Koffer KV: verschil tussen versies
(7 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{kopweg}} | {{kopweg}} | ||
{{Drieluik Koffer}} | {{Drieluik Koffer}} | ||
− | <h3>Onderzoeken | + | |
+ | <div class="row"> | ||
+ | <div class="small-6 large-offset-3 columns"> | ||
+ | |||
+ | <h3>'''Onderzoeken - verdiepen'''</h3> | ||
+ | <h4>'''Les: Waar je volledige bezit in een kleine ''koffer'' past'''</h4> | ||
<br> | <br> | ||
In de les Koffer is de keuze gemaakt om naast de bundel ''Liefde is Business'' aandacht te besteden aan '''het gedicht'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden. | In de les Koffer is de keuze gemaakt om naast de bundel ''Liefde is Business'' aandacht te besteden aan '''het gedicht'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden. | ||
<br> | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h4>'''Elfjes schrijven'''</h4> | ||
+ | <h5>Duur: < 1 uur in de klas – Tweetallen</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | <h5>'''Instructie'''</h5> | ||
+ | De docent begeleidt de deelnemers bij het schrijven van een elfje. Hij/zij legt uit hoe het schrijven van een elfje in zijn werk gaat. Daarna gaat iedereen in tweetallen aan de slag en begeleiden ze elkaar bij het schrijven van een elfje. De teams bespreken hoe ze hun elfje het beste kunnen presenteren. Ze kunnen gebruik maken van bodydrums en lichaamsgeluiden om het ritme vorm te geven. Daarna worden de elfjes gepresenteerd. De docent kan het elfje vervolgens in verband brengen met strofen uit een rap. Vanuit de elfen en/of de rapteksten kan er een verband worden gelegd met gedichten. De docent biedt de theorie en de verbanden in tijd en cultuur zo aan dat het passend is bij het niveau van de deelnemers. | ||
+ | Afhankelijk van het niveau kan er ook gewerkt worden met variërende [http://rijmschema’s http://www.gedachten-gedichten.nl/rijmschemas.php]. Daarbij is er veel ruimte voor muzikaliteit en andere ritmes van zinnen. | ||
<br> | <br> | ||
− | < | + | <h5>'''Voorbereiden'''</h5> |
− | + | * Kaartjes om zinnen op te schrijven. | |
− | + | * Kleurpotloden of stiften | |
+ | * Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht. | ||
+ | * Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over '''gedichten'''. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
− | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | |
+ | <h5>'''Extra'''</h5> | ||
+ | <h5>Duur: ± 30 minuten – Hele groep</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze te laten denken over de meegebrachte gedichten. Dit kan in spelvorm bijvoorbeeld. De docent kiest verschillende gedichten gebaseerd op verschillende rijmschema’s. Vervolgens deelt de groep zich op in kleine groepen. Iedere groep krijgt een rijmschema en een woord waar ze mee aan de slag gaan. Ze gaan met elkaar dichten. Aan het einde sluiten de deelnemers af door het gedicht met hun groep voor te dragen. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h5>Huiswerk</h5> | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
− | De docent maakt samen met de deelnemers een | + | <h5>'''Huiswerk'''</h5> |
+ | <h5>Duur: afgesproken periode – Hele groep</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | <h5>''Variant I''</h5> | ||
+ | De docent maakt samen met de deelnemers een WhatsApp-groep aan. Ze spreken een periode afgesproken waarin iedereen iedere dag een gedicht deelt. De docent geeft iedere dag een nieuw woord. Het gedicht mag kort of lang zijn. Het gaat niet om perfectie maar om de flow en plezier hebben. Het woord hoeft niet letterlijk terug te komen in het gedicht. De deelnemers zijn vrij maar ze gebruiken het woord ter inspiratie. | ||
<br> | <br> | ||
+ | <h5>''Variant II''</h5> | ||
+ | De docent maakt samen met de deelnemers een WhatsAppgroep aan. In een afgesproken periode werken ze in deze groep samen om een verhaal in dichtvorm te schrijven. De eerste deelnemer maakt de twee zinnen volgens rijmschema (ab). Daarna schrijft de tweede deelnemer twee zinnen volgens rijmschema (ba) op. Zo gaat het door totdat iedereen aan de beurt is gekomen. Telkens twee deelnemers maken een strofe (abba). De docent sluit af met de twee laatste zinnen. | ||
+ | Het rijmschema kan zijn: ababab / cdcdcd / efefef etc. afhankelijk van het aantal leerlingen. Het gedicht kan afgerond worden met bijvoorbeeld aa. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h4>'''Intermezzo'''</h4> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.<br> | ||
+ | Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij ''Fysieke activiteit''. | ||
<br> | <br> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
− | + | ''Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.'' | |
− | + | </div> | |
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
+ | |||
+ | [[Categorie:Sjabloon]] |
Huidige versie van 11 nov 2020 om 22:00
Onderzoeken - verdiepen
Les: Waar je volledige bezit in een kleine koffer past
In de les Koffer is de keuze gemaakt om naast de bundel Liefde is Business aandacht te besteden aan het gedicht. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.
