Opmaat BV: verschil tussen versies

 
(4 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
 
{{Beter Verwoorden}}
 
{{Beter Verwoorden}}
 
<div class="row">
 
<div class="row">
<div class="small-2 columns">
+
<div class="small-6 large-offset-2 columns">
{{Abc}}
+
<h3>'''Opmaat'''</h3>
</div>
 
<div class="row">
 
<div class="small-6 columns">
 
 
 
<h3>Opmaat</h3>
 
 
<br>
 
<br>
 
In het huidige onderwijs is er overwegend aandacht voor de cognitieve ontwikkeling. Zo wordt er vaak gebruik gemaakt van een vaardigheid als schrijven. Bij schrijven denken we vaak dat het alleen een cognitief proces is. ‘Heb ik dit woord wel goed gespeld?’ ‘Kan ik iets verzinnen wat leuk en origineel is?‘<br>
 
In het huidige onderwijs is er overwegend aandacht voor de cognitieve ontwikkeling. Zo wordt er vaak gebruik gemaakt van een vaardigheid als schrijven. Bij schrijven denken we vaak dat het alleen een cognitief proces is. ‘Heb ik dit woord wel goed gespeld?’ ‘Kan ik iets verzinnen wat leuk en origineel is?‘<br>
Regel 16: Regel 11:
 
<br>
 
<br>
 
De opmaat bestaat uit twee oefeningen: de Energieke Dynamiek (ED) en de Fysieke Dynamiek passend bij het Onderwerp (DO).
 
De opmaat bestaat uit twee oefeningen: de Energieke Dynamiek (ED) en de Fysieke Dynamiek passend bij het Onderwerp (DO).
<h5>De dynamieken zorgen voor</h5>
+
<br>
 +
<br>
 +
<h5>'''Belang van de dynamieken'''</h5>
 
* Een optimaal niveau van alertheid en sensorische integratie.  
 
* Een optimaal niveau van alertheid en sensorische integratie.  
 
* Verscherping van concentratie.
 
* Verscherping van concentratie.
Regel 24: Regel 21:
 
* Openstelling van het brein voor kennisopname.
 
* Openstelling van het brein voor kennisopname.
 
<br>
 
<br>
De dynamieken zijn enerzijds gericht op het reguleren van de energie in de groep en van iedere deelnemer afzonderlijk. Anderzijds activeren de dynamieken zintuiglijke waarnemingen en lichamelijke representaties van verschillende gevoelens. De deelnemers leren de energieoefeningen van Donna Eden. Dit zijn ook de oefeningen die op andere momenten van de les kunnen worden ingezet om de energie van de leerlingen te kanaliseren en de concentratie te verhogen. Het is van belang om het energieniveau tijdens de lessen goed te volgen en te onderhouden.
+
De dynamieken zijn enerzijds gericht op het reguleren van de energie in de groep en van iedere deelnemer afzonderlijk. Anderzijds activeren de dynamieken zintuiglijke waarnemingen en lichamelijke representaties van verschillende gevoelens. De deelnemers leren de energieoefeningen van Donna Eden. Dit zijn ook de oefeningen die op andere momenten van de les kunnen worden ingezet om de energie van de deelnemers te kanaliseren en de concentratie te verhogen. Het is van belang om het energieniveau tijdens de lessen goed te volgen en te onderhouden.
  
 
</div>
 
</div>
 
</div>
 
</div>
 +
 +
[[Categorie:Sjabloon]]

Huidige versie van 1 feb 2020 om 15:32

naarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarnaarBeter Verwoorden leskeuze.jpeg

Opmaat


In het huidige onderwijs is er overwegend aandacht voor de cognitieve ontwikkeling. Zo wordt er vaak gebruik gemaakt van een vaardigheid als schrijven. Bij schrijven denken we vaak dat het alleen een cognitief proces is. ‘Heb ik dit woord wel goed gespeld?’ ‘Kan ik iets verzinnen wat leuk en origineel is?‘

De Grunberg Academie is van mening dat schrijven een samenwerking is tussen je hoofd, je zintuigen en je intuïtie. Op de weg naar het schrijven toe heb je dus wel degelijk je intuïtie en waarneming nodig. Voor het vervolg van het schrijfproces heb je dan weer de cognitieve functies nodig. Om de intuïtie en cognitie in balans te brengen begint elke les in de drieluik werkstructuur met fysieke oefeningen voor het samenwerken van je linker- en rechterhersenhelft.

De opmaat bestaat uit twee oefeningen: de Energieke Dynamiek (ED) en de Fysieke Dynamiek passend bij het Onderwerp (DO).

Belang van de dynamieken
  • Een optimaal niveau van alertheid en sensorische integratie.
  • Verscherping van concentratie.
  • Humor en ontspanning door het spelelement.
  • Bevordering van saamhorigheid.
  • Een stimulans fysieke ruimte in te nemen met je verbale en non-verbale taal.
  • Openstelling van het brein voor kennisopname.


De dynamieken zijn enerzijds gericht op het reguleren van de energie in de groep en van iedere deelnemer afzonderlijk. Anderzijds activeren de dynamieken zintuiglijke waarnemingen en lichamelijke representaties van verschillende gevoelens. De deelnemers leren de energieoefeningen van Donna Eden. Dit zijn ook de oefeningen die op andere momenten van de les kunnen worden ingezet om de energie van de deelnemers te kanaliseren en de concentratie te verhogen. Het is van belang om het energieniveau tijdens de lessen goed te volgen en te onderhouden.