Samenbrengen K: verschil tussen versies
(4 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 2: | Regel 2: | ||
{{Drieluik Koffer}} | {{Drieluik Koffer}} | ||
− | <h3>Samenbrengen</h3> | + | <div class="row"> |
+ | <div class="small-6 large-offset-3 columns"> | ||
+ | |||
+ | <h3>'''Samenbrengen'''</h3> | ||
+ | <h4>'''Les: Waar je volledige bezit in een kleine ''koffer'' past'''</h4> | ||
<br> | <br> | ||
− | De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les | + | De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Koffer is de keuze gemaakt om naast de bundel ''Liefde is Business'' aandacht te besteden aan de stijlvorm '''dichten'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken. |
<br> | <br> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h4> Rondeel en de eigen ervaring | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
− | Gebaseerd op hun eigen ervaring maken de deelnemers een gedicht. Een woord dat ze aanspreekt kan ook het startpunt zijn voor een gedicht. Het | + | <h4>'''Rondeel en de eigen ervaring'''</h4> |
− | eerste gedicht is een rondeel. Hier zit herhaling in | + | <h5>Duur: ± 20 minuten – Individueel</h5> |
− | Het rondeel telt acht regels. Regel | + | <div class="mw-collapsible-content"> |
+ | <h5>'''Instructie'''</h5> | ||
+ | Gebaseerd op hun eigen ervaring maken de deelnemers een gedicht. Een woord dat ze aanspreekt kan ook het startpunt zijn voor een gedicht. Het eerste gedicht is een rondeel. Hier zit herhaling in. Het scherpt het gevoel voor ritme van taal aan. Het dichten wordt door de docent begeleidt. Een uitgebreid voorbeeld kunt u lezen op de website [http://taalvorming%20en%20taaldrukken www.taalvormingentaaldrukken.nl] van Henk van Faassen.<br> | ||
+ | Het rondeel telt acht regels. Regel een komt terug als regel vier en als regel zegen (een = vier = zeven). Regel twee is precies hetzelfde als regel acht (twee = acht). Rondelen rijmen volgens een vast rijmschema. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h4>'''Arnon als start'''</h4> | ||
+ | <h5>Duur: ± 20 minuten – Individueel</h5> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | <h5>'''Instructie'''</h5> | ||
+ | De deelnemers starten met een woord uit een gedicht uit de bundel Liefde is Business. De keuze voor de vorm is afhankelijk van de door de docent gepresenteerde dichtvormen, bijvoorbeeld een sonnet. Die vorm werd veel gebruikt om een geliefde te bezingen. We kennen allemaal liefde in verschillende vormen: voor een voorwerp, een persoon, een plek of een dier. Ze kunnen een hedendaagse sonnettenreeks schrijven. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
− | < | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
− | + | <h5>'''Voorbereiden'''</h5> | |
− | + | <div class="mw-collapsible-content"> | |
− | < | + | * Een zwarte pen per deelnemer; |
− | < | + | * Blaadjes om de gedichten op te schrijven; |
− | |||
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten. | * Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten. | ||
− | + | </div> | |
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
− | <h5>Afsluiten</h5> | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
− | * Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning | + | <h5>'''Afsluiten'''</h5> |
− | * De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in | + | <div class="mw-collapsible-content"> |
− | * De | + | * Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning door een illustratie te maken; |
+ | * De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klasverband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar via bijvoorbeeld een radiostation; | ||
+ | * De bespreekt met de deelnemers of een selectie van alle gedichten die ze hebben geschreven gepubliceerd kunnen worden. Gaan we er een boekje van maken? Of verspreiden via een website of foto's op Instagram? Hoe wordt het vormgegeven? Wie organiseert het en wie doet welke taak? | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
<br> | <br> | ||
+ | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> | ||
+ | <h4>'''Beeld maken'''</h4> | ||
+ | <div class="mw-collapsible-content"> | ||
+ | Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij ''Beeld'' in het menu. | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | <br> | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}} | ||
+ | |||
+ | [[Categorie:Sjabloon]] |
Huidige versie van 31 okt 2020 om 18:31
Samenbrengen
Les: Waar je volledige bezit in een kleine koffer past
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Koffer is de keuze gemaakt om naast de bundel Liefde is Business aandacht te besteden aan de stijlvorm dichten. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. De docent kan een eigen selectie maken.
Rondeel en de eigen ervaring
Duur: ± 20 minuten – Individueel
Instructie
Gebaseerd op hun eigen ervaring maken de deelnemers een gedicht. Een woord dat ze aanspreekt kan ook het startpunt zijn voor een gedicht. Het eerste gedicht is een rondeel. Hier zit herhaling in. Het scherpt het gevoel voor ritme van taal aan. Het dichten wordt door de docent begeleidt. Een uitgebreid voorbeeld kunt u lezen op de website www.taalvormingentaaldrukken.nl van Henk van Faassen.
Het rondeel telt acht regels. Regel een komt terug als regel vier en als regel zegen (een = vier = zeven). Regel twee is precies hetzelfde als regel acht (twee = acht). Rondelen rijmen volgens een vast rijmschema.
Arnon als start
Duur: ± 20 minuten – Individueel
Instructie
De deelnemers starten met een woord uit een gedicht uit de bundel Liefde is Business. De keuze voor de vorm is afhankelijk van de door de docent gepresenteerde dichtvormen, bijvoorbeeld een sonnet. Die vorm werd veel gebruikt om een geliefde te bezingen. We kennen allemaal liefde in verschillende vormen: voor een voorwerp, een persoon, een plek of een dier. Ze kunnen een hedendaagse sonnettenreeks schrijven.
Voorbereiden
- Een zwarte pen per deelnemer;
- Blaadjes om de gedichten op te schrijven;
- Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
Afsluiten
- Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning door een illustratie te maken;
- De docent maakt een afspraak met de deelnemers over een presentatie. Deze kan alleen in klasverband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar via bijvoorbeeld een radiostation;
- De bespreekt met de deelnemers of een selectie van alle gedichten die ze hebben geschreven gepubliceerd kunnen worden. Gaan we er een boekje van maken? Of verspreiden via een website of foto's op Instagram? Hoe wordt het vormgegeven? Wie organiseert het en wie doet welke taak?
Beeld maken
Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij Beeld in het menu.