen</h3> <br> De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepass...')
 
 
(5 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
 
{{Drieluik Pubers}}
 
{{Drieluik Pubers}}
  
<h3>Samenbrengen</h3>
+
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Samenbrengen'''</h3>
 +
<h4>'''Les: Waar je depressieve ''pubers'' probeert te genezen'''</h4>
 
<br>
 
<br>
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Pubers is de keuze gemaakt om naast de tekst ''de Mensheid Zij Geprezen'' of ''Troost van de Slapstick'' aandacht te besteden aan '''het essay / betoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.  
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk.  
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
In de les ‘pubers’ is de keuze gemaakt om naast de tekst ''de Mensheid Zij Geprezen'' of ''Troost van de Slapstick'' aandacht te besteden aan '''het essay / betoog'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.
 
De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Essay of betoog schrijven'''</h4>
 +
<h5>Duur: ± 1 week - Individueel</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
De deelnemers schrijven op basis van de documentaires (gedachtenlijstjes), hun invalshoek, de feedback en hun eigen ervaring een kort essay of betoog. Als ze klaar zijn, komen ze bijeen in dezelfde groepen als tijdens de activiteit van het presenteren en feedback geven. Nu lezen ze elkaar het essay/betoog voor, de luisteraars schrijven eventuele feedbacksuggesties (opbouw en inhoud) op een half A4’tje.
 
<br>
 
<br>
<h4>Essay of betoog schrijven (Duur ± 1 week)</h4>
+
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
De deelnemers schrijven op basis van de documentaires (gedachtenlijstjes), hun invalshoek, de feedback en hun eigen ervaring een kort essay of betoog. Als ze klaar zijn, komen ze bijeen in dezelfde groepen als tijdens de activiteit van het presenteren-feedback. Nu lezen ze elkaar het essay/betoog voor, de luisteraars schrijven eventuele feedback suggesties (opbouw en inhoud) op een half A4.
+
* Half A4 voor alle deelnemers;
 +
* Drieluik-antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten.
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<h5>Huiswerk (Duur ± 1 week thuis)</h5>
+
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
* Individueel op basis van je essay een korte 1 minuut impressie clip maken. Beeld en muziek illustreren het essay of betoog. Zo kunnen bepaalde punten versterken door in te zoomen. De deelnemers kunnen ook een aspect kiezen of toevoegen om te illustreren.
+
<h5>Duur ± 1 week thuis</h5>
 +
* Afschrijven van het essay / betoog en inleveren bij docent.
 
<br>
 
<br>
<h5>Voorbereiden</h5>
+
<h4>'''Beeld maken'''</h4>
* Half A4 voor alle deelnemers
+
Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij ''Beeld'' in het menu.  
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
+
    </div>
<br>
+
</div>
<h5>Afsluiten</h5>
+
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
* Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
 
* De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.
 
  
 
+
[[Categorie:Sjabloon]]
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 

Huidige versie van 29 okt 2020 om 23:53


naar les pubersnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Pubers 1.1.jpeg

Samenbrengen

Les: Waar je depressieve pubers probeert te genezen


De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk.

In de les ‘pubers’ is de keuze gemaakt om naast de tekst de Mensheid Zij Geprezen of Troost van de Slapstick aandacht te besteden aan het essay / betoog. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.

De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.


Essay of betoog schrijven

Duur: ± 1 week - Individueel

De deelnemers schrijven op basis van de documentaires (gedachtenlijstjes), hun invalshoek, de feedback en hun eigen ervaring een kort essay of betoog. Als ze klaar zijn, komen ze bijeen in dezelfde groepen als tijdens de activiteit van het presenteren en feedback geven. Nu lezen ze elkaar het essay/betoog voor, de luisteraars schrijven eventuele feedbacksuggesties (opbouw en inhoud) op een half A4’tje.

Voorbereiden
  • Half A4 voor alle deelnemers;
  • Drieluik-antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten.


Huiswerk
Duur ± 1 week thuis
  • Afschrijven van het essay / betoog en inleveren bij docent.


Beeld maken

Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij Beeld in het menu.