Fruit: verschil tussen versies

 
(35 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
{{Kopweg}}
 
{{Kopweg}}
 
{{BV1}}
 
{{BV1}}
<h3>Zorgvuldige structuur en thema’s</h3>
+
 
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-1 columns">
 +
<h3>'''1 Fruit'''</h3>
 +
<h4>'''Persoonlijke ontwikkeling'''</h4>
 
<br>
 
<br>
Elke les heeft een thema en is zorgvuldig opgebouwd. De thema’s zijn zo gekozen dat deelnemers in elke les steeds iets meer van zichzelf laten zien. Werken de deelnemers in de eerste les rond het thema Fruit, in latere thema’s als Familie, Vriendschap en Gezien worden, laten ze steeds iets meer van zichzelf zien. Hoe verder je komt in de lessen, hoe meer introspectie. Uiteindelijk werken de serie lessen toe naar het thema grenzen. Veel deelnemers hebben daar moeite mee. Waar ligt mijn grens? Wat wil ik laten zien aan mijn mededeelnemers? Die vragen stellen ze zichzelf in elke les, omdat ze steeds kiezen wat ze willen presenteren. Uiteindelijk werken deelnemers toe naar een presentatie waarin ze zichzelf echt laten zien en bewust hebben gekozen voor wat ze laten zien. De geleidelijkheid is van belang voor de ontwikkeling van de deelnemers.
+
{{BVopenles}}
 +
</div>
 +
 
 +
<div class="small-5 columns">
 +
 
 +
[[File:Les 1 Fruit Vivienne.jpeg|800px]]
 
<br>
 
<br>
 
<br>
 
<br>
<h4>De structuur van de 12 lessen van de lessenserie Beter Verwoorden – Laat Je Zien</h4>
 
'''Voorbereiden'''<br>
 
'''Opmaat'''<br>
 
• Energieke dynamiek; <br>
 
• Fysieke dynamiek passend bij het onderwerp;<br>
 
'''Eigen ervaring deel I'''<br>
 
• Vertellen;<br>
 
• Lijstje maken en kiezen;<br>
 
• Twee aan twee (vertellen, gericht luisteren en gericht vragen stellen);<br>
 
• Tekst in klad schrijven;<br>
 
'''Verdiepen'''<br>
 
• Dichten en muziek;<br>
 
• Toneel;<br>
 
'''Presenteren'''<br>
 
• Presenteren (verhaal voorlezen a.d.h.v. beeld, verhaal op muziek, verhaal als toneel);<br>
 
'''Eigen ervaring deel II'''<br>
 
• Tussentijds voorlezen in tweetallen;<br>
 
• Tekst in net schrijven;<br>
 
• Beeld maken;<br>
 
• Boekje.<br>
 
 
<br>
 
<br>
Tot aan de tekst in het klad schrijven zijn de stappen allemaal gericht om de eigen ervaring die de deelnemer gaat vertellen te verrijken. De dynamieken die voorafgaan aan de vertelkring zijn enerzijds gericht op het reguleren van de energie in de groep en van iedere deelnemer afzonderlijk. Anderzijds activeren de dynamieken zintuiglijke waarnemingen en lichamelijke representaties van verschillende gevoelens. De deelnemers leren de energieoefeningen van Donna Eden. Dit zijn ook de oefeningen die op andere momenten van de les kunnen worden ingezet om de energie van de leerlingen te kanaliseren en de concentratie te verhogen. Het is van belang om het energieniveau tijdens de lessen goed te volgen en te onderhouden.
 
 
<br>
 
<br>
<br>
+
 
Alle lessen volgen eenzelfde structuur. Er zijn vier stappen die niet van elkaar gescheiden kunnen worden: vertelkring, lijstje maken en kiezen, twee aan twee vertellen en tekst in het klad schrijven. Na de tekst in het klad kan gevarieerd worden in de structuur. De variatie die je aanbrengt zal afhankelijk zijn van de presentatievorm die je toepasselijk vindt voor je deelnemers.
+
  </div>
 +
</div>
 +
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=Beter Verwoorden|Les={{BASEPAGENAME}}}}
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
<div class="row">
 +
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
 +
 
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 10 feb 2021 om 23:33

naar hoofdmenunaarnaarnaarnaarnaarnaarnaar Fysieke activiteitnaar Vertellen en luisterennaar Vragen stellennaar RedigerennaarBV1.jpeg

1 Fruit

Persoonlijke ontwikkeling


Wie ben ik? Wie wil ik zijn? Wat laat ik zien?


