Samenbrengen E: verschil tussen versies

 
(7 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
 
{{Drieluik Ex}}
 
{{Drieluik Ex}}
  
<h3>Samenbrengen</h3>
+
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Samenbrengen'''</h3>
 +
<h4>'''Les: Waar de mannen van je ''ex'' je leven komen vervolmaken'''</h4>
 +
<br>
 +
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Ex is de keuze gemaakt om naast het brievenboek ''Aan nederlagen geen gebrek'' aandacht te besteden aan '''de brief'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk om de verbinding tussen al deze componenten te versterken. De docent kan een eigen selectie maken.
 +
<br>
 
<br>
 
<br>
De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Intieme Vrienden is de keuze gemaakt om naast de roman ''Onze Oom'' aandacht te besteden aan '''de tijdlijn'''. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk, een eigen selectie kan gemaakt worden.  
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst.  
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
Die is dan wel een voortzetting van het verhaal, maar kan een andere literaire vorm krijgen of juist een meer beschouwende tekst worden. Een optie voor meer verdieping is het laten zien van een documentaire of film die bij het thema past.
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h4>'''Brieven op een rij - I'''</h4>
 +
<h5>Duur: ± 30 minuten - Individueel</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
<h5>'''Instructie deel 1'''</h5>
 +
Je gaat een zakelijke brief schrijven. Vanuit je eigen ervaring kies je een persoon die zakelijk gezien een rol zou kunnen spelen bij de kans die je had kunnen krijgen. Je legt aan deze persoon uit wat je wil en hoe je erbij bent gekomen contact op te nemen. Houd in gedachte wat je overwegingen zijn.
 
<br>
 
<br>
De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst. Die dan wel een voortzetting is van het verhaal, een andere literaire vorm kan krijgen of juist een meer beschouwende tekst wordt. Een optie voor verdiepen is het laten zien van een documentaire of film passend bij het thema.
 
 
<br>
 
<br>
 +
<h5>''Bespreken''</h5>
 +
Wissel met je teamgenoot van brief en lees de brief van je teamgenoot. Kijk naar wat vragen oproept. Onderstreep die woorden waarop je vragen betrekking hebben. Als je een suggestie hebt, schrijf die op met steekwoorden en een vraagteken. Vervolgens wisselen jullie de brieven weer uit. Ieder heeft nu zijn eigen brief weer. Ga samen langs de vragen en behandel ze. De schrijver van de brief beslist hoe en of hij zijn tekst aanpast of niet. Bij de suggesties die je hebt opgeschreven, vraag je of je teamgenoot openstaat voor de suggestie. Zo ja, dan gaan jullie daar verder op in. Zo niet, dan blijft het zo staan en ga je verder met de volgende suggestie.
 +
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<h4>Brieven op een rij (Duur ± 30 minuten)</h4>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
<h5>Instructie deel 1</h5>
+
<h4>'''Brieven op een rij - II'''</h4>
De deelnemers schrijven een zakelijke brief. Gebaseerd op een eigen ervaring kiezen de
+
<h5>Duur: ± 30 minuten - Individueel</h5>
deelnemers een persoon uit die zakelijk een rol zou kunnen spelen bij de kans die ze
+
    <div class="mw-collapsible-content">
kunnen of hadden kunnen ontwikkelen. Leg deze persoon uit wat je wilt en hoe je er bij bent gekomen contact op te nemen, wat zijn je overwegingen?<br>
+
<h5>'''Instructie deel 2'''</h5>
''Bespreken''<br>
+
Je schrijft een brief aan een vriend(in) of kennis die je op de hoogte stelt van wat je hebt meegemaakt. Je vertelt over de situatie waarin je bent beland en hoe je dat hebt aangepakt. Gebruik de eigen ervaring als dat mogelijk is. Anders herinner je een andere eigen ervaring die je kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een keer dat je iets deed wat je heel moeilijk vond, of iets wat eigenlijk niet mag, of dat je iets deed wat je heel leuk vindt. Maak een lijstje van je herinneringen en kies degene die je kunt gebruiken. Misschien zijn het er ook twee.
Wissel met je teamgenoot de brieven uit en lees de brief van je teamgenoot. Kijk waar je vragen hebt. Onderstreep die woorden waarop je vragen betrekking hebben. Als je een suggestie hebt, schrijf die op met steekwoorden en een vraagteken. Vervolgens wisselen jullie de brieven weer uit. Ieder heeft nu zijn eigen brief weer. Ga samen langs de vragen en behandel ze. De schrijver van de brief beslist hoe zijn tekst aan te passen of niet. Bij de suggestie aangekomen vraag of je teamgenoot open staat voor de suggestie. Zo ja dan gaan jullie daarmee door. Zo nee dan blijft het zo.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Brieven op een rij (Duur ± 30 minuten)</h4>
+
<h5>''Bespreken''</h5>
<h5>Instructie deel 2</h5>
+
Wissel met je teamgenoot van brief en lees de brief van je teamgenoot. Kijk naar wat vragen oproept. Onderstreep die woorden waarop je vragen betrekking hebben. Als je een suggestie hebt, schrijf die op met steekwoorden en een vraagteken. Vervolgens wisselen jullie de brieven weer uit. Ieder heeft nu zijn eigen brief weer. Ga samen langs de vragen en behandel ze. De schrijver van de brief beslist hoe en of hij zijn tekst aanpast of niet. Bij de suggesties die je hebt opgeschreven, vraag je of je teamgenoot openstaat voor de suggestie. Zo ja, dan gaan jullie daar verder op in. Zo niet, dan blijft het zo staan en ga je verder met de volgende suggestie.
''Individueel'' <br>
 
