WAT IS BETER VERWOORDEN?: verschil tussen versies

 
(21 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
 
{{Beter Verwoorden}}
 
{{Beter Verwoorden}}
  
<h3>Beter Verwoorden - Laat Je Zien</h3>
+
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
 +
 
 +
<h3>'''Beter Verwoorden - ''Laat Je Zien'''''</h3>
 
<br>
 
<br>
De lessenserie Beter Verwoorden - Laat Je Zien is gemaakt door Judith de Klerk, Marianne Koeman en Tinka van Hulzen in 2013. Op de basisschool Laterna Magica in Amsterdam is gestart in 2014 met een pilot. Ook daarna is er op deze school gewerkt met deze lessenserie. Er zijn meer dan 100 docenten getraind. Op de Pabo van Haarlem is de module aan een groep docenten overgedragen die het doorgeven aan de studenten die bij hen in opleiding zijn.
+
Beter Verwoorden is gemaakt ter illustratie van de mogelijkheden die de methodologie ''Laat Je Zien'' biedt voor de versterking van de persoonlijke ontwikkeling van de individuele deelnemer in haar/zijn sociale omgeving.<br>
 +
De module is gemaakt door Tinka van Hulzen, Judith de Klerk en Marianne Koeman in 2015.
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>Doel van lessenserie Beter Verwoorden</h4>
+
<h4>'''Doel van lessenserie Beter Verwoorden'''</h4>
De lessenserie Beter Verwoorden is gericht op het versterken van het uitdrukkingsvermogen en de persoonlijke ontwikkeling en groei van de leerlingen, juist ook in relatie met hun omgeving. De leerlingen ervaren welke vaardigheden ze hebben, worden zich bewuster van wie ze willen zijn en welke stappen ze kunnen nemen in hun ontwikkeling.<br>
+
De lessenserie Beter Verwoorden is gericht op het versterken van het uitdrukkingsvermogen en de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers, juist ook in relatie met hun omgeving. De deelnemers ervaren welke vaardigheden ze hebben, worden zich bewuster van wie ze willen zijn en welke stappen ze kunnen nemen in hun ontwikkeling.
 
<br>
 
<br>
''Wat levert de lessenserie de deelnemers op?''<br>
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"><h5>'''Wat levert de lessenserie de deelnemers op?'''</h5>
* Hun uitdrukkingsvaardigheid wordt vergroot: ze leren zowel verbaal als non-verbaal helder en precies uitdrukking geven aan hun gedachten, gevoelens, gedrag en wat ze meemaken;<br>
+
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
* Hun uitdrukkingsvaardigheid wordt vergroot: ze leren zowel verbaal als non-verbaal helder en precies uitdrukking te geven aan hun gedachten, gevoelens, gedrag en ervaringen;<br>
 
* Het zelfbewustzijn wordt versterkt: meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken;<br>
 
* Het zelfbewustzijn wordt versterkt: meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken;<br>
 
* Ze ervaren dat ze kunnen zijn wie ze zijn;<br>
 
* Ze ervaren dat ze kunnen zijn wie ze zijn;<br>
* Ze leren individueel werken, samenwerken en verantwoordelijkheid nemen voor het proces van henzelf, hun team en de groep;<br>
+
* Ze leren individueel werken, samenwerken en verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf, hun team en de groep;<br>
* Ze kunnen bevrediging van het creatieve proces ervaren;<br>
+
* Ze ervaren hoe bevredigend het creatieve proces kan zijn;<br>
* Ze kiezen bewuster voor een presentatievorm die bij hen past.<br>
+
* Ze kiezen bewuster voor een presentatievorm die bij hen past.
 
<br>
 
<br>
''Wat levert de lessenserie de docent op?''<br>
+
    </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''Wat levert de lessenserie de docent op?'''</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 
Eigenschappen en vaardigheden die versterkt worden door het toepassen van deze manier van werken zijn:<br>
 
Eigenschappen en vaardigheden die versterkt worden door het toepassen van deze manier van werken zijn:<br>
 
* Flexibiliteit;<br>
 
* Flexibiliteit;<br>
Regel 25: Regel 34:
 