Elke les heeft een thema en is zorgvuldig opgebouwd. De thema’s zijn zo gekozen dat deelnemers in iedere opeenvolgende les steeds iets meer van zichzelf laten zien. In de eerste les werken de deelnemers rond het thema fruit, en later komen thema’s aan bod als familie, vriendschap en gezien worden; hoe verder je komt in de lessen, hoe meer introspectie.

Uiteindelijk werken de serie lessen toe naar het thema grenzen. Veel deelnemers hebben daar moeite mee.
Waar ligt mijn grens? Wat wil ik laten zien aan de andere deelnemers? Die vragen stellen ze zichzelf in elke les, omdat ze steeds kiezen wat ze willen presenteren. Uiteindelijk werken deelnemers toe naar een presentatie waarin ze zichzelf echt laten zien en bewust hebben gekozen voor wat ze laten zien. De geleidelijkheid is van belang voor de ontwikkeling van de deelnemers.

De structuur van de lessen Beter Verwoorden – Laat Je Zien

Voorbereiden
Opmaat
• Energieke oefening of Spel;
• Fysieke activiteit passend bij het onderwerp;
Eigen ervaring deel I
• Vertellen;
• Lijstje maken en kiezen;
• Twee aan twee (vertellen, gericht luisteren en gericht vragen stellen);
• Tekst in klad schrijven;
Verdiepen
• Dichten en muziek;
• Toneel;
Presenteren
• Presenteren (verhaal voorlezen a.d.h.v. beeld, verhaal op muziek, verhaal als toneel);
Eigen ervaring deel II
• Tussentijds voorlezen in tweetallen;
• Tekst in net schrijven;
• Beeld maken;
• Boekje.

Tot aan de tekst in het klad schrijven zijn de stappen er allemaal op gericht om de eigen ervaring waarover de deelnemer gaat vertellen te verrijken. Er zijn vier stappen die niet van elkaar gescheiden kunnen worden: vertelkring, lijstje maken en kiezen, twee aan twee vertellen en tekst in het klad schrijven. Na de tekst in het klad kan gevarieerd worden in de structuur. De variatie die de docent aanbrengt zal afhankelijk zijn van de presentatievorm die zij/hij toepasselijk vindt voor haar/zijn deelnemers.

Tijdpad

Iedere les duurt ongeveer 120 minuten en kan worden verdeeld over twee of drie lesdelen.
De vier activiteiten - vertellen, lijstje maken en kiezen, twee aan twee vertellen en tekst 'in het klad' schrijven (totaal ±30 minuten) - moeten worden uitgevoerd zonder onderbreking. Nadat de deelnemers hun tekst hebben geschreven kan de docent de andere activiteiten in de weekplanning inpassen.

Er kan worden geëxperimenteerd met thuisopdrachten aangepast aan het niveau van de deelnemers. Zo kunnen de illustraties eventueel zelfstandig worden gemaakt. Dan is het belangrijk hier tijdens de eerstvolgende bijeenkomst voldoende aandacht aan te besteden. Laat bijvoorbeeld enkele of alle deelnemer(s) hun verhaal en afbeelding delen.

De volgorde van de lessen

De volgorde van de onderwerpen zorgt voor een proces met rust en ruimte bij de deelnemers en dat versterkt de veiligheid in de groep. De opbouw is zo dat er gestart wordt met het wakker maken van de zintuigen, de basis voor bewust gaan waarnemen en ervaren. Daarna komen er nog elf andere onderwerpen aanbod waarbij de ervaringen aanzetten tot zelfbewustzijn en intiemer worden.
Als er geen ruimte is voor dertien bijeenkomsten dan kan de serie worden ingekort. Het is wel belangrijk rekening te houden met de volgorde van de onderwerpen in verband met de intimiteit; de docent draagt verantwoordelijkheid voor een goede afstemming op het niveau van de deelnemers.

Kies bijvoorbeeld uit de eerste vier lessen er een of twee, kies vervolgens uit de daaropvolgende vier lessen nog een of twee en tot slot uit de laatste vier lessen weer een of twee. Zo komt u dan uit op drie of zes lessen.

Les 1 Fruit Vivienne.jpeg