Elfjes schrijven
Duur: < 1 uur in de klas – Tweetallen
Instructie
De docent begeleidt de deelnemers bij het schrijven van een elfje. Hij/zij legt uit hoe het schrijven van een elfje in zijn werk gaat. Daarna gaat iedereen in tweetallen aan de slag en begeleiden ze elkaar bij het schrijven van een elfje. De teams bespreken hoe ze hun elfje het beste kunnen presenteren. Ze kunnen gebruik maken van bodydrums en lichaamsgeluiden om het ritme vorm te geven. Daarna worden de elfjes gepresenteerd. De docent kan het elfje vervolgens in verband brengen met strofen uit een rap. Vanuit de elfen en/of de rapteksten kan er een verband worden gelegd met gedichten. De docent biedt de theorie en de verbanden in tijd en cultuur zo aan dat het passend is bij het niveau van de deelnemers.
Afhankelijk van het niveau kan er ook gewerkt worden met variërende http://www.gedachten-gedichten.nl/rijmschemas.php. Daarbij is er veel ruimte voor muzikaliteit en andere ritmes van zinnen.
Voorbereiden
- Kaartjes om zinnen op te schrijven.
- Kleurpotloden of stiften
- Drieluik-antwoordblad, indeling linkerzijde, als er ruimte te kort is kan er een extra zijde worden aangehecht.
- Handout of presentatie met informatie op het niveau van de leerlingen over gedichten.
Extra
Duur: ± 30 minuten – Hele groep
De docent bedenkt vragen voor de deelnemers om ze te laten denken over de meegebrachte gedichten. Dit kan in spelvorm bijvoorbeeld. De docent kiest verschillende gedichten gebaseerd op verschillende rijmschema’s. Vervolgens deelt de groep zich op in kleine groepen. Iedere groep krijgt een rijmschema en een woord waar ze mee aan de slag gaan. Ze gaan met elkaar dichten. Aan het einde sluiten de deelnemers af door het gedicht met hun groep voor te dragen.
Huiswerk
Duur: afgesproken periode – Hele groep
Variant I
De docent maakt samen met de deelnemers een WhatsApp-groep aan. Ze spreken een periode afgesproken waarin iedereen iedere dag een gedicht deelt. De docent geeft iedere dag een nieuw woord. Het gedicht mag kort of lang zijn. Het gaat niet om perfectie maar om de flow en plezier hebben. Het woord hoeft niet letterlijk terug te komen in het gedicht. De deelnemers zijn vrij maar ze gebruiken het woord ter inspiratie.
Variant II
De docent maakt samen met de deelnemers een WhatsAppgroep aan. In een afgesproken periode werken ze in deze groep samen om een verhaal in dichtvorm te schrijven. De eerste deelnemer maakt de twee zinnen volgens rijmschema (ab). Daarna schrijft de tweede deelnemer twee zinnen volgens rijmschema (ba) op. Zo gaat het door totdat iedereen aan de beurt is gekomen. Telkens twee deelnemers maken een strofe (abba). De docent sluit af met de twee laatste zinnen. Het rijmschema kan zijn: ababab / cdcdcd / efefef etc. afhankelijk van het aantal leerlingen. Het gedicht kan afgerond worden met bijvoorbeeld aa.
Intermezzo
Aan het einde van deze opdrachten is het raadzaam om met de deelnemers tussendoor een korte fysieke oefening te doen – het intermezzo.
Het kan een korte herhaling zijn van een van de oefeningen uit de opmaat of een ademhalingsoefening. Suggesties hiervoor staan bij Fysieke activiteit.
Het doel is de deelnemers na een meer cognitieve inspanning te ontspannen.