* Rust;<br>
 
* Rust;<br>
 
* Structuur bieden zonder het gevoel van vrijheid te ondermijnen;<br>
 
* Structuur bieden zonder het gevoel van vrijheid te ondermijnen;<br>
* Bewustwording van je oordelen en je eigen angsten, de hindernissen die daaruit voortkomen en hoe daarmee om te gaan.<br>
+
* Bewust worden van je oordelen en je eigen angsten, de hindernissen die daaruit voortkomen en hoe daarmee om te gaan.<br>
 +
<br>
 +
De lessenserie is bruikbaar in het basisonderwijs, op middelbare scholen en ook kan ook worden ingezet als cursus voor volwassenen, jongeren en kinderen. Spelenderwijs leer je van en met elkaar. Een toneelcursus light waarbij sociale vaardigheden de hoofdrol spelen.
 +
<br>
 +
    </div>
 +
</div>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''Voorbeelden van drieluiken basisschoolniveau''' <br>
 +
'''bij de thema's van Beter Verwoorden'''</h5>
 +
    <div class="mw-collapsible-content">
 +
[[File:Les 1 Fruit basisschool-lessenserie.jpg|800px]]
 +
<br>
 +
<br>
 +
[[File:Les 2 Een keer basisschool-lessenserie.jpg|800px]]
 +
<br>
 +
<br>
 +
[[File:Les 3 basisschool-lessenserie.jpg|800px]]
 +
<br>
 +
<br>
 +
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-">
 +
<h5>'''Meer'''</h5>
 +
  <div class="mw-collapsible-content">
 +
[[File:Les 4 basisschool-lessenserie.jpg|800px]]
 +
<br>
 +
<br>
 +
[[File:Les 5 basisschool-lessenserie.jpg|800px]]
 +
<br>
 +
<br>
 +
[[File:Les 6 basisschool-lessenserie.jpg|800px]]
 +
<br>
 +
<br>
 +
[[File:Les 7 basisschool-lessenserie.jpg|800px]]
 
<br>
 
<br>
De lessenserie is bruikbaar in het basisonderwijs, op middelbare scholen en ook is hij in te zetten als cursus voor volwassenen, jongeren en kinderen. Spelenderwijs leer je van en met elkaar. Een toneelcursus light waarbij sociale vaardigheden de hoofdrol spelen.
 
 
<br>
 
<br>
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
[[File:les 8 basisschool-lessenserie.jpg|800px]]
<h4>Hoe ziet de structuur van de lessen er uit?</h4>
 
  <div class="mw-collapsible-content"> 
 
De structuur van de 12 lessen van de lessenserie Beter Verwoorden – Laat Je Zien is:
 
* Voorbereiding - Kring;
 
# Opmaat Fysieke Oefeningen: Energieke Dynamiek & Fysieke Dynamiek passend bij het onderwerp;
 
# Stap 1 Eigen Ervaring: Vertelkring - Lijstje maken en kiezen - Twee aan twee (vertellen, gericht luisteren en gericht drie vragen stellen) - Tekst in klad schrijven;
 
# ''Stap 2: Kennis inventariseren en aanvullen gebeurt tussen de regels door in deze lessenserie. De nadruk ligt op het vormgeven en delen van de eigen ervaringen. Er vindt geen specifieke kennisoverdracht plaats daarom is afgeweken van de werkstructuur van het drieluik;''
 
# Stap 3: Actie - Toepassen / presenteren - toneel - dichten - muziek - beeld - foto - clip ...
 
* Presenteren (verhaal voorlezen a.d.h.v. beeld, verhaal op muziek, verhaal als toneel);
 
* Tussentijds voorlezen in tweetallen;
 
* Tekst in net schrijven;
 
* Beeld maken;
 
* Boekje.
 
Uitvoeren in de praktijk komt bij de afsluitende openbare bijeenkomst aan de orde.<br>
 
Tijdens de voorbereidingen is er aandacht voor reflectie en evaluatie.<br>
 
 
<br>
 
<br>
Uitbreiden met kennisoverdracht en praktijk toepassingen is mogelijk via de drieluik-werkstructuur van Laat Je Zien. Een voorbeeld is de [[Lees|module Lees - Laat Je Zien]].<br>
 
 
<br>
 
<br>
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed">
+
[[File:Les 9 basisschool-lessenserie.jpg|800px]]
<h4>Waar op letten?</h4>
 
  <div class="mw-collapsible-content"> 
 
De vier activiteiten - vertelkring, lijstje maken en kiezen, twee aan twee vertellen en tekst in het klad schrijven (totaal ±30 minuten)- zonder onderbreking na elkaar uitvoeren. Andere activiteiten kunnen qua planning ook verdeeld over een periode uitgevoerd worden.<br>
 
 
<br>
 
<br>
De lessen serie Beter Verwoorden bestaat uit 12 lessen plus een afsluitende bijeenkomst. De volgorde van de lessen is van belang; de opbouw is zo dat er gestart wordt met het wakker maken van de zintuigen, de basis voor waarnemen en ervaren. Daarna komen er nog elf andere onderwerpen aanbod waarbij de ervaringen intiemer worden en zelfbewuster.<br>
 
