Voorbereiden BV8: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Kopweg}} {{BV8}} <h3>Voorbereiden</h3> <br> <h4>Checklist voor les 8 Energie</h4> * Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel t...') |
|||
(11 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 2: | Regel 2: | ||
{{BV8}} | {{BV8}} | ||
− | <h3>Voorbereiden</ | + | <div class="row"> |
+ | <div class="small-6 large-offset-1 columns"> | ||
+ | <h3>'''8 Energie'''</h3> | ||
+ | <h4>'''Voorbereiden'''</h4> | ||
<br> | <br> | ||
− | < | + | <div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="cursor:pointer; color:black" data-expandtext="+" data-collapsetext="-"> |
− | * Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden | + | <h5>'''Checklist voorbereiden'''</h5> |
− | * De docent | + | <div class="mw-collapsible-content"> |
− | * De docent | + | * Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clipboards gebruikt. |
− | * | + | * De docent bereidt een verhaal voor over een keer dat hij/zij voelde veel energie (of juist minder energie) te krijgen van iets dat hij/zij deed. De docent maakt een lijstje van de diverse ervaringen. Vervolgens kiest hij/zij er één zorgvuldig uit, rekening houdend met de vertelvorm waarmee hij/zij de impact kan modereren. Houd het simpel, niet te groot qua emoties, een gemiddelde ervaring die kleur krijgt door details is meestal het effectiefst. De vorm waarin de docent vertelt staat model voor de deelnemers. Vertel precies en helder. |
− | * Belletjes | + | * De docent bereidt de verbindingsvraag voor. In deze les over energie: ‘Wie van jullie wil vertellen over een keer dat je ervoer dat je heel veel energie kreeg bij iets wat je deed?’ |
− | * Een zwarte pen voor alle deelnemers. | + | * Vier verschillende soorten muziek. |
− | * A6 formaat papier. | + | * Apparaat om muziek op af te spelen. |
− | * A5 formaat papier. | + | * Krijtjes die met water te verdunnen zijn tot waterverf. |
− | * De docent | + | * Penselen en water. |
− | * A4 formaat karton | + | * Belletjes of een ander instrument dat geluid maakt. |
+ | * Een zwarte pen voor alle deelnemers. | ||
+ | * A6-formaat papier. | ||
+ | * A5-formaat papier. | ||
+ | * De docent bereidt A4’tjes voor (liggend) met bovenin een groot kader van ongeveer 20 bij 20 cm. | ||
+ | * A4-formaat karton om kaften van te maken en drie ringen om de kaften en bladen mee bijeen te houden. Vanzelfsprekend is hier eigen inbreng mogelijk, zolang het eindresultaat het karakter van een boekje heeft waaraan nog bladzijden kunnen worden toegevoegd. | ||
<br> | <br> | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
{{ChecklistEE}} | {{ChecklistEE}} | ||
{{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=Beter Verwoorden|Les={{BASEPAGENAME}}}} | {{#set: Theorie=Laat Je Zien|Module=|Serie=Beter Verwoorden|Les={{BASEPAGENAME}}}} |
Huidige versie van 21 feb 2021 om 08:48
8 Energie
Voorbereiden
Checklist voorbereiden
- Stoelen staan in een kring en iedereen zit. Buiten de kring staan eventueel tafels om te schrijven of er worden clipboards gebruikt.
- De docent bereidt een verhaal voor over een keer dat hij/zij voelde veel energie (of juist minder energie) te krijgen van iets dat hij/zij deed. De docent maakt een lijstje van de diverse ervaringen. Vervolgens kiest hij/zij er één zorgvuldig uit, rekening houdend met de vertelvorm waarmee hij/zij de impact kan modereren. Houd het simpel, niet te groot qua emoties, een gemiddelde ervaring die kleur krijgt door details is meestal het effectiefst. De vorm waarin de docent vertelt staat model voor de deelnemers. Vertel precies en helder.
- De docent bereidt de verbindingsvraag voor. In deze les over energie: ‘Wie van jullie wil vertellen over een keer dat je ervoer dat je heel veel energie kreeg bij iets wat je deed?’
