Vragen en ordenen G: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{kopweg}} {{Drieluik Gelukszoekers}} <br> {{Vragen}} <br> <br> <h4>Toneelscène (Duur 60 minuten)</h4> Individueel: De docent laat de deelnemers nadenken over wat...')
 
 
(10 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
{{kopweg}}
 
{{kopweg}}
 
{{Drieluik Gelukszoekers}}
 
{{Drieluik Gelukszoekers}}
<br>
 
{{Vragen}}
 
<br>
 
<br>
 
<h4>Toneelscène (Duur 60 minuten)</h4>
 
Individueel: De docent laat de deelnemers nadenken over wat een toneelscène is. Hoe zet je een toneelscène op? Wat is het doel van een toneelscène?<br>
 
In tweetallen: Naar aanleiding van de informatie die toegankelijk is gemaakt door de vragen van de docent en de deelnemers en het ordenen gaan de deelnemers aan de slag met het maken van een toneelscène gebaseerd op een van hun verhalen.
 
<br>
 
<br>
 
<h5>Huiswerk</h5>
 
Naar aanleiding van de gekozen focus biedt de docent de deelnemers extra informatie (of laat dit opzoeken, werkvorm die wordt gekozen is afhankelijk van het niveau van de deelnemers). Afhankelijk van de verdiepingsfocus kan de docent een gerichte thuisopdracht geven afhankelijk van het niveau.<br>
 
De deelnemers krijgen een week de tijd en maken een toneelscène. De opdracht sturen ze in.
 
  
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-3 columns">
  
Opdracht 3 (60 minuten): Herschrijf je eigen ervaring tot een toneelscène (± 30
+
<h3>'''Vragen stellen en ordenen'''</h3>
minuten). Denk aan een begin, een midden (de handeling) en een einde.
+
<h4>'''Les: Waar ''gelukszoekers'' jou zoeken'''</h4>
Welke personen heb je in je gebeurtenis?
+
{{Kennis}}
Welke interactie vindt er plaats? En tussen welke personen?
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
Wat voor een gesprekken heb je nodig om de gebeurtenis over te brengen?
+
<h4>'''Toneelscène'''</h4>
De deelnemers werken in groepjes. Ze kiezen een van de toneelscènes uit om uit te werken
+
<h5>Duur: ± 20 minuten – Individueel en tweetallen</h5>
als sketch (±15 minuten). Presenteren van de sketches (±15 minuten).
+
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
Individueel: De docent laat de deelnemers nadenken over wat een toneelscène is. Hoe zet je een toneelscène op? Wat is het doel van een toneelscène? Schrijf dit op. Het is een soort brainstorm: Wat weet je en wat kun je je erbij voorstellen?
 +
Tweetallen: De deelnemers gaan vervolgens twee aan twee zitten en vergelijken hun associaties en gedachten over het onderwerp toneelscène. Samen komen ze tot een beschrijving.
 +
<br>
 +
<h5>'''Voorbereiden'''</h5>
 +
* De docent kan een toneelstukbezoek als extra voorbereiden. Maar ook kan de docent toneelregistraties van bijvoorbeeld [https://www.youtube.com/watch?v=41Btw5z-DrU The Future of Sex] door Wunderbaum laten zien gemaakt in samenwerking met Arnon Grunberg. Een toneelregistratie [https://www.youtube.com/watch?v=cMANU0FKA9s Rail Gourmet van Wunderbaum] toont ook een aantal scènes.
 +
  </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''Huiswerk'''</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
Naar aanleiding van de gekozen focus biedt de docent de deelnemers extra informatie of laat hen dit opzoeken – de werkvorm die wordt gekozen is afhankelijk van het niveau van de deelnemers. Ter verdieping kan de docent een gerichte thuisopdracht geven afhankelijk van het niveau.
 +
  </div>
 +
</div>
 +
    </div>
 +
</div>
 +
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
  
 
+
[[Categorie:Sjabloon]]
 
 
 
 
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 

Huidige versie van 30 okt 2020 om 16:47


naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarDrieluik Gelukszoekers 1.1.jpeg

Vragen stellen en ordenen

Les: Waar gelukszoekers jou zoeken

De docent maakt eerst tweetallen. De docent kan bij het maken van de duo’s ervoor kiezen de niveaus te mengen. Houd er wel rekening mee dat de verschillen in gesprekniveaus overbrugbaar moeten zijn. In principe werken de deelnemers samen en is het overbruggen van lees- en begripsniveau – mits niet te uiteenlopend – een mooie oefening in sociale vaardigheden.