 
<br>
 
<br>
De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en
+
[[File:Les 10 basisschool-lessenserie.jpg|800px]]
dat versterkt de veiligheid in de klas. Als er geen ruimte is in het lesprogramma van de leerlingen voor 13 bijeenkomsten dan kan de lessenserie worden ingekort. Dan is het wel belangrijk rekening te houden met de volgorde van de onderwerpen in verband met de intimiteit; de docent draagt
 
verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.<br>
 
 
<br>
 
<br>
Bijvoorbeeld: Kies uit de eerste vier lessen er een of twee vervolgens uit de daarop volgende vier lessen nog een of twee en daarna uit de laatste vier lessen er nog een of twee. Zo zijn er dan drie of zes bijeenkomsten.<br>
 
 
<br>
 
<br>
Iedere bijeenkomst duurt ongeveer 120 minuten en kan worden verdeeld over twee of drie klassikale momenten. Met thuisopdrachten is het goed mogelijk om de les in een week af te ronden.<br>
+
[[File:les 11 basisschool-lessenserie.jpg|800px]]
 
<br>
 
<br>
De deelnemers maken een boekje waarmee ze een overzicht hebben over hun ontwikkeling. Uit dit boekje kiezen ze een bijdrage voor de expositie. De afsluitende bijeenkomst is openbaar, ouders en andere leerlingen worden uitgenodigd voor een optreden en de expositie. Ook kan de expositie op andere plekken buiten school worden gedeeld, bijvoorbeeld een bibliotheek, gemeente huis of een bedrijf. Het organiseren van een expositie kan een projecttaak zijn voor leerlingen.<br.
 
 
<br>
 
<br>
  </div>
+
[[File:les 12 basisschool-lessenserie.jpg|800px]]
 +
  </div>
 
</div>
 
</div>
  </div>
+
    </div>
 
</div>
 
</div>
  
 
[[Categorie:Onderwijs lessenserie Beter Verwoorden - Laat Je Zien]]
 
[[Categorie:Onderwijs lessenserie Beter Verwoorden - Laat Je Zien]]
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 9 feb 2021 om 13:35

naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarBeter Verwoorden leskeuze.jpeg

Beter Verwoorden - Laat Je Zien


Beter Verwoorden is gemaakt ter illustratie van de mogelijkheden die de methodologie Laat Je Zien biedt voor de versterking van de persoonlijke ontwikkeling van de individuele deelnemer in haar/zijn sociale omgeving.
De module is gemaakt door Tinka van Hulzen, Judith de Klerk en Marianne Koeman in 2015.

Doel van lessenserie Beter Verwoorden

De lessenserie Beter Verwoorden is gericht op het versterken van het uitdrukkingsvermogen en de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers, juist ook in relatie met hun omgeving. De deelnemers ervaren welke vaardigheden ze hebben, worden zich bewuster van wie ze willen zijn en welke stappen ze kunnen nemen in hun ontwikkeling.

Wat levert de lessenserie de deelnemers op?
  • Hun uitdrukkingsvaardigheid wordt vergroot: ze leren zowel verbaal als non-verbaal helder en precies uitdrukking te geven aan hun gedachten, gevoelens, gedrag en ervaringen;
  • Het zelfbewustzijn wordt versterkt: meer besef over wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken;
  • Ze ervaren dat ze kunnen zijn wie ze zijn;
  • Ze leren individueel werken, samenwerken en verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf, hun team en de groep;
  • Ze ervaren hoe bevredigend het creatieve proces kan zijn;
  • Ze kiezen bewuster voor een presentatievorm die bij hen past.


Wat levert de lessenserie de docent op?

Eigenschappen en vaardigheden die versterkt worden door het toepassen van deze manier van werken zijn:

  • Flexibiliteit;
  • Openheid;
  • Empathie;
  • Rust;
  • Structuur bieden zonder het gevoel van vrijheid te ondermijnen;
  • Bewust worden van je oordelen en je eigen angsten, de hindernissen die daaruit voortkomen en hoe daarmee om te gaan.


De lessenserie is bruikbaar in het basisonderwijs, op middelbare scholen en ook kan ook worden ingezet als cursus voor volwassenen, jongeren en kinderen. Spelenderwijs leer je van en met elkaar. Een toneelcursus light waarbij sociale vaardigheden de hoofdrol spelen.

Voorbeelden van drieluiken basisschoolniveau
bij de thema's van Beter Verwoorden

Les 1 Fruit basisschool-lessenserie.jpg

Les 2 Een keer basisschool-lessenserie.jpg

Les 3 basisschool-lessenserie.jpg

Meer

Les 4 basisschool-lessenserie.jpg

Les 5 basisschool-lessenserie.jpg

Les 6 basisschool-lessenserie.jpg

Les 7 basisschool-lessenserie.jpg

Les 8 basisschool-lessenserie.jpg

Les 9 basisschool-lessenserie.jpg

Les 10 basisschool-lessenserie.jpg

Les 11 basisschool-lessenserie.jpg

Les 12 basisschool-lessenserie.jpg