De deelnemers schrijven een brief aan een vriend(in), kennis die ze op de hoogte
 
stellen van wat ze meemaken, een situatie waarin ze beland zijn en hoe ze die hebben aangepakt. Gebruik de eigen ervaring als het mogelijk is. Anders herinner je een eigenervaring die je kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een keer dat je iets deed wat je heel moeilijk vond, of iets wat eigenlijk niet mag, of dat je iets deed wat je heel leuk vind. Maak een lijstje van je herinneringen en kies diegene die je kunt gebruiken. Misschien zijn het er ook twee.<br>
 
''Bespreken''<br>
 
Wissel met je teamgenoot de brieven uit en lees de brief van je teamgenoot. Kijk waar je vragen hebt. Onderstreep die woorden waarop je vragen betrekking hebben. Als je een suggestie hebt, schrijf die op met steekwoorden en een vraagteken. Vervolgens wisselen jullie de brieven weer uit. Ieder heeft nu zijn eigen brief weer. Ga samen langs de vragen en behandel ze. De schrijver van de brief beslist hoe zijn tekst aan te passen of niet. Bij de suggestie aangekomen vraag of je teamgenoot open staat voor de suggestie. Zo ja dan gaan jullie daarmee door. Zo nee dan blijft het zo.
 
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h5>Huiswerk (Duur ± 1 week thuis)</h5>
+
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
* De deelnemers maken thuis een beeldpresentatie van de herschreven eigen ervaring op basis van de gemaakte tijdlijn. Kan individueel of in een team. Als de opdracht in teamverband wordt uitgewerkt dan kiezen de deelnemers uit het team een van de verhalen uit en gaan daarmee aan de slag.
+
* Tweetallen maken;
 +
* De docent loopt rond voor vragen tijdens het bespreken;
 +
* Drieluik-antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten.
 +
 
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<h5>Voorbereiden</h5>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
* Tweetallen maken
+
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
* De docent loopt rond voor vragen tijdens het bespreken.
+
<h5>Duur: ± 1 week thuis – Individueel of teams</h5>
* Drieluik antwoordblad, voorbereiden indeling rechterzijde, als de ruimte onvoldoende is een extra blad aanhechten.
+
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
* Maak thuis een beeldpresentatie van de brief in een gesproken en/of beeldende versie. Dat kan zijn een stopmotion, digitale fotocollage of iets anders met gebruik van andere digitale tools. Deze opdracht kan individueel of in een team worden uitgevoerd. Als de opdracht in teamverband wordt uitgewerkt, dan kiezen de deelnemers uit het team een van de verhalen uit en gaan daarmee aan de slag.
 +
    </div>
 +
</div>
 
<br>
 
<br>
<h5>Afsluiten</h5>
+
<h4>'''Beeld maken'''</h4>
* Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie.
+
Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij ''Beeld'' in het menu.  
* De docent bespreekt met de deelnemers de presentatie. Deze kan alleen in klas verband plaatsvinden of iets groter met ouders of openbaar bij bijvoorbeeld een OBA.
 