Kennis activeren door vragen te stellen

Duur: 10 à 15 minuten – Tweetallen en hele groep

De deelnemers moeten in hun tweetallen vragen formuleren over de tekst die ze hebben gelezen: activeringsvragen. Iedere vraag is valide. Elk duo formuleert twee vragen en schrijft ze op twee losse kaartjes. Ook sturen de deelnemers hun vragen in via hun telefoon of tablet, zodat ze op het Digibord verschijnen. Alle vragen worden verzameld in een ‘hoge hoed’, waaruit de deelnemers willekeurig een kaartje trekken. Zo krijgt iedere deelnemer een vraag terug en gaan de deelnemers in hun tweetal overleggen over de antwoorden.

De docent brengt de vragen onder in een schema en kan hier ook andere vragen aan toevoegen die hij/zij wil behandelen. In eerste instantie kiest de docent het schema, bijvoorbeeld een woordspin. Later kunnen ook de deelnemers zelf een schema kiezen in overleg met de docent.

Uit de vragen blijkt hoe de deelnemers de tekst gelezen hebben: Waar gaat hun belangstelling naar uit? Wat begrijpen ze al wel en wat is nog onduidelijk?

Het ordenen van kennis

Duur: ± 15 tot 20 minuten minuten - Tweetallen en hele groep

Nadat de deelnemers de tijd hebben gehad om de antwoorden op de gekregen vragen te formuleren, worden deze klassikaal besproken. Ieder tweetal presenteert zijn antwoorden. Uit ieder antwoord worden de aspecten gehaald die aansluiten bij de onderdelen die de docent wil behandelen. Het ordenen van de type vragen geeft de deelnemers inzicht in de verschillende aspecten die een rol kunnen spelen: zowel biografische, historische als maatschappelijke kennis, stijl, tijd en de psychologie van de personages. De docent kan er voor kiezen om ieder aspect een kleur te geven, een kleurcode.

Op deze manier wordt de gelezen tekst besproken. Daarnaast komen de onderdelen waar de docent de focus op wil leggen aan bod.

Voorbereiden
  • Deelnemers worden opgedeeld in teams;
  • Groot wit vel/ whiteboard;
  • Markers in verschillende kleuren.


Motivatie

Het is een bewuste keuze om de deelnemers zoveel mogelijk te laten oefenen met vragen stellen. Vragen stellen is onderdeel van onderzoeken. Je kunt onderzoek doen door jezelf of anderen vragen te stellen en door op zoek te gaan naar antwoorden. Kennis en ervaring zorgen voor inzicht in de thema’s waar de vragen over gaan. De deelnemers ontwikkelen zich door meer te willen weten en groeien door hun kennis te vergroten.

Toneelscène

Duur: ± 20 minuten – Individueel en tweetallen

Individueel: De docent laat de deelnemers nadenken over wat een toneelscène is. Hoe zet je een toneelscène op? Wat is het doel van een toneelscène? Schrijf dit op. Het is een soort brainstorm: Wat weet je en wat kun je je erbij voorstellen? Tweetallen: De deelnemers gaan vervolgens twee aan twee zitten en vergelijken hun associaties en gedachten over het onderwerp toneelscène. Samen komen ze tot een beschrijving.

Voorbereiden
  • De docent kan een toneelstukbezoek als extra voorbereiden. Maar ook kan de docent toneelregistraties van bijvoorbeeld The Future of Sex door Wunderbaum laten zien gemaakt in samenwerking met Arnon Grunberg. Een toneelregistratie Rail Gourmet van Wunderbaum toont ook een aantal scènes.
Huiswerk

Naar aanleiding van de gekozen focus biedt de docent de deelnemers extra informatie of laat hen dit opzoeken – de werkvorm die wordt gekozen is afhankelijk van het niveau van de deelnemers. Ter verdieping kan de docent een gerichte thuisopdracht geven afhankelijk van het niveau.