- Vier verschillende soorten muziek.
- Apparaat om muziek op af te spelen.
- Krijtjes die met water te verdunnen zijn tot waterverf.
- Penselen en water.
- Belletjes of een ander instrument dat geluid maakt.
- Een zwarte pen voor alle deelnemers.
- A6-formaat papier.
- A5-formaat papier.
- De docent bereidt A4’tjes voor (liggend) met bovenin een groot kader van ongeveer 20 bij 20 cm.
- A4-formaat karton om kaften van te maken en drie ringen om de kaften en bladen mee bijeen te houden. Vanzelfsprekend is hier eigen inbreng mogelijk, zolang het eindresultaat het karakter van een boekje heeft waaraan nog bladzijden kunnen worden toegevoegd.
Checklist voor de docent bij het vertellen over de eigen ervaring
De ervaring van de docent dient als voorbeeld voor de deelnemers. U kunt met uw eigen ervaring het onderwerp introduceren en beïnvloeden wat en hoe anderen gaan vertellen. Let daarom op de volgende aspecten bij het vertellen over die ervaring:
- Begin direct te vertellen, zonder te veel inleiding;
- Vertel precies en helder;
- Zorg voor variatie in zinslengte en woordgebruik;
- Houd de begin-midden-eindstructuur in de gaten;
- Kies bewust welke bijvoeglijke naamwoorden u kunt gebruiken om extra kleur (informatie) te geven aan de deelnemers;
- Als er dialogen voorkomen in de ervaring kunt u die ook in uw vertelling opnemen;
- Neem details in uw vertelling op, waardoor uw ervaring meer tot de verbeelding spreekt;
- Neem in de beschrijving van uw ervaring één of meer zintuiglijke waarnemingen op;
- Wees zo volledig mogelijk. Vertel bijvoorbeeld met wie en waar u was, wat er precies gebeurde, hoe dat ging, hoe u zich voelde en hoe anderen reageerden;
- Stel uzelf vragen als: Wat gebeurde er? Wat deed ik? Wat dacht ik? Wat voelde ik? Hoe reageerde ik? Hoe reageerden anderen? Wat werd er gezegd?;
- Vertel uitsluitend over een werkelijk gebeurde ervaring. Plaats de ervaring niet langer terug dan drie maanden tot een jaar. Een uitzondering kunt u maken voor een thema als familie, waarbij de ervaringen zich duidelijk kunnen afspelen in het verleden;
- Houd in de gaten hoelang u bezig bent met vertellen;
- Vermijd het samenvatten van het verhaal en geef geen conclusie;
- Oefen het vertellen van de eigen ervaring en het stellen van de verbindingsvraag met bijvoorbeeld een collega of vriend. Zie bij Instrumenten: Vragen stellen - verbindingsvraag;
- Zorg ervoor dat u zich bij het delen van uw eigen ervaring alleen richt op het losmaken van de verhalen van de deelnemers. Het is niet de bedoeling dat u op zo’n moment kennis overdraagt, omdat het puur gaat om iets wat u heeft beleefd en waarover u onbevangen vertelt. U wilt ook dat de deelnemers onbevangen over hun ervaringen vertellen, zodat ze zich niet beoordeeld voelen. Het gaat om de gelijkwaardigheid tussen de vertellers en niet om het checken van hun kennisniveau;
- Soms - vooral als deze werkvorm nog onbekend is - wil er niemand vertellen. Dat is niet erg en kan worden opgelost door direct door te gaan met het maken van een lijstje. Maar het heeft de voorkeur dat de deelnemers zich uiteindelijk toch uitgenodigd gaan voelen en hun schroom overwinnen. Het vertrouwen van de deelnemers groeit met de veiligheid die zo worden ervaren;
- Wanneer de vertelronde even stilvalt, ligt dat meestal niet aan het onderwerp. Er komen vanzelf weer nieuwe verhalen. Ga na één of twee verhalen in de kring met de volgende stap.