  
  
 +
    </div>
 +
</div>
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 +
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 28 okt 2020 om 21:48


naar ExnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Ex 1.1.jpeg

Samenbrengen

Les: Waar de mannen van je ex je leven komen vervolmaken


De activiteiten zijn gericht op het samenbrengen van eigen ervaring, oude en nieuwe kennis en een toepassing richting de praktijk. In de les Ex is de keuze gemaakt om naast het brievenboek Aan nederlagen geen gebrek aandacht te besteden aan de brief. Er zijn verschillende opdrachten mogelijk om de verbinding tussen al deze componenten te versterken. De docent kan een eigen selectie maken.

De tekst van de eigen ervaring dient als opmaat voor het schrijven van een nieuwe tekst.

Die is dan wel een voortzetting van het verhaal, maar kan een andere literaire vorm krijgen of juist een meer beschouwende tekst worden. Een optie voor meer verdieping is het laten zien van een documentaire of film die bij het thema past.


Brieven op een rij - I

Duur: ± 30 minuten - Individueel
Instructie deel 1

Je gaat een zakelijke brief schrijven. Vanuit je eigen ervaring kies je een persoon die zakelijk gezien een rol zou kunnen spelen bij de kans die je had kunnen krijgen. Je legt aan deze persoon uit wat je wil en hoe je erbij bent gekomen contact op te nemen. Houd in gedachte wat je overwegingen zijn.

Bespreken

Wissel met je teamgenoot van brief en lees de brief van je teamgenoot. Kijk naar wat vragen oproept. Onderstreep die woorden waarop je vragen betrekking hebben. Als je een suggestie hebt, schrijf die op met steekwoorden en een vraagteken. Vervolgens wisselen jullie de brieven weer uit. Ieder heeft nu zijn eigen brief weer. Ga samen langs de vragen en behandel ze. De schrijver van de brief beslist hoe en of hij zijn tekst aanpast of niet. Bij de suggesties die je hebt opgeschreven, vraag je of je teamgenoot openstaat voor de suggestie. Zo ja, dan gaan jullie daar verder op in. Zo niet, dan blijft het zo staan en ga je verder met de volgende suggestie.


Brieven op een rij - II

Duur: ± 30 minuten - Individueel
Instructie deel 2

Je schrijft een brief aan een vriend(in) of kennis die je op de hoogte stelt van wat je hebt meegemaakt. Je vertelt over de situatie waarin je bent beland en hoe je dat hebt aangepakt. Gebruik de eigen ervaring als dat mogelijk is. Anders herinner je een andere eigen ervaring die je kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een keer dat je iets deed wat je heel moeilijk vond, of iets wat eigenlijk niet mag, of dat je iets deed wat je heel leuk vindt. Maak een lijstje van je herinneringen en kies degene die je kunt gebruiken. Misschien zijn het er ook twee.

Bespreken

Wissel met je teamgenoot van brief en lees de brief van je teamgenoot. Kijk naar wat vragen oproept. Onderstreep die woorden waarop je vragen betrekking hebben. Als je een suggestie hebt, schrijf die op met steekwoorden en een vraagteken. Vervolgens wisselen jullie de brieven weer uit. Ieder heeft nu zijn eigen brief weer. Ga samen langs de vragen en behandel ze. De schrijver van de brief beslist hoe en of hij zijn tekst aanpast of niet. Bij de suggesties die je hebt opgeschreven, vraag je of je teamgenoot openstaat voor de suggestie. Zo ja, dan gaan jullie daar verder op in. Zo niet, dan blijft het zo staan en ga je verder met de volgende suggestie.

Voorbereiden
  • Tweetallen maken;
  • De docent loopt rond voor vragen tijdens het bespreken;
  • Drieluik-antwoordblad: voorbereiden indeling rechterzijde. Als er onvoldoende ruimte is, een extra blad aanhechten.


Huiswerk
Duur: ± 1 week thuis – Individueel of teams
  • Maak thuis een beeldpresentatie van de brief in een gesproken en/of beeldende versie. Dat kan zijn een stopmotion, digitale fotocollage of iets anders met gebruik van andere digitale tools. Deze opdracht kan individueel of in een team worden uitgevoerd. Als de opdracht in teamverband wordt uitgewerkt, dan kiezen de deelnemers uit het team een van de verhalen uit en gaan daarmee aan de slag.


Beeld maken

Als er voldoende aandacht is gegeven aan het samenbrengen van oude en nieuwe kennis en toepassingen in de praktijk is het tijd om door te gaan met een beetje ontspanning maken van een illustratie bij de eigen ervaring. De instructies hiervoor staan bij Beeld